Tågpriser i Japan?

steglund
31 inlägg
steglund 31 inlägg 2 veckor sedan

Enligt den här sidan:
http://japansnowtriptips.com/japan-rail … port-deal/
...kostar det 300-400 USD att åka tåg från Tokyo till Nagano-området, enkel väg. Ett Japan Rail Pass för sju dagar kostar ca 250 USD. Om det stämmer, innebär det att en enkelresa på den sträckan kostar mer än ett Rail Pass. Kan det verkligen vara korrekt? Sträckan är kortare än Stockholm-Göteborg. 300-400 USD låter väldigt mycket.
Jag har försökt leta efter uppgifter om kostnader för tågresor i Japan, men de verkar inte sälja enkelbiljetter online i Japan. Alla sidor jag får upp, erbjuder bara olika varianter av Rail Pass.
Ni som har åkt tåg i Japan och köpt enkelbiljetter på plats - vad är en ungefärlig kostnad för att ta sig t ex från Tokyo till Nagano?

Svar

KaitsuH
574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 2 veckor sedan

Bus: https://naganosnowshuttle.com

KaitsuH Citera
Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 2 veckor sedan

Hej,
Spontant låter det på tok för mycket...
Vi åkte i från Tokyo västerut, och kan inte tänka mig att vi betalde i närheten av dessa priser.
Dock reste vi inte hela vägen till nagano..

blutteriblutt
1 inlägg
blutteriblutt 1 inlägg 2 veckor sedan

Verkar kosta runt 4000 Yen så cirka 350 kr. Hyperdia är en bra sajt att kolla tåg på.

Det finns även JR pass för 14 dagar med 5 resdagar har jag för mig.

Se här en resa från Tokyo, Shinjuku, till Myoko:
http://www.hyperdia.com/en/cgi/en/searc … e=SHINJUKU(JR)&arv_node=MYOKO-KOGEN&via_node01=&via_node02=&via_node03=&year=2017&month=12&day=30&hour=11&minute=55&search_type=0&search_way=&transtime=undefined&sort=0&max_route=5&faretype=0&airplane=off&ship=off&sprnozomi=off&lmlimit=null&search_target=route&facility=reserved&sum_target=7

Vänligen
Jonas

wertigo
Online 61 inlägg
wertigo 61 inlägg 2 veckor sedan

@steglund
Skulle vilja tips om appen 'jr east', där kan du se både pris och tidtabell smile

xQubeZ
74 inlägg
xQubeZ 74 inlägg 2 veckor sedan | Senast ändrad xQubeZ (2 veckor sedan)

Priset avgörs mycket beroende på vad för tågtyp du väljer att åka med. Jr railpass kan vara billigare om man ska åka långt o tur-retur. Jag var där i våras och då köpte vi biljett på plats för att åka Tokyo-Kyoto o det kostade ungefär 2000kr tur-retur med de snabbaste shinkansken (Höghastighetståg).

Vet inte hur din resa är men har svårt att se att det skulle kosta 4000kr enkel väg.

EDIT:
Kollade snabbt på google maps vad det skulle kosta och priset verkar bli ~1000kr enkel väg med shinkansen eller tom lite mindre. Google maps är btw sjukt smidigt att använda för att veta hur man ska ta sig runt i japan.

steglund
31 inlägg
steglund 31 inlägg 2 veckor sedan

Tack för svaren allihopa! Efter att ha kollat på Google Maps och i den angivna appen, fick jag bekräftat att priserna inte ligger i närheten av vad som angavs på hemsidan jag länkade till. Ett Rail Pass är inte billigare än en enkelresa.

debbo
9 inlägg
debbo 9 inlägg 2 veckor sedan

Tänk på att Railway pass för en vecka måste köpas i förväg från Svedala, går således inte att köpa i Japan!

jaksu
11 inlägg
jaksu 11 inlägg 2 veckor sedan

Stämmer inte. Det går hur bra som helst att köpa rail pass när man är framme i Japan.

xQubeZ
74 inlägg
xQubeZ 74 inlägg 1 vecka sedan

debbo :

Tänk på att Railway pass för en vecka måste köpas i förväg från Svedala, går således inte att köpa i Japan!

Nejdå, de säljer gärna ett på tex flygplatsen om du bara kan visa upp ett pass. Ska man dock bara åka tur retur mellan två städer verkar det oftast vara billigare att köpa vanliga biljetter.

debbo
9 inlägg
debbo 9 inlägg 1 vecka sedan

xQubeZ :

debbo :

Nejdå, de säljer gärna ett på tex flygplatsen om du bara kan visa upp ett pass. Ska man dock bara åka tur retur mellan två städer verkar det oftast vara billigare att köpa vanliga biljetter.

Fan, då får jag skylla på morsan och hennes gubbe från Japan, dom åker dit rätt ofta och påpeka detta, då jag själv ska dit i Januari och funderar på bästa sätt att ta sig till det vita guldet.

Men kontentan är väl då att du måste vara utlänning! Och på rätt plats!

debbo
9 inlägg
debbo 9 inlägg 1 vecka sedan

Eligibility requirements

The JR Pass was created for foreign visitors and for tourists who travel to Japan on a Tourist visa and remain no longer than 90 consecutive days.

Following is a list of those travelers who are not eligible to use the Japan Rail Pass:

Japanese nationals that do not meet the eligibility requirements.

Those visiting Japan for work, working holiday, military service, diplomatic; educational; research; or any other reason or visa different from the “Tourist Visa”.

Those who enter Japan on a type of a "short duration" visa, but not "Tourist".

Note: From June 1, 2017 Japanese nationals who reside permanently outside of Japan, and have done so for at least 10 years, are eligible to purchase the JR Pass.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook