Sluta romantisera om säsongslivet!

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 13 år sedan

Det är dags att någon vågar säga som det är - skidåkningen tar för stor plats i våra liv. Du surfar på freerides hemsida - finns det inget annat som är viktigare för dig just nu? .Skidåkning är inte meningen med livet.
I skidmedia målas det upp som en livsstil - faktum är att skidåkningen är ett missbruk. Det är inte värt att offra sina gamla vänner, att aldrig skaffa sig ett riktigt jobb och att inte kunna behålla flick - och pojkvänner. Det är inte sunt att gå på A- kassa mellan säsongerna., bara för att ständigt jaga nya våta vita drömmar. De blir aldrig så bra som den första kicken.
Du kanske har många vänner i skidsvängen? Ja, vad förenar mer än ett gemensamt begär. När du slutar med skidlivet blir du lika populär hos dina skidvänner som den nyktre alkoholisten hos a- lagarna på parkbänken. Du är utbytbar - de jagar bara sina egna upplevelser. Skillnaden är att alkoholisten kan få professionellt hjälp - och att han ofta fattar att han är sjuk. Ingen skulle komma på tanken att måla upp supandet som en skön livsstil, eller ge ut tidningar för hängivna alkoholister.
Växthuseffekten gör människor till miljöflyktingar i u- länderna. Det är tragiskt. Om den tvingar några tusen svenskar att inse att de blivit vuxna - ja då är det bara bra.

petter Citera

Svar

JFK
63 inlägg
JFK 63 inlägg 13 år sedan

Tjöta!

Gore-Tex mot regnet. Fleece mot kall snö... Citera
herring
245 inlägg
herring 245 inlägg 13 år sedan

Snälla håll käften din krabba

Dansgolv är till för dom som inte har råd i baren Citera
MrHolm
194 inlägg
MrHolm 194 inlägg 13 år sedan

Och så ser vi återigen en utav de ofrällsta.. =0)
Om det är så du verkligen tycker, så tycker jag synd om dig..

En snökantig fyrboll....... Citera
KungBulgur
116 inlägg
KungBulgur 116 inlägg 13 år sedan

vad ska man säga? jag slutar inte åka skidor förrän snön vägrar falla, inte heller tänker jag sluta vindsurfa, surfa, köra kite eller vad fasen det nu än är för rolig grej!
man måste roa sig så är det! har man inte roat sig dom senaste 8000 åren? trots tusen gånger svårare levnadsvilkor...

det kommer alltid finnas ett behov av att roa sig! så några människor måste onekligen arbeta med att förmedla skoj, tex skidåkning!

må va att det är tråkigt att man i vissa fall måste stämpla, men alla gör det inte, och oftast beror det ju på att det är svårt att finna jobb idag...

Inget mer ont om säsongare det är bara det livet vi väljer att leva och det är värt det!

För mycket Surf... är aldrig fel :) Citera
Jespr
169 inlägg
Jespr 169 inlägg 13 år sedan

Genialt! Ni vet var ni lagt era nötter, det är en sak som är säker det...

Glory lasts forever Citera
HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 13 år sedan

Sjuk liknelse med en alkoholist och en säsongare.
Det är synd om dig att du inte verkar att ha någon slags medkänsla för alkoholister som jämför en tillvaro på snö med ett nedsupet tragiskt människoliv på parkbänken. Hur många tror du som "väljer" att bli alkoholist? Det är inte samma substans. Oerhört trångsynt och framför allt elakt att jämföra dessa två "livsstilar"...

(Detta betyder dock inte att jag försvarar hur man finansierar sitt uppehälle, A-kassa är inte rätt sätt att leva på.)

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 13 år sedan

Av: centralbyrakraten 2005-10-31 19:16:10
Ska vi inte ta och skissa på ett inlägg som retar samtliga på den här communityn?

Taget från Ville-Vesslas dagbok skrivet igår. Jag undrar om du menar allvar wink

Go with fear! Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

Hmm, Vesslan, vi pratade om provokation och sedan tar du detta ämne?! Som en gammal missbrukare av de tyngsta drogerna i detta missbruk så bör jag väl skriva några ord.

Ja, det är ett missbruk men som tur är så fastnar man inte lika lätt som man gör med vanliga droger. De flesta svenska ungdommar klarar sig undan med en eller två förlorade vintrar på någon skidort och allt de förlorat är en kort tid av sina liv och lite pengar.

Tyvärr är det några som blir fast och för dessa blir tillvaron helvetisk även om de först inte kan erkänna det (förnekelsestadiet). Efter några vintrar börjar ens socialaförmåga avta och man slutar att resa hem när vintern är över. Man stannar kvar på igenbommade skidorter där man slipper frågor och krav från sin omgivning.

Några fastnar i tyngre missbruk och då är inte ens livet själv värt något. Man åker brant och tar risker utan att tänka på de möjliga konsekvenserna.

Fråga några gamla missbrukare, då sådana som kommit ur förnekelsestadiet, om ångesten. Ja, den finns där och gör sig påmind såväl varje höst som vår. "Ska jag stanna ytterligare en vinter?", "Ska jag stanna över sommaren?". Ångesten finns där, tro inget annat!!!

Sen har vi de ekonomiska följderna, de flesta missbrukare får kraschade ekonomier. Själv har jag precis kommit ur mitt missbruk (ok, jag är inte helt ren, men jag kan leva med det) och lyckats rädda min ekonomi efter år av total pankhet.

Så visst, se framemot era första vintrar men glöm inte att det finns ett liv borttom skidåkningen.

www.arelavincenter.se Citera
HerrTorsten
14 inlägg
HerrTorsten 14 inlägg 13 år sedan

"Ingen skulle komma på tanken att måla upp supandet som en skön livsstil..."

Vilket skitsnack! Supande ÄR en skön livsstil!

Peace and Love! Citera
Krylle
5 inlägg
Krylle 5 inlägg 13 år sedan

Är du dum i huvudet?!!!!!!!!!!!

Hallvar
111 inlägg
Hallvar 111 inlägg 13 år sedan

Det här inlägget är omöjligt att ta på allvar. Jag ser det som en parentes i freerides historia.
Ride to live!

Erik
3782 inlägg
Erik 3782 inlägg 13 år sedan

vad gör du på freeride då?

A-Ö 0-9 och !._- Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 13 år sedan

Men alltså. "Du är utbytbar - de jagar bara sina egna upplevelser." Är det inte så genom hela livet oavsett vad du gör. Du är utbytbar som arbetskolloega, som vän, som pojk/flickvän, som pappa, som chaufför?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 13 år sedan

HeLium, det är tvärtom en ganska bra liknelse med skidåkarejunkies och a-lagare. Båda kategorierna lider ofta brist på MAO-enzymet vilket gör att man väljer riskfyllda och självdestruktiva levnadssätt.

www.arelavincenter.se Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 13 år sedan

Jobba heltid 40h/veckan med ca 5 semesterveckor per år tills man blir pensionär?
Åka charter till alperna en vecka om året?
VVV? (Villa Volvo Vovve)

-Vem är missbrukaren egentligen?

www.dpsskis.com Citera
Henrik_R
8 inlägg
Henrik_R 8 inlägg 13 år sedan

Alltså, vad är det här . .? Vad har hänt? Här loggar man in på Freeride.se första gången på säsongen och vad ser man, geeeezz! Kom igen gott folk, var är er känsla för IRONI! Sol-duschade ni bort den under sommaren eller är ni födda på 90-talet?
ville-vessla, centralbyråkraten, mob, Keep up the godd work.

/H

Richi
174 inlägg
Richi 174 inlägg 13 år sedan

Ironi när den är som bäst! Bästa inlägget nånsin!!!

Livet är inte alltid en dans med trosor! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 13 år sedan

J usch för skidåkning.. Jävla drägg är dom.. sätter igång laviner och beter sig allmänt dåligt i anläggningarna.. Inte nog med det, dessutom ska de kosta pengar för staten genom sjukhusräkningar, räddningsarbete osv osv... Fyfan vad jag ahtar alla skidåkare..

Eller så är det just så att ironi är väldigt kul men skidor är livets mening och därigenom roligast

skistore.se/mtbstore.se Citera
ekke_boy
42 inlägg
ekke_boy 42 inlägg 13 år sedan

hahahaa!!

livet e överskattat..
ända meningen me o jobba e o försörja dina utgifter.. ellerhur?
ja har iaf mina vänner kvar naer ja kommer hem från mina säsonger.. dom flesa sukkar bara över dom inte gör nått roande själv i sina unga dar.. du kan ju fortfarande bli civilekonom vid 27..

o de me flickvän.. snälla nån.. ja valde bort hon på dirr när ja märkte hon ville bromsa ner o blir seriös.. man finner den rätta o den som passar en när de kommer även om du säsongar..

vill inte sitta som 30 o säga att ja inte levde livet när ja kunde.. en vecka på sälen e kanske lagom för dig.. men de finns ju vi som helre tar året som en lek o roar oss me den tid vi har

puss på er Citera
HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 13 år sedan

Centralbyråkraten:
Vilket enzym en individ än må ha som brist så är det väl ändå en sjujäkla skillnad på vilka levnadspremisser en skidjunkie och en a-lagare?
Tro mig, jag är en gammal skibummare som har lagt av med säsongslivet och nöjer mig med ett par veckor om året, jag möter numer DAGLIGEN mäniskor som är mycket grava alkoholister och drogbrukare. Jag lever hellre ett liv som fattig skibummare på fjället än en som en person som är så helsikes nerknarkad så att de inte längre sitt namn från flaskan/drogen de brukar. Det finns en inneboende romantiskt skimmer med att få säsonga, och åka skidor dagarna långa man lever fattigt, man har roligt och man behöver aldrig bry sig om sina föräldrar 200 mil hemifrån. Jättekul, det är något man väljer. Men kom inte och säg att någon väljer att bli alkoholist eller drogmissbrukare, det är något som man aldrig ser komma förrän det är mycket försent.

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
PastorHoffa
15 inlägg
PastorHoffa 15 inlägg 13 år sedan

Jag vill inte heller sitta som 30 och se tillbaka på ett liv som inte levts...

... frågan är bara vad jag tycker när jag är 40 och har svårt att få ströjobb under sommaren?

ekke boy - lev vidare utan vetskap om att du redan är fast i träsket och bara kommer att sjunka djupare ner i begäret!

Du blir vad du åker... Citera
pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 13 år sedan

.
.
.

(oavsett ironin)

.
.
.

man lever bara detta livet en ggn .. eller hur? så lek, lek LEK: LEEEEK och lek lite mer..

.
.
.,

sen dör du.. och precis innan din själ vandrar vidare så får du en tanke------>

- jag kanske skulle ha lekt lite mer i livet istället för att ta allt så himla allvarligt..

..

peace

/pinn

(leker tills jag dör)

det ordnar sig Citera
wannaberocker
46 inlägg
wannaberocker 46 inlägg 13 år sedan

Jag vet inte vad jag skall säga riktigt. Har efter en säsong i idre arbetat hela sommaren, hela september och pluggar nu på halvfart och skall antagligen göra en säson till. Plus att jag fortfarande har haft kontakt med flera människor sen idre UTAN att nödvändigtvis prata om skidåkning. Givetvis ligger det något i det du säger, men att göra en liknelse med skidåkning och alkoholmissbruk gör mig ytterst förvånad.

Jonny_hardcore
180 inlägg
Jonny_hardcore 180 inlägg 13 år sedan

Hugg dom, säsongarna!

Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 13 år sedan

En sak är säker, det är inte lätt att acklimatisera sig bland vanliga svenssons när man planerar hela sitt liv efter skidåkningen....

Liknelsen känns inte alls främmande! Må vara en smula ironi men sanningen är inte långt borta! Jag kan träffa likasinnade utan att prata skidåkning men det känns mer som social kompetens för att de råkar finnas icke frälsta i rummet......

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Backner
73 inlägg
Backner 73 inlägg 13 år sedan

Född igår, lev idag, dö imorgon.
Fortsätt säsonga ni som vill, ni har säkert det jävligt bra och skoj. Sen gör ni av med mycket pengar när ni är här.
Det är ännu bra, fortsätt komma upp och jobba samt bränna allaera löner på krogen.

Axl89
187 inlägg
Axl89 187 inlägg 13 år sedan

orka... lev livet för fan!

slut Citera
Robbott
739 inlägg
Robbott 739 inlägg 13 år sedan

Varför ska alla komma på fel med livet istället för att leva det?
Märkligt. Lev livet!

aengman
31 inlägg
aengman 31 inlägg 13 år sedan

Ha ha, det roligaste är att det är folk som på allvar håller med och kan se sig in i hans åsikter.
Jag trodde vi var den ironiska generationen, men det verkar inte som om folk har hört talas om ordet "ironi".

Enligt svenska akademien:

"om den av Sokrates vid filosofiska diskussioner använda metoden att under låtsad okunnighet skenbart ansluta sig till motpartens meningar, men gm försåtliga frågor visa upp de orimliga konsekvenser vartill de leda; i sht i uttr. den sokratiska ironien."

Gustav
236 inlägg
Gustav 236 inlägg 13 år sedan

Hmm

Tza-Chorizzo
65 inlägg
Tza-Chorizzo 65 inlägg 13 år sedan

du ger mig rysningar och det svartnar för ögonen. låt oss naturmänniskor ha vårat så kan ni betong och pengakåta direktörer ha erat. tack för mig. j

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 13 år sedan

FR:s medlemmar borde verkligen lära sig att upptäcka ironi. Jag ska nog skriva en lite handbok om ämnet snart...

Om alla kände igen ironins särdrag vore denna typ av inlägg väldigt mycket mindre attraktiv och vi skulle få en community som handlar om skidåkning och inte om annat skräp, t ex om "vem kan skriva ett inlägg som retar flest medlemmar?" och så vidare.

//Dr. Snow- morgonbitter

Your localhost. Citera
PeAC
177 inlägg
PeAC 177 inlägg 13 år sedan

vad vore forum utan yttrandefrihet? Länge leve yttrandefriheten!

Klippor lär dig Citera
hyllengren
1196 inlägg
hyllengren 1196 inlägg 13 år sedan

vem skriver ett ironiskt inlägg bara för att va ironisk??? inte någon jag känner iaf.
ett ironiskt inlägg skrivs enbart av den anledningen att folk vill ha fram en debatt som man kan sitta och läsa och skratta åt allt roligt folk diktar ihop. punkt slut.
tänk om alla efter ett ironiskt inlägg bara skulle skita i det istället för att få upp en debatt, vad skulle vi göra då, sitta och läsa igenom 1485 st olika trådar som handlar om vilka bindningar man ska ha på sina fujative eller vilken länd det ska vara på ett par offpistlagg? Nej ni pojkar och flickor, fotsätt sitta å skriva dumheter i alla ironiska trådar!

ville-vessla
216 inlägg

Oj då, man undrar hur vissa ens kan få ner fötterna i ett par pjäxor med så ömma tår.
Om det är OK med er så svarar jag bara på de inlägg som innehöll nån form av argument.
Helium, jodå , de flesta kemiska droger kan leda till större misär än skidåkning, det har du rätt i.
Nej, man väljer inte att bli alkoholist, man väljer att ta en öl just nu. För varje fylla blir det svårare att sluta. Samma med skidåkning - när åren går blir det svårare att övergå till ett annan liv.
En sak har alla missbruk gemensamt - det handlar om verklighetsflykt och det handlar om en viss ångest att ta tag i andra sidor av livet. Är det så svårt att erkänna?

Kärnan är, varför kan inte vi skidåkare hålla vårt intresse på en rimlig nivå? Vilken fiskeintresserad kille flyttar utomlands halva året? Min mormor tycker om handarbete, men hon gjorde nåt annat än knyppla innan hon fyllde 30. Folk som gillar fotboll kan nöja sig med att spela korpen två gånger i veckan.

Wilhelm E, visst livet ska va skoj, problemet är när man tror att det kan vara skoj jämnt.
Torsten, supandet är en skön livsstil för dig, men jag väntar fortfarande på det första flashiga magasinet för dig och dina kompisar.

p Nyberg - vet inte hur ofta du byter pappa...

Jag är älskar att åka skidor - det styr mitt liv. Men det stör mig att det någonstans finns folk som utnyttjar min fixering. Jag lockas att jobba på skidorter till usel lön och noll trygghet - för att det är så kul med skidåkning. Sen spenderar jag mina surt förvärvade pengar till samma skidbransch på liftkort, skidgrejer och boende. De som drar in pengarna, däremot, är smarta nog att nöja sig med att åka skidor några gånger då och då. Sen åker de hem till villa, vovve och volvo och skrattar hela vägen till banken.

petter Citera
ville-vessla
216 inlägg

Apropå känsliga tår...

Fick ett litet fint brev på min sida:
Citat:
"snälla... hur dum får man va... snälla... du förtjänar inte att finnas till... du själv är ju medlem va fan. Skidor är d vi lever för. det är det som våra vänner gör och du borde skjutas... du sover aldrig mer säkert så länge skidåkare finns i världen" Slut citat.

petter Citera
Jay-deuce
122 inlägg
Jay-deuce 122 inlägg 13 år sedan

Jag tycker inte att detta är ett ironiskt inläg, utan snarare ett av klarsynthet.

Vi är alla BEROENDE av att åka skidor (annars skulle vi inte sitta och skriva alla dessa svar) och faktumet kvarstår vi OFFRAR väldigt mycket för att få åka.

Jag håller helt med ville, jag har tappat tjejjer, pengar, tid med familjes och framgång på jobbet som ett resultat av mitt beroende, men det betyder inte att jag skulle vilja bli av med det!

J-deuce Citera
Luuuthman
507 inlägg
Luuuthman 507 inlägg 13 år sedan

konstigt nog så var skidåkning ett av de "minsta" ämnena vi snackade om när jag säsongade. det var allt mellan himmel o jord. o självklart skidåkning, men det var något man gjorde inte snackade om...

vi körde efter devisen, lite snack men en jäkla massa verkstad...

dont eat the yellow snow Citera
jmjobring
13 inlägg
jmjobring 13 inlägg 13 år sedan

Läs en bok... ;–)

http://www.freeride.nu/content/277/

pizzaaugust
2333 inlägg
pizzaaugust 2333 inlägg 13 år sedan

äsch skidoråkning är livet! punkt

Kiwi repre$ent Citera

Logga in för att skriva i forumet