Slipning

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Tjena, tänkte höra om det är någon som kan ge mig lite tips om slipning av stålkanter?
Vilken sorts fil och om det ska vara en grov eller fin fil, hur stor del av skidan man ska slipa och andra vädefulla tips.
Ha en trevlig säsong!!!

/ Mathias

Svar

freeride_nu
4671 inlägg

Mathias,

Jag skrev några inlägg till jonteponte och Björn tidigare, kanske något för dig?

Generellt om slipning:
Skarpa kanter -> skarp åkning. Men, att köpa en fil och "handjaga" bra kanter helt själv är svårt. Mycket svårt. Lämna in laggen med jämna mellanrum, ca var 15:e skid-dag. Det de klarar med sina maskiner tar år att lära sig göra själv. Köp sedan en handhållen fil med tillhörande slipkloss. Detta redskap finns i många varianter från alla stora tillverkare. Det är ett litet handtag med tillhörande fil (ofta i två grovlekar som du vänder i sitt fäste), handtaget kan via skruvar eller genom att vinklas slipa kanten i ett par olika grader (90, 89, 88, 87). Använd handslipen för att bättra på dina kanter och till att experimentera med olika sätt att "hänga av" kanterna. Jag åker på 90 grader över hela kanten men det beror på teknik, stil, underlag, skida osv. Prova att ta av 20 cm fram och bak (gör kanterna slöa) och ca 89-88 grader på kanten. Då får du en behaglig skida i pisten. Sen är det bara att prova sig fram.

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Tack för dina tipps Tobias.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook