Extra trip i vinter till udda ställe

MartinDafgard
5 inlägg
MartinDafgard 5 inlägg 4 veckor sedan

Hej håller på att boka skidresor inför kommande säsong. Har bokat flyg till Geneve i februari så det blir en vecka i Val D'isere eller Chamonix. Sen har jag påsken i Trysil. Men tänkte försöka hitta en billig trip till något annat ställe också. Målsättningen är off-piste med puder och skogsåkning. Gärna lätttillgängligt. Jag vill inte knalla långt från pisten där jag har svårt att se en linje. Alternativt tillgång till billig guide.

Har ni något tips? Har kollat på Zakopane och Poiana Brasov men sett blandade recensioner. Kan även tänka mig Kittelfjäll eller Sogndal om det går att fixa det billigt. (flyg gäller)

Svar

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 4 veckor sedan

Varför Valdi o Cham?
Hyr bil och styr mot där det ska snöa enligt prognosen.....
Ju mindre orter (ofta) desto lättare att hitta ospårat nära liften!!
Från v7 börjar även Europas sportlov, så då blir det mer folk o lite svårare m boende.....
Vill du sedan åka mer ospårat gör du sedan samma sak i mars eller april men håller då öga på höjden så det verkligen finns snö dit du styr..... Eller turar på lite högre höjd!

Martin-J
41 inlägg
Martin-J 41 inlägg 4 veckor sedan

Jasna/Slovakien har bra möjligheter till offpist.
Gudauri/Georgien har väldigt lättillgänglig offpist men är knappast ett billigt weekendresmål.
Bansko/Bulgarien har jag inte varit själv men är ganska sugen.
https://www.freeride.se/bansko-skidakni … riskt-vis/

Det finns flera catski operatörer i Makedonien, Kosovo och Montenegro men även om det är billiga länder blir det en slant när man summerar. Men man behöver inte knalla långt och guiden ingår och det var ju också ett önskemål.

Ashtraymofucku
635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 4 veckor sedan

Glomfjord i Norge är ett grymt offpistberg, en lång sittlift upp med 800 fallhöjdsmeter och bara offpist ner, finns inte en enda pistad backe! Dessutom extremt lite folk, åk hit i februari-mars, brukar bli lite för varmt på nedre halvan i april.
Annars i alperna säger jag Lauchernalp i Schweiz, mölltaler gletcher i österrike eller Monterrosa i italien.
Och såklart kicking horse i kanada som slår allt i världen enligt mig men det är långt och en dyr resa.

Vedhoeg
54 inlägg
Vedhoeg 54 inlägg 2 veckor sedan

Kan slå ett slag för Stranda i Norge, fantastiskt offpistområde. Boka med rätt kort varsel så du vet om att det är minusgrader när du åker dit bara, för nederbörd är det ingen brist på. Gäller väl egentligen hela västnorge. Monterosa som nämnts tidigare är också en höjdare vid rätt förhållanden.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook