K2 suger. Eller? +slappna av!

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Testat både Morrison och Kreitler. Bägge paren suger så hårt i pisten att det inte spelar någon roll hur bra de är någon annanstans. Eller gör jag fel?

+ Kan inte några av er slappna av lite i attityden här i forumet. Det är lite mycket: "jag skulle också varit en fri radikal om jag inte satt å hasha under big jumpet hela dagarna". HOPFGARDEN tex. Jag orkar snart inte läsa vad ni tror att ni gjorde i pipen längre.

God tur!

Svar

freeride_nu
4671 inlägg

De skidorna du just nämt är mina favoriter, tycker dom är grymma i pisten för att vara offpist-monster. De har ett otroligt bra isgrepp och svarar bra på kortsväng. Fartstabiliteten är den bästa.

Däremot så gillar jag inte extrem freedom i pist.

freeride_nu
4671 inlägg

Johan,
Vad väger du? Jag tyckte faktiskt att de var lite fladdriga båda två. Lätta in i sväng men ingen vidare kant att stå kvar på.

Lite attitydproblem kanske? Tyckte helt enkelt inte att de är speciellt roliga. Tycker mina MSL är både snabbare och stabilare, speciellt om man inte hänger kanterna.

Förresten, någon som har bra info om Alagna? Guidebok eller dylikt med info om sköna åk.

/Totte

freeride_nu
4671 inlägg

Jag håller med dig fullständigt om att vissa på detta forum tycks tillbringa mer tid med videon och läsande skidtidningar än att verkligen åka skidor/bräda. Inget fel i det, men det är ju löjeväckande att antyda att man snurrar i pipen på förmiddagen och "pumpar" lössnö och "droppar" klippor resten av tiden ...

De som verkligen kan åka håller ofta en betydligt lägre profil i snacket och visar vad de kan i backen istället.

Glory to the brave!/MM

freeride_nu
4671 inlägg

Bra inlägg!

freeride_nu
4671 inlägg

Titel: Polvere Rosa
Författare: Marco Rizzi
Förlag: Idee Verticali Edizioni Tel: 019-695997 (Italien)
Språk: Itlienska & Engelska

Ovanstående Off-pist guidebok har jag fått låna av en bekanta som var i Alagna förra året. Den är mycket bra och beskriver ett 60-tal offpist repor i Monte Rosa massivet. (Alagna, Champoluc, Gressoney) Min bekanta köpte den "en bit upp..." i Alagna. Och jag har tyvärr ingen aning om den finns att få tag på i Sverige. Du kan ju alltid ringa förlaget och fråga.

Det finns lätttillgänglig offpist med fallhöjder på upp till 2500 meter. (Kanske tillräckligt även för Fredrik P...) Nästa vecka åker jag dit... Håll tummarna för bra snöförhållande och väder!

Glory to the brave! / MM

freeride_nu
4671 inlägg

Var det en pik? Jo Alagna är nog perfekt(Om man gillar offpist) och sen så är det ju 10 hundfjäll på varandra också.

freeride_nu
4671 inlägg

Det var som in i h--vete vad ni är tykna mot varandra. Jag lovar att ni är lika tuffa. Dessutom finns det något som heter respektera varandras åsikter...gör det. Om Fredrik inte gillar Sälen så är det väl upp till honom(han har säkert massor av bra argument)och tvärt om.

freeride_nu
4671 inlägg

Hej Fredrik!

Ja det var en pik! Innersty inne tror jag att vi är tämligen överens om vad som kännetecknar bra skidåkning. Vi kanske skall göra som Maria (förståndig tjej) föreslår och sluta fred! :-)

MVH/Sven

freeride_nu
4671 inlägg

Hej MM. Jag tror oxå att vi är överens om vad bra skidåkning är. För mig är det mycket puder och en skinande sol eller en manchesterpistad pist.
Jag sträcker fram kardan och sluter fred.
Skidåkare ska hålla ihop.

freeride_nu
4671 inlägg

Både Morrison och Kreitler är stenhårda lågg för den som vill ha en fartstabil skida som kan plöja som en tysk pansarvagn genom alla underlag. Lär diga åka i stället för att klaga. bara en idiotåker med dessa lagg i en pist! pister suger fett!!!!!!!

freeride_nu
4671 inlägg

Pister suger inte fett. Pister är kul ibland. Tänk dig att ligga och carva på manchesterpistad snö. Oj vad härligt.

Big Kahuna

K2 suger inte. Anledningen till att du inte tycker om kreitler är troligen att du har ben som en simhoppare eller något. Om man har lite power i benen som jag,Morrison och SvenX.

freeride_nu
4671 inlägg

Till Årekungen och andra som känner sig träffade.

Jag förutsätter att du är samma "Årekung" som skrivit inlägg i konferensen ålder och där stolt berättat att du är 16 år och en riktig kung i puder.

Du fortsätter en stolt tradition av testosteronstinkande fjunisar som påstår sig trycka igenom vilka lagg som helst med sina 65 kilo. Jag blir då lite trött på dig och ditt snack om hurivida jag har ben som en simmhoppare eller inte. Med mina -90 kg och 20 säsonger (<20 dagar) bakom mig så tror jag att jag behandlar vilka skidor som helst bättre än vad du gör. När jag säger att visa K2-lagg suger så gör jag det ur perspektivet att jag (som boende i swe) spenderar ca 70% av min tid i pister, alltså är uppförandet här prio 1 när jag ska välja lagg. Morr/Kreit skulle kunna vara bra freeride-lagg för mig men eftersom jag inte tycker att de håller i pist så väljer jag hellre ett par som kanske inte är lika optimala på berget men som även håller för all typ av piståkning.

/T

josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 2 år sedan

Hur har det gått för Årekungen?

Frankfurt Citera
Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 2 år sedan

hahaha @josh hur fan snubblade du in på denna gamla tråden?

Finns väl inte en chans att inläggen var för 18 år sedan?!

Damn what nice Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

Jo det kan nog varit 18 år sedan. Timglasskidorna hade gjort sin entre och ett par fatskis hade en midja på 68 mm.

Glory to the brave! ;-)
/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook