Norge till sommaren

Pabbasparxx
3 inlägg
Pabbasparxx 3 inlägg 2 veckor sedan

Hej. Vi sitter och planerar en campingtur med barnen i sommar. Och valet faller (pga långa avstånd) mellan Stryn, Folgefonna och Galdhöpiggen. Jag har varit i Stryn (en snöfattig sommar för tjugo pr sedan) och Folgefonna (flera gånger, älskar vibben) men aldrig Galdhöpiggen. Någon som kan komma med input, som skulle kunna underlätta valet?

Tillgänglig camping och hyfsad åkning väger tungt. Finns cykelleder eller annat skoj nära är det plus.
Tack på förhand, Kalle

Svar

ByB3rg
147 inlägg
ByB3rg 147 inlägg 2 veckor sedan

Just nu puder å kallgrader i stryn.
Men ser ut som det ska bli varmt nästa vecka.

Har hänt en del i stryn om det var 20 år sen sist.
Topp liften kör vi inte längre.
Men en bra park + finna toppturs möjligheter.

Folven har blivit mycket lugnare.
Plus att Fred å co på Folven har renoverat skateparken,byggt pumptrack, byggt nytt klättrefält. Fixat Via-feratan bredvid campingen och byggt nya cykelleder.

Adrenalpin Movement Citera
KaitsuH
574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 2 veckor sedan

Men Stryn och Galdhöpiggen är ju ganska nära tillsammans? Det är bara 2-3 timmar från Stryn tillbaks till Lom. Jag rekommenderar några dagar i Stryn och några dagar i Juvvass. (Böverdalen vandrerhjem är ok).

KaitsuH Citera
Kagstrom
10 inlägg
Kagstrom 10 inlägg 1 vecka sedan | Senast ändrad Kagstrom (1 vecka sedan)

Blev en hel del i Juvass för snart 20 år sedan på racertiden, men bara på höstarna och då var det fullsmockat med träningsbanor där. Vet inte hur det är i början av sommaren. När jag var i Stryn (också på den tiden toppliften fanns kvar) så var känslan att det var mer avslappnat. Är fler än en gång jag funderat på att åka dit och fira midsommar.

Någon som vet hur topptursmöjligheterna på skidor ser ut månadsskiftet Juni/Juli? Slipper gärna gå ut på glaciärer med risk för stora sprickor då jag troligen kommer gå själv.
Är det åkbart vid den tiden på Galdhöpiggen tro eller är det bara stenröse som senare på säsongen?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook