Carving-teknikk!

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Er det noen som kan forklare forskjellen på carving-teknikk kontra stor-slalom-teknikk? Med carving-teknikk mener jeg svinger hvor man kjører uten staver med hoften nesten nede på snøen. Skal man bruke hofteknekk, bøy i knærne, hvor bredt skal man stå???Takk.

Svar

Nalleman
88 inlägg
Nalleman 88 inlägg 20 år sedan

Jag tycker personligen att det inte är så stor skillnad på storslalom jämfört med "carving" skidor. Möjligen att det blir mycket brutalare med carving och man får trycka som f--n om man vill hålla skäret i i slutet av svängen. Sedan så måste man vara lite långsammare i överkroppen när man åker storslalom, annars så kan man bli tvungen att börja kliva i svängen och det tycker jag är ganska dåligt.

När man skall göra en skärande sväng är det viktigt att man inte får för mycket medvridning, detta kan göra att man tappar balansen och inte lyckas hålla skäret. Ett tips kan vara att försöka att inte följa med så mkt med ytterarmen utan att ha den ganska stelt i samma läge (då följer man automatiskt inte med med överkroppen)

jag har fått lära mig att att man skall "höfta" när man åker skärande och hävdar att även fast folk säger att man inte ska behöva det så gör många dukiga det i alla fall, det är ett jättebra sätt att få i kanten!

Skidorna skall vara ganska brett isär när man åker, j en höftbredd kan vara lagom. Väl på snön så ska skidorna bilda ett litet v, det är viktigt att inte köra med helt paralella skidor.

Sen är det bra att bränna och öva!

/Björn

PS.Detta är det sättet som jag har lärt mig att åka och det tycker jag fungerar bra! När jag var på skidlärarkurs i januari så var det ungefär så här som vi blev instruerade att åka, och det måste ju betyda att det inte är helt på pluto... Givetvis så bör man ta det med en nypa salt och inte planka rakt av. Gör som det känns bra, skidåkning handlar i alla fall för mig i första hand om att ha roligt! DS.

Nalleman Citera
freeride_nu
4671 inlägg

När du skriver att man skall åka med skidorna lite som ett V, menar du då att skidspetsarna så att säga riktas ifrån varandra (tvärtemot att ploga)? Dvs. att man gör en skarpare sväng med bergsskidan (innerskidan)?

MVH/MM

freeride_nu
4671 inlägg

Hej Eirik,

Du skriver om att åka utan stavar så jag förutsätter att du då åker på ett par extrema carvingskidor (max 180 cm och svängradie under 15 meter).

Mitt generella tips är att åka mer på båda skidorna än bara på dalskidan. Jag står ganska brett isär med benen, ungefär lika brett som mina höfter, mitt på skidan och jobbar aktivt på bägge skidornas kanter.

Skillnaden för mig mot GS är att jag arbetar med kanten som en helhet och inte rör tyngdpunkten lika mycket utmed skäret. I en skärande sväng initierar jag annars med vikten förd något framåt och pressar gradvis mer och mer mot bakänden genom svängen. På carvlagg jobbar jag uteslutande med att luta kroppen in i backen och trycka bägge skidorna ifrån mig, skärningen gör resten.

Som någon skrev tidigare, var noga med medvridningen. Jobba aktivt med överkroppen, kryp ihop och res på dig in och ur svängarna. Höften in isvängen bidrar till att motverka medvridning och känns jävligt häftigt. Tills det släpper!!

* Mitt på skidorna.
* Bredare än vanligt.
* Luta in ordentligt.
* Jobba aktivt, främst upp och ner.
* Åk utav bara helvete!!

God tur!

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Vad jag lärt mig efter 2 säs på timglas är:
1) Ju fortare det går, desto lättare är det!
2) Använd dalskidans arm för att slå igenom svängen.
3) Stå brett med skidorna!!!
3) Pressa skidorna som ett svin.
4) Man känner när man gör rätt och fel.

Läste att någon av er villa att man skulle jobba i vertikalen, jag ställer mig frågande till detta? är det inte en gammal förlegad teknink, enklare är om man sitter kvar djupt och bara trycker ut skidorna under kroppen... känns iaf mer carving...

Nalleman
88 inlägg

jo... vertikalarbete är nog lite ute... men lite har man ju i alla fall nästa alltid ( jag får i alla fall mjölksyra som f--n när jag försöker att åka ett stooort åk med pendelteknink, dvs. överkroppen HELT still). Mycket vertikalarbete behövdes med dom planken som man åkte på för en 10-20 år sendan, dvs helt raka plankor som inte gick att vrida runt utan att man högavlastade. Med dagens rundare former så svänger juh skidorna av sig själv och då behövs inte så mkt sånt bös.

Nalleman Citera
Nalleman
88 inlägg

ja, att göra som en plog är nog inte någon hit om man vill köra foooort ! wink

Att köra så här förutsätter att man har "dalbenet" en bit bakom "bergbenet" annars så sticker skidorna iväg åt olika håll.

Nalleman Citera
freeride_nu
4671 inlägg

Är det någon mer än jag som tycker att storslalomskidor ger en större kick ur svängen än carvingskidor när man kör skärande?

freeride_nu
4671 inlägg

Helt korrekt,

Jag uttrycker mig slarvigt! Att resa sig ur svängarna för att förflytta kroppstyngden känns gammalt och lite väl inaktivt. Vad jag menar med att "krypa ihop" och att "jobba upp och ner" är att samla upp benen och sedan trycka skidorna ifrån mig (vilket jag skrev först), jag strävar hela tiden efter att hålla höfterna (inte nödvändigtvis överkroppen) lika långt från backen. Jobbigt men kul!!

Enligt mitt förmenande och min erfarenhet så åker ca 10% av carving-åkare med en riktig teknik. Jag tycker att allt för många åker inaktivt och statiskt och ägnar sig mest åt att "plocka äpplen" i svängarna. Visst är det häftigt att lägga i höft och knytnäve men det ser ofta ut som åkare "sträcker sig" efter backen.

Jag tycker fortfarande att jag får ut mer av skidorna om jag är aktiv i överkroppen. Jag jobbar hela tiden med armarna för att stå mitt på skidorna och brukar ha en mental bild av att sträva ut i terrängen. Dvs, jag tycker svängen är roligast så jag försöker att sikta på skogskanten.

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Hmmm jag känner mig lite träffad när du säger att det ser ut som man sträcker sig efter backen... men va fan det ser ju coolt ut wink

Helt klart att man fortfarande måste jobba aktivt på skidorna! ju mer man pressar och ju mer man slår igenom svängen desto mer händer det ju (många ju:n blir det)!!! Viker man bara in knäna och hänger lite lamt, ser det lamt ut. Enligt mig skall man inte tekniknöta för mycket jag åker som en slugger, dvs jag skiter i stort hur min teknik är bara jag tar mig ner fort och SÄKERT, men för att ta sig ner säkert måste man ju ha teknik.

Vart åker du? skulle vara kul att...

freeride_nu
4671 inlägg

Klart att Wibergs storslalomlagg har mer tryck än en carvingskida för medelgoda åkare! som skall funka på alla underlag....

freeride_nu
4671 inlägg

Tjenare LoBoMan,

Kör ganska sluggigt själv, är 187 cm och +85 kg så det ger bra utdelning att använda vikten aggressivt. Jag kör alltid med stavar och använder armarna som "balansbommar", försöker ha höften lika långt över backen hela tiden men "reser" överkroppen mycket. Jag "lyfter" mig ur svängen med händerna framåt för att inte komma för långt bak. Långt bak ger skjuts ur sväng men gör mig sen till nästa.

Bor i Stockholmsområdet och jobbar på kontor (man börjar bli gammal, snart 30 *sick*), så mest åks det i Åre, Ramundberget och Gränsen/liden. Gärna Frankrike (Val d/Cham/serre). I mitten av feb sticker jag förhoppningsvis till Alagna ett par veckor.

+ Ryggplatta är bra för freeriders som åker på berget oavsett snödjup och förhållanden. Finns i olika strl (antal kotor typiskt 3-5) hos alla välsorterade försäljare av motorcycklar.
/God Tur

freeride_nu
4671 inlägg

heheh Från en slugger till en annan. Jag är själv 27, så snart är man ju gammal!!! Säg till när du skall upp till gränsen så kanske vi kan slugga tillsammans!

Kör hårt
Kör smart
Bli gammal

freeride_nu
4671 inlägg

Ugh,

Det blir garanterat gränsen för ett sista fetrace, någon ggr slutet april. Förra året var det Björkliden första veckan i Maj och det sög. Det har enligt uppgift inte varit så lite snö där sedan, ...ja typ jävligt länge sedan.

/T

freeride_nu
4671 inlägg

Stället har alltid haft en dj hög sugfaktor + att de har lite snö. All snö droppar nämligen i gränsen (det är visst någe med berg och vindar?). Så vi ces i gränsen jag skriver till dig när jag skall dig och du skriver till mig när du skall dit, kör du bil kan du få en kaffe och sängplatts i Luleå

Ces´

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook