Twintips som pallar för min åkning.

Implosion
33 inlägg
Implosion 33 inlägg 14 år sedan

Tjena!

Tänkte rådfråga er lite angående twintips nu.

Jag väger 85kg, är 183 cm lång, och vill INTE ha skidor över 170cm.

Nu har jag kikat runt lite på olika twintips, och området är rätt begränsat för min åkning.

Jag åker väldigt agressivt och fort, men vill ändå ha en twintipskida som klarar det.
Jag hoppar också väldigt mycket, och åker ofta lika fort fakie som vanligt.

Just nu har jag ett par Dynastar Candide, och dom börjar bli väldigt utslitna.

Nu vill jag gärna ha rekommendationer om vilka skidor som skulle passa mig.

Jag carvar alltid, och är bansligt förtjust i skidor som har en radie mellan 13 och 17 meter.

Har kikat en del på Scott P3, head Mad_Trix och även på DrakeBoinay R.
Den sistnämnda är rätt dyr, och kan bara beställas över nätet, men den verkar också vara den som passar min åkning bäst.

Har provat Salomon 1080, men jag anser att den är förbannat tråkig att åka på.

Skidan jag ska köpa måste vara väldigt farstabil och vridstyv.

Har kikat runt lite på Recensionerna, men där hittar man ofta folk som skriver: "Skidan är skitsnygg" och sånt.

Jag skiter i hur den ser ut, bara den funkar för mig så är det bra.

Snälla, hjälp mig!

// Jonas.

Svar

EricG
62 inlägg
EricG 62 inlägg 14 år sedan

varför vill du inte ha en skida som är längre än 170 cm? av egna erfarenheter så blir en längre skida mkt mer fartstabil och är inte ett hinder i luften så vida den inte är alldeles för lång. en skida runt 170 cm tror jag blir alldeles för mjuk och ostabil för dig, du väger ju trots allt en del.

vad gäller tips om skidor så har jag inte så mkt att komma med. själv åker jag på völkl karma vilket jag tycker är en helt grym skida. ruggigt fartstabil i pist trots en midja på 87 mm. det är dock kanske mer en bc-skida. jag åker på 185 cm och har ungefär samma vikt å längd som dig. skulle gärna se att den fanns i en längd uppåt 190 cm. du får ju tänka på att lite åkyta försvinner på twintips jämfört med skidor utan uppböjd bakända åxå.

När jag blir vuxen ska jag bli seriös Citera
H-T
2255 inlägg
H-T 2255 inlägg 14 år sedan

Mad_Trixen borde palla det lätt. Jag har ett par (dom gammla iofs) och det funkar bra. Dom är väldigt hårda, tycker inte det är så jätteskönt men ddet var ju det du ville ha så.

Peace..

HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 14 år sedan

Det är svårt att få riktigt fartstabilitet i så korta skidor, men det beror förstås på vad man menar med fart och vad man menar med stbilitet. En skida du skulle kunna titta på är Völkl Karma 169. Jag har bara kört 177:an, men den ger väldigt bra stabilitet i skäret tycker jag. Den känns också som den har lite kortare radie än vad den har, om man t ex jämför med föregängaren AX4. Den senare har jag även kört i 168 och även den klarar bra med fart. Karman är dock betydligt mer twintip, t ex mer mittmonterad. Det gör att den i praktiken känns kortare när det gäller hur den klarar lite uppkörda förhållanden mm.

Hur som helst, baserat på mina erfarenheter av Karma 177 och G4/AX4 168 så tror jag ändå Karma 169 kan vara OK. Nu väger jag visserligen bara 68 kg, men å andra sidan kör jag vanligen på rätt mycket rejälare skidor (Explosiv 190, G4 198 etc) och jag kan nog "emulera" 83 kilo på sätt och vis.

HitMe

HWC HitMe Citera
HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 14 år sedan

Då tror jag ännu mer du kommer bli nöjd med Karman. Du antyder att de backar du kör inte bjuder på så mycket branthet och längd, och då gör liksom en kortare skida backen större. Jag gillar som sagt långa skidor för lite rejäl åkning, men just om det gäller lite mer flackbetonad åkning har jag grymt kul på frugans 168 G4. Det blir liksom racecarving i freeridestuk, och en sådan skida är väldigt förlåtande för lite blandning mellan hårt och löst underlag. Så länge terrängen och tekniken är sådan att man kan hålla sina rena skär så klarar de av mycket fart och Karman i motsvarande längd borde som sagt vara OK den med.

Det som inte funkar på en sådan (kort) skida är när det är rejält uppkört och lite brantare. Då finns helt enkelt inte tillräcklig stabilitet för att bränna igenom saker och ting och hålla skäret över ogämnheterna. Det är då snarare längden än skidans prestanda i sig som begränsar. På så här korta skidr bygger hela stabiliteten på att mna går in rätt i skäret och sedan kan hålla det rakt igenom. Det är lite lurigt om det dyker upp en 50cm puckel ivägen. På en stor skida kör man ju större svängar och bränner bara över alltihop. Men allt detta vet du förstås redan.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om andra skidor i klassen.

HitMe

HWC HitMe Citera
Loonkan
23 inlägg
Loonkan 23 inlägg 14 år sedan

jag har ett par nordika the beast på 163 cm o jag är typ lika lång som dej! väger dock en aningen mindre men jäklar vad skön den är! båda fartstadig o går att carva med!! jag hoppar mycket o det är helt klart den skönsate skidan jag kört på! mina är från 01-02 tror jag känns ijen på att dom är gråa! inte röda eller flerfärgade!

bla bla bla!! Citera
MoaBajs
74 inlägg
MoaBajs 74 inlägg 14 år sedan

Jag säger ett par head mad-trix, de är ganska hårda och riktigt stabila i höga farter och bra i pisten, alltså en bra carvingskida, en bra allroundskida. fast jag kör i och för sig på ett par som bara är 3 cm kortare än vad jag själv är och vet inte hur den är och åka på om man är så pass lång. Men jag älskar den!!

I can't ski Citera
Implosion
33 inlägg

Svar till HitMe: Nja, det stämmer inte riktigt heller. Det där med att jag åker flacka backar.

Tvärtom, jag åker nästan bara branta backar, då jag som sagt gillar höga farter.

En sak jag vill poängtera, för skojs skull, är att jag drog en störtloppsrepa i Väggen med ett par Scott Intoxica XP 150cm.
Det var Scotts Juniormodell av Intoxica P2. tongue

Det kändes inte säkert, men det gick i alla fall.

Så nej, man behöver inte långa skidor för att åka fort. wink

Och jag har ju åkt en hel del på stenhårda raceskidor förut, och då är det ju ingen höjdare med flacka backar heller.

Det här med att jag gillar kort radie beror mest på att det är en otrolig känsla att kunna ligga i svängarna.

Och uppkörd pist behärskar jag riktigt bra på mina Candide, men det kräver en annan åkstil än med ett par 180 plankor.

Jag vill återigen tacka er för alla svar, och inväntar fler.

// Jonas.

BigAir
2623 inlägg
BigAir 2623 inlägg 14 år sedan

Men Mad_trix är vel inte dom bästa att carva med?

Den där BigAir.. Citera
BigAir
2623 inlägg

Jag tror nog att du skulle ha ett par K2 Fujatives, dom är extremt hårda och fartstabila!

Den där BigAir.. Citera
skidnarkoman
930 inlägg
skidnarkoman 930 inlägg 14 år sedan

skulle säga låt bli p3 och köp mad trix men i 181 cm. då blir de väldigt fartstabila och kan användas utanför parken. twintips ska köpas så nära ens egen längd det bara går. kortare funkar inte bra utanför parken och man tappar mycket offpist. kolla även in dynastars pro model phil larose.

obs!
undvik k2 skidan som BigAir nämde. den är billig och mjuk som överkokt coop-spaghetti!

JBO
210 inlägg
JBO 210 inlägg 14 år sedan

BigAir hur fan kan du få Fujatives till hårda??

Kapten Jibbo Citera
MoaBajs
74 inlägg
MoaBajs 74 inlägg 14 år sedan

nej mad trix kanske inte är de bästa att carva med, men de är bra (tycker jag) och k2 fujatives är väll allt annat är hårda!

I can't ski Citera
kevin_bengtsson
90 inlägg
kevin_bengtsson 90 inlägg 14 år sedan

Kolla in Line laggen

fuck u Citera
wobbl
209 inlägg
wobbl 209 inlägg 14 år sedan

ni tror att bigair va seriös eller?
det tror inte jag, men om jag va implosion så skulle jag satsa på ett par längre skidor.. de blir som sagt mycket mer fartstabila, och det ville du. har du testat lite längre skidor någon gång?

Cya, dood. Citera
Maradona
47 inlägg
Maradona 47 inlägg 14 år sedan

Ta gärna en titt på K2 Public enemy! Jag åkte stora delar av förra säsongen på den, mycket rolig skida som går att carva ordentligt med. Läste att du väger 85 och är 183, det är samma viktklass som jag å längden är nästan samma.
Annars är det bästa alltid att testa sig fram...

Diego Armando Citera
Implosion
33 inlägg

Jo, jag har testat längre skidor, men jag anser, tyvärr, att man förlorar större delen av åkglädjen då.

Och nu är det ju så att jag kan få för mig att vända och åka fakie i full fart, och detta brukar inte gå så smidigt med långa skidor, i alla fall inte i uppkörd pist.

Jag kan nästan påstå att jag åker lika bra fakie som vanligt, och carvar nästan lika hårt då.

Jag tycker att Maradonas förslag låter tämligen intressant.

Dock så tror jag fortfarande att DrakeBoinay R verkat mest rätt för mig.
Den kan man ju få med hårdare flex, även i 168 cm versionen.
Jag har varit i kontakt med en svensk kille som jobbar på DrakeBoinay, och han sa att dom har gjort detta, enbart för att det finns såna som mig, som vill ha en kortare skida, men ändå inte dra ner på fartegenskaperna.

Jag ska kika runt lite mer, och försöka få testa lite olika skidor innan jag avgör, för det vore ju surt om man köpte lagg som man måste slöåka med.

// Jonas.

poi
101 inlägg
poi 101 inlägg 14 år sedan

tror db R skulle passa bra. ville själv ha såna men kosta för mycket.

mackan_resvik
30 inlägg
mackan_resvik 30 inlägg 14 år sedan

Jag blir så trött på sådant här..... Du motsäger ju dej själv flera gånger om, Du vill ha en skida som både är kort och skön att jibba med, samtidigt som den skall gå att köra "extremt" fort och "extremt" aggresivt med, den skall "extremt" farstabil och samtidigt vill du ha en kort svängradie och svänga bra i psiten..... fattas bara att du vill att den skall flyta gudomligt i meter med puder.... Det skulle isåfall vara den perfekta skidan, och den finns INTE! Det är bara att inse att man måste ha mer än ett par skidor om man vill ha ut optimalt av varje skiddag.... Sedan finns det många kompromisser mellan alla dina önskemål, men eftersom du vill vara så "extrem" i allting så skulle jag rekomendera dej att införskaffa tre fyra par nya skidor!

mackan Citera
Jorgo
9 inlägg
Jorgo 9 inlägg 14 år sedan

kan du inte använda ett par lite längre skidor (typ 181cm) till att åka lite fakie å jibba lite med, då kanske du inte ens kan åka skidor. ett par barn skidor (under 170 cm) blir alldrig fartstabila.

Jorgo Citera
deza
272 inlägg
deza 272 inlägg 14 år sedan

Ja gör 5cm extra fram och bak så du inte kan vända till fakie när du åker så bör du träna lite på det i stället för att köra jävla hårt hela tiden....

Annars kan du ju testa ett par skiblades...

Implosion
33 inlägg

Men snälla ni, ni verkar inte förstå min förklaring.

Det GÅR att åka precis enligt min beskrivning på så korta lagg.
Det är bara upp till åkaren.

Och om någon nu vill ha det bevisat så är det bara att säga till.

Implosion
33 inlägg

Plus att jag åter igen vill upplysa er (Jorgovic) om att jag åkt på tävlingslagg på både 180 och 190 cme för några år sedan, och behärskade det alldeles utmärkt.

MrSpeed
27 inlägg
MrSpeed 27 inlägg 14 år sedan

Kolla in vad proffsen åker på, men du åker förmodligen ännu tuffare än proffsen så du får väl kontakta nå´t märke som gör en egen pro-model som passar...

Vore jag lika ball skulle jag ställa upp i Speedskiing SM och åka baklänges på ett par stenhårda 225 cm störtloppsskidor...

Jag tror inte det finns tillräckligt häftiga skidor på marknaden i dagsläget :-(

(|;-)

BigAir
2623 inlägg

Haha det var Ironi, han hade ju skrivit att han ville ha stenhårda lagg som tålde hård åkning, ni fattar vell att det var ironi.

Den där BigAir.. Citera
Jag_e_en_sol
61 inlägg
Jag_e_en_sol 61 inlägg 14 år sedan

köp snowblades eller KÖp skidor lika långa som dig själv ! SOPA

Implosion
33 inlägg

Men snälla ni, ni kan väl gott och väl få gosa med era tvåmeterslagg.

Dock så tycker jag att det är rätt patetiskt att bara gnälla över mina önskemål.

Om ni nu inte har något vettigt att komma med, så tycker jag att ni kan ge fan i att skriva.

JBO
210 inlägg

Kapten Jibbo Citera
Implosion
33 inlägg

Jepp_E:

Jag har tyvärr bara testat den äldre modellen, dvs inte speceframen.

Ska vid tillfälle försöka få prova dom också, så får vi se om jag ändrar uppfattning. smile

Patrik_Sundberg
80 inlägg
Patrik_Sundberg 80 inlägg 14 år sedan

Implotion: Har följt denna tråd och förstår din frustration. Det är hemskt att inte hitta det man söker. Ännu
hemskare är det att bli påhoppad i forumet för att man ber om hjälp. Geto - Skäms!

Jag är dock helt i linje med många av de tidigare skribenterna, du motsäger dig en hel del. "jag åker bara i
pist och park" vs "jag åker nästan bara branta backar" går inte ihop. Försök att mer ingående förklara VAR du
åker och VILKA backar. Sen, vad har du för bakgrund i skidåkningen? Jag blev bland annat imponerad av ditt
störtlopp i väggen. Har gjort det själv i kanske 140 km/h men då handlade det om 2 m stålrör och inte ett par
barnskidor. Om du är så duktig som det låter och du kör carvande svängar fakie lika bra som vanligt borde
det inte vara något problem att komma runt med några extra centimeter på skidorna. Eller?

MVH
P

Implosion
33 inlägg

Patrik:

Då jag väl åker pist, så åker jag i regel nästan bara i branta backar.

Så det var inte självemotsägande, men kanske dåligt förklarat. smile

Du har rätt i det där med att jag säkert kommer runt och så, men nu har jag fastnat vid så pass korta skidor, och vill helst hitta ett par i den längden.

Anledningen till att jag skrev det här inlägget var ju inte på grund av att jag ville höra vilken längd dom andra tycker jag ska ha, utan för att få veta om det fanns några andra skidor än db R som skulle passa min åkning. (Av ekonomisynpunkt.)

Jag vill inte rikta in mig på enbart race, eller enbart park, för jag gillar ju bägge delarna lika mycket.

För övrigt vill jag tacka för ditt svar, som var ett av dom få seriösa här, och hoppas att jag har rett ut en del oklarheter nu.

MVH
Jonas.

JBO
210 inlägg

Kapten Jibbo Citera
balanselius

Jag orkade inte läsa igenom alla svaren (såg att geto varit framme igen och jag blir bara på dåligt humör när jag läser nåt han spytt ur sig) men jag tror ingen har tipsat om det för mig uppenbara valet: Stöckli snake. enda kruxet (förutom priset) är väl att 170 cm har 18.3m i svängradie men det kanske du kan leva med.
http://www.freeride.nu/content/474/

Patrik_Sundberg
80 inlägg
Patrik_Sundberg 80 inlägg 14 år sedan

Implosion: Jag förståt att du tjusas av korta skidor och vill fortsätta med det. Jag var lycklig som ett barn när
man helt plötsligt kunde bygga skidor som var både mjuka och vridstyva. Detta ledde till en rejäl minskning
av min skidlängd, något som dock har förlängts igen med åren.

Jag försöker verkligen komma på någon bra skida för dig men det är tomt. Ledsen. Kolla begagnat och köp
ett par race och ett par TT. Jag vet att du inte vill höra men det är det bästa rådet jag kan ge just nu.

Lycka till!

P

Implosion
33 inlägg

balanselius:

Jo, jag har dreglat en hel del över den, men det enda jag är lite skeptisk över är tailen.
Räcker den till tror du?

Tack så mycket för ditt seriösa svar! smile

Patrik:

Tack för tipset, men jag tänker nog försöka få testa ett par snake.
Om dessa inte uppfyller mitt behov, så köper jag nog db R ändå. smile

Känner igen den där glädjekänslan när man gick över från 190 skidor till 170.

Vi får se hur det går. Nån lösning lär väl komma till slut!

MVH
Jonas.

Zakarias
185 inlägg
Zakarias 185 inlägg 14 år sedan

Tänkte bara ge lite info om läget på lagg fronten, om du nu vill ha laggen denna säsong...

DB Har STORA problem med leveranser, har väntat 7 månader på mina lagg. tyvärr är det så att det kommer att ta minst 3-4 månader innan du kommer att få dina lagg, om du betäller idag. Snackade med Rikard på DB för nån dag sen, de kommer inte göra några förändringar till 05/06.

Scott P3, (vilket är en grym skida) börjar ta slut hos leverantören, detta gäller även PB:n.

Snaken som du har funderat på finns kvar, men jag skulle verkligen testköra den innan köp. tror att du kommer att finna den lite för mjuk. inte alls lika vridstyv som P3.

Kolla in Pro modellerna av dynastar trouble maker.

zwo drei vier Citera
Implosion
33 inlägg

Omega:

Jo, jag har också varit i kontakt med Rikard, men det kanske är värt att vänta?

Mina skidor håller kanske säsongen ut om jag har tur, annars får jag återgå till valiga skidor så länge.

Intressant fakta du kom med i alla fall, det ska jag ta till mig i min jakt på skidor!

Tack så mycket!

MVH
Jonas.

greggan
105 inlägg
greggan 105 inlägg 14 år sedan

Kan det här vara något kanske!
Atomic Metron:B5
Har inte testat dem skälv men alla tester tyder på att den ska ha allt!!??
http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2171

Stefan Citera
Implosion
33 inlägg

greggan:

Är det twintip då?

För övrigt verkar skidorna vara riktigt bra!

gzon68
83 inlägg
gzon68 83 inlägg 14 år sedan

Tycker det låter som du är ute efter en kompromisskida, det kan vara svårt att hitta. Har du tillräckligt med slantar tycker jag du skall köpa 1 par pistbrännare och ett par twintip för lek i park. Min erfarenhet av twintips är lite begränsad men jag tycker inte de kan mäta sig (alls) i skär och fartstabilitet med riktiga pistskidor. Har ett par skiercross skidor själv (Stöckli Laser Cross Pro) med ca 19 meters radie, bättre storslalom carve får man leta efter i alla fall. I parken och backcountry blir det mest bräda...

Rock On Citera
Zakarias
185 inlägg
Zakarias 185 inlägg 14 år sedan

Personligen tycker jag att du ska satsa på R laggen,Även om väntan är tråkig. fubdera över hur du vill att en skida ska bete sig och provåk så många lagg som du kan i år, och beställ sedan med personligt flexmönster ( menar då inte lbs flexen på hemsidan, utan verkligen personlig utifrån vad du vill ha. T.ex tailen 20% styvare än nosen osv.)

Metron skidan är iofs en väldigt bra allround skida men tyvärr inget allternativ om man vill jibba,(väldigt tung samt styv.)

Lycka till i alla fall.

zwo drei vier Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook