Telisar längder ???

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Hallå!
Jag har nu läst igenom alla inlägg på den här sidan men inte hittat det jag sökte efter så det är väl bara att skriva ett.

Jag undrar om någon har koll på hur långa skidor man skall ha.
Jag är nybörjare på telemark men har åkt mycket längdåkning och "vanlig" utförsåkning.
Jag vill kunna använda mina telemarksskidor både i pisten och off-pist, dessutom någon topptur då och då.
Jag är runt 182 cm lång.

Ha´t bra i backarna....

Svar

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Hej Zeke!

Numera väljer man telemarksskidor i ungefär samma längd som man åker alpint. Dvs. för en modern "telecarver" är 190 cm för killar och 180 cm för tjejer en god utgångspunkt. Har man en skida med traditionell skärning väljer man ca: 10 cm längre.

Du väljer också längd beroende av vilken typ av åkning du vill köra. Föredrar du att köra i hög hastighet och med stora svängar utanför pisten är längre skidor att föredra. Vill du ha en mer lekfull skida för kortsvängar fungerar en kortare skida bättre. Generellt kan man säga att en kortare skida är lättare att få runt i en sväng medan en längre skida blir mer fartstabil. Vidare hänger det mycket på hur skidan är uppbyggd. Vissa skidor är stabila även i korta längder medan andra är helt hopplösa...

Om du är lätt, under 70 kg , kan du med fördel gå ner i längd och får på detta sätt en mer lättmanövererad skida. Är du tung, över 90 kg , kanske du måste gå upp lite i längd för att få en mer stabil skida.

Själv har jag ett par Conte di Monte Cristo som är 190 cm. Jag är 186 cm och väger 85 kg. I pist blir skidorna lite fladdriga men i lössnö lyfter dom...

Det stående rådet är: - Har du möjlighet så testa skidorna innan du köper!

MVH/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook