Första säsongen, var ska jag?

Agnes1
1 inlägg
Agnes1 1 inlägg 1 månad sedan

Hej!

Jag är sugen på att köra en skidsäsong 19/20 i Alperna. Jag har aldrig säsongat förut så skulle behöva tips på var man ska åka? Var är ett bra ställe att börja på? Jag har bara åkt pist hittills men vill gärna lära mig åka offpist under säsongen. Det vore även kul att åka till ställen där det är väldigt blandade åldrar/nationaliteter på säsongare, men det kanske är det överallt? smile

Kanske är dumma frågor, men vill gärna höra vad ni tycker!

Svar

gtagater
7 inlägg
gtagater 7 inlägg 1 månad sedan

Monterosa, Champoluc rekommenderas starkt tack vare dess lättillgängliga och grymma offpist. Sedan är ju den italienska maten rätt gudomlig.

Lefty69
7 inlägg
Lefty69 7 inlägg 1 månad sedan

Hej Agnes,
Jag ser gärna att man bor på en skidort som har en by med liv och småsurr. Du är där ändå i ca 5 månader och även om skidåkningen är den egentliga orsaken varför du åker dit så bidrar livet runt om också till din trivsel och höjer din totalupplevelse.
Har själv säsongat i Val d’Isere och hade verkligen kul. Orten har flera fördelar som hög höjd vilket ger snögaranti, bra pister, fantastisk off-pist åkning och med grannorten Tignes som är ihopkopplad med Val d’Isere får du ett enormt skidområde och kan åka alltefter väder eller lust.
Besökarna kommer från alla hörn av världen och de kommer i alla åldrar. Mest kul har du om du bor direkt i Val d’Isere och inte i La Daille eller Fornet som också hör till orten.

St Anton är inte dummt heller och Chamonix likaså samt Les Trois Vallee. Du kommer säkert att få en hel del förslag som kommer att hjälpa dig att välja rätt ort för dig.
Börja redan nu att kolla upp boendet då det är nu du kan hyra en lägenhet för nästa säsong och vara säker på att du får en innan de bokas upp. Du kanske hittar andra som åker och kan dela med dem. Ett säsongkort kostar ca 1000€ Och hyran från ett par hundra € / månad uppåt beroende på storleken och på vad du är ute efter.
Du är välkommen att PM mig om du har funderingar.
Lycka till?

Wangler
65 inlägg
Wangler 65 inlägg 1 månad sedan

Hej Agnes
vad roligt vill jag börja med att skriva smile
jag tycker Lefty69 ger dig jättebra tips

det jag minns när jag gjorde det.. 88-89-90.. som du ser så pratar jag om när dinosaurierna fortfarande levde så mycket har ändrats..

jag vet att jag fick ta hänsyn till språket... mindre orter under 80-90tal klarade man sig fasiken inte i om man inte pratade språket.. dvs tyska eller franska.. ( så jag valde det landet som jag läste språk i när jag gick i skolan just för att jag redan här kunde prata mig igenom en vanlig vardag med alla jag träffade smile
men jag tror inte det är något problem nu.

men jag håller med Lefty 69
välj en ort som är lite lite större just för det kommer vara dagar ( och kvällar) när det är lite roligt om man har mer valmöjligheter att göra annat så att säga.

sen kan det kanske vara värt att kolla upp ( om du ska jobba lite) kring om det skiljer sig mellan låt säga Österrike-Frankrike-Italien-Schweiz.

jag ger inga tips på orter för det kommer nya och det är så många åsikter kring det så det kommer du själv komma på smile

lycka till

Hanna1
5 inlägg
Hanna1 5 inlägg 1 månad sedan

Hej Agnes!! Jag är inne på exakt samma tankar... åkt skidor hela livet men aldrig säsongat. Bestämt att jag vill åka så tidigt som möjligt, men vet inte vart.

Var i Chamonix för två v sen på jobb och åkte upp till L’Aiguille du midi... efter det fick jag idén. Jag tänker att jag vill träffa nya människor, åka skidor och jobba, och har som sagt inte så bra koll, men du får gärna höra av dig till mig privat för att spåna idéer, puss!!

hannaobergg på insta

hannathomas
170 inlägg
hannathomas 170 inlägg 1 vecka sedan

Hej Mit navn er Thomas Fogsgaard jeg har siden 2001 seasonet I val thorens her vil du blive helt helt vild med både pisten og offpisten der er masser af begge om vinteren er der masser af liv og rigtig mange mennesker I val thorens og det giver et super fedt liv til byen. Efter så mange år I her har jeg masser af erfaring og mange gode kontakter til både jobs og lejligheder men jeg har også masser og gode tips til hvordan du får en fed season så er der noget du kunne tænke dig at få svar på eller hjælp med så sig bare til min mail er Fogsgaard@yahoo.com eller du kan skrive mig en pm her

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook