Dynafit Beast pjäx-adapter med icke Beast-bindning

visu
54 inlägg
visu 54 inlägg 2 mån sedan

Hej,

Är det någon som vet om man kan använda en pjäxa som har häl-adaptern för Dynafit Beast-bindningen i en icke Beast-bindning?

Jag har nämligen ett par skidor med Dynafit Beast 14-bindning och ett par Dynafit Mercury-pjäxor som har Dynafit Beast-bindnings adaptern i hälen (https://www.sport-conrad.com/en/product … gIeJvD_BwE). Nu är jag sugen på att utöka med ett par till skidor. Kan jag använda samma pjäxa med till exempel en Marker Kingpin eller Fritschi Tecton utan att byta ut häladaptern till ”low tech standard” på pjäxorna?

Tack för svar!

Svar

kurono
149 inlägg
kurono 149 inlägg 2 mån sedan

https://www.google.com/url?sa=t&source= … G6pRTSTr4i

Verkar som att dem funkar?

visu
54 inlägg

Tack för svar, men antingen så läste du inte hela frågan eller så läser jag länken dåligt, men det jag undrade var inte om pjäxan Dynafit Beast funkar med Fritschi Tecton, utan om pjäxan Dynafit Mercury _med_ häladapter för bindningen Dynafit Beast passar med Fritsch Tecton.

kurono
149 inlägg

Står att häladaptern funkar! Men står inget om mercury men fungerar säkert eftersom det är dynafit inserts! Men fråga lou på wildsnow. Han brukar kolla sånt där åt folk som frågar ibland om han har en likadan pjäxa i verkstaden.

visu
54 inlägg

Okej, då var det jag som läste dåligt. Tack!

kurono
149 inlägg

Bor du nära en skidbutik som monterar tecton så kanske dem prova! Tecton kräver en häl som sticker ut och vissa pjäxor funkar det ej pga det. Men mercury har väl en häl som är väldigt likt den på vulcan?

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 2 mån sedan

Det jag skulle oroa mig för är att häladaptern till Beasten gör att hälen på pjäxan blir i metall i stället för plast och därigenom kan skära in i Tecton/Kingpins häldel och kanske därmed sitta mer fast än den ska. Personligen skulle jag vara hellugn med att använda en Beasthäladapter till en "vanlig" techbindning eftersom kontaktytan där är oförändrad mot hur det är tänkt men med Tecton, Kingpin och vanliga "alpin"-hälar så skulle jag bli lite orolig just med tanke på metall emot plast-problemet.

visu
54 inlägg

Tack Kurona och Pillard.

Ja, Mercury har en vanlig häl, samma som Vulcan. Bra poäng om metall mot plast i hälen. Jag ska kolla upp.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 2 mån sedan

Sitta fast lär det göra i Tecton men risken är att det nöter efter hand. Och om Beastadaptern sticker upp över kanten på pjäxans hälklack kommer det definitivt att göra det. Stor risk då för att det nöts upp ett spår som gör att utlösningsfunktionen inte helt säkert beter sig som den ska som nämns ovan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook