Förstaårssäsongare 19/20

Hanna1
5 inlägg
Hanna1 5 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad Hanna1 (2 veckor sedan)

Hej!!

Jag var i Cham på jobb för två veckor sedan och har nu bestämt mig att jag vill bli en säsongare till vintern. Jag vill dra så tidigt som möjligt för att hinna få jobb, och stanna till april/maj.

Jag är en 20 år gammal tjej från Luleå (= van vid vinter och snö) som till vardags jobbar med barn och dömer ishockey. Mitt största fokus under vintern kommer vara skidåkning (utvecklas och utmanas), jobb, bli bättre på franska och lära känna nya vänner. Självklart lite festande också, allt som är kul och gör en glad, men i första hand skidåkningen!!

Fokuset är på de franska alperna, men ej bestämt vart. Cham verkar trevligt, men kanske lite för mycket svenskar (?) samtidigt vill man ha en bra gemenskap... tips?

Jag har åkt skidor hela mitt liv, men är inget proffs på just säsong och vad man behöver köpa och styra upp osv. Vad har ni för tips på skidor, lavinryggsäckar, hur man packar för en säsong? Hur många jackor och hur varma kläder behöver man?Hur fixar man boende? Köpa skidor på plats? Säga upp lägenheten hemma? Jobba i restaurang eller butik? Hur mycket pengar behöver man om man tänkt jobba? Hur fungerar det med skatt?

Alla tips mottages gärna, och hör av er om ni är intresserade att hänga med mig i vinter eller bara spåna idéer, öppen för allt!!

Svar

xQubeZ
71 inlägg
xQubeZ 71 inlägg 2 veckor sedan

Jag har funderat mycket de senaste veckorna på att försöka göra en säsong 19/20 istället för att börja plugga (lockar inte alls..). Personligen är jag nog mest inne på Chamonix isåfall. Spenderade de första veckorna i februari där och blev smått förälskad utav stan och skidåkningen man kan hitta där. Jag är 19 och är ute efter mycket skidåkning och fokus på off-pist men även att allmänt bli bättre. Åkt skidor sen jag var liten. Ifall det låter intressant eller bara vill diskutera ideér allmänt kan du DM på insta: https://www.instagram.com/dav1db__/

xQubeZ
71 inlägg
xQubeZ 71 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad xQubeZ (2 veckor sedan)

Dubbelpost..

Hanna1
5 inlägg
Hanna1 5 inlägg 2 veckor sedan

Kolla insta dm!!

johan
Online 2881 inlägg
johan 2881 inlägg 2 veckor sedan

På Freeride har vi publicerat artikelserien "Konsten att säsonga" i tolv delar:
https://www.freeride.se/tag/konsten-att-sasonga/

Och även i den äldre artikelserien "Tema Bumma" kanske du hittar en del tips:
https://www.freeride.se/tag/bummarguide/

Lycka till!

Hanna1
5 inlägg
Hanna1 5 inlägg 2 veckor sedan

Tack!! Ska kika!

SoniaLi
2 inlägg
SoniaLi 2 inlägg 2 veckor sedan

Hej Hanna!
Vad kul att du vill säsonga! Jag är också sjukt sugen på säsong i alperna samtidigt som jag har väldigt många olika planer inför nästa vinter. Får se vad som händer och om jag kan bestämma mig nån gång. Jag har åkt skidor hela mitt liv och tänker lite som du att jag vill utvecklas och utmana mig själv. Jag har heller aldrig gjort säsong i alperna så jag har inte så mycket tips eller erfarenhet än.

Vill du dela med dig av lite idéer eller höra mina? @li_sonia på insta, hör av dig!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook