Norska offpisthålor?

steglund
25 inlägg
steglund 25 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad steglund (1 vecka sedan)

Vilka norska skidorter har bäst liftburen offpist, i kombination med den bästa och mesta snön? Kort och gott - vilka är de norska motsvarigheterna till Kittelfjäll, Riksgränsen eller Abisko?
En bra säsong är det nästan Japan-klass på snöfallen i västra Norge, men vilka orter håller måttet när det gäller att få varierad och rolig offpist med skaplig fallhöjd? Väderleken kan också vara nyckfull i de trakterna, med plötsliga omslag till plusgrader och regn.
Tänkbara kandidater som jag kommer på är följande:
- Myrkdalen
- Röldal
- Narvik
- Stranda
- Gaustatoppen
- Sogn och Hodlekve
- Möjligtvis Oppdal
Vet i katten om något av de ställena bräcker de tre nämnda svenska alternativen, bortsett från att Kittelfjäll är beroende av stora snömängder som inte dyker upp varje år.
Har jag missat något ställe?

Svar

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 1 vecka sedan

Norge har mye bra å by på men mange plasser er veldig vær avhengige. Myrkdalen krever god sikt og mye snø. Ingen riktig berg og mye travers ut til den virkelig gode kjøringen og tilsvarende traversering på bilvei tilbake. Men treffer man på forholdene kan det være veldig bra. dog tidvis flakt.

Røldal har veldig god frikjørgin, men det krever god sikt. Lite skog å leke i når sikten er dårlig.

Gaustatoppen er et fantastisk skifjell, men krever og sikt og stabile forhold da det meste bortsett fra "normal ruta" er i skredfarlig terreng. Ingen trær og man må gå opp evt betale my pr tur om man tar banen og opp og den er heller ikke åpen til en hver tid.

Narvik er bra når forholdene er bra og med en sinnssyk utsikt som gjør den plassen unik om man treffer på vær og føre!

Hodlekve og Sogn er to skisenter med veldig bra skogskjøring hvor det er lagt ned mye tid på å åpne skogen for å få bedre frikjøring og mulighetene for å ta på stighuder og gå til åpne fjell fra toppen av heisen er veldig bra.

Oppdal er jeg usikker på.. Locals mener det er den beste plassen på jord, men sjelden mange reiser dit da det er usikkert med tanke på snø og de har vel noen få bra offpist områder rundt heisen.

Harpefossen er bra på gode dager og Cat Skiing fra neste sesong.

Fjellsetra, Tusten osv små lokale anlegg oppover kysten.

Hemsedal ligger på vær skillet mellom øst og vest. Masse bra lett tilgjengelig skikjøring alt fra skog til åpent fjell om forholdene ligger til rette. I vinter var sesongen så som så, mens i fjor var det over 6m snø som kom i løpet av sesongen. Som mange andre plasser er retningen på været det som avgjør om det blir en bra eller dårlig sesong. De kystnære anleggene lider om været kommer fra Øst da det blir lite snø og mildt mens om det kommer fra Vest nord Vest får de masse snø og stabil vinter.

Ole-Kr Citera
Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 1 vecka sedan

OleK :

Norge har mye bra å by på men mange plasser er veldig vær avhengige. Myrkdalen krever god sikt og mye snø. Ingen riktig berg og mye travers ut til den virkelig gode kjøringen og tilsvarende traversering på bilvei tilbake. Men treffer man på forholdene kan det være veldig bra. dog tidvis flakt.

Røldal har veldig god frikjørgin, men det krever god sikt. Lite skog å leke i når sikten er dårlig.

Gaustatoppen er et fantastisk skifjell, men krever og sikt og stabile forhold da det meste bortsett fra "normal ruta" er i skredfarlig terreng. Ingen trær og man må gå opp evt betale my pr tur om man tar banen og opp og den er heller ikke åpen til en hver tid.

Narvik er bra når forholdene er bra og med en sinnssyk utsikt som gjør den plassen unik om man treffer på vær og føre!

Hodlekve og Sogn er to skisenter med veldig bra skogskjøring hvor det er lagt ned mye tid på å åpne skogen for å få bedre frikjøring og mulighetene for å ta på stighuder og gå til åpne fjell fra toppen av heisen er veldig bra.

Oppdal er jeg usikker på.. Locals mener det er den beste plassen på jord, men sjelden mange reiser dit da det er usikkert med tanke på snø og de har vel noen få bra offpist områder rundt heisen.

Harpefossen er bra på gode dager og Cat Skiing fra neste sesong.

Fjellsetra, Tusten osv små lokale anlegg oppover kysten.

Hemsedal ligger på vær skillet mellom øst og vest. Masse bra lett tilgjengelig skikjøring alt fra skog til åpent fjell om forholdene ligger til rette. I vinter var sesongen så som så, mens i fjor var det over 6m snø som kom i løpet av sesongen. Som mange andre plasser er retningen på været det som avgjør om det blir en bra eller dårlig sesong. De kystnære anleggene lider om været kommer fra Øst da det blir lite snø og mildt mens om det kommer fra Vest nord Vest får de masse snø og stabil vinter.

Bra sammanställning!! 👍

steglund
25 inlägg
steglund 25 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad steglund (1 vecka sedan)

OleK :

Norge har mye bra å by på...

Instämmer med föregående! Tack för ett utförligt svar @OleK.
Det bekräftar bilden jag har haft sedan tidigare. Många ställen som kan vara grymma, men de är ofta ännu mer väderkänsliga än vad som är normalt i fjällen. Det gäller förvisso de svenska orter jag nämnde också.

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 1 vecka sedan

Meråker. Nu har jag inte varit där på evigheter men det är en liten smygare. Ingen stor vid högzon-offpist men bra skogsåkning.
Och dagstripp-avstånd från Åre så man slipper norska priser.
Om man forsätter vägen mot Trondheim vill jag även påstå att det kan finnas bra möjligheter för hike på sluttningarna. Med brasklappen att det alltid ser bättre ut från bilen...

Telemarksystems
15 inlägg
Telemarksystems 15 inlägg 1 vecka sedan

OleK :

Norge har mye bra å by på men mange plasser er veldig vær avhengige.

Tack för den!

Skulle själv tillägga att det finns trevliga och lättillgängliga fjäll på norska sidan med Hemavan som utgångspunkt.
Samt att Lyngen (Troms...) är fantastiskt sen vår/tidig sommar.

Gamlingen
68 inlägg
Gamlingen 68 inlägg 6 dagar sedan

Du nämner Stranda men det gör inte dom som svarar. Så då gör jag det. Røldal och Stranda är mina favoriter, Røldal pga (vanligen) groteska snömängder och lite brantare terräng, Stranda pga enorma, varierade ytor och en massa gles björkskog.

Gamlingen Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook