Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 9 år sedan

Burton Custom . Allround som fungerar överallt! du kommer att utvecklas grymt bra med den!

Jag tycker inte man ska ha en park bräda som enda bräda, för det är inte kul i längden. Lägg ner pengar på en bra allround bräda som t..ex en Custom eller något och köp en renodlad park bräda senare. Du klarar dig bra med en custom i parken också om du inte är riktigt grym.

nu kommer folk hakka ner på mig...

Nisseson
13 inlägg
Nisseson 9 år sedan

Duuude skrev:

någon som skulle kunna tipsa om en bra bräda? helst en park, men allaround går också bra. vill helst ha en bräda som finns att beställa på en svensk sida, eller som finns att köpa i Luleå eller norrut.

jag är 15 år 173 cm lång (kommer bli kring 180), väger drygt 58-60kg (det varierar lite), har kring 42 i skor (lite olika beroende på skor), o jag åker drygt 2 månader per år och har åkt i ungefär 4 år.
jag åker mest i hopp och rails, men även ganska mycket i pisten. det kommer nog dock bli mer och mer hopp.

har hört att forum recon ska va en ganska bra bräda för det. elr vad säger ni? jag e inte särskilt bra på de här me brädor så jag skulle gärna höra nån mera kunnigs åsikt:D

Man ska känna att man lever Citera
Nisseson
13 inlägg
Nisseson 9 år sedan | Senast ändrad Duuude (9 år sedan)

Duuude skrev:

någon som skulle kunna tipsa om en bra bräda? helst en park, men allaround går också bra. vill helst ha en bräda som finns att beställa på en svensk sida, eller som finns att köpa i Luleå eller norrut.

jag är 15 år 173 cm lång (kommer bli kring 180), väger drygt 58-60kg (det varierar lite), har kring 42 i skor (lite olika beroende på skor), o jag åker drygt 2 månader per år och har åkt i ungefär 4 år.
jag åker mest i hopp och rails, men även ganska mycket i pisten. det kommer nog dock bli mer och mer hopp.

har hört att forum recon ska va en ganska bra bräda för det. elr vad säger ni? jag e inte särskilt bra på de här me brädor så jag skulle gärna höra nån mera kunnigs åsikt:D

vilka märken är dåliga (eller helt enkelt inte värda priset), och vilka är bra och prisvärda?

Tobbe08
6 inlägg
Tobbe08 9 år sedan

Ni som kan det där med brädor, vad ska man titta på för saker runt 3000kr (paketpris). Jag har åkt en eller två veckor per år nu ett tag, 177 lång, 58kg och ca 43 i skostorlek. Åker ganska mycket allround, men mer och mer park senaste året, men mest pist. Priset går väl att reglera hyfsat, och vet att man inte får någon värstingbräda för det, men tips vore bra. Är det värt att kolla på oneoff/stadium/intersport om dom har förra årets modeller inne till hyfsat pris? Har kompisar som har hittat vad dom säger är "bra" saker till ganska nedsatt pris när dom kollat på förra årets modeller.

frankel
212 inlägg
frankel 9 år sedan | Senast ändrad frankel (9 år sedan)

Enligt denna modell är jag nog körd i skosize.

45 (28.5) vs 25.2 evil twin, i midjemått.. Vill dock verkligen inte åka 159 cm lång. Har åkt 160 länge och känner att jag står still i utvecklingen när det gäller spinn! Men blir jag mkt bättre kan jag tänka mig att längre blir kalas.

Får se hur det fungerar, min förra bräda är snarare under 25 cm i midjan å den gick det ju bra på, visserligen är den upphöjd vid bindningarna så det kanske är där det faller.
Kör ca 15 / - 10 duckstyle för switch wink På förra brädan känns dock som man kan köra 0 / 0 om det nu inte är skiiitbrant som ibland när man kör riktigt hardcore puder!

frankel
212 inlägg
frankel 9 år sedan

Enligt detta http://snowboard.colonies.com/forums/topic/39647/
och detta http://www.snowboardclub.co.uk/PNphpBB2 … 15466.html

Borde det vara lugnt med 10.5or på evil twin. 45or e ju dock stört att jag har när jag har 42 i finskor och 44 ibland 43 i street.

aja godnatt!

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 9 år sedan

Alla som ska köpa grejor under 3000/4000 kr. Kolla på beg. Nya saker för så lite pengar är ofta skärp.

Fick bl.a. En Burton Custom, Cartel för 250 euro i vintras, bra skick på allt. kolla beg. !

Tobbe08
6 inlägg
Tobbe08 9 år sedan

Nosskire skrev:

Alla som ska köpa grejor under 3000/4000 kr. Kolla på beg. Nya saker för så lite pengar är ofta skärp.

Fick bl.a. En Burton Custom, Cartel för 250 euro i vintras, bra skick på allt. kolla beg. !

Okej, tips på snowboards som skulle kunna passa mig som går att hitta begagnade?

flipp_90
112 inlägg
flipp_90 9 år sedan

Nosskire skrev:

vart hitta man begagnade då? blocket?

krow
520 inlägg
krow 9 år sedan

jag har lite för smal bräda, så mina boots sticker ut typ 2 cm för mycket. Tror ni att det kommer att gå bra att åka för mig ändå, åker nästan bara park, ingen offpist och är inte så brydd om svängarna.

tight pants wide stance Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

... öka stance.en och vinklarna ..  så kanske det funkar bättre... Om du har problem..

om du inte har några problem så ere bara att åka på  smile

/Pinn

det ordnar sig Citera
Nisseson
13 inlägg
Nisseson 9 år sedan

någon som skulle kunna tipsa om en bra bräda? helst en park, men allaround går också bra. vill helst ha en bräda som finns att beställa på en svensk sida.

skulle det passa med en burton elite, burton clash eller en forum recon?? och vilken av dom tre är bäst??

pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

....

hmm   *tänka*

1.  Blunt 151

2.  Royale 154

3.  Love 152

4.  Twin 154

5.  Dominant 150

6. Doom 155

Burton Custom eller Missionbindningar, Burton Sabbath eller Serow skor

/Pinn

det ordnar sig Citera
Nisseson
13 inlägg
Nisseson 9 år sedan

pinn skrev:

....

hmm   *tänka*

1.  Blunt 151

2.  Royale 154

3.  Love 152

4.  Twin 154

5.  Dominant 150

6. Doom 155

Burton Custom eller Missionbindningar, Burton Sabbath eller Serow skor

/Pinn

ok thx:D

Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Först en fråga angående Bindings...
Jag skall köpa en Burton Custom bräda och funderar på vad för bindings jag vill ha.
Vad är skillnaden på Burton Cartel och burton Co2 bindingarna?
Jag är 183cm väger 70kg och har storlek 42.

Sen om någon är intresserad av en Burton Clash bräda med Burton Freestyle bindings så säljer jag en för grymt pris... Hör gärna av er för mer info!

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

Cartel har hårdare flex..   Co2 är mer high-tech (fetare material helt enkelt)

för dig skall det nog inte kännas så stor skillnad..

kör du mycket off-pist och stort och hårt  så ta Co2 

om du kör mycket pist/park så ta cartel.

/Pinn

det ordnar sig Citera
Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Pinn när jag ändå har dig på tråden här, tycker du mitt bräd val är bra? Burton Custom 158.
Jag är som sagt 183 cm, väger 70kg och har size: 42.
Jag åker väldigt mycket allround, hoppen börjar dock ta över mer och mer...
Jag hoppar i offpist, åker vanlig pist, vanliga hopp osv..
Som jag har tänkt mig så blir det en Burton Custom med Cartel bindings (size: M), vad tycks? Kom gärna med förslag om annat också...

Tack på förhand...

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

..  jag kör custom andy warhol nu i år   156cm   jag är 175cm.. kör väldigt allround nu för tiden.. inte så mycket utanför pisten..

jag tycker att du har en bra bräda.. gjort bra val..   men 158cm för dig som är 183... känns lite väl kort för att köra utanför pisten.. visserligen har ju custom-en 25mm set-back så det funkar ju... men som alla andra kör du väl ca: 15% off-pist å då är det helt okej brädlängd till dig..

känns helt okej..bindning är bra cartel e fett bra.. jag kör P1.. gillar lite mer butter  smile

viktigast är ju skorna..   (jag kör Idiom-dojjer från burton)

/Pinn

det ordnar sig Citera
Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Ok, tack så mycket. Största skillnaden på P1 och Cartel är att P1 är mjukare eller? Vilken binding hade du rek. mig? Jag kör med ett par schysta Salomon boots, kommer dock inte ihåg modellen.

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

kör du med salomon boots så rekommenderar jag dig att köpa salomonbindningar.. om det finns diskar som passar till burtons insert-system ??  det vet jag inte..

att välja boots och bindningar av samma märke gör att passformen blir bättre.. då slipper du att spänna så hårt  etc etc..

annars låter cartel som ett bra val för dig...  cartel  eller triad    smile

(ja.. P1 är mjukare och skönare och massa fet plush)

/Pinn

det ordnar sig Citera
Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Är så sjukt förvirrad... Är ju inte gjord av pengar så behåller mina Salomon boots och kör på Triad bindings till Custom brädan! Tack så mycktet Pinn! Size: M är rätt storlek att ha på bindingarna om jag har 42 va?! Hoppas jag får bra passform med mina salomon boots anyway...

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

...

smile

ja du... sååååå dålig passform är det ju inte..   jag är ute efter 100% passform..

du kanske får 90-95% passform..    spelar ju knappast någon roll..

42  = mediumbindningar   japps..  Triad  e sjukt feta   smile

/Pinn

det ordnar sig Citera
Tobbe08
6 inlägg
Tobbe08 9 år sedan

Var och kollade i någon sportaffär i stan, såg att dom sålde ut en bräda med bindningar och skor sådär halvbilligt (förra årets modell). Undrar om Blizzard är någon känd/bra snowboardtillverkare? Han som jag pratade med verkade tycka att de var helt okej, kostade 3500kr i normalpris (om det säger något), kommer inte ihåg vad modellen hette dock...

Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Pinn, om du va i min sits och skulle välja mellan ett par Triad eller Cartel bindings vilka hade du valt?

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

..

Hag..21   giller du lite mer hardcore-åkning.. feta carvs,, fartblindhet och 20 meters kickar... då skall du helt enkelt ta Cartel... men gillar du att ta det lite mellanlugnt.. fetta på ibland  och hoppa så där lagom så att folket bara tappar hakan en liten bit..   då e det Triad som gäller..

fast oftast är det plånboken som gäller.. smile

Triad kom ju nu i år.. kostar skjortan..

Cartel finns det ju gott om beggat  typ för halva priset..

åå du vet lika väl som jag vad man kan göra med de extra pengarna..

öl, liftkort, resa, mat, tidningar, musik.. öl.. och  lite mer öl..

du fattar...

/Pinn

det ordnar sig Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

Tobbe08 skrev:

Var och kollade i någon sportaffär i stan, såg att dom sålde ut en bräda med bindningar och skor sådär halvbilligt (förra årets modell). Undrar om Blizzard är någon känd/bra snowboardtillverkare? Han som jag pratade med verkade tycka att de var helt okej, kostade 3500kr i normalpris (om det säger något), kommer inte ihåg vad modellen hette dock...

...  Tobbe..   om det ingår ett par boots i det priset skulle jag INTE köpa de bootsen.. satan.. det är nog inte såå himla fett grepp i dem skulle jag tro.. klart att det går att harva sig fram som nybörjare eller fattig student med sånna skor.. men huuuga mig.. inga skor under 2500 spänn tack..

dock ser jag inga vidare problem att köpa ett bräda/bindning SET för ca: 2500-3500  det brukar funka okej.

/Pinn

det ordnar sig Citera
Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Jag får allt väldigt billigt, så vill ha det bästa! det skiljer väl 400 kr på Cartel och Triad om jag inte sett helt fel, men om du bortser från pengarna så är Triad en bindning för mig som inte kör på big jumps utan lallar mest på medel stora hopp!?

Får tacka så jätte mycket för hjälpen Pinn, uppskattat.
Custom 158 med Triad binding är slut resultatet.

Jonas Citera
Tobbe08
6 inlägg
Tobbe08 9 år sedan

pinn skrev:

Tobbe08 skrev:

...  Tobbe..   om det ingår ett par boots i det priset skulle jag INTE köpa de bootsen.. satan.. det är nog inte såå himla fett grepp i dem skulle jag tro.. klart att det går att harva sig fram som nybörjare eller fattig student med sånna skor.. men huuuga mig.. inga skor under 2500 spänn tack..

dock ser jag inga vidare problem att köpa ett bräda/bindning SET för ca: 2500-3500  det brukar funka okej.

/Pinn

Okej, skönt att höra smile iallfall det där med brädan/bindningarna. Jag körde din taktik att snöra på mig bootsen och ha på mig dom ett tag, tyckte dom satt ganska bra, och släppte inte i hälen heller. Får väl se om jag köper settet, och isåfall slänga upp bootsen på blocket om dom inte går att åka med alls... smile

flipp_90
112 inlägg
flipp_90 9 år sedan

hur funkar extrem Spectre?

arfen
41 inlägg
arfen 9 år sedan

Nån som har tips på en park bräda för tungviktare...?
är 191 och väger ca 90kg. Har kört en säsong i alperna på en Burton Baron 06a vilket är en kalas bräda men den är directional och 168 lång, funkar as bra i pisten och off pisten men vill ha nåt att leka med i parken. Behöver ju också att flexet är styvt pga min vikt...
Har Mission bindningar från 07 vilket borde räcka...

några sköna modeller att rekomendera?

Arfen Citera
frankel
212 inlägg

pinn vet smile

pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

..
arfen

UnInc 160 torde vara det bästa valet för dig, sen beror det ju på vad du har i skostorlek..

och sen skulle jag kanske uppgradera mig på bindningsfronten lite..  Mission e rätt mjuka.. men de kanske funkar till din åkstil.. vad vet jag..  (skulle ha Triad om ja var du)

/Pinn

det ordnar sig Citera
arfen
41 inlägg
arfen 9 år sedan

sitter inne på ett par stadiga 46or i skostorlek,

Köpte mina mission nu i somras, har inte hunnit pröva de än. Körde custom hela säsongen nämligen men de var lite veka

Arfen Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

..

arfen.

46.or  holy hell dude.. big feet on a big dude for shizzle.

du sak ju ha ca: 26,5 i midjan... men eftersom du är så pass lång så har du ju bredare stance..

*tänka*

........

då är det svårt att få tag på en bra parkbräda. kanske du får ta å kolla upp en lite mer allroundbräda och köra park med den iaf..

ex. Burton Custom Wide 162  (26 i midjan)   6 i flex..

det är vad som finns  typ .. kolla andra märken...annars..

/Pinn

det ordnar sig Citera
Hagstrom21
31 inlägg
Hagstrom21 9 år sedan

Pinn,
Vad tycker du om Nitro brädor contra Burton?
Har hört att Nitro brädor är väldigt styva?

Jonas Citera
pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

..

ingen aning.. jag e 100% Burton... lever, andas och är Burton   smile

...

/Pinn

det ordnar sig Citera
frankel
212 inlägg
frankel 9 år sedan

pinn skrev:

..

arfen.

46.or  holy hell dude.. big feet on a big dude for shizzle.

du sak ju ha ca: 26,5 i midjan... men eftersom du är så pass lång så har du ju bredare stance..

*tänka*

........

då är det svårt att få tag på en bra parkbräda. kanske du får ta å kolla upp en lite mer allroundbräda och köra park med den iaf..

ex. Burton Custom Wide 162  (26 i midjan)   6 i flex..

det är vad som finns  typ .. kolla andra märken...annars..

/Pinn

Jag har 45:or, (28.5cm) precis beställt en 155 cm är 181 lång, 25.2 i midjan till parken.
Ska vara helt lugnt enligt blue tomato team bataleon riders och enligt bataleons egna säljare , yeah for bataleon! Kör duck!

// frankel

pinn
891 inlägg
pinn 9 år sedan

det roliga med detta är ju just att jag har kört  ca: 25cm i midjan på mina parkbrädor och 24,7-24,8 i midjan på mina andra brädor.. nu hör ju till saken att jag endast är 175cm lång skorna har jag 42 (US 9) (27cm).. har ju inte lika bred stance som någon som är 180-190..

jag är petig och vill absolut inte att hälkappan eller tårna skall ta i snön, hur jag än kör..

detta fenomen.. toe/heel-drag sker ju oftast när man gör djupa carvingsvängar.. och det gör man ju knappast i parken.. smile

... därav är min guide gjord som den är gjord.. och OM någon försäljare säger till dig att det kommer att fungera så kanske det gör det, men jag kan säga att jag blev mäkta förvånad när jag läste  ex. blue-tomato.s guide till skostorlek etc... jag personligen skulle aldrig köra så som de rekommenderade..

...

det kommer med all säkerhet att fungera för dig..  jag svamlar mest för att jag är ute efter någon slags nolltolerans mot alla fel som kan hända när man kör bräda..

100% Pinn....

/Pinn    aka   Kalle

det ordnar sig Citera
arfen
41 inlägg
arfen 9 år sedan

Problemet är knappast midjan, de flesta brädor som är 160cm + är ändå något anpassade propotionerligt i midjan också och som du säger, i parken är det inte lika viktigt med hur tårna/hälen touchar snön.

Problemet ligger snarare i att hitta en bräda som är tillräckligt lång, twin och samtidigt ett styvt flex... och sen ska den inte kosta 9999:- helst

Arfen Citera
frankel
212 inlägg

Pinn: självklart har du inte det, kan ju vara stancen som avgör också. Jag skrapade i tårna en gång med förra brädan (något under 25 i midjan) 160 cm bräda, när vi körde RIKTIGT brant off pist en gång, men det var bara denna gång och det var säkert 60-70 grader, rena stupet smile

Vill verkligen inte heller att det skall ta i men ovan nämnda fall är ju en petitess. Äker man riktig off pist så är det ju puder man söker när man åker, just där det var brantast var det skare, man var helt enkelt tvungen att hoppa för att svänga - precis som det ska vara smile

Mejlade ju bataleon också just to be sure, och det e helt lugnt menade han vilket han inte direkt sade i försäljningssyfte. Men jag håller då med dig om blue tomato, de borde titta igenom sin info om utrustningen.

arfen:
Alltså för parken behöver du ju inte ha jättelång, och som du säger med tanke på din tyngd så behöver du ju inte ha en renodlad parkbräda. Jag tror 159 skulle vara helt okej, sen beror det ju på din körstil, hur duktig du är.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook