Vill ngn ge lite tips?

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Jag ska till Champoluc i påsk och funderar på att investera i nya pjäxor, skidor och bindningar (förstsåss).
Är medelgod åkare med inte alltför god ekonomi, men lägger hellre lite mer på ngt man kan ha länge.
Någon som har några tips?
Det ska inte vara några carving, helt vanliga helst. Kan inte så mycket om utrustningen, jag bara åker.
Relativt lättåkta skidor som man kan ha flera år utan att man tröttnar och bra pjäxor.

Vore tacksam för tips och ideér!

Svar

TeleCat

Hejsan!

Min favoritskida ær absolut Tua cirquit, det ær en allround skida och mycket lættåkt. Ingen carvingskida! Dessa skidor kommer jag aldrig slæppa før de funkar øverallt, offpist och onpiste. Dessutom ær dom superlætta, men absolut inte fladdriga! Har kørt dem med både læder och plastpjæxor. På dem har jag en Riva 3, och upphøjningsplattor. Detta anser jag ær en skida som man kan ha glædje av under flera år.

Katta

freeride_nu
4671 inlägg

På den här sidan finns det väldigt många tester som åkare har skickat in. Kolla in dom och se om du hittar en intressant skida. Det skrivs och åks mest på Carving/timglas skidor nu förtiden, men du får leta dig fram tills du hittar en bra skida. Ett tips från min sida är ju att ändå välja en skida med lite skärning i ändå. De brukar ofta vara roligare att åka på och ofta bättre än de skidor som är raka. Det läggs ner mer pengar på att producera fram sånna skidor än raka skidor nu förtiden.

freeride_nu
4671 inlägg

Varför vill du inte ha carvingskidor? Som jag ser det finns det bara tre anledningar till att INTE köpa den nya generationens skidor, carving/timglas.

1. Man åker tur/längdåkning.
2. Man har ont om pengar och kan köpa ett par gamla modeller mycket mycket billigt. (Eftersom ingen annan vill ha dem.)
3. Du kör puckelpist på elitnivå.

När carvingsskidorna kom för några år sedan sades det att de var direkt olämpliga för nybörjare eftersom de inte gick att sladda på och endast fungerade i välpistade backar. Detta gäller absolut inte längre. Jag skulle vilja påstå att en mjuk skida med "moderat" carvingskärning fungerar alldeles utmärkt i de flesta situationer och är överlägsen en "mormalskuren" skida på de flesta punkter även för en åkare som inte har tekniken för skärande svängar.

Med dagens tillverkningsteknik har man lyckats få till skidor som är mycket vridstyva samtidigt som de är mjuka i längsled vilket innebär en skida med gott bett på hård pist som samtidigt fungerar utmärkt i lössnö. Dvs. riktigt bra allroundskidor! Vad man kanske bör undvika är dock skidor med mycket smal midja och riktigt kraftig carvingskärning (svängradie < 15 m). Dessa skidor är i första hand gjorda för skärande svängar i pist och kan kännas mycket nervösa och jobbiga i högre hastigheter och off-pist.

Det finns mycket att säga om detta och jag föreslår att du om möjligt testar lite olika skidor innan du handlar och själv bildar dig en uppfattning om vilken skida som passar dig bäst. Det ÄR stor skillnad på olika skidor...

MVH/MM

PS! Jag är inte expert på ämnet och det vore kul att höra lite andra synpunkter! DS.

freeride_nu
4671 inlägg

Josefin,

Lyssna på Mountain Man och köp ett par enkla Carvingskidor. Med rätt skida kommer du att bli minst 2 snäpp bättre som skidåkare.

Tips är:

Dynastars MAX-modeller
Salomon X-FREE (med rak bakända som sladdar)
Head Cyber 18X eventuellt 20X

Pjäxor: Salomon performa 6.0/7.0 med den anpassningsbara innerskon (custom fit). KÖP RÄTT STORLEK! De ska vara trängre än du tror. När du står rakt upp ska tårna nudda framkanten, när du böjer knäna skapas ett utrymme på 0,5 - 1.0 cm, detta kommer att öka något när skon töjer sig lite.

Bindning: Vad som helst! Alla tillverkare gör idag bra bindningar. Köp ett paket!

Ha det bra i Champoluc/Grosseney!

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Min åsikt är att carving skidor är jätteroliga sålänge man åker i välpistad backe. Jag är ingen expert men mitt tycke är att carvingskidor fungerar uselt bland pucklar och på isigt underlag. I puder fungerar de hyfsat men ändå inte lika bra som ett par rakare skidor. Vill man ha roligt över hela berget passar ett par moderna storslalom skidor alt. slalomskidor (för kortsvängar) bättre.

freeride_nu
4671 inlägg

Hempo du skrev att carvingskidor inte funkar bra på is! Då har du förmodligen inte provat Rossignols viperserie som biter på allt. Om du lutade en hockeyrink 40 grader så skulle du fortfarande kunna använda de till skärande svängar. Jag är lyrisk.
Så champoluctjejen jag tycker du ska köpa damvarianten av Rossignol Viper. Alltså Rossignol Viper C. De kostar bara 2.800 kr nu på Länna sport i Stockholm.

Redbeard
156 inlägg
Redbeard 156 inlägg 20 år sedan

Min mamma brukar låna mina skidor ibland bara för att hon tycker dem är så mycket bättre och roligare att åka på än hennes raka lagg. Jag åker på Kästle XTZ -98. Hon tycker att dem är så lätta att gå runt i svängen med och att man hela tiden har kontroll över dem och att det inte är skidorna som bestämmer vart dem ska. Tilläggas bör att hennes vanliga skidor inte är några värstingar, men det säger ju en del iallafall.

Vill man inte åka på timglas-skidor ska man ju inte behöva göra det heller, men jag tycker att man ska prova dem iallafall.

freeride_nu
4671 inlägg

Nästan alla carvingskidor svänger mycket bra på is. Det är bara det att många som har åkt på vanliga skidor inte trycker så mycket på skidan. Testa att trycka så märker ni att de greppar. Men visst finns det carvingsskidor som är dåliga på is också. Testa Salomon X-scream så känner du på en skida som greppar.

freeride_nu
4671 inlägg

Hårda skidor biter på is. Traditionellt är hårda skidor mer vridstyva än mjuka dito, därav greppet. Det är vridstyvheten som ger skidan greppet, inget annat. En mjukskida viker sig runt sin egen axel på ett hårt underlag.

Med modern teknik kan vi nu göra skidor som är både mjuka i längsled och vridstyva i sida. Detta är grunden för utvecklingen av Carvingtekniken.

Det är alltså inte så att Carving generellt biter sämre, däremot är det ett faktum att vissa modeller gör det.

Skojigt att veta: De skidor som körs i WC har ingenting gemensamt med de modeller vi ser i butik. Det enda som stämmer är designen, i övrigt är det helt unika. De lagg Elan gjorde åt Stenis i slutet på 70-talet är i stort sätt identiska i måtten med de skidor Elan säljer idag i sina serier för all mountain carv. Stenis skidor var tillräckligt hårda (trotts att de var GS) för att klara av den extrema skärningen.

Carvlagg biter, det har de gjort i 20 år.

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Jag vill bara tillägga att kanternas skärpa har enorm betydelse för hur skidan upplevs på is. Även en mycket bra skida kan kännas hopplös på is om kanterna är "runda" och ojämna! Om man vill testa en skidas isgrepp är det därför viktigt att kolla att kanterna är fina... (men det visste ni väl allihopa?)

Visst är det en fantastisk känsla att dra på utför en stenhård backe med "nya" kanter. Tänk om man hade en egen skidslip i garaget...

MVH/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook