Mjölksyra!

freeride_nu
4671 inlägg
freeride_nu 4671 inlägg 20 år sedan

Hallå alla carvingglada. Var som sagt var i Norefjell i helgen och åkte lite grann. Men framåt eftermiddagen varje dag så fick jag en sån jävla brännande känsla i låren(mjölksyra). Då var det bara att stå med raka ben och ta sig ned för backen. När jag ligger ned och pressar skidorna till skärning så uppkommer detta fenomen efter ett tag. Vad ska man göra åt denna mjölksyra? Ska man träna låren hela hösten eller? Detta uppstår också ofta när man pumpar puder i offpisten som var lite pucklig på sina ställen. Jag är tacksam för tips.

Svar

Redbeard
156 inlägg
Redbeard 156 inlägg 20 år sedan

Nog känner jag igen det som du pratar om och för mig uppstår detta fenomen speciellt i början av säsongen och om jag inte åkt skidor på 1-2 veckor. När jag åker flera dagar i sträck så känns det första dagen sedan går det jättebra resten av dagarna. Jag anser att det är för svaga benmuskler eller för branta backar med för kraftig svängradie på skidorna. Eller en kombination av båda. Har någon inte upplevt detta så tycker jag att ni ska testa Salomon Axecleaver i en svartmärkt backe och stå på så lovar jag att syran kommer krypande. smile

freeride_nu
4671 inlägg

Eeehh,

Mjölksyra handlar om dålig syresättningsförmåga, inte om svaga benmuskler!! Vem tror du får mjölksyra först vid dynamiskt arbete en orienterare eller en tyngdlyftare?

När du får mjölksyra kan inte kroppen tillföra musklerna syre utan utvinner energi genom sk spjällkning och bildar mjölksyra som slaggprodukt.

Träna din kondition!!

Jogga och varva med intervallträning, hårt arbete 3 min, vila 1 (spring i en backe).

/Skiddoktorn

freeride_nu
4671 inlägg

Tack för tipsen både rödskägg och Doktorn. Jo det var ju mina första 2 skiddagar denna säsong så det kan ju bero på det. Jag tror också att doktorn hade rätt vad gäller kondition. Mina benmuskler är inte klena utan snarare vältränade, så det måste ju då bero på konditionen. Men å andra sidan så blev jag aldrig direkt anfådd. Det finns ju också en åkteknik som gör att man inte får mjölksyra men den är innebär ju avslappnad åkning och man vill ju oftast pressa skidorna till max.

freeride_nu
4671 inlägg

Nej jag tror inte på att köra renodlad mjölksyreträning, två anledningar:
1) Tar en djävla tid att träna upp. Du startar i april och kör till december och du kommer att märka en skillnad.
2) Mjölksyretoleransen avtar redan efter 1v utan mjölksyreträning.

Vad du behöver göra är köra benträning (styrke) + att du löptränar en djävla massa utan att för den skull köra mjölksyra.

Kort sagt: Träna upp muskelkonditionen och du kommar att få mindre syra i benen, men får du inte syra åker du inte nog hårt.

freeride_nu
4671 inlägg

Halloj!

Jo, jag tänkte bara kommentera detta ämne lite grann.
Det hela går ju inte ut på att försöka undvika mjölksyran, då åker man ju inte hårt nog (citat tidigare inlägg av LoBoMan).
Det man är ute efter är att höja sin mjölksyra tröskel. D.v.s klara av hårdare arbete utan att mjölksyra uppkommer.

Någon direkt mjölksyraträning skulle jag inte rekomendera. Med sådan träning tränar man mest upp sitt psyke att stå ut med syran. (detta gäller i alla fall för mej)
Jag skulle istället köra riktig konditionsträning. Mycket cykel och löpning. Även benstyrka, ej nödvändligtvis med vikter. Bra träning för att höja sin mjölksyra tröskel är t.ex backintervaller. Spring så fort och så långt att Du inte får mjölksyra, men nästan!. Detta gör att Du successivt tål mer arbete utan att få mjölksyra.

Och så det kanske viktigaste av mina tips: Lyssna på din kropp när Du tränar. Den säger mycket mer än en pulsklocka eller ett tidtagarur.

Tack för ordet.....

freeride_nu
4671 inlägg

Jaha det e bara att snöra på sig löpardojorna och ge sig av till närmsta backe! Ska ut och testa nu genast. Hur lång tid tar det innan det ger resultat?

freeride_nu
4671 inlägg

Hej igen!
Jag är inte bara freerider utan även innebandycoach och i den sporten har vi väääääldigt lång försäsong. Lite tipps skall du få av mig. Obs vi kör inte så här eftersom vissa delar av den här träningen motverkar vårt syfte.

1) Kör distans till att börja med ca. 5mil i veckan uppdelat på 5-6 pass. Detta kör du ca en månad, du vill väl inte bli långdistansare

2) Parralellt kör du 3 styrkepass i veckan, splitta träningen och kör inte för mycket ben i detta skede, bara lätta benpass.

3)Nu kör du kortare intervaller 5km i högt tempo, 3ggr i veckan. Lasta på ordentligt i benövningarna fortsätt att köra överkropp du behöver en stark bål för att kunna köra skiten ur dina polare!!!. ca 1-2månader.

4)Starta backträningen,
-värm upp med ca 20 min löpning.
-leta upp en brant backe 30-40m lång som planar av på toppen, spring som ett svin uppför stanna inte på toppen utan fortsätt en bit (maxfart hela vägen)gå ner och kör direkt ca 6-7 upprepningar.
-Jogga ett tag sedan kör du baklänges i nästa backe (träna framsidan)6-7 reps.
-Jogga ett tag sedan kör du skridskohopp i svagt motlut 6x25m.
-Jogga ett tag sedan kör du grodhopp (gå inte djupare än 90 grader)6x15m.
-sedan joggar du ner.
-Fortsätt att köra styrke hela säsongen.
-Försök jogga 3 ggr även under säsong!

REN MJÖLKSYRETRÄNING ÄR HELT FÖRKASTLIGT OM DU INTE KÖR LÄNGDÅKNING.
Vill du ändå köra syra skall du leta upp det fetaste sandtaget, ta den fetaste backen ca 45graders lutning och kör 2 sätt vila kör 2 sätt vila osv... kör tills du spyr smärtan du känner i benen är possitivt.

freeride_nu
4671 inlägg

Tror du att jag är supermannen eller? Då står jag fan hellre ut med lite mjölksyra när jag klämmer lagg än att köra det där plågoprgrammet!

freeride_nu
4671 inlägg

Men vad är det här. Okey, jag ska inte klaga på inlägg här. Men jag trodde man åkte friåkning just därför att det är kul, och inte för att man ska få kondition som Göran Kropp, Gunde Svan och hälften av Sveriges idrottsmän tillsammans...

Man ska inte behöva vara ute och träna 10 timmar om dagen för att kunna åka några få timmar varje helg eller någon vecka på loven.

När man ser de här träninsprogrammen så ser man nästan fram emot att få mjölksyra i benen.

freeride_nu
4671 inlägg

Orkar man inte träna 5h i veckan är man en slacker som förmodligen börjar afterskin redan innan liften öppnat... Killen lät seriös men... Jag hävdar att om man inte bor på ort och åker skidor varje dag så skall det nog fan vara en hel del träning... Om man skall dunka skiten ur sina polare vill säga... skall man sitta i baren är det en helt annan påse. Freeriders behöver grundträning om kroppen skall hålla för påfrestningarna så uppstår när man gör quads och droppar 25meters klippor...

freeride_nu
4671 inlägg

Jo men man behöver ju inte träna mer än de Kinesiska löperskorna för det. Jo jag håller med om att inlägget var bra och seriöst! Det kan man ju ta vissa tips ur. Men jag tvivlar på att du har droppat ett 25meters cliff lobomannen! Max 5 skulle jag tippa.

freeride_nu
4671 inlägg

Skall vi köra ett 25 meters dropp fakie (på skidor) eller??? Stämmer att jag aldrig droppat en 25meters men 15m är jag uppe i. Anledning: jag droppar inte om jag har kass landning så man får vackert vänta tills det är bra förhållanden. Gjorde en mutegrab 360 i går och är ganska stolt även om den inte hade det bästa flytet. Men med övning så skall jag gör den ut för gapet i gränsen.

/L

Kaxa inte din dj 08:a

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook