Offpistskida - Lekful & stabil?!?!

Jaksan
6 inlägg
Jaksan 6 inlägg 4 veckor sedan

Då mina kära Salomon Rocker 2 (115) har sett sina bästa dagar är de dags att gå vidare.
Har väldigt svårt att bestämma mig för vilka. Mina ögon har länge spanat på Black Crow Anima Freebird, då jag fick några dagar på dem pga av flygbolaget skickade mina rockers helt fel... I alla fall, det var en skida som föll mig i smaken mycket väl.

Några generella önskemål jag har på skidan är

- Stabil i höga farter (både i pist & offpist). Utan att vara en bombarhård dödsåk-skida.
- Lekfull. Skogsåkning är kul!
- Hyffsat lätt, då de finns risk för tur

Min spec
- 80kg
- 188cm

Har ni några tips?

Svar

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 4 veckor sedan

Kombinationen stabil, lätt och lekfull brukar vara svår att få till. Jag har nog aldrig kört nåt sådant.

Förutom Anima kanske du kan kolla på Down Countdown och Elan Ripstick, de har jag själv tänkt åka så fort tillfället dyker upp.

ViktorLind
4 inlägg
ViktorLind 4 inlägg 4 veckor sedan

Ang down countdown. Om den bredaste är någorlunda lik lillasyskonet och bimboes-versionen så är den helt klart mer åt bomber-hållet i spektrumet. Lätta nog och spänstiga nog att va lekfulla men den i stort sett platta tailen ställer till det lite på den fronten.

Kye 120 är annars en skida som jag varmt kan rekommendera, brukar dyka upp begagnade lite här och var. Mest mångsidiga och samtidigt förtroendeingivande skidan jag testat oavsett förhållanden.

Jaksan
6 inlägg
Jaksan 6 inlägg 4 veckor sedan

@Snowgod, Såklart! De har du rätt i! Man får väll försöka kompensera på något vis antar jag.

Down & Elan ser intressanta ut. Tolkar det som du inte testat dem?

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 4 veckor sedan

Nä, jag har inte haft något tillfälle. Tycker mina Throwdown 110 är grymt sköna men särskilt stadiga när det går fort är de inte. Grymt flyt och lekfullhet har de däremot, så jag skulle vilja ha något i samma anda men med mer friåkningsprofil.
Ripstick har jag hört så mycket bra om att jag bara måste prova.

termons
345 inlägg
termons 345 inlägg 4 veckor sedan

Fischer Ranger 102. Inte för lätt.

psortti
53 inlägg
psortti 53 inlägg 4 veckor sedan

Jag kör Scott Scrapper 115. Det är en riktigt styv offpistskida som aldrig viker ner sig. Kan köra riktigt fort i en stenhård pist med bra grepp och utan fladder. Samtidigt bra i pudret och tillräckligt lätt för att tura, drygt 1900 gram vilket är riktigt lätt för en så pass bred och stabil skida. Jag kör dessa i 189 cm med Salomon Shift.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 3 veckor sedan

Blizzard Rustler 11 - både lekful & stabil?!?! iaf enl. Jarle och jag håller med! :-)

Jarle :

Åkt den senaste veckan på den i 188. Den trevligaste skidan jag har testat på många år. Jag skulle inte kalla den för charger men den är mycket kompetent i stök och fart. Det går fint att landa baklänges med den i lössnö men jag skulle definitivt inte skaffa en för syftet. Bra drag i pist och ger bra retur om man jobbar igenom den ordentligt (förvånansvärt snabb i portar). Går att kasta butters med. Extremt komplett skida, skidan jag har saknat.

En ösigare skutt och lekskida, eller en väldigt lekfull össkida, beroende på hur man ser på det. Helt enkelt en fullträff från Blizzard i min bok. Större åkare kanske skulle vilja ha den längre eller styvare, beroende på tilltänkt användningsområde.

Min recension kan du hitta här.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … er-11.html

/C

willfjall
2 inlägg
willfjall 2 inlägg 3 veckor sedan

Jag tipsar om Faction Prodigy 4.0
112 i midjan och typ 24 radie. Ganska rak shape och hård så den är fartstabil för att inte ha metall i sig. Jag tycker att den upplevs mindre än vad måtten säger vilket är kul. Vridstyv och sitter bra i pist. Väldigt lätthanterlig och är som bäst i skog, pillows och bc-hopp.

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad RWD (3 veckor sedan)

Jag är enormt nöjd med mina Line SD 104 (finns ju en 114 variant också)
Lekfull men ändå stabil.
Har även haft Anima (inte freebird) som även den är en favorit med både lekfullhet och mycket stabilitet.
Faction Candide 3.0 eller 4.0 borde väl också platsa in i lekfull och stabil skida (har inte testat dem själv dock)

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 veckor sedan

Slänger in en bubblare i form av Moment Wildcat Tour En lättad och avsmalnad version av den klassiska Bibbyn. Nu på rea dessutom. 118 slut dessvärre, men 108 och turande klingar rätt skönt ändå.

The older I get, the faster I was. Citera
Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 3 veckor sedan

Håller med min namne @carl_couloir Rustler 11 fyller alla punkterna. smile

Alfakrull
316 inlägg
Alfakrull 316 inlägg 3 veckor sedan

Har down CD114 och nej, den känns inte särskilt lekfull. I tail är den otroligt hård och stompig, tippen är mjuk och odämpad (känns mest som en lösning för att spara vikt). Däremot är den prima i skogen, för min del är shape och förutsägbarhet viktigare när det ska åkas skog och där ligger down bra till.

Denna tråden fick ju mig sugen på ett par rustler 11, det har jag ju verkligen inte råd med...fast jag kan ju trösta mig med att jag inte riktigt tycker att dess rockerkurva ser helt ut enligt min preferens.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Lellepr
12 inlägg
Lellepr 12 inlägg 3 veckor sedan

Kört på anima (inte freebird då) den gångna säsongen, och måste säga att den funkat mycket bra i dem förhållanden som jag kört i under säsongen, dvs de flesta utom puder ( hmm ). Har gått på kortare turer i gränsen och det funkade, kanske inte lite tungt men ska tilläggas att jag har rambindningar och inte har någon stor turvana.

Allt som allt en väldigt rolig skida som du inte lär bli missnöjd av!

Tottek
198 inlägg
Tottek 198 inlägg 3 veckor sedan

Opinion 108 reload! Inte så svinlätt men ok för kortare turer, otroligt lekfull men ändå stabil och duktigt med flyt! smile

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 3 veckor sedan

Gillar du lite mer centrerad montering eller vill du står mer traditionellt? Om du gillar en montering på runt -5 är mina favoriter nya Völkl Revolt och Opinion Reload 108. Revolten då som ett bredare alternativ.

Blizzard Rustler 11 är en skida som passar den som vill stå mer traditionellt och vill märka skidorna under fötterna. Jag personligen tycker den är ganska tråkig, men den gör sitt jobb riktigt bra. Men lekfull? Njaaa, det beror verkligen på vad man jämför med. Visst är den lekfullare än en full on charger som typ good old Cochise och skidor ur den skolan, men det är fortfarande en skida som i relation till marknaden som helhet är betydligt mer åt trygg och stabil än lekfullhet.

Ogso Spencer 110 är en outsider som jag gillade vid test under vårvintern. Rejält med rocker i en ganska bastant konstruktion. Väldigt trevlig och stabil i grunden, men lekfull och svängig när man vill svänga tack vare rockern. Även trygg i skitsnö och äkta rocker-servostyrning när snön stretar emot i form av skare och vindpack. Jag tyckte den var lite för tung för min smak med runt 2400 gram i 18x, men ändå ett givet tips i den här frågeställningen.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 3 veckor sedan

iSooLi :

Slänger in en bubblare i form av Moment Wildcat Tour En lättad och avsmalnad version av den klassiska Bibbyn. Nu på rea dessutom. 118 slut dessvärre, men 108 och turande klingar rätt skönt ändå.

Satt och filade på ett svar härom dan som fokuserade på just klassiska Bibbyn. En fantastisk kompromiss mellan lek och stabilitet...

Jag har hittills imponerats av mina Enforcer 93 som jag uppfyller både lekfulla och stabila men hur de funkar i bredare bredder vet jag inte. Dock är den rena döden att tura med kan jag lova. Redan mina 93mm var oskäligt tunga på heldagsturer...

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 veckor sedan

Pillard :

iSooLi :

Satt och filade på ett svar härom dan som fokuserade på just klassiska Bibbyn. En fantastisk kompromiss mellan lek och stabilitet...

Jag har hittills imponerats av mina Enforcer 93 som jag uppfyller både lekfulla och stabila men hur de funkar i bredare bredder vet jag inte. Dock är den rena döden att tura med kan jag lova. Redan mina 93mm var oskäligt tunga på heldagsturer...

Förstår det! Men Wildcat 108 tour som väger in på under 1800 g per skida i 190-längd känns som en vettig avvägning kan jag tycka. Skulle vara skoj att klämma på och provköra och se hur mycket av Bibby den fått behålla.

The older I get, the faster I was. Citera
Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 3 veckor sedan

MnO :

Gillar du lite mer centrerad montering eller vill du står mer traditionellt? Om du gillar en montering på runt -5 är mina favoriter nya Völkl Revolt och Opinion Reload 108. Revolten då som ett bredare alternativ.

Blizzard Rustler 11 är en skida som passar den som vill stå mer traditionellt och vill märka skidorna under fötterna. Jag personligen tycker den är ganska tråkig, men den gör sitt jobb riktigt bra. Men lekfull? Njaaa, det beror verkligen på vad man jämför med. Visst är den lekfullare än en full on charger som typ good old Cochise och skidor ur den skolan, men det är fortfarande en skida som i relation till marknaden som helhet är betydligt mer åt trygg och stabil än lekfullhet.

Ogso Spencer 110 är en outsider som jag gillade vid test under vårvintern. Rejält med rocker i en ganska bastant konstruktion. Väldigt trevlig och stabil i grunden, men lekfull och svängig när man vill svänga tack vare rockern. Även trygg i skitsnö och äkta rocker-servostyrning när snön stretar emot i form av skare och vindpack. Jag tyckte den var lite för tung för min smak med runt 2400 gram i 18x, men ändå ett givet tips i den här frågeställningen.

OGSO Spencer (195 cm) och den lättare varianten OGSO Corbets (187 cm, 1635gr) har jag om någon vill testa.
Som MnO skriver är dom otroligt lättåkta och lättsvängda utan att tappa stabilitet.

Jaksan
6 inlägg
Jaksan 6 inlägg 3 veckor sedan

Tack för alla bra svar!
Nu har jag mycket att grotta ner mig i. Bra att få lyfta blicken lite, de har ni hjälpt till med:).

När de gäller att gå på tur. Är de S/LAB som gäller eller finns något annat ni skulle rekommendera. Vet att pjäxorna klarar av de. Men är helt lost när de gäller bindningar.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 3 veckor sedan

Jaksan :

När de gäller att gå på tur. Är de S/LAB som gäller eller finns något annat ni skulle rekommendera. Vet att pjäxorna klarar av de. Men är helt lost när de gäller bindningar.

Det beror förstås på. Jag tycker att den funkar väldigt bra både uppför och utför men om du ska gå mycket uppför hade jag tagit nåt lättare. Jag turade 4 heldagar i sträck i Keb-massivet på Shift och bindningen var aldrig en trång sektor. Det är också skönt att kunna lita på bindningen när det går lite fort på hård och lite sämre snö.

Jaksan
6 inlägg
Jaksan 6 inlägg 3 veckor sedan

@Pillard Mest utför om jag känner mig själv rätt!
Det du säger om shift låter lovande för min del.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook