Ni som säsongat eller ska...

Gerdsson
23 inlägg
Gerdsson 23 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Gerdsson (2 mån sedan)

Hej,
Ännu en tråd om detta, har sökt och läst men hittills ej blivit klokare..

Säsong 19/20 ska jag iväg 1 eller 2 månader och åka skidor, efter årsskiftet, hela jan eller feb eller båda beroende på ekonomiska perspektivet.
Jag vill undgå att jobba då jag vill ha så mycket åkning som möjligt. (Blir jag däremot förälskad i platsen och aldrig vill lämna är det ev intressant då jag kanske stannar hela säsongen)

Jag är 30+, åker ca 14-20 dagar per år i alperna och då absolut helst offpist men generellt hela berget.
Fokus är att få vara i bergen, snösäkert samt gärna trevligt skid-community med fler entusiaster, bra offpist åkning och skog, börja tura lite men gärna stort och bra system generellt.
Disco är inte alls viktigt då jag får nog av det resten av året på festivaler i Nederländerna.
Afterski = tja, fira dagens åk med några pints.

Har åkt i:
Engelberg
Chamonix
Bad gastein
Schladming
Cervinia/Zermatt
Ischgl
Courmayeur
Val d'isere/tignes
Scandinavien, Hemse, Åre osv

Majoriteten av förslag jag sett är: Serre che, ValT, Monterosa, freeride paradise, st anton, Val D'isere, Verbier...

Kollade ett prisexempel på cervinia/Zermatt och verbier: en månad AirBnb 1600€ + 30 dagar liftkort 800€. Ca-pris 24-2500€
Två månader skulle väl ev se ut som: 3200€ boende + säsongskort ca 1000€..

Finns det bättre/andra alternativ för boende och kostnad? Vilken ort/orter är att föredra baserat på info ovan? Hur ska man tänka? Andra lösningar och tips?

Mvh
Tacksam

Svar

Xavier
531 inlägg
Xavier 531 inlägg 2 mån sedan

Ska du bara vara borta en månad eller två och inte jobba så måste det vara bättre att ta något ställe man ändå inte vill tillbringa en hel säsong på. Japan? Gulmarg? Champoluc?

Valar Morghulis Citera
Gerdsson
23 inlägg
Gerdsson 23 inlägg 2 mån sedan

Champoluc verkar intressant.

Vill helst hålla mig till Europa av logistiska själ, och som skrivet; om det är helt grymt kanske jag flyttar permanent.

termons
347 inlägg
termons 347 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad termons (2 mån sedan)

Champoluc/Monterosa. Väldigt lugnt i byarna. Litet system om man ser till antalet liftar/pister. Gamla långsamma liftar. Offpist terrängen mycket bra och stor om man turar och ännu bättre om man har glaciär kunskaper. Snökvaliteten i offpisten inte den bäst i allmänhet. Kanske något att tänka på om man funderar på att säsonga.

PederPowder
1 inlägg
PederPowder 1 inlägg 2 mån sedan

Andermatt, Verbier/Bruson, Stuben/St Anton, Montafondalen alla funkar.
Avvakta så länge som möjligt med att bestämma ort för att få en indikation var den mesta snön ser ut att falla
just din säsong.(Är det bra med snö så blir även mediokra berg/skidorter bra. Ingen av ovan nämnda orter är
dock mediokra.)
Boendet brukar lösas genom att åka till valt ställe, bo på billigare boende en vecka eller två, gå ut och träffa/lära känna lite folk på kvällarna och fråga om någon behöver en rumskompis att dela hyra med.(var bered att bo trångt för att hålla ner priset.)
Alt. träffa folk i din situation och hyr en lght/chalet tillsammans.Räkna med deposit, som återfås om objektet är helt vid slutbesiktning. ; )
Dina beräkningar ser ut att stämma hyfsat, det som avgör hur länge pengarna räcker är vilken nivå på matbudgeten du har.
Klarar du dig på burk ravioli eller pasta carbonara hemma i stugan varje dag och en chokladbit/macka i backen, inköpt på Coop?, eller vill du käka ute ett antal gånger i veckan?
Om du väljer det sistnämnda, ta en italiensk ort så får du mest för pengarna.

Instämmer med termons beskrivning av Champoluc/Monte Rosa.
De av Aostadalens skidorter som ligger på sydsidorna, är grymma i januari/feb, sen blir det sorbé.
Men de har bästa maten, vinet och kaffet.

Var du än hamnar, 1-2 månader i alperna gör ingen ledsen.

Gerdsson
23 inlägg
Gerdsson 23 inlägg 2 mån sedan

termons :

Champoluc/Monterosa. Väldigt lugnt i byarna. Litet system om man ser till antalet liftar/pister. Gamla långsamma liftar. Offpist terrängen mycket bra och stor om man turar och ännu bättre om man har glaciär kunskaper. Snökvaliteten i offpisten inte den bäst i allmänhet. Kanske något att tänka på om man funderar på att säsonga.

Då kommer jag nog undvika dessa och hellre pröva dem några dagar

Gerdsson
23 inlägg
Gerdsson 23 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad Gerdsson (2 mån sedan)

PederPowder :

Andermatt, Verbier/Bruson, Stuben/St Anton, Montafondalen alla funkar.
Avvakta så länge som möjligt med att bestämma ort för att få en indikation var den mesta snön ser ut att falla
just din säsong.(Är det bra med snö så blir även mediokra berg/skidorter bra. Ingen av ovan nämnda orter är
dock mediokra.)
Boendet brukar lösas genom att åka till valt ställe, bo på billigare boende en vecka eller två, gå ut och träffa/lära känna lite folk på kvällarna och fråga om någon behöver en rumskompis att dela hyra med.(var bered att bo trångt för att hålla ner priset.)
Alt. träffa folk i din situation och hyr en lght/chalet tillsammans.Räkna med deposit, som återfås om objektet är helt vid slutbesiktning. ; )
Dina beräkningar ser ut att stämma hyfsat, det som avgör hur länge pengarna räcker är vilken nivå på matbudgeten du har.
Klarar du dig på burk ravioli eller pasta carbonara hemma i stugan varje dag och en chokladbit/macka i backen, inköpt på Coop?, eller vill du käka ute ett antal gånger i veckan?
Om du väljer det sistnämnda, ta en italiensk ort så får du mest för pengarna.

Instämmer med termons beskrivning av Champoluc/Monte Rosa.
De av Aostadalens skidorter som ligger på sydsidorna, är grymma i januari/feb, sen blir det sorbé.
Men de har bästa maten, vinet och kaffet.

Var du än hamnar, 1-2 månader i alperna gör ingen ledsen.

Verbier verkar helt klart intressant, har vart sugen på detta ett tag.. detta är ju i Schweiz så räknar med att matkassan blir högre. Kommer inte leva på burkravioli men inte heller äta ute varje dag.

Blir energirik mat man står sig länge på under dagen gröt, nötter, rågbröd osv.. mat som är rik på fett och därav stabilare energikälla än pasta som är mycket ostabilt och måste ständigt stimuleras.

När jag tänker Aostadalen så tänker jag på cervinia, tanken först var att bo i närheten av Cerv och mestadels åka i Zermatt. Men det finns kanske andra guldklimpar där att bo?

Jag tänker eg som du, oavsett vart så är snö och skidåkning en längre period bra oavsett smile sen som natur så vill man vara nyttomaximerande!

Bra info!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook