Tips samt utrustning för att Topptura

kasparv
28 inlägg
kasparv 28 inlägg 1 månad sedan

Hej,

Till nästa säsong tänkte jag börja tura och självklart behöver utrustning inhandlas.
Jag tänker främst på skidor och bindningar som jag tänker beställa från nätet. Jag planerar att åka minst 1v i svenska fjällen och ungefär 10 dagar i Alperna (antagligen italienska) nästa säsong, dock tror jag inte att vi ska topptura i Alperna. Förutom att jag ska gå lavinkurs, köpa en bra ryggsäck, spade etc så vill jag gärna höra era tips för att Topptura, sedan behöver jag tips på skidor och bindningar främst.

Jag är 175cm lång och väger mellan 67-69kg, skulle säga att jag är medel åkare, tar mig ner för alla backar, inga problem med olika underlag men det jag främst behöver jobba på är att bli mer van med skogsåkning.

Jag har ett par Salomon QST (18/19) 106mm, 181cm. Dessa är mina första skidor jag köpt och är väldigt nöjd.
Det jag undrar är vad för typ av skida jag ska ha för att topptura: är det en smalare, bredare, kortare eller samma längd skida jag ska ha? Mycket eller lite rocker, ja alla tips tar jag gärna emot.

Vad gäller bindningar så tror jag det landar på en Salomon shift, tankar kring detta?
Jag funderar även på att annars sätta Salomon shift binding på mina QST och sedan köpa ett par andra skidor runt 100mm som jag använder i skogen, pisten, mer puder åkning etc.

Tankar kring detta?

Svar

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 1 månad sedan

Bra start: https://www.freeride.se/kopguide-topptursutrustning/

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
kasparv
28 inlägg

Tack, ska läsa igenom den smile

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 1 månad sedan

Har du inte bråttom och lite ork i benen så går ju qst 106 alldeles utmärkt att tura med.

kasparv
28 inlägg

kurono :

Har du inte bråttom och lite ork i benen så går ju qst 106 alldeles utmärkt att tura med.

Jag har tänkt på det med, men då måste jag byta bindningar på dem och då funderar jag på att skaffa ett par skidor runt 100mm som t.ex. Atomic bent chetler att ha när jag inte turar.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad carl_couloir (1 månad sedan)

om du avser att köpa utrustning med uttalat fokus på toppturer så hade jag inte gått över 95/100 mm i midjan, inget kul att gå på brant skrå med för breda skidor..... sedan hade jag även satsat på en lättare bindning än shift/kingpin osv.

själv kör jag med ett par salomon mtn explore med g3 ion lt på, inte den lättaste setupen men ändå strax under 2 kg per skida inkl. bindning, vilket känns helt ok med tanke på hur bra dom levererar utför och i pist :-) som referens kan nämnas att jag utan problem ”bombade” ner för klassiska tortin i verbier i en salig blandning av vindpackad kallsnö och pucklar......

/C

kasparv
28 inlägg

carl_couloir :

om du avser att köpa utrustning med uttalat fokus på toppturer så hade jag inte gått över 95/100 mm i midjan, inget kul att gå på brant skrå med för breda skidor..... sedan hade jag även satsat på en lättare bindning än shift/kingpin osv.

själv kör jag med ett par salomon mtn explore med g3 ion lt på, inte den lättaste setupen men ändå strax under 2 kg per skida inkl. bindning, vilket känns helt ok med tanke på hur bra dom levererar utför och i pist :-) som referens kan nämnas att jag utan problem ”bombade” ner för klassiska tortin i verbier i en salig blandning av vindpackad kallsnö och pucklar......

/C

Tanken är att det främst ska användas för toppturer men vill också kunna använda det när man kör i pisten/off-pist. Så därför kollar jag också på skidor på 100mm som mest. Som sagt jag har inte tidigare turat och tror inte att det kommer bli alltför brant i början eller svåra turer.

Du får gärna utveckla mer vad du menar med den bindningen du kör med, vad är speciellt med den setupen? Och vad bör jag tänka på när jag ska köpa bindning förutom vikt? Jag kommer köpa en binding som funkar både för turer och pist/off-pist är tanken.

kurono
149 inlägg

Spelar pengar stor roll?
Isåfall tycker jag du kör på. Dina qst, köper shift (förutsatt att du har pjäxor med tech inserts) Samt ett par hudar. Det blir billigaste sättet du får prova på att tura. Sen om du får mersmak så kan du kolla på något lättare alternativ framöver.

kasparv
28 inlägg

kurono :

Spelar pengar stor roll?
Isåfall tycker jag du kör på. Dina qst, köper shift (förutsatt att du har pjäxor med tech inserts) Samt ett par hudar. Det blir billigaste sättet du får prova på att tura. Sen om du får mersmak så kan du kolla på något lättare alternativ framöver.

Pengar spelar ingen roll. I vilket fall som helst så måste jag köpa pjäxor med tech inserts och sedan byta bindningarna på QST om jag gör så. Men som sagt jag lutar mer åt att köpa allt nytt och i värsta fall så har man ett par smalare skidor som också funkar i pist/off-pist.

Zoubolo
82 inlägg
Zoubolo 82 inlägg 1 månad sedan

kasparv :

carl_couloir :

/C

Tanken är att det främst ska användas för toppturer men vill också kunna använda det när man kör i pisten/off-pist. Så därför kollar jag också på skidor på 100mm som mest. Som sagt jag har inte tidigare turat och tror inte att det kommer bli alltför brant i början eller svåra turer.

Du får gärna utveckla mer vad du menar med den bindningen du kör med, vad är speciellt med den setupen? Och vad bör jag tänka på när jag ska köpa bindning förutom vikt? Jag kommer köpa en binding som funkar både för turer och pist/off-pist är tanken.

Tycker att den nämnda setupen låter som något som passar, om det största ändamålet är att tura, så utgå från ett par skidor runt 1500g + - då får du en stabil skida som är anvädbar överallt. Runt 90-95 midja är vettigt.
Angående bindning så skulle jag absolut rekommendera en ren techbindning, G3 ion som tidigare nämnts är vettig eller G3 Zed t.o.m om du vill dra ner ytterligare på vikten. Dynafit radical eller rotation är liknande modeller hos dynafit. De flesta kommer uppfylla dina krav så länge du inte går på nån ultralight binding eller droppar mega klippor, då kanske en shift skulle sitta fint.
Grejerna pallar mer än vad man tror och man anpassar sig snabbt efter sin utrustning.

Om toppturer är numbero Uno, prioritera vikt. Du ångrar dig senare annars och byter allt en gång till isf.
Been there done that.

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 månad sedan

Du behöver inte ha det allra lättaste förstås och Shift tycker jag personligen funkar väldigt bra både att åka på och tura på. Däremot skulle jag titta en del på totalvikten. Jag är relativt ny på att tura mer ordentligt och måste erkänna att jag gav mig på en flerdagarstur (bodde i fjällstuga men körde flera endagsturer på raken från den) med ett par Enforcer 93 185cm med Shifts på. Totalvikten klockar då in på norr om 3 kilo per skida. Det var för tungt. Dag två gick vi i lita brantare terräng (ca 30-35 grader) och ca 600 fhm på skrå. Det var rejält tungt att släpa på den vikten. Dagen efter fick jag låna ett par Blizzard ZeroG 95 179cm med Dynafit radical 2.0. Den setupen klockar ju snarare in på strax under 2 kilo. Skillnaden var enorm. Dag två bytte jag också tillbaka på uppvägen och mina egna skidor upplevdes som att försöka springa i gummistövlar typ. Gör det inte. När det gäller bredd skulle jag inte gå över 95mm i midja. Redan med mina 93mm så tycker jag att jag upplever en del vridmoment i fötterna när man skråar, vilket med löst knäppta pjäxor i turarläge skulle kunna ge en del skavsår på fötterna. Jag klarade mig men kände tendenser flera ggr.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 1 månad sedan

kasparv :

carl_couloir :

/C

Som några andra redan påpekat så vill man ha så lätta saker som möjligt för ändamålet när man turar och då tycker jag att just G3 Ion LT är ett bra alternativ, en stabil techbindning men utan traditionell broms som både väger och kan krångla..... Rambindningar, Shift och även KingPin för den delen väger i min värld för mycket om man ska tura lite mer än en halvtimma-timma och framförallt om det är höjdmeter som ska avverkas. Själv ser jag inte och har inte upplevt några som helst problem med att köra på med techbindningar vare sig i offpist med bra tempo hopp och dropp eller i pisten även där med turer genom parken...

/C

frankbolsoy
25 inlägg
frankbolsoy 25 inlägg 1 månad sedan

Jag kör med runt 6kg per fot.. Man får skapliga benmuskler! Så är du ute efter träning köp inte lättaste.
Det tar några fler turer per säsongsstart innan man kommit igång och kan gå en tur med massa kraft kvar i benen på tur ner.

antikvitet
31 inlägg
antikvitet 31 inlägg 1 månad sedan

QST 106 funkar finfint att tura med, även längre turer. Jag har kört både Urner Route och Högruta Jotunheimen med dem. Kanonskida för alla (ja alla) förhållanden. På dem sitter ett par Dynafit Superlite 2, en toppenkombo. Inget för hårdingar som ska droppa 50metersklippor och skit kanske. Gör dock sitt jobb och det ser snyggt ut med små gröna pluppar på de orange laggen. Våga gå på en lätt bindning, köp en lätt pjäxa.

Med det sagt, som @Pillard skriver; en bredare skida är faktiskt drygt om det är mycket traverserande. Visst har jag ibland saknat ett par smalare lagg. Men utför, då är jag osårbar. Klockar in i ungefär din storleksklass. Betänk även att du ska ha några kilo på ryggen, vilket också är en parameter att ta med. En flerdagarstur med lite extraprylar för glaciär och enklare klätterinslag kan ge en vikt på bortåt 10 kg extra att skida med.

För att tala emot mig själv: Optimalt för norden kanske är en 75-85skida med racebindning? Skitlätt, skisnabbt och funkar överallt. Parat med en semiracepjäxa så är det bara att ge sig ut och utmana alla om de bästa åken.

Och, vad du än köper kommer du byta/komplettera inom något år eller två - så är det. Kanske ett par racelagg för att det är så himla skoj att springa i cirklar runt dina polare, kanske ett par fetingar för de där episka dagarna som nog kommer nästa vinter och förresten borde det nog finnas plats för ett par mittemellanskidor också...
Lycka till!

eriC1
328 inlägg
eriC1 328 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad eriC1 (1 månad sedan)

Tänk också på vilka människor du ska åka med. Enligt mig själv som större delen av tiden gör kortare turer på max 1000hm per dag i maximalt ett par dagar i rad, så föredrar jag lite bredare/längre skidor som hanterar all typ av åkning, framför något som maximerar höjdmeter per timme. Men skulle jag hänga med folk som bara kör superlätta lagg så skulle jag inte ha så kul alls, då jag skulle få kämpa som ett djur i jämförelse.

Jag går mkt på tur själv, eller med folk som inte är ute att slå rekord i höjdmeter/timme, så för mig är en bredare och längre skida roligare, då jag kan ha roligare på flera typer av underlag med bara en skida i bagaget. Jag har märkt stor skillnad trots tung skida genom att köra lättare bindningar, lätta pjäxor med bra gåläge, samt stighudar med bra glid och vikt.

Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Almen1 (1 månad sedan)

Hej
Jag är tillbaka efter att toppturat några dagar. Kika gärna på https://www.dynafit.com/activities/
De har fyra kategorier gällande toppturskoncept, från superlätt till mer nedförsinriktat. De matchar skida-bindning-sko för respektive inriktning. Självklart kan man välja andra fabrikat men jag gillar deras harmoniserande paket. Jag har ett flertal skidor med techbindningar, från 76mm (-5cm mot egen längd) under fot till 113mm (+4cm mot egen längd). Oftast tar jag ett par skidor med 102mm, -2cm mot min egen längd (1495gr/skida), lätta bindningar, och Dynafit TLT 6 P boots.
Light-is-right stämmer oftast. Går i ca 400höm/h själv, men har vänner i Norge jag turat med som går betydligt fortare, och då är man glad för varje gram man slipper släpa ( upp till 700höm/h bitvis).
Normalt 1200-1500höm/dag, och alltid ett flertal topptursdagar i följd.

xQubeZ
74 inlägg
xQubeZ 74 inlägg 1 månad sedan

Tror valet på utrustning lär bero på vad för turande du ska göra. Ska du göra turer till branta åk där du kommer behöva skråa brant, bootpacka och göra många höjdmeter (1500m+) bör du nog välja ett par lite smalare skidor (90-95mm) med en ren tech bindning för att hålla vikten nere och göra de lätta att hantera uppför och i branta rännor utför.

Ska du däremot göra mer turande upp i stora bowls o lätta toppar eller inne i skogen i jakt på puderåk tycker jag personligen att det antagligen är värt att gå på en lite bredare och mer rejäl skida och en säker bindning som shiften. 100-110mm skida med en vikt mellan 1500-2000g per skida och en shift monterad på dem kan du utan några större problem göra upp till 1500 höjdmeter om dagen med rätt inställning.

Andra mer generella tips är ju att satsa på att ha lätt utrustning utöver skidorna. Många hjälmar väger ju bly tex. Köp dock en stor och ordentlig spade, spara inte in vikt på den.
Sen för att orka hålla på i flera timmar uppför utan att tappa energi gäller det ju att konternueligt inta energi. Börja äta o dricka direkt för när du är törstig eller hungrig är det redan försent. O acceptera att du kommer frysa i de första 15 minuterna uppför. Är väldigt innefektivt att stanna 3ggr första timmen för o ta av kläder för man tycker det är för svettigt. Bär också alltid med en dunjacka. Vädret kan ändras fort och den kan rädda dig ifrån att förfrysa och den väger inte speciellt mycket.

kasparv
28 inlägg

Tack för alla svar och tips på gear, det uppskattas verkligen att ni tar er tiden att hjälpa mig.

Jag kommer främst att tura med folk som inte är ute efter så många höjdmeter/timme som möjligt. Jag ser inte heller att det kommer vara flera dagars tur som är aktuellt i början och traverserande vet jag inte om det blir något av men det får man ta när det väl är dags. Vilket gör att jag inte behöver gå för de allra lättaste skidor, bindningar och pjäxor. Utan kommer att välja det som passar bäst men vikt kommer självklart att vara väldigt viktigt.
Ang. vikten på skidor och hur många kg/skida man bär upp när man turar så vet jag inte vad jag klarar av, visst jag klättrar/tränar ungefär 5ggr/veckan men det är inte samma sak som att tura. Men som flera har påpekat, man kommer antagligen att komplettera med gear efter något/några år då man vet mer exakt vad man klarar av och vill vad gäller att tura.

Då mina QST 106 är 181cm långa så funderar jag på att i så fall skaffa ett par skidor som är kortare men också 100mm eller över i midjan. QST väger 1820/g per skida så jag ska försöka hitta ett par skidor som väger mindre och är kortare.

En dum fråga, vad innebär en ren tech bindning? Vad är då skillnaden mellan en ren tech binding och en Shift binding från Salomon?

Pillard
3122 inlägg
Pillard 3122 inlägg 1 månad sedan

kasparv :

En dum fråga, vad innebär en ren tech bindning? Vad är då skillnaden mellan en ren tech binding och en Shift binding från Salomon?

En ren tech-bindning har piggar som infästning mot pjäxan både i tån och hälen kan man väl säga. T.ex. alla Dynafit-modeller förutom Beast skulle jag säga, ATK-bindningar, G3 eller Diamir Vipec

När det gäller träningsnivå och vad man orkar släpa på så tänkte jag likadant. Jag springer en hel del och klarar milen på strax över 40 min och 5km på under 20 min. Men efter bara 400-500 fallhöjdsmeter på skrå med lite lutning så var mina höftböjare helt paj. Belastningen kanske är lite ovan och sen blir det väldigt många steg som den där utrustningen ska lyftas. På skrå kommer du att gå oavsett hur avancerat ni tänker tura. Det blir ganska snabbt för brant för att gå rakt på.

POGA_STHLM
21 inlägg
POGA_STHLM 21 inlägg 1 månad sedan

Alltid bra att ha referenser, eller något att förhålla sig till när man ska köpa nytt, annars blir köpet lätt lite i blindo. Har du möjlighet, testa att hyra ett par som är ett potentiellt köp.
Ska du komplettera dina Quest med en renodlad topptursskida, tycker jag du ska kolla på lätt, alltså högst 1500gr för skida inkl binding. 88-95mm bredd på skida och en bindning som väger 150-300gr. Har du en pjäxa på 1000-1200 gr, har du en lätt resa uppför och relativt stabil resa nedför.
Tycker generellt att folk är rädda för lätta bindningar, men de funkar på samma principer som andra pinbindningar som väger fyra ggr så mycket. Man kan få göra avkall på förspänning osv, beroende på hur mkt man är beredd att lägga ut, men det är en frihet att gå lätt! Jag tycker heller inte att åkglädjen försvinner, snarare tvärtom! Har roligare på laggen som väger 1160 inkl bindnig än de som väger 1520 och 1800 även utför. Ska tilläggas att detta gäller fjällpuder och vårsnö, inte knädjupt eller vindpackat;)
Som nämnts tidigare är valet av utrustning också beroende på var du ska åka, svenska fjäll kontra Amerikanska och exvis Alperna.

kurono
149 inlägg

Lite observationer när man tittat på vad folk och influencers turar med på sociala medier så verkar som flesta köra med en skida på 1500-1900g ungefär kombinerat med en kingpin på 730g eller liknande tung turbindning och det verkar gå utan problem. Då hamnar man på 2230-2630/skida exklusive stighudar. Verkar vara ett normalt viktspann för turande.
Som sagt beror allt på hur bråttom man har uppför!

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad LawndartGustav (1 månad sedan)

kurono :

Lite observationer när man tittat på vad folk och influencers turar med på sociala medier så verkar som flesta köra med en skida på 1500-1900g ungefär kombinerat med en kingpin på 730g eller liknande tung turbindning och det verkar gå utan problem. Då hamnar man på 2230-2630/skida exklusive stighudar. Verkar vara ett normalt viktspann för turande.
Som sagt beror allt på hur bråttom man har uppför!

Håller inte med dig här. Dessa influencers du pratar om är ofta sponsrade och turar ofta en väldigt liten del av sin tid eller turar för att prestera utför, då blir det tunga grejor. De har sällan ett alternativ när det gäller bindning.
Normala människor droppar inte stort eller kör störtlopp utför berg o normala fall och speciellt inte med turgrejor.
Är det skitjobbigt att tura turar folk inte så mkt i allmänhet.

Personligen kör jag QST 106 med Shift i system men kan inte påstå att det är försthandsval om jag ska tura.
Mtn Exlpore 95 (1550g i 177) med ATK SLR Release (ca 150g med platta) funkar för det mesta och jag använder dom både med tyngre 1400g pjäxor och lättare pjäxor.

Mitt tips är att inte ha för lätta skidor om du har en pjäxa som väger över 1300g, blir inte kul att åka på. Har du däremot en lättare pjäxa kan du även ha kul på en lättare skida. ATK SLR Release funkar till allt så länge man inte ska åka system med dom smile

Som referens väger jag 74kg, åker nog ganska bra och gillar att hoppa och vara i luften.
Det handlar bara om att anpassa åkningen efter utrustningen så har du kul oavsett vad du köper big_smile

Åk mer jobba mindre! Citera
Lefty69
7 inlägg
Lefty69 7 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Lefty69 (1 månad sedan)

Många bra råd här som du ser.
Själv är jag ytterst nöjd i alla lägen med mina Salomon Mtn Explorer 95 på ca 1400 gram.
Därtill har jag Salomon Mtn bindningen som väger 592 gram paret och då har jag en riktigt lätt fungerande setup. Funkar faktiskt så bra att jag sålt alla mina andra skidor och kör dessa även på pist att carva med.
Det du måste tänka på är att denna typ av bindning är mycket olik alpinbindningar och har en helt annan art av release eller snarare ”brist” eller begränsning av release.
Ett riktigt bra alternativ är även Fritschi Tecton 12 bindningen som kombinerar en techbindnings tådel med en alpinskidas häldel.
Därtill har jag Black Diamond Glide Lite skins, tror jag de hette, som greppar bra och har bra glid framåt.
Lycka till och välkommen till topptura det?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook