Telis -skidtræff

TeleCat

Tænkte bara kolla intresset før en skidtræff i Hemsedal. Eller ær det någon som kan ordna något i Sverige?

Finns det intresse att dra till Hemsedal fredag- søndag, førslagsvis i februari så skicka ett mail till mig, och beroende på hur många vi blir så kollar jag boendealternativ.

Katta

Svar

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Katta,

Jag är praktiskt taget uppvuxen i Hemsedal. Min morfar arrangerade skidresor dit i 25 år och jag var med mellan 1977 och ca -86. Vi åkte buss på Europas sämsta vägar (ca 80 mil från Stockholm som tog 14 timmar på den tiden), och bodde alltid hos Erik och Åsil på Pensionat Fossheim.

Jag minns att Hemsedal var överlägset i Norden på den tiden. Bra fallhöjd, väl preppade pister (först i norden i modern tid att arrangera GS/SG för herrar)och extremt god skidkultur.

I mitten av 80-talet byggde man ut ordentligt, inte minst utmed vägen upp till backen. Nya sittliftar upp (istället för de två doppelmayer släpen med trä-ankare man hade först), nya backar både skiers right och left.

Hur är det nu? Bäst i Norge? Off-pisten (hur/var)? Kulturen?

Vad har hänt på de gamla topparna (Sol/Hammarheisen)?

Tacksam för svar!!

/Pelle

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Hej Katta!

Jag skulle mer än gärna komma till Hemsedal en helg. Det skulle var kul att träffa dig :-) , och skidåkningen är ju utan tvekan bland det bästa i Norden! Tyvärr är mitt schema i februari tämligen tajt. En annan gång...

MVH/MM

TeleCat

Eftersom detta ær min andra vinter i Hemsedal så har jag inte så mycket att jæmføra med... Men jag anser att skidåkningen i Hemsedal ær mycket bra! Pisterna ær vælpreparerade och jag har børjat leta mig ut i terrængen før att hitta løssnø. Det finns en hel del bra off pist, bara man støter på rætt mænniskor som kan visa var!

Solheisen ær kvar, men den ær så mega slow att vi hellre væljer att åka upp till Tinden. Från Tinden kan man køra løssnø och komma ut vid børjan av "Hemsedalløypa" om du vet vilken det ær. Pisterna som går från Tinden ær ganska smala, men det ligger ofta løssnø i kanterna som man kan leka i. Vill man ha skogsåkning tar man "Råniheisen" och kør "gummiskogen" ner på baksidan, vid stora snøfall går det buss tillbaka, annars får man bestælla taxi. Såg att det var fotat från "gummiskogen" i peaks vinterkatalog.

"Reidarskaren" ær ett annat bra off piståk, men dær har gått en del ras, två personer omkom førra sæsongen... Før att komma dit tar man "Fjellheisen".

Nackdelen med anlægget ær trestolsliften som transporterar folk upp i systemet. Den står vældigt mycket och har alldeles før liten kapacitet att få upp folk. På helgen blir det en flaskhals och ett vældigt stort irritationsmoment... Från botten går också en fyrstolslift, "Olaheisen" men man kommer inte speciellt lång upp... Snacka om felprioritering! Vad jag hørt så kommer trestolsliften att bytas ut till sommaren.

Telemarksåkarna dominerar :-)), men hasjpulkorna ær inte långt efter:-))

Katta

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook