Hårda eller mjuka skidor...

TeleCat

Jag ær inte helt enig med några av er som debatterar hær på forumet angående mjuka skidor till nybørjare. En mjuk skida kan vara svår att få bra fæste med før en nybørjare som har svårt att "sætta" skidan på underlaget. En lite hårdare skida ær mer førlåtande, och sætter sig bættre. Givetvis ska den inte vara FØR hård.

Men allt ær relativt, man kanske ska vara lite tydligare nær man talar om mjuka vs hårda skidor och specificera vilken skida men har i åtanke. Går du till butiken och sæger att du vill ha en mjuk skida kan du få lite olika svar...

Svar

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Hej Katta! Ett mycket intressant ämne...

Först måst vi reda ut begreppen. Man pratar dels om vridstyvhet som är skidans förmåga att motstå vridkrafter i sidled. Och det man normalt menar med en hård/mjuk skida är hårdheten i längsled. Mycket kortfattat gäller följande...

En vridstyv skida ger ett bra grepp på hårt underlag. Nackdelen är att den kan vara svår att sladda på eftersom kantgreppet är så bra... Fördelen med en hård skida i längsled är att den är stabil vid höga farter. Nackdelen är att den kan vara svår att svänga med i låga farter och på mjukt underlag. En mjukare skida är lättare att svänga med och sväljer ojämnheter bättre men kan bli orolig vid högre farter.

Tidigare var en vridstyv lika med en hård skida, numera är regelboken omskriven och det går att tillverka skidor som är mycket vridstyva och samtidigt mjuka i längsled! Ett bra exempel på detta är Salomon X-Scream. Trots att skidan är mycket mjuk är den stabil i höga farter genom inbyggda vibrationsdämpare. (En fascinerande skida...)

En bra nybörjarskida bör därför vara relativt vridstyv (men inte allt för styv) för att fungera på hårt underlag men samtidigt mjuk i längsled för att vara lättsvängd. Detta koncept återfinns idag på många friåkningsskidor. En annan sak som påverkar skidans relativa mjukhet är åkarens vikt. En skida som är hård för en 50 kgs åkare kan vara mjuk för någon som väger 85 kg... (som jag).

Tjaa... det finns mycket mer att säga om detta, men det överlåter jag till er andra!

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Mycket bra svarat!

Tænkte inte på det med vridstyvhet och styvhet på længden. Men det blir ju ganska logiskt: Ser jag på min egen skida så ær den mjuk på alla håll:-)) och det gør den underbar i løssnøn!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook