knatte snowboard

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Jag vet ingenting om snowboard. Nu vill min son 7 år, 135 cm lång, ha en.Tjat tjat.
Vad ska jag tänka på när vi köper en? Hur mycket ska det kosta ungefär?(bräda,bindning,sko)
Är det stor skillnad mellan olika skor och brädor?? HJÄLP!!

Svar

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

När man ska köpa en bräda till en sjuåring så behöver det inte vara det värsta som finns. Det brukar duga med en vanlig uthyrningsbräda. Scott har några brädor som är ganska korta fast det är rätt dyra. Rebel har billiga brädor som gott och väl duger till sjuåringar. Det finns en hel del att välja på. Köp en bräda som är ca: 110 cm. Men om du inte vill köpa ny bräda nästa år så kan det gå rätt bra med en 115 cm lång bräda. Nästa gång du är i väg och åker med din son så gå in och testa en snowboard i närmaste uthyrningställe. Helst vid en backe. Då kan de ge dig tips och råd, och då kan ni testa brädan innan ni köper något. Och begagnat är ju självklart billigare än nytt. När du hyr bräda och sedan vill köpa av den sedan så brukar uthyrnings-ställerna dra bort hyrpriset mot köpespriset. Nöj er inte med första bästa brädan. Testa många olika för att hitta den bästa. Lagom pris att lägga ner åt en sjuåring på en bräda med skor är ungefär 1000-1500 kr.

Titta också på bindningen. Den avgör väldigt mycket på en bräda. Om det är en mjuk bindning så blir inte alls åkningen lika kul.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook