Jag = 157 lång, twintip?

yes_sir
8 inlägg
yes_sir 8 inlägg 13 år sedan

Jag vill börja med att berätta att jag spanat in guiden för att välja rätt längd på sin alpina skida här... Men jag undrar, enligt guiden skulle jag ha 145 cm långa twintips, själv är jag 157 cm lång, så stämmer det verkligen? Känns som att jag skulle vilja ha dem lite kortare, bara en känsla...

Å andra sidan antar jag att det är det kortaste möjliga jag kan ha, utan att det blir en juniormodell (som jag nog är för tung för? 53 kg väger jag)?

Svar

JWester
472 inlägg
JWester 472 inlägg 13 år sedan

hmm...du har uppenbarligen fått helt fel tips av guiden, är du 157 lång och vill ha twintips så ska du inte ta
någonting under 150 cm. tänk på att med pjäxor så blir du nästan 160, och att ha skidor kortare än 10 cm
under ens längd ser verkligen inte särskilt bra ut, och du kummer inte ha någon som helst fartstabilitet.
gå inte under 150, det är mitt tips.

www.jacobwester.com Citera
skiX3m
5 inlägg
skiX3m 5 inlägg 13 år sedan

Håller med JWester om att 145cm låter lite väl kort.

Vill däremot bara slänga in att min ringa åsikt är att man inte ska stirra sig blind på hur lång man är. Längden har egentligen ganska lite med hur långa skidor man ska ha. Det som påverkar skidan mest när man åker på den är hur mycket man väger MED utrustning, det är ju trots allt vikten man använder när man böjer skidan för att svänga (på ett ungefär). Däremot har jag själv ca 8cm kortare TT när jag kör på sådana, men då är jag ganska lätt i förhållande till min längd.

skix3m Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook