Telemark på slalomskidor.

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Jag skulle vilja ha litet tips om vad man ska använda sig av för skidor när man kör telemark. Kan man använda sig av ett par hårda slalom/storslalom skidor och vilken bindning är mest exakt? Jag väger ganska mycket och har tröttnat på mjuka skidor. Finns det hårda telemarks skidor? Fart är det enda jag vill åt (över hela berget).

Svar

freeride_nu
4671 inlägg

Hej Hempa!

Visst kan du montera telisbindning på ett par alpina skidor. Många riktigt duktiga åkare gör det! Väljer du ett par hårda och vridstyva skidor bör du också ha ett par telemarkskor som matchar. Dvs. höga och styva. Plattor under bindningen är också ett måste för att få ut maximalt ur skidan. (Jag träffade på en pistör i Hundfjället som körde telis med Salomon X-scream!)

När det gäller telemarkskidor kan jag rekommendera Rossignol Toon x.x (kommer inte ihåg riktigt vad den heter) som blev topptestad förra året i Åka Skidor (eller var det Vertikal?). Är i år prissänkt till 3695:-. En skida med ett grymt isbett som går som ett strykjärn på alla underlag. (Man får känslan av att den liksom suger sig fast i backen...!!!) Fungrar både i pist och offpist. Det är dock ingen cruisingskida utan den skall köras fort med en bestämd teknik! Höga pjäxor rekommenderas.

Andra alternativ är årets Rossignol modeller Intrepid och Attaque. Jag har inte testat dom men enligt Åka Skidor / Vertikal tycks dom tåla en hel del fart och passa bra till tyngre åkare.

När det gäller bindningar kan du läsa tidigare inlägg i ämnet. Välj mellan BD Pittbull och Rottefella Chili!

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg

Vad skiljer en telisskida från en slalom idag? Inte mycket, i många fall bara ett lager mindre i telisen vilket gör den lite mjukare.

Jag skulle bry mig mer om skärningen och sedan välja en mjuk skida som har den bärighet jag behöver. Ska du bara bränna pist->lite hårdare och smalare midja (mindre än 60mm), all mountain->lite mjukare och bredare (runt 65mm eller mer).

Jag skulle själv inte välja en SL/GS skida utan alltid en all mountain carv/Free rider/Friåkning.

Bindning och sko ska matcha. Alltid kabel! Tänk på främre fästpunkt om du är "stor och tung" i din åkning. Chili är ok.

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Salomon X-free brukar vara väldigt populära att åka telemark på. Det finns i olika hård-heter. Jag vet inte hur hård den hårdaste är eftersom jag inte åker telemark.

freeride_nu
4671 inlägg

Rossignolskidorna som jag testade förra vintern heter Toon 10.1.

Attaque är enligt Åka Skidor "närbesläktad" till Rossignols toppfriåkningsskida Bandit X, vilket ju inte gör den mindre intressant...! Intrepid är en mer pistorienterad skida.

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg

Tjenis Tobias!

Vad menar du med "Tänk på främre fästpunkt..." ?

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg

MM,

Kanske lite slarvigt att säga "främre fästpunkt". Jag tänker på det ställe där kabeln löper in i själva bindningen på bägge sidor om pjäxan. Traditionellt löper kabeln direkt in i ett spår på utsidan av bindningen. Här kan det uppstå en kraftig nötningseffekt med kabelbrott som resultat, framför allt för agressiva åkare. Vissa bindningar (tex Chili) har istället en "led", mycket bättre!

Vad är din uppfattning?

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Alla Rivabindningar (I,II,III) sliter hårt på kablarna på sidorna vid själva bindningarna. Jag har själv råkat ut för kabelbrott två gånger på detta sätt. Inte kul alls! På Chili och Pitbull som har en helt annan konstrution är detta problem eliminerat. Så Riva I,II,III är inte att rekommendera för den som skall köra hårt!

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg

Tack för många bra tips. Om jag har förståt det rätt ska jag sattsa på en fartstabil allmountain skida med Chilli/Pitbull bindning och rejäla upphöjningsklossar. Skor Scarpa T1 (racing) eller liknande. MVH/ Henrik

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook