Skidor för att åka med barnen

skidmartin
9 inlägg
skidmartin 9 inlägg 3 veckor sedan

Ämnet har säkert varit uppe tidigare, men jag hittar inget. Om det finns andra trådar får ni gärna länka.
Nu är det i alla fall dags för mig att börja lära barnen åka och jag behöver komplettera med en ny skida. Mina Völkl RTM 84 är fantastiska på många sätt, men inte till att springa upp och ner i backen, åka baklänges och hålla skidspetsar. Åker jag utan barn kommer jag att fortsätta på mina RTM 84.
1,90 lång och +100kg tung. Vilka skidor skulle ni rekommendera för mig?

Svar

Christiam
94 inlägg
Christiam 94 inlägg 3 veckor sedan

Ska du bara ha dom när du åker för att lära barnen åka så köp en äldre billig twintip. Beroende på åktid och barnens förutsättningar så handlar det troligen om max två säsonger sen kan du åka med på dina RTM när ni åker tillsammans.

skidmartin
9 inlägg

Tackar så mycket Christiam. Jag tror dock att det blir mer än ett par år. Den stora är 3 och den lilla 1. :-) Men det förändrar ju ingenting. Är det någon speciell skida du skulle rekommendera då jag väger ganska mycket eller det är bara att ta en i högen?

Anders_Nilson
606 inlägg
Anders_Nilson 606 inlägg 3 veckor sedan

Det är ju inte så att det INTE går att åka baklänges med ett par "vanliga" skidor
Jag har åkt på det jag har, när kidsen var små så åkte jag på mina SL skidor, tnga som f-n men roliga om man fick ta någon sväng.
Numera blir man mest av med skidorna till kidsen....

Christiam
94 inlägg

skidmartin :

Tackar så mycket Christiam. Jag tror dock att det blir mer än ett par år. Den stora är 3 och den lilla 1. :-) Men det förändrar ju ingenting. Är det någon speciell skida du skulle rekommendera då jag väger ganska mycket eller det är bara att ta en i högen?

Jag tänker som att vilken som blir bra. Dock skönt att inte ha för bred, mina ligger på 95mm men dom har jag även som ”skitskida” när underlaget är tveksamt. Finns säkert nån som har bra tips på modeller.
Går bra utan twintip men jag gillar det när jag åkt baklänges, jag har inte behövt bry mig så värst om hur underlaget är bakom mig.

skidmartin
9 inlägg

Tackar Anders. Vist går det att åka baklänges även med mina skidor, men det är inte idealiskt. Mina skidor är perfekta när det gäller svängar med en radie på 15 meter, men mina ben är inte starka tillräckligt för att orka ploga med dom någon längre stund… Jag är dessutom inte snabb och stark tillräckligt för att hoppa runt i skogen, något jag förutsätter att mina barn kommer att vilja göra. Jag är därför beredd skaffa ytterligare ett par. Så frågan kvarstår, vad bör jag köpa…

Christiam
94 inlägg

Völkl bridge tycker jag är kanon till detta ändamål. Den räcker även gott till all typ av annan åkning också.

Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad Almen1 (3 veckor sedan)

Jag har uppskattat mina 170cm, 66mm under fot, 14m svängradie, avdankade "viktade" racelagg (SL) ...
Allt i från barnbacken till att ligga och åka kortsväng bakom en ung junior ("påkörningsskydd").

Ake_Astrom
318 inlägg
Ake_Astrom 318 inlägg 3 veckor sedan

Jag undervisar från nybörjare upp till svart backe på mina RTM 84 och det går utmärkt.
Och jag har den gamla modellen som är fullrocker på 176 och den nya på 182 (som är snällare tycker jag).
Inga som helst problem att åka baklänges eller ploga.
Det kommer inte att vara mindre ansträngande att ploga med någon annan skida, farten är så låg så det kommer knappast påverka utan det är mer din egen ork wink

//Åke

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad RWD (3 veckor sedan)

Instämmer med @Ake_Astrom och @Almen1 , jag har haft allt från pistracer med både alpin och telemarksbindning till breda frirideskidor och allt funkar i de låga farterna.
En fördel faktiskt med skidor med kort radie <15m då det är lättare att visa skärande svängar i låg hastighet i backar med lite lutning.

MP1
90 inlägg
MP1 90 inlägg 3 veckor sedan

Anders_Nilson :

Det är ju inte så att det INTE går att åka baklänges med ett par "vanliga" skidor
Jag har åkt på det jag har, när kidsen var små så åkte jag på mina SL skidor, tnga som f-n men roliga om man fick ta någon sväng.
Numera blir man mest av med skidorna till kidsen....

Håller med Anders och det övriga gänget. Bra med svängiga skidor. Både för att kunna undervisa, samt att du själv kan ha kul när du får en timme över och åker i närbelägna backar.

Med normal ambitionsnivå på att lära kidsen åka lagg spelar skidorna mycket liten roll, men vill du få dem att bli riktigt duktiga åkare kan det vara värt att fundera på vad du har för utrustning och hur du åker?

För de kommer kopiera dig. Jag är 49 år, åkt ca 4500 skiddagar. Min stavisättning är fortfarande en kopia från min far. Med min äldre dotter åkte jag med lätta randopjuck, smala topptursskidor i barnbacken. Med minimal insats. Kraftbesparande. Hon är nu tävlingsåkare men har hela tiden att kämpa mot "bergsguide-stilen" hon tog efter mig som liten.

Om något år kan du med svängiga skidor, hellre FIS SL än RTM, kunna svänga och trycka på i riktigt upprundade svängar bakom barnen, som någon ovan förespråkade. Det är kul.

Så ska du köpa fler lagg, köp ett par FIS SL 165 begagande. Finns på "Alpin Racing köp och sälj" på FB. De pallar din storlek, är inte dyra ocm de är några år gamla, du kan utvecklas som åkare.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook