Guide omkom Abisko

felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 1 vecka sedan

Eftersom freeride bara skriver massa sponsrade skräpartiklar får jag väl göra en tråd om denna händelse.

Vad hände? Vad för typ av "guide" var det? Bergsguide? Vem och varför är anmäld för vållande till annans död?

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera

Svar

arne
11 inlägg
arne 11 inlägg 1 vecka sedan

Enligt TT så var guiden från annat EU land och körde utför ett stup.

Det är nog helt naturligt att arbetsgivaren anmäls för arbetsmiljö brott om någon för på jobbet. Behöver inte betyda att något är fel,men man kan ju tänka sig att guiden inte fått tillräcklig information om var stupet låg av arbetsgivaren.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 1 vecka sedan

"guiden inte fått tillräcklig information om var stupet låg av arbetsgivaren."

En Guide, dvs UIAGM/IVBV certifierad bergsguide, är ju inte beroende av att informeras om stup av arbetsgivaren.
Även om det bara var en lokal snubbe med god skidvana så kan ju knappast arbetsgivaren vara skyldig?
Skulle så vara fallet har hen inget där att göra.
Då jobbar man inte som "guide".
Då jobbar man som reseledare.

Är det en Guide som dött så är jag väldigt nyfiken på mer information då det isåfall, såvitt jag vet, skulle vara första gången i Sverige.
Men det är väl troligare att det är en reseledare.
Vilket inte gör dödsfallet mindre tragiskt/onödigt.
rip.

Equal rights and Justice. Citera
Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 1 vecka sedan

Att starta utredning/anmäla om arbetsmiljöbrott vid dödsfall i tjänst är standard och görs alltid.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
felix
3317 inlägg
felix 3317 inlägg 1 vecka sedan

Ja, att en utredning måste till för att kunna utesluta arbetsmiljöbrott känner jag till men jag tänkte om någon visste mer om just detta fall. Är det till exempel något som pekar på att det kan vara så? Vad gick fel och var denna guide certifierad?

rabbit :

"guiden inte fått tillräcklig information om var stupet låg av arbetsgivaren."

En Guide, dvs UIAGM/IVBV certifierad bergsguide, är ju inte beroende av att informeras om stup av arbetsgivaren.
Även om det bara var en lokal snubbe med god skidvana så kan ju knappast arbetsgivaren vara skyldig?
Skulle så vara fallet har hen inget där att göra.
Då jobbar man inte som "guide".
Då jobbar man som reseledare.

Är det en Guide som dött så är jag väldigt nyfiken på mer information då det isåfall, såvitt jag vet, skulle vara första gången i Sverige.
Men det är väl troligare att det är en reseledare.
Vilket inte gör dödsfallet mindre tragiskt/onödigt.
rip.

Exakt detta tycker jag gör det hela intressant. Jag vet bara att guiden kom från ett annat EU-land och benämns som "guide" och "skidguide" i rubriken till dom låsta artiklar jag hittat.

Självklart tragiskt i vilket fall.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 1 vecka sedan

felix :

... Jag vet bara att guiden kom från ett annat EU-land och benämns som "guide" och "skidguide" i rubriken till dom låsta artiklar jag hittat.

Självklart tragiskt i vilket fall.

Nu snubblade jag över en notis som specifierar hen som; "Den omkomne bergsguiden kom från annat EU-land" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb … uide-omkom
Anger också platsen som Kårsavagge.
Men "journalister" går ju inte att lita på för fem öre numera då dom flesta inte ens klarar av att formulera sig otvetydigt.
fwiw.

Equal rights and Justice. Citera
GustavHaeggstroem
1 inlägg
GustavHaeggstroem 1 inlägg 1 vecka sedan

Guiden var en tjeckisk certifierad UIAGM bergsguide med över 10 år i yrket, himla tragisk olycka där han åkte ut över ett stup i Gorsavággi.

Det lär inte komma ut någon större info exakt hur det gick till innan polisen gjort sina förhör och utredning.

Jag har inte mera info än vad tidningarna skrivit och det hans kompisar lagt ut på Facebook.

RIP

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook