Val Thorens eller Chamonix, 2019-12-28 till 2020-04-04

Paul-E
6 inlägg
Paul-E 6 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Paul-E (1 månad sedan)

Jag har just nu ett projekt på jobbet som gör att jag kan komma iväg ett par månader, så tänkte passa på!

Har letat lite boende i Val Thorens och Chamonix för perioden 2019-12-28 till 2020-04-04 och kom ganska snabbt fram till att priserna blir klart trevligare om man är fler som delar på det, så därav nybliven medlem på FreeRide. smile

Så en ganska enkel fråga:

Någon som vill åka ner och dela boende, helst Val Thorens, eller Chamonix? Eller någon som redan har ett boende men saknar en person till? För mig är det helt ok ifall ni är två, tre kompisar och så jag i ett tre-/fyra-personers-rum.

Har fått ett par prisförslag i Val Thorens när jag kollat runt och priset är för hela perioden, så ni vet på ett ungefär vad det kommer hamna på:
2 pers €7978 (ca 3020 kr/pers/vecka)
3 pers €8555 (ca 2160 kr/pers/vecka)
4 pers €8581 (ca 1630 kr/pers/vecka)

Jag kommer sitta med laptopen och jobba, mestadels på kvällar och när det är dåligt väder. Resten av tiden blir det skidåkning och emellanåt lite fest.

Jag är:
Lagom social.
Klarar mig alldeles utmärkt på egen hand.
Har inget emot fest, men inte hela tiden.
Enkel att ha att göra med och har inte en massa hangups.

Jag vill gärna boka så fort som möjligt så att det är fixat och blir av, så någon som är intresserad av att åka ner?

Svar

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 1 månad sedan

Gissar att hyreskostnaden inte är något stort problem för dig? Annars brukar det bli klart billigare om man kommer ner efter nyår istället för precis innan......

Paul-E
6 inlägg
Paul-E 6 inlägg 1 månad sedan

Hawk100 :

Gissar att hyreskostnaden inte är något stort problem för dig? Annars brukar det bli klart billigare om man kommer ner efter nyår istället för precis innan......

Blir den för hög är den helt klart ett problem, men det där alternativet, 1630 kr/pers/vecka, det funkar bra! Smärtgränsen går vid ca 12000 per månad, men ju billigare desto bättre! Har ju nämligen inget emot att ha pengar kvar för att hitta på kul grejer även resten av året. smile

Det blir som du skriver billigare efter nyår, men hade min bästa nyårsafton någonsin i Val Thorens för några år sedan, så upplever gärna det igen.

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 1 månad sedan

Paul-E :

Hawk100 :

Blir den för hög är den helt klart ett problem, men det där alternativet, 1630 kr/pers/vecka, det funkar bra! Smärtgränsen går vid ca 12000 per månad, men ju billigare desto bättre! Har ju nämligen inget emot att ha pengar kvar för att hitta på kul grejer även resten av året. smile

Det blir som du skriver billigare efter nyår, men hade min bästa nyårsafton någonsin i Val Thorens för några år sedan, så upplever gärna det igen.

Hoppas det blir en bra repris!! 😉

Paul-E
6 inlägg

Hawk100 :

Paul-E :

Hoppas det blir en bra repris!! 😉

Tack! Det hoppas jag också. smile

Paul-E
6 inlägg
Paul-E 6 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Paul-E (1 månad sedan)

Liten update angående priser i Chamonix:

4 pers 22.590 SEK för en månad 30/12 2019 till 29/1 2020 (ca 1410 kr/pers/vecka).

Kan ta kontakt med lägenhetshotellet och se ifall man kan få boendet ända fram till 4/4 2020 och kanske då till ett ännu lite bättre pris.

Dock verkar det vara snabba puckar som gäller, för det bokas tydligen för fullt.

MP1
91 inlägg
MP1 91 inlägg 1 månad sedan

Jag tror att om du sitter still i båten ett tag kommer du hitta billigare boenden. Jag tror inte att det är snabba puckar som gäller.

Har inte hyrt säsong i Frankrike (men har polare som hyr eller ha har hyrt året runt i Cham och de betalar inte i närheten så mycket) och tänker man rent logiskt vad en lägenhet kostar att köpa i Cham, vad de behöver för intäkt för att täcka ränta, riskpremie etc känns det dyrt. Som attan dyrt. Eller räknar från andra hållet, vad behöver en säsongare tjäna på en skidhyra, restaurang etc för att täcka hyran? Eftersom de drar in lika mycket eller mer sommartid då den riktiga högsäsongen är. Kan man tänka sig undvika trängseln vid nyår blir de som ovan nämnts billigare.

Paul-E
6 inlägg

MP1 :

Jag tror att om du sitter still i båten ett tag kommer du hitta billigare boenden. Jag tror inte att det är snabba puckar som gäller.

Har inte hyrt säsong i Frankrike (men har polare som hyr eller ha har hyrt året runt i Cham och de betalar inte i närheten så mycket) och tänker man rent logiskt vad en lägenhet kostar att köpa i Cham, vad de behöver för intäkt för att täcka ränta, riskpremie etc känns det dyrt. Som attan dyrt. Eller räknar från andra hållet, vad behöver en säsongare tjäna på en skidhyra, restaurang etc för att täcka hyran? Eftersom de drar in lika mycket eller mer sommartid då den riktiga högsäsongen är. Kan man tänka sig undvika trängseln vid nyår blir de som ovan nämnts billigare.

Du kanske har rätt, men själv är jag lite stressad. smile Har nämligen inte en aning om när nästa projekt på jobbet dyker upp, där jag kan komma iväg ett par månader. Nästa år igen? Om fem år? Så det känns lite som nu eller aldrig. smile

Jämför man med vad vanliga skidresor kostar så känns ändå typ 1400-1600 kr/pers/vecka hyfsat billigt. Speciellt med tanke på att ett boende som dök upp i listan ville ha 915.000 kr för en månad. big_smile

Men då vet jag, att chansen finns till billigare boende, så tack för inlägget. Får se hur länge jag vågar vänta.

Och nyår... Ska man vara iväg ca tre månader så känns det inte riktigt som att det står och faller på den extra kostnaden det blir för den helgen. För mig är det helt klart värt det, att korka upp en flaska Champagne där istället för i ett trist Göteborg. smile

PER-VT
12 inlägg
PER-VT 12 inlägg 2 veckor sedan

Jag har skickat ett PM, men tycker det ser ut som bra priser du fått tag på. Det är inte så många som vill hyra ut kortare period, antingen hyr man ut veckovis eller hela säsongen från november - maj. Så om du kan hyra så specifika datum till de priserna ska du vara nöjd! Har iofs inte så bra koll på Cham, men i VT är det bra priser!

Paul-E
6 inlägg
Paul-E 6 inlägg 2 veckor sedan

PER-VT :

Jag har skickat ett PM, men tycker det ser ut som bra priser du fått tag på. Det är inte så många som vill hyra ut kortare period, antingen hyr man ut veckovis eller hela säsongen från november - maj. Så om du kan hyra så specifika datum till de priserna ska du vara nöjd! Har iofs inte så bra koll på Cham, men i VT är det bra priser!

Tack! Har kollat PM och återkommer där. Det kanske är bra priser, men bara om man lyckas fylla upp lägenheten. Som ensam blir det tyvärr mer pengar än jag tycker det är värt. En kollega kom med ett tänkvärt påpekande: Kanske vill de som hyr ut också ha sin lägenhet en vecka eller två under perioden, så kanske ska man satsa på en lägenhet halva och en annan den andra halvan?

Ted-Oscarsson
2 inlägg
Ted-Oscarsson 2 inlägg 5 dagar sedan

Hej.
Jag är sugen på en säsong i helst chamonix.
Har säsongat tidigare där men nu har jag inte varit där på 10 år, är 37 så det börjar bli dax.
Har turat mycket tidiigare och är sugen på det och mycket skidåkning.
Någon öl kan vara trevligt men åker mest ner för att åka skidor. Jag hade tänkt vara nere från januari till april. Så hittar du något boeende i champions är jag sugen.
Jag behöver heller inte bo mitt i smeten. Les housrs eller argentiere funkar fint för mig.
Hälsningar Ted

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook