Letar mjuka all mountain

Johan83
7 inlägg
Johan83 7 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Johan83 (2 mån sedan)

Tjena freeride! Tänker slå till på nya skidor på rea och tänker mig all mountain som fungerar bra hela året, alltså is och eftermiddagsslabb och vårslask och nysnö när det bjuds. Åker mest pist och väger 67 kilo och är otroligt ovältränad så skidor utan för mycket titanal vore najs. Vad tror ni om Rustler 9 eller Extrem Fusion eller Mother Tree 95? Åker för tillfället på gamla Racetigers av snällare modell och det är inte så kul när benen är spagetti och pisten sönderkörd.

Svar

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 2 mån sedan

Om is är av intresse så skulle jag säga att project 90 blir en grym allround skida! smile

Johan83
7 inlägg
Johan83 7 inlägg 2 mån sedan

Är inte Project 90 lite väl styv?

xQubeZ
75 inlägg
xQubeZ 75 inlägg 2 mån sedan

Sägs inte Black Crows atris vara en relativt mjuk o väldigt lättåkt skida?

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 2 mån sedan

Johan83 :

Finns en dam modell på den också! smile

Johan83
7 inlägg

Alright. Vet du om damvarianten är mindre styv? Såg att den är lättare i alla fall.

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 2 mån sedan

Johan83 :

Alright. Vet du om damvarianten är mindre styv? Såg att den är lättare i alla fall.

Du kan ju be lite snällt att @AreSkidfabrik beskriver skillnaderna på varianterna.

The older I get, the faster I was. Citera
bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 2 mån sedan

Tottek :

Johan83 :

Finns en dam modell på den också! smile

Tror det är dubbla lager titanal i damvarianten också.

Jag slänger Blizzard Black Pearl/Brahma i mixen.

Drkosmos
49 inlägg
Drkosmos 49 inlägg 2 mån sedan

Är du helt säker på att det är mjuka skidor du vill ha? Ett par allmountain i 90-100mm midja med rocker är i jämförelse med smala racetigers en jäkligt skönare upplevelse i uppkört pist. Jag åker på project 100, är klen i benen, men upplever skidorna som förvisso styva och fulltankade med titanal. Men också extremt förlåtande, stötdämpning, autopilot, extra allt. Nedåt går det oavsett underlag och utan större ansträngning.
I jämförelse har jag också åkt på ross sin7 och soul7, en klart mjukare skida, men rätt mycket jobbigare att åka på i stökigt underlag.

Enklast är nog om du testar ett gäng skidor, både mjuka och hårda dämpade och ser hur dom känns.

zerode
159 inlägg
zerode 159 inlägg 2 mån sedan

Okej, måste kasta in en litet tips om en underskattad skida, 90eight från Völkl, ångrar mig fortfarande lite att jag gjorde mig utav med mina...

supercross
150 inlägg
supercross 150 inlägg 2 mån sedan

Nordica soul rider. Mjuka all mountain twin tip.
Tror de vann Åka Skidors all mountain skidtest ett år.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/n … er-97.html

Johan83
7 inlägg

Drkosmos :

Är du helt säker på att det är mjuka skidor du vill ha? Ett par allmountain i 90-100mm midja med rocker är i jämförelse med smala racetigers en jäkligt skönare upplevelse i uppkört pist. Jag åker på project 100, är klen i benen, men upplever skidorna som förvisso styva och fulltankade med titanal. Men också extremt förlåtande, stötdämpning, autopilot, extra allt. Nedåt går det oavsett underlag och utan större ansträngning.
I jämförelse har jag också åkt på ross sin7 och soul7, en klart mjukare skida, men rätt mycket jobbigare att åka på i stökigt underlag.

Enklast är nog om du testar ett gäng skidor, både mjuka och hårda dämpade och ser hur dom känns.

Bra synpunkt! Har faktiskt ingen aning om vad jag vill ha. Vet bara att jag inte vill åka Racetigers nästa år.

LeinadSral
12 inlägg
LeinadSral 12 inlägg 2 mån sedan

K2 pinnacle 88 kanske?

fredw
85 inlägg
fredw 85 inlägg 2 mån sedan

Johan83 :

Drkosmos :

Bra synpunkt! Har faktiskt ingen aning om vad jag vill ha. Vet bara att jag inte vill åka Racetigers nästa år.

Du kan få köpa mina Rossignol Soul 7 (före HD). Alldeles för sladdriga för mig. Fast frakten blir dyr (bor i södra Australien...)

Instämmer också i att du kan vara inne på fel spår. Det är kanske inte ”mjukhet” du egentligen vill ha. En kompetent skida som passar dig och som lyder dig som du vill är antagligen mindre tröttande i svåra förhållanden.

Jämför med för mjuka pjäxor... kan bli väldigt jobbigt för lår och knän.

Du har rätt, provåka är det som gäller. Och glöm då inte att ibland kan samma skida bli ganska annorlunda i en annan längd. Jag provåkte ett par Salomon Sentinel i Åre 2011 och älskade dem, köpte sedan ett längre par och det blev en annan känsla som jag gillade sämre.
Så var försiktig med (spec i ditt fall) att gå upp i längd.

Om det är några ord du ska leta efter i tester så är det kanske ”förlåtande” och ”mångsidig”.
Förutom de som redan nämnts tror jag att Line Sick Day, Blizzard Rustler och litet bredare Rossignol Soul HD brukar benämnas med såna ord.

KalleBeidestam
3 inlägg
KalleBeidestam 3 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad KalleBeidestam (2 mån sedan)

Tycker att du ska provköra Head Kore och se hur det känns. Jag har prövat ett gäng skidor sedan Åreflytten och det är fortfarande 93:orna som får ta de flesta timmarna på berget. De går att åka på och ha kul med men man behöver inte pressa dem för att få styrsel, de flyter mer på om man bara "lightåker" lugnt.

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 mån sedan

Rossignol Sky HD (mycket lättåkt)

Line sick Day 94, Lätta och lekfulla skidor som trivs bäst på skär men är ganska förlåtande ändå. Lite hårdare tail som är bra i pisten och ger mer "pop" ut ur sväng.
Finns även en 88 med mindre rocker och utan kolfiber, mer pistorienterad, min bror köpte dessa i år och var mycket nöjd med dem.

Nu har jag endast åkt de bredare varianterna Rossignol Soul 7 HD resp Line SD 104 så viss reservation för det, men konstruktionerna är ju den samma i de smalare versionerna.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 mån sedan

Har ett par Hendryx funk 177, senaste modellen, som jag kan tänka mig att sälja.

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 2 mån sedan

Slänger in QST som alternativ smile

jag har kört på både 92 och 99 smile
upplever dem som typ lagommjuka... 92 betydligt mjukare än 99 enligt mig

Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 2 mån sedan

Jag kör Rustler 9 som allmountain skida i norden. Har dock mest åkt pist men den. Tycker att den är väldigt lättåkt utan att bli mesig eller tråkig. Väldigt kvicksvängd och poppig men ändå tillräckligt fartstabil.

Johan83
7 inlägg

Grazie ragazzi för alla sköna tips! Satsade allt på svart och beställde ett par Icelantic Nomad. Blir sjukt spännande att ha dem under fötterna om typ 10 månader..

pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 2 mån sedan

Johan83 :

Grazie ragazzi för alla sköna tips! Satsade allt på svart och beställde ett par Icelantic Nomad. Blir sjukt spännande att ha dem under fötterna om typ 10 månader..

Inte nog med att du köpt skidorna på rea, du får dessutom helt gratis åtta månaders högt uppskruvade förväntningar. Hoppas att de kommer att infrias när det är dags.

191 inlägg
offline 191 inlägg 2 mån sedan

Håller med om Rossi Sky 7 HD. Fantastiska skidor i mjuk snö!

OsoPolar
2 inlägg
OsoPolar 2 inlägg 1 månad sedan

Rustler 9 är nog ett bra val. Jag demoåkte Rustler 9 och 10 före jag köpte nya skidor och tyckte dom var trevliga, lättkörda, och bra i diverse före. Dock tyckte jag dom var lite mjuka och hade lite för lite kör ur svängarna för min smak, så jag fastnade för Enforcer 100 som all-mountain skida. Men för det du beskriver låter dom bra. Jag åker även Blizzard Firebird WRC som pistskida och Blizzard Zero G 95 som turskida, och tycker att Blizzard skidor håller mycket bra kvalitet över lag.

dallan
564 inlägg
dallan 564 inlägg 1 månad sedan

BC captis, dom är ruskigt mjuka.

MartinAbrahamsson
9 inlägg
MartinAbrahamsson 9 inlägg 1 månad sedan

Av de du nämner är Extrem Fusion 95 riktigt trevlig. Lättåkt men inte mesig. Gillade den bättre än Rustler 9 när jag provåkte båda.

mans666
37 inlägg
mans666 37 inlägg 1 månad sedan

Har kört Black Crows Camox den här säsongen och den är sjukt allsidig. Kanske inte fullt så förlåtande som Rossignol Sky, men inte långt efter, och slår den med hästlängder i högre fart och hårdare underlag. En skida som klarar allt utan några bekymmer!

QRikard
26 inlägg
QRikard 26 inlägg 1 månad sedan

Jag väger är 170cm och väger 65kg och testade project 90 womens i 160cm. Bra grepp när det är hårt och väldigt mjuk. Inga problem att lägga korta skärande svängar i blå backe. För mjuk för mig men en bra skida för lätta åkare och riktigt kul i rätt förhållanden men jag vill ha en stabilare skida i dom brantare backarna.

Annars kikade jag lite på nordica santa ana 93. Lyckades inte testa den men gillade enforcern även om den var lite styv. Köper du begagnat så kolla vilken årsmodell för santa ana gjordes om helt för nåt år sen och blev klart styvare därefter (2 metall lager som enforcer). Åkt santa ana 100 och den är en bra skida men bredden avskräckte.

Jag testade också extreme fusion 95. Stabil skida och rätt kul att åka på så det är också ett bra val. Förvånad över hur stabil den var i hårdare före trots rockern som brukar skapa fladder. Låg radie så den är ganska snabb runt i sväng.

Jag landade på head kore 93 171cm. Den är rätt styv och ganska tråkig om man inte driver på, däremot stabil så det blir inga överraskningar om man åker långsamt på gott och ont...
Gick bättre i vårslasken men behöver troligtvis jobba med tekniken för att det ska gå bra när det blir hårdare i backen. Skidan verkar leverera än så länge.
Kore 99 var mjukare och lekfullare än 93an men jag föredrar smalare skidor då jag känner av knän och fotleder efter en dag om jag åker på bredare skidor i hårt före.

Åker du mycket pist så är det jobbigare med en bredare skida för det blir mer belastning på knän och leder. Så jag rekommenderar något smalare skida om det är pist som är fokus. Kanske kring 90 om du ändå vill ha offpistkaraktär, annars funkar säkert smalare fint också.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook