Skidor för pisten till medelgod åkare

Humlegalning
1 inlägg
Humlegalning 1 inlägg 2 veckor sedan

Har de senaste åren hyrt skidor men har nu tänkt att skaffa egna då det kommer att bli mer åkning även under resten av vintrarna. Har försökt läsa på men skulle behöva lite hjälp.

Åkte ganska mycket skidor i ungdomsåren men hade sedan i princip ett längre uppehåll på cirka 15 år för att sedan de senaste 8 åren åkt i princip en vecka per år. Bedömer mig vara en medelgod åkare som ännu inte behärskar carving och undviker de brantaste svarta backarna.
Nu i vintras fick jag hjälp/tips av en arbetskamrat till hustrun, som varit tränare och instruktör, som råkade vara i Hamra samtidigt som oss. Känner att det gav en boost i utvecklingen och jag skulle vilja ta ytterligare steg i utvecklingen.

Vill ha ett par skidor som är all-round i pisten, dvs funkar hela dagen från nypistat till uppkörd eftermiddag med bra grepp när det är isigt. Kommer till 95-100% åka i pisten. Blir en hel del lugnare åkning med familjen men gillar att ibland dra på i röda backar.

Har kollat på diverse forum och tester och sett att bland annat Vökl RTM 84 och K2 Ikonic 80Ti får bra omdömen, rekommenderas och är all-round. Samtidigt får jag intrycket att de är för mer avancerade åkare och att de kommer att vara för svåra att hantera för mig. Även om jag utvecklar min skidåkning så är jag tveksam om jag kommer att bli vad som definieras en avancerad åkare.
I ett par recensioner av K2 Ikonic 80Ti har de nämnt en enklare variant utan Ti för "Intermediate skier" vilken jag har fastnat lite för. Anledningen är väll också att jag även hittat den till ett bra pris, dock är de då 170 cm.

Mina funderingar är dels om jag är rätt ute kring tankarna kring skidor generellt, att skidor typ ovan nämnda inte kommer att passa mig, och om K2 Ikonic 80 i så fall är ett bra alternativ.

Hur skall man tänka kring längden? K2 Iconic 80 finns exempelvis även i längden 177 cm (dock inte till det billiga priset). Vad blir skillnaden om skidan är 7 cm kortare?

Pendlar mellan 78-80 kg och är 180 cm lång. Är vältränad för min ålder (47) men vet också att det blir svårare att bibehålla styrka med stigande ålder.

Svar

zingo11
89 inlägg
zingo11 89 inlägg 1 vecka sedan

Ta en helg när säsongen startar och testa olika skidor.Dom flesta skidåkare har sina preferenser när det gäller utrustning.
Ta kontakt med hustruns arbetskamrat för råd.Köp inte skidor för att dom är billiga, köp för att dom passar.Det är inget "måste" att lära sig carva för att åka skidor.
Lycka till.

JFGI Citera
Ake_Astrom
316 inlägg
Ake_Astrom 316 inlägg 1 vecka sedan

Jag tycker att en skida som skall fungera hela dagen i pisten, nypistat, uppkört och vårslasken skall vara mellan 80-90mm breda gärna lite rocker. Det var den enkla delen smile

Det som tillkommer blir den svåra delen för där handlar det om den egna prefferensen och åkstilen/kunskapen.

Jag tycker att du skall prova lite olika skidor och skriva upp modell och längd, tycker inte att du skall ha en skida som är längre än du utan typ upp till 10 cm kortare än dig själv så typ 170+ är en längd att titta på.

När du provat en skida fundera på vad som kändes bra eller dåligt med den (skriv up).
Läs sedan på vad den skidan enligt olika recensioner har för egenskaper och med hjälp av detta så letar du efter en skida som skall ha det som du tyckte kändes bra för att prova vidare och upprepa.

Är du inte lika tålmodig utan mer bara prova så gör då det men skriv up/fota skidan du provade så att du vet att du faktiskt köper vad du provat.

Till sist så tror jag att man kan åka in sig på de flesta skidor så troligtvis köper du inget riktigt dålig oavsett, om du inte faller för något "superbilligt" erbjudande från någon sportkedja. då kan det ju bli vad som helst wink

KaitsuH
571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 vecka sedan)

Jag, som är en dålig/medelgod skidåkare, tycker, att här i Freeride mycket bra åkare rekommenderar för oss sämre allt för långa och breda skidor. Jag har och har haft breda och långa skidor, men de är svåra och tråkiga för mig. Jag, som är 190cm och 9? kg, åker helst med mina gamla k2 pistskidor (om jag MÅSTE åka pist, annars åker jag offpist med min bräda), några Amp 80 ti, 177 långa. Jag klarar med dem även de svartaste pisterna, pucklar, slask etc. Men, med bredare och längre skidor börjar jag ha problem, om det finns mycket folk på branta och puckliga pister, tex. på eftermiddagarna i St. Anton. Eller inte problem, men jag måste jobba mycket mera än med mina mindre skidor.

KaitsuH Citera
pd
186 inlägg
pd 186 inlägg 1 vecka sedan

Vad kul att du upplever att du fick en rejäl kick av att få lite tips och nu vill satsa mer på skidåkningen. Way to go! Jag var i ungefär samma situation som dig för ett par tre år sedan och har haft en rejäl utveckling och grymt roligt sedan dess.

Har du egna pjäzor? Annars är det där du skall börja. Pjäxorna är den viktigaste och ofta mest förbisedda länken i kraftöverföringen mellan dina muskler och snön. Gå till en duktig bootfitter i början av säsongen när alla modeller finns på butikshyllan, gjut sulor, tryck ut plats för alla knölar och låt det kosta vad det behöver kosta. Pjäxorna håller i runt 200 åkdagar och så länge du enbart åker utför så funkar det med samma modell även när du utvecklas.

Ja, för utvecklas tror jag är det du vill och kommer att göra. Vägen dit går som du redan har upptäckt framför allt genom att åka med instruktör. Kan tyckas onödigt och dyrt innan men efteråt inser man att det var väldigt väl spenderade pengar och att man vill utvecklas än mer. Sign me up for another! Nackdelen med att utvecklas är dock att så gör även smaken för skidorna. Då kan du välja att

1) Fortsätta hyra, men enbart skidor. Fråga vilka modeller som finns, läs på och välj allt mer avancerade i takt med att du utvecklas. Finns även butiker som drar av hyran om man sedan köper skidorna. Fördelen med att hyra framför att åka på en testhelg är att du får längre tid att bli kompis med skidorna och får testat dem från morgonkall manchester till eftermiddagsslask.

2) Köpa ett par lärskidor som du från början räknar med att byta ut. När du är klar med dem kanske det är dags för frun eller barnen att ta över dem. Välj en bindning med rail så att de är enkla att ställa om till andra pjäxstorlekar och välj längd så att de inte blir helt fel för någon av er. Mina räckte i fyra veckor och sedan två för frun. Helt ok för ett par skidor som kostade 2000 kr inkl bindningar.

3) Köpa ett par som du vill lära dig att åka. Mera vågat, utmanande och kanske lite galet alternativ som kräver en del engagemang. Men man kan lära sig att åka det mesta om man bara räknar med att det får ta lite tid.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook