Köpråd lavinryggsäck

Krall
40 inlägg
Krall 40 inlägg 1 månad sedan

Hej,

Tänkte försöka skaffa mig en lavinryggsäck nu under sommaren för kommande säsong,

Behöver tips

Tack på förhand

Svar

klassy
439 inlägg
klassy 439 inlägg 1 månad sedan

För att bättre tips behöver du vara lite mer utförlig och specifik.
Användningsområdet för ryggsäcken är en bra början. T.ex. topptur, kortare turer från lift, bara liftåkning, etc...

Vet du inte användningsområdet så kan ABS-systemet vara bra där du köper en basenhet och kan därefter montera på den storlek på ryggsäck du vill ha för dagen.

Krall
40 inlägg

Ett par liter förvaring skadar inte

Hudberg
2 inlägg
Krall
40 inlägg

Ja satan, bra saker ?
Bra lösning med att kunna köpa till valfri storlek på förvaring och dra fast !

Krall
40 inlägg

Vet du om man får plats med sond och spade i 8 liter? Eller behöver man större ?

Hudberg
2 inlägg
Hudberg 2 inlägg 1 månad sedan

Spade och sond får plats utan problem, plus lite till. 8 liter kan vara något att börja med. Sen beror det på hur långa turer du vill göra.

Krall
40 inlägg

Hudberg :

Spade och sond får plats utan problem, plus lite till. 8 liter kan vara något att börja med. Sen beror det på hur långa turer du vill göra.

Får nog bli en så !

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 1 månad sedan

Åtta liter låter väldigt smått tycker jag.
Om man vill ha med lite vatten, hudar, något extra plagg vill säga....

Krall
40 inlägg

Hawk100 :

Åtta liter låter väldigt smått tycker jag.
Om man vill ha med lite vatten, hudar, något extra plagg vill säga....

Ja, en bra början kanske . Märker snabbt om jag måste köpa till en större, fördelen med den ryggsäcken är att det gick att köpa till större och bara dra dit

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 1 månad sedan

👍

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 1 månad sedan

Kolla upp ordentligt bara vad det finns för zip-ons. Powder är inte samma som vario vad jag vet. Vario-basen finns ju oändligt med zip-ons till men jag är mer tveksam när det gäller Powder.

Det finns även Vario till ganska identiskt pris... https://m.addnature.com/abs-vario-base- … 08015.html

Krall
40 inlägg
Krall 40 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Krall (1 månad sedan)

Pillard :

Kolla upp ordentligt bara vad det finns för zip-ons. Powder är inte samma som vario vad jag vet. Vario-basen finns ju oändligt med zip-ons till men jag är mer tveksam när det gäller Powder.

Det finns även Vario till ganska identiskt pris... https://m.addnature.com/abs-vario-base- … 08015.html

Tack för input, men kollade faktiskt innan också smile

Fanns 8,15,25

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 1 månad sedan

Krall :

Pillard :

Fanns 8,15,25

Men finns det eftermarknads-zipons? Jag kör tex vario med dakine och osprey zipons. Ska man va ärlig är inte abs nåt vidare på att producera själva ryggsäcksdelen

Krall
40 inlägg

Pillard :

Krall :

Pillard :

Fanns 8,15,25

Men finns det eftermarknads-zipons? Jag kör tex vario med dakine och osprey zipons. Ska man va ärlig är inte abs nåt vidare på att producera själva ryggsäcksdelen

Det vet jag faktiskt inte, får kika lite smile

klassy
439 inlägg
klassy 439 inlägg 1 månad sedan

Om en 25 liters zip-on är det största man kan köpa hade jag absolut köpt något annat. Det är i minsta laget för en längre dagstur.

Krall
40 inlägg

klassy :

Om en 25 liters zip-on är det största man kan köpa hade jag absolut köpt något annat. Det är i minsta laget för en längre dagstur.

Hade en 22liter utan ABS och klarade mig bra, så tror 25 kommer räcka för mig

AndersWingqvist
96 inlägg
AndersWingqvist 96 inlägg 1 månad sedan

Måste bara säga en sak: testa ryggsäcken så att den sitter gött!

Jag kanske var lite extra klantig när jag köpte för några år sedan, men jag var så sjukt fokuserad på packstorlek, vilket system jag skulle ha, pris etc att jag i allt det glömde att känna av passformen.
Givetvis köpte jag en säck som inte sitter gött, axlarna är för breda och går inte att justera, vilket gör att jag helst inte använder ryggsäcken...

Krall
40 inlägg

AndersWingqvist :

Jag kanske var lite extra klantig när jag köpte för några år sedan, men jag var så sjukt fokuserad på packstorlek, vilket system jag skulle ha, pris etc att jag i allt det glömde att känna av passformen.
Givetvis köpte jag en säck som inte sitter gött, axlarna är för breda och går inte att justera, vilket gör att jag helst inte använder ryggsäcken...

Det låter vettigt ! Beställde hem ABS powder, öppet köp i 30 dagar så ska testa ordentligt,
Tack för input smile

Krall
40 inlägg

AndersWingqvist :

Lämna tillbaka ABS powder, alldeles för smala och ovaderade axelremmar. Har en ortodox utan avabag som jag gillar, kanske får bli en avabag helt enkelt

xQubeZ
77 inlägg
xQubeZ 77 inlägg 4 veckor sedan

Kollat på mammuts ryggor? Inte använt någon av deras lavinryggor men har en av deras vanliga alpina ryggsäckar och den är sjukt skön på ryggen. Funderar själv på att köpa en lavinryggs utav dem ifall jag ser någon bra deal. Men vore intressant o veta ifall någon testat dem?

Krall
40 inlägg
Krall 40 inlägg 4 veckor sedan

xQubeZ :

Kollat på mammuts ryggor? Inte använt någon av deras lavinryggor men har en av deras vanliga alpina ryggsäckar och den är sjukt skön på ryggen. Funderar själv på att köpa en lavinryggs utav dem ifall jag ser någon bra deal. Men vore intressant o veta ifall någon testat dem?

Inte kollat på alls faktiskt, men ska självklart kollas upp !

chrillelille
367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 4 veckor sedan

Krall :

AndersWingqvist :

Lämna tillbaka ABS powder, alldeles för smala och ovaderade axelremmar. Har en ortodox utan avabag som jag gillar, kanske får bli en avabag helt enkelt

Kör själv Ortovox free rider 22 avabag. Är grymt nöjd, jag gillar att ha ryggskyddet i ryggsäcken. Tycker även den packar bra för att vara 22 liter och gillar det bredare bältet. Lite irriterad över att facket för påsen kan öppnas när man tryckt i för mkt grejer, men det är lätt att fixa. Tror de löst det på nyare ryggor.

Sen finns ju den andra modellen, ascent eller vad den heter, som verkar sjukt nice om man inte vill ha ryggskydd.

Krall
40 inlägg
Krall 40 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad Krall (4 veckor sedan)

chrillelille :

Krall :

AndersWingqvist :

Kör själv Ortovox free rider 22 avabag. Är grymt nöjd, jag gillar att ha ryggskyddet i ryggsäcken. Tycker även den packar bra för att vara 22 liter och gillar det bredare bältet. Lite irriterad över att facket för påsen kan öppnas när man tryckt i för mkt grejer, men det är lätt att fixa. Tror de löst det på nyare ryggor.

Sen finns ju den andra modellen, ascent eller vad den heter, som verkar sjukt nice om man inte vill ha ryggskydd.

Jag gillar ortovox , har kört en länge. Skön och ha på sig, lutar nog åt en freerider 22 avabag. Men ska åka och klämma på lite olika !

Krall
40 inlägg
Krall 40 inlägg 4 veckor sedan

Krall :

chrillelille :

Krall :

Jag gillar ortovox , har kört en länge. Skön och ha på sig, lutar nog åt en freerider 22 avabag. Men ska åka och klämma på lite olika !

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook