Kostnad Kanada

georg
5 inlägg
georg 5 inlägg 14 år sedan

Hej alla sköna typer!
Har en fråga som det inte går att svara exakt på, men jag vill gärna ställa den ändå.
Vad skulle kostnaderna dra loss på för säg 2-4 veckor i Kanada?
Tanken är att uppleva 2-3 olika byar/berg.
Är mycket medveten om att det bara går att uppskatta men det är just en dylik kalkyl jag är ute efter.

Svar

Jwalerius
807 inlägg
Jwalerius 807 inlägg 14 år sedan

50 000 - 60 000

jag vete fan

Jwalerius
807 inlägg
Jwalerius 807 inlägg 14 år sedan

hahah.. kasnke va lite mycke

mac-O
128 inlägg
mac-O 128 inlägg 14 år sedan

Flyg t o r Calgary: ca 5-6000 kr.
Hyrbil 2v med fria mil: ca 3000 kr. Soppa: 3 kr/l.
Liftkort: ca 300 kr/dag (beroende på ort)
Boende: 200-300 kr/natt och rum på motel. Ni kan lätt bo 4 i ett dubbelrum om ni kan dela sängar, typ queensize.
Mat är billigt i Can. Lunch i backen ca 50 kr.

Totalen får du räkna ut själv.

Vi ska dra i fyra veckor och räknar på 30-35 000 kr/skalle inkl lite heliskiing i Selkirk.

Trevlig tripp!

mac-o Citera
georg
5 inlägg

Tjusigt!!
Precis en dylik lista jag hoppades på. Vem vet vi kanske ses i det där torra vita!!

mac-O
128 inlägg

När och vilka orter siktar ni på?
Vi kommer dra v. 5-8 och kör Fernie och Castle Mountain, Red Mountain, Whitewater och Revelstoke (heliskiing). Allt beror ju förståss på snötillgången. Man styr kosan efter hur det dumpar.

mac-o Citera
georg
5 inlägg

Allt är på planeringstadiet. Men Whistler och Kicking horse känns väldigt lockande. Men precis som du säger man får gå lite efter snömåttstocken. Det borde bli 2-3 veckor med start någon gång i mitten av februari.

mac-O
128 inlägg

Kickin är inte dumt om de har mkt snö. Annars består berget av 90% pucklar. Det finns iof mkt att hika på om ni gillar det. Rogers Pass ligger i närheten och erbjuder grym åkning om ni vill ge er ut på turer.
Whistler är ngt dyrare än småorterna, slå på någon hundring på liftkort i allafall. Boendet vet jag inte, men ska ni bo i centrala Whistler lär det kosta skjortan. Dessutom har ni en lååång resa från Kickin, ca 80-90 mil. Ni får ju se en hel del av landet iof.

mac-o Citera
georg
5 inlägg

Aj då var det så långt emellan. Ligger det nånting intressant på vägen. Nått skönt museum eller så.....?
Vi har inte satt oss med kartan och börjat klura på rutter.
I sällskapet är det nog bara jag som gillar att hika så Kicking Horse kanske inte är någon höjdare för oss.
Fan nu börjar jag bli riktigt åksugen!

mac-O
128 inlägg

Nja, vet inte om det är så mycket att titta på egentligen, förutom naturscenariot som ibland kan vara storslaget. Det finns ngn skidort påvägen, Sun Peaks, tror jag. Har ingen aning om det är ngt att ha. Men Whistler är värt resan för det finns mkt att åka på och är en väl utvecklad skidort.
Om man tar hemresean från Vancouver slipper man ju dundra tillbaka till Calgary, vilket bör bli jävligt långt. Vet inte vad som händer med flygpriset med annan hemreseort. Antar att det blir lite dyrare.

Ni ska inte förkasta Kickin helt, men jag gillade det inte som förhållandena va när vi var där. Om det dumpat hade jag förmodligen älskat stället! Finns mkt brant åkning bl a.

+8 och regn i Östersund, känns som vintern är här snart! Skönt!

mac-o Citera
georg
5 inlägg

I Stockholm skiner solen för ovanlighetens skull. Måste nog ut och känna att det faktiskt finns en sommar i år oxå.
Jag hör av mig när vi börjar finlira med våra planer. OK?
/Jojje

Misan8
12 inlägg
Misan8 12 inlägg 14 år sedan

Måste bara säga att Banff är jäkligt fint. Där har ni tre berg att välja på var av två är stora och bra. Rolig och utmanande åkning. Flyg till Calgary och sen bil en bit. Rekomenderas verkligen.

RobertSvensson
12 inlägg
RobertSvensson 12 inlägg 14 år sedan

Sitter o filar på exakt samma resa. Har kollat lite priser på resan. Arlanda Calgary 5 Mars via Frankfurt o hemresa från Vancouver 19 Mars går på ca 7500 spänn, kan bli lite billigare. Kolla på Mr Jet.com Vi hyr bil i Calgary o lämnar den i Vancouver. Åker skidor i Kicking o Fernie första veckan o avlsutar resan med en vecka i Whistler.
Vi räknar med i runda slängar 17-20.ooo per skalle. Om det e realistiskt eller inte får vi se men vi tror att det är ok.
Hoppas du får det lika bra som tänkte ha det...

Robert

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook