Skidinstruktör, vad är detta för trams!

KaptenStofil
19 inlägg
KaptenStofil 19 inlägg 13 år sedan

I veckan har jag försökt boka in mig för vinterns teknikträning tillsammans med en Skidlärare. Då jag bad att få veta min blivande skidlärares kompetens fick jag höra något trams om skidinstruktör i olika nivåer från något som kallades SPS eller den idéella föreningen Friluftsfrämjandet. Vad har hänt här? Jag vill få min teknikträning från en proffesionell yrkesman och inte någon idéellt utbildat skolungdom. Förr i tiden krävdes det att man var minst Gymnastikdirektör för att få gå upp på Skidlärarexamen. Nej, i år förlägger jag min teknikvecka i Österrike där det fortfarande går att hitta riktiga skidlärare med sinne för ordning och reda!

Med hopp om bättring,

Svar

Richi
174 inlägg
Richi 174 inlägg 13 år sedan

Det finns en övervägande risk att du får en gammal alkad pensionerad stofil som läromästare i alpape-landet Österrike. Medtag gamla raka Kneissl white-star för att på bästa vis lära sig hur man åkte skidor för 30 år sedan. Glöm inte heller dina gamla Carrera eller cebe snöglasögon med gul lins som hörde sjuttiotalet till! Lycka till!

Livet är inte alltid en dans med trosor! Citera
pizzaaugust
2333 inlägg
pizzaaugust 2333 inlägg 13 år sedan

Kaptendendrofil har slagit till igen!

Kiwi repre$ent Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 13 år sedan

Bra det där.. Stofilen har nog mindervärdeskomplex för sin åkning. Annars skulle han nog sätta oss alla på plats genom att snacka mindre och åka mer wink

skistore.se/mtbstore.se Citera
linky3mber
29 inlägg
linky3mber 29 inlägg 13 år sedan

Som sagt han slog till igen!

Kiddie boo! Citera
parkshaper
125 inlägg
parkshaper 125 inlägg 13 år sedan

haha snacka om bitter människa med för mycket tid och för lite snö under fötterna !
undra just vad herr stofil behöver en "skidlärare" till, han verkar ju vara ofelbar på samtliga andra punkter... eller han vill dock framställa sig som de !

scratch Citera
mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 13 år sedan

Till b l a parkshaper, man blir aldrig fulländad som skidåkare, det finns alltid något att slipa på. Även om vissa är väldigt nära det perfekta.

precis. Citera
Gafferx
85 inlägg
Gafferx 85 inlägg 13 år sedan

kom ner till mig och alois i garmish skaru få se på instructions och alois är tysk han å dom äre ordning på. om du har tur lånar han ut stöcklis 07:or om du är bra nog ...näe knappast
äh erkänn du är min brolla eberhardt!

kiddz han bara drar i era ben

...det här är tammejävulen mitt sista inlägg här! Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

Här finns åter igen en poäng i Herr Stofils tråd.

Det är ju faktiskt så att kompetensen på de svenska skidskolorna är bland de lägsta i hela skidvärlden. Det är ett allmänt känt problem att svenska skidlärare slutar att arbeta i branschen strax efter examineringen, vilket inte är så konstigt eftersom de då för det mesta har hunnit bli lite äldre och inte accepterar de slavlöner som erbjuds i Sverige.

Vi skulle komma till rätta med problemet om skidskolor och skidanläggningar började betala sina anställda en mer skälig lön. Eller varför inte byta kollektivavtal? Visst är det märkligt att skid, lift och pistpersonal lyder under resturangavtalet och då med ett mycket dåligt tilläggsavtal.

Med bättre löner och anställningsavtal skulle vi få mer erfarna och kompetenta skidlärare istället för de "idéellt utbildade skolungdomarna".

www.arelavincenter.se Citera
Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 13 år sedan

Finns det gråhåriga svenska skidlärare? Ja det gör det men du kan säkert räkna dem på ena handens fingrar. Det finns anledningar till att folk inte använder privatskidlärare i sverige.....du vet inte vad du får eftersom skidlärare försvinner efter ett par år. Jämför med Schweiz och usa där folk kommer tillbaka till samma ort på grund av att skidläraren finns kvar där! Äldre skidelever är inte alltid intresserade av att ha en snoris med oakley o twintips som drömmer om att sätta dspin7. Att träffa en skidlärare i samma ålder är värt rätt mycket om man blivit äldre. Alla snackar inte jonis utan stenis är fortfarande hett i vissa kretsar.

August kommer också förstå detta den dan han växer upp.....

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
edgeman
103 inlägg
edgeman 103 inlägg 13 år sedan

Instämmer till fullo med centralbyrakraten.

Inte konstigt att skidlärare jackar ur efter examen eller tillomed ännu tidigare. Åre verkar dock gå mot trenden och lyckas med att locka tillbaka/behålla sina skidlärare ganska bra men sen har de ett ganska bra avtal också. Har hört skräck exempel från andra håll i Sverige...

Att det är Hotell och resturang-avtal för skidlärare också för mig en gåta och jag frågar mig om det ens finns någon form av fackförbund för skidlärare/liftpersonal/pistörer?

Kanske vi ska gå samman och starta ett?

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

För lift och pistpersonalen skulle SEKO vara mer lämpligt med tanke på maskinförare, snösprängare, lifttekniker m.m.

För skidlärarna vet jag inte, det är en alldeles för liten yrkesgrupp för ett eget fack så vilka skulle de tillhöra?

www.arelavincenter.se Citera
edgeman
103 inlägg

Ja, SEKO skulle mycket väl liftpersonal osv sorteras in under. Känns som om de har mer gemensamt med det facket än HRF.

Som skidlärare känner jag väldigt lite tillhörighet med HRF men kan tänka mig att skidorterna drar samma avtal för alla deras anställda och inom en skidort finns det ju verkligen folk som kan sorteras in under HRF.
Men jag vet faktiskt inte vilket fack som kan tänkas lämpligast.
Skidlärarföreningen finns ju förvisso men det känns mer som en intresseorganisation men kanske är jag som uppfattat fel?

snowtigger
71 inlägg
snowtigger 71 inlägg 13 år sedan

Jaja, som antagligen enda svensk som försökt erlägga schweizisk skidlärarexamen känner jag mig nästan
tvungen att klargöra det hela.

Schweiziska skidlärare är grymt bra. Om dom har examen, dvs "la patente de ski", som det heter pà franska.
Det betyder att man klarat grad 1, 2 och 3 av den schweiziska skidlärarexamen. Nummer 3 är bara lavinkurs, sà
det är egentligen nummer 2 som räknas. Den är jävligt svàr att klara av kan jag tala om, det krävs ganska
mànga säsongers träning...

Franska skidlärare är antagligen ännu bättre skidàkare, det krävs i princip att man är expert pà tävlingskidàkning
för att komma in pà skidlärarutbildningen. à andra sidan är dom inte lika haj pà pedagogik.

Gà in pà en schweizisk skidskola, tala om att du är en expert skidàkare och kräv att fà en examinerad
skidlärare, sà fàr du se. Och givetvis privatlektioner, det är värt pengarna om man är kräsen. Ha sà skoj smile

Snowtigger Citera
Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 13 år sedan

Angående att franska skidlärare är bra skidåkare: För att gå första steget i franska utbildningen till skidlärare (MF1) krävs det i stort sett bara att du är en hyggligt god skidåkare, att du snackar franska och att du har kontakt med nån skidklubb som tillhör FFS.

Med andra ord, inga speciella krav på åk-skicklighet. Efter att du gått MF1 (som är första steget, en veckas utbildning) får du jobba som skidlärare. Fram till för nåt/några år sen behövde du dessutom inte gå några repetitionskurser eller liknande, vilket förklarar varför det finns massvis med gubbar i keps som hasar runt med sina elever och röker cigg. De gick sin utbildning på 70-talet och lär ut samma saker som de lärde sig då.

Däremot stämmer det att om du vill bli examinerad skidlärare i Frankrike så ska du bl.a. fixa ett test som jag har för mig handlar om att köra en storslalom-bana typ 7 procent långsammare jämfört med en åkare som kvalar in för start i världscupen. Väldigt osäker på detaljerna runt detta, nån med mer koll får fylla i.

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 13 år sedan

Jag citerar "edgeman" Skidlärarföreningen finns ju förvisso men det känns mer som en intresseorganisation men kanske är jag som uppfattat fel?
Är det inte det som är det stora problemet! Att det är så få som ser så pass seriöst på det att det skulle kunna bli en karriär!

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Pfister
15 inlägg
Pfister 15 inlägg 13 år sedan

Det är synd att SSLF inte kan agera fackförening för oss skidlärare som arbetar i sverige. Väldigt synd faktiskt. Med ett riktigt fackförbund hade vi inte behövt ta de löner som vi erbjuds. Men det skulle å andra sidan erbjuda innebära ytterligare ett problem för att priserna på skidskolan skulle öka väldigt mycket, och det är ju redan bara 20% av alla turister som går i skidskola. Alla andra är ju redan "för bra" och kan "inte lära sig mer"... Eller rättare sagt, de "vill" inte lära sig mer.

Vilken är rätt väg?
Hur skall vi få killar som stofilen att gå i skidskola? Det kan faktiskt bli en intressant tråd dethär.

Som kommentar till stofilen... Friluftsfrämjandet utbildade examinerade skidlärare innan SPS var påtänkt...

edgeman
103 inlägg

Blackriverpaint: Ja, se på alperna t.ex där är ju skidläraryrket ett "fint" yrke om jag tillåts uttrycka mig så. Men samtidigt som svenska fjällen satsar mer på sommarsäsongen borde en del av oss skidlärare kunna utbilds mer mot det och få första tjing på jobb (förutsatt att vi har den kompetens som krävs då givetvis) Detta skulle både anläggning och "vi" tjäna på genom att vi får en kontinuitet i arbete osv.

Pfister:
Där i ligger väl en del av problemet också, det får inte bli för dyrt. Och hur löser man det?

Jag tror att Skidskolan och vi som skidlärare kan gå ut hårdare med vår marknadsföring. Ett delat liftåk kan mycket väl leda till en bokad lektion. Att höra sig för om gästen kanske har stuga i området och planerar en vecka/weekend till under året och erbjuda/sälja in skidskola då.
Här finns dock en gräns som jag ser det för man vill ju inte tvinga på gästen en tjänst som hon/han inte vill ha. Men jag tror att bara att genom att direkt fråga/upplysa fler personer om fördelarna med att faktiskt gå i skidskola (det är väl få som blir sämre efter en privatlektion får vi hoppas...) tror jag att vi kan vinna många kunder. Och väl där är det viktigt att se till att kunden blir nöjd så berättar han för sin granne att "skidskola var inte så dumt och jag hade mer behållning av resten av veckan tack vare det" grannen provar, grannen berättar för sin kusin osv..
Vi, Skidlärarna, måste skapa den positiva trenden tror jag.

Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 13 år sedan

Va?!!!
Varför finns det inga bra äldre vågsurfinginstruktörer i Sverige?
(Svar: Här finns inga vågor)

Varför finns det inga bra äldre skidinstruktörer i Sverige?
Analogislut...

There is no point in making a turn just because you can Citera
Vinter-Paul
155 inlägg
Vinter-Paul 155 inlägg 6 år sedan

centralbyrakraten :

För lift och pistpersonalen skulle SEKO vara mer lämpligt med tanke på maskinförare, snösprängare, lifttekniker m.m.

För skidlärarna vet jag inte, det är en alldeles för liten yrkesgrupp för ett eget fack så vilka skulle de tillhöra?

Bump för det första.

Skogs- och lantbrukstjänstemannaförbundet kanske? De "organiserar tjänstemän inom lantbruk, virkesmätning, golf, naturbrukgymnasier, Studiefrämjandet, Jägareförbundet samt ungdomsverksamhet."
Annars platsar väl det mesta inom Unionen. Lärarnas riksförbund organiserar bara behöriga lärare och syo, dock kan kanske lärarförbundet organisera skidlärare likadant som de tar in fritidsledare.

Men att snabbt genom ett fackförbund höja lönerna kanske inte är helt realistiskt med tanke på vad som det i nuläget erbjuds i skidskolorna, det vore mer logiskt att basera det på erfarenhet och utbildningsnivå. Och sen också lobba för att skapa arbeten under andra delar av året inom vandring, paddling, klättring, cykling etc.

Om det verkligen gick att göra karriär i sverige som skidlärare skulle kvaliten lyftas, dock vill jag tillägga att de ideella krafterna har gjort och gör fortfarande mycket för särskilt de allra yngsta och skapar ett begynnande intresse och kunnande i backarna.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (6 år sedan)

Ska dä va så skare va! Det givna svaret är givetvis syndikalisterna.

Men nu när vi skriver 2013 i vår familjebibel så har det hunnit gå 8 år sedan tråden startades och senast var aktiv.
Vad har hänt på dessa 8 år? Har situationen för svenska skidlärare förändras? Till det bättre eller till det sämre? Är de som var skidlärare då kvar i yrket idag?
Vi har sett ett par utav de snörikaste vintrarna i mannaminne de senaste åren och de södra anläggningarna har nog sällan skådat så goda tider som då. "Snökaoset" som drog in över fjollträsk satte även det ordentligt med fart på vintersportbranschen i år, även om den mesta snön verkar vara bort nu.
Har detta lett till några förändringar för svenska skidlärare? Har de en högre status på bergen idag än för 8 år sedan?

Min personliga tanke kring det hela är att skidläraryrket är vad det är idag eftersom det inte är något framtidsyrke. Våra svenska skidorter ligger i glesbygden och när turisterna åker hem så är det helt plötsligt väldigt ensamt.
Det fungerar fint så länge man lever ett säsongsliv och lämnar orten för något annat innan säsongsångesten sätter in, men det fungerar bara en viss tid.
När det kommer till den punkt i livet där man vill slå sig till ro, bilda familj och kanske ha råd med en bil som kostar mer än ens skidor så är det väldigt svårt att fortsätta som skidlärare i Sverige. Dåligt betalt på vintern, och näst intill omöjligt att få tag på ett vettigt jobb resten av året.
Med andra ord, det är främst ett glesbygdsproblem.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook