skidfilmernas död?

Baddie
71 inlägg
Baddie 71 inlägg 13 år sedan

Idag (min födelsedag) så fick jag filmen teddybear crisis. Förväntningarna var höga men sen under filmens gång insåg jag att det ENDAST var syntmusik genom hela filmen! Det hela blev så jobbigt att lyssna på tillslut att jag stängde av ljudet. Hela filmen blir ju olidlig att se på om musiken är så enformig. Visst kan syntmusik vara skönt ett litet tag men inte i 40 min och sedan i extramaterialet. Det borde verkligen stå att det är syntmusik hela filmen så att man slipper upptäcka det efter man köpt den!

De nya filmerna känns så "plastiga" o bara gjorda för ja, göra en skidfilm och tjäna pengar. Helt utan känsla! Jag skulle vilja se nåt mer dokumentäraktigt där man får följa åkarna innan hoppen och se om de är rädda eller nervösa eller va de nu är.

De få skidfilmer jag tycker ha gjorts med känsla är propaganda och the scanners där alla ser ut att ha kul och man blir inspirerad att åka skidor. Såg en film här på freeride som några glada amatörer hade gjort där åkningen kanske inte var den bästa men man blev glad av att se den. Och man kände att den var gjord för att det är kul, inte för att tjäna pengar! De senaste filmerna är ju ba skräp!

Okej, kanske inte så välskrivet men jag ville bara ventilera mig smile

Svar

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 13 år sedan

Håller med till fullo, ready fire aim är en fin film... Men vänta till vår film kommer:P

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
sweposse_4life
2 inlägg
sweposse_4life 2 inlägg 13 år sedan

Visst är det mycket synthmusik och tillagda effekter. Men det är ju också lite nytänkande, just därför gillar jag den. Jag kan hålla med om att i typ Sweposses filmer märker man mycket av glädjen och sen jag började kolla på skidfilmer har säkert 80%-90% varit så. Därför tycker jag det är kul när någon tar och gör en annorlunda film.

JoakimKiviniemi
364 inlägg
JoakimKiviniemi 364 inlägg 13 år sedan

happydayz den grymmaste filmen big_smile

Alister
303 inlägg
Alister 303 inlägg 13 år sedan

TBCs musik är förjävla as bra!!

håller me dom att det vorekul å se lite mer vad åkarna tycke rom hoppen å så.

Sk8 or have fun. Citera
Wilmsson
594 inlägg
Wilmsson 594 inlägg 13 år sedan

Vad heter amatörfilmen spm du nämde?

Singnerat Wilhelmsson Citera
aeriksson
875 inlägg
aeriksson 875 inlägg 13 år sedan

Säkert eran film: Upp som en sol och ner som ett tunnbröd tongue

U N and the mooofaaaakkaaiiie P - UNP Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 13 år sedan

Kolla DC-Mtn Lab, så borde dom göra skidfilm.

nille
457 inlägg
nille 457 inlägg 13 år sedan

En skidfilm i samma stuk som afterlame vore inte helt fy skam!

www punkt katastrof punkt biz slash oslo Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 13 år sedan

men det finns ju som tur är Swedish Posse...skönaste och bästa skidfilmerna! enligt mig iaf...

snowblades Citera
GEkroth
300 inlägg
GEkroth 300 inlägg 13 år sedan

HappyDayz tycker jag hade bra skaparglädje. Man blir glad av att se den.

Filmer som Pop Yer Bottlez kan man vara utan, för mycket bling bling med attityd och småknattar som har lärt sig cork 3´ truckdriver och sen inget mer. en miljon sånna hopp. Fy skäms PBP!!!

Dont save to desktop when browsing 4chan! Citera
FPelle
785 inlägg
FPelle 785 inlägg 13 år sedan

en film som gör mig lycklig av att kolla på är Strike smile

De e int lätt o förklare för nån som int begrip Citera
Claar
337 inlägg
Claar 337 inlägg 13 år sedan

The Scanners är en aaas grym film me mkt känsla smile

www.jonathanclaar.com Citera
HenningO
249 inlägg
HenningO 249 inlägg 13 år sedan

Att musiken har ändrats i skidfilmerna påverkar ju knappast... För ett par år sedan (tidiga FR-filmer t.ex.) var det i princip uteslutande rock/hårdrock, något som en annan inte pallar lyssna på i 40 minuter...

Innovativ klippning etc. tycker jag är lika stor del för en film, att se 80 linjer ner för olika branter under 40 minuter med lite mellanklipp i liften upp, på hotellrummet, i bilen känns rätt standard. Effekter etc. visar på att man försöker ta skidfilmerna ett steg längre.

Sen kan jag hålla med om att det vore kul o se folk vara nervösa innan ett drop, istället för bara på sjukhuset efteråt tongue

parkshaper
125 inlägg
parkshaper 125 inlägg 13 år sedan

håller med... mer nytänkande och ta tillbaka hårdrocken ;}

scratch Citera
xalime
124 inlägg
xalime 124 inlägg 13 år sedan

Annars e ju This Stance helt oslagbar. Där har dom ju satsat på lite äldre musik och man känner verkligen åkglädjen...

Gratisfilm is tha shit big_smile

eevez
553 inlägg
eevez 553 inlägg 13 år sedan

Om det är någon film jag skulle rekomendera är det Pass It On.

De som har gjort den (Broken Radio Films http://brokenradiofilms.com/) har lagt till en liten historia. Det är alltså ett paket som ska levereras av en postgubbe. Men på vägen till mottagaren "rånar" olika skidåkare honom på paketet (paketet = filmen). På det sättet växlar de mellan åkarna. Man får sig ett gott skratt ganska ofta då åkarna även är utklädda. Det är en hel del "bakom kulisserna" och man får definitivt lust att dra sig ut i backen själv!

Musiken passar in...inte massa synth (;

Whatever, Enjooii!!

VLY
182 inlägg
VLY 182 inlägg 13 år sedan

Funkar länken för någon annan?

eevez
553 inlägg
eevez 553 inlägg 13 år sedan

Sorry folks... andra delan av min parantes kom med i länken.. så här ska de vara:
http://brokenradiofilms.com/

YEeyää, jag har själv inte fått tag på filmen på lagliga vägar..haha, men kan ju berätta om de skulle vara ngn som undrar (;

Enjooii!

crilleus
721 inlägg
crilleus 721 inlägg 13 år sedan

om du är ute efter en film med känsla och varierande musik! Så köp First Price från Fieldproductions. Obs bara jibbing

Forumsignatur Citera
oakley_korven
98 inlägg
oakley_korven 98 inlägg 13 år sedan

dem nya filmerna är ju absolut inte skräp me jag håller med om att de några år gamla filmerna (typ Happy Dayz, Propaganda) var bättre...

Jon Olsson äger!!! Citera
PIXEL
39 inlägg
PIXEL 39 inlägg 13 år sedan

Ready Fire Aim, Session 1242 och The Front Line är ju bland de bättre smile

dallan
564 inlägg
dallan 564 inlägg 13 år sedan

Tycker att teddy bear crisis utan tvekan är den bästa filmen som gjorts, otroligt snygg och otroligt skön musik.
Den är ju absolut inte lik några andra filmer som kommit tidigare, men jag kan hålla med vore roligare och höra åkarna från och till och höra vad dom har att säga.

hyllengren
1196 inlägg
hyllengren 1196 inlägg 13 år sedan

teddybear crisis är en nyskapande film och försöker med nya musikstilar och klippning som ingen försökt förut... de gamla skidfilmerna, speciellt från poorboyz är enforminga om nåt är det! Punkrock och hiphop från swollen members rakt igenom, och i eftertexterna har de någon upspedad gammal klassiker som låter som skit, nej ni! då föredrar jag tbc

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 13 år sedan

Tycker du slår huvudet på spiken här Baddie.
Dagens skidfilmer är alldeles för kommresiella. De feta linjerna och klipphoppen avlöser varandra i en enda röra utan att någon bryr sig eller ens höjer ett ögonbryn. Tillsammans med lite skön musik så sväljer den breda massan (du) hela bakverket och köper förhoppningsvis Sverres skidor till nästa år.

Skidåkarnas livsstilar, tankar och upplevelser missar man ofta totalt, och ingen vågar göra något radikalt. Måste dock ge en eloge till Davik Kvart här. Bidraget till Vast-awards stack ut rejält, och han har gjort en hel del annat intressant. (Och en del skumma grejjer...) Ska bli intressant att följa hans karriär.

Annars måste jag säga att generellt sett så saknar skidfilmerna själ!

www.dpsskis.com Citera
face-plant
597 inlägg
face-plant 597 inlägg 13 år sedan | Senast ändrad 1faceplant1 (13 år sedan)

inte för att jag sätt många skidfilmer men tycker helt klart att skid och snowboardfilmer ska ha karaktär!! inget gratistillverkat crap. en snowboard jag gillar som visserligen är instruktioner är method

A_ekstrom
733 inlägg
A_ekstrom 733 inlägg 13 år sedan

mm kanske lite iriterande musik men det funkar för mig jag klarar mig:P

Do it! Citera
ErikWibaeus
613 inlägg
ErikWibaeus 613 inlägg 13 år sedan

TBC e en del av skidfilms historien. dessutom en av dess ljusare partier!
Lite omväxling förnyar! Sluta vara bittra å sörj. Rostrup har gjort ett jävla bra jobb med den här rullen.

Lera Citera
Tom
231 inlägg
Tom 231 inlägg 13 år sedan

men samtidigt kommer det ut mer skidfilmer nu än någonsin. i filmvärlden finns det så mycket film att de delas upp i olika grupper. det kan mycket väl hända blans skidfilmerna också. en genre med nya häfftiga trick. en med mycket färger och sköna kännsla...

men samtidigt som det kommer fler och fler filmer ut på marknaden så blir det svårare och svårare att sälja. marknaden blir större. men frågan är om det säljs mer filmer? och om det gör det, tjänar varje bolag lika mycket nu som de gjorde då de bara hade två konkurenter? bara de starka överlever, och i dessa tider med internet tror jag inte skidfilmer kommer dö ut. vissa genrer kommer klara sig bättre. hur pass beror på intresset i framtiden och hur internet och tillgängligheten för filmer kommer utvecklas.

typ.

simonl

tyvärr har man itne sett TBC men många säger den e bra

Bronkenstein
99 inlägg
Bronkenstein 99 inlägg 13 år sedan

Den tveklöst bästa skidfilms-triologin är i mina ögon "Apocalypse Snow" 1,2 och 3. Känslan är total genom hela triologin och klockren 80-talsmusik blandas med indianer och ruggbyspelare på monoski... När det plötsligt dyker upp en halvnaken brud med kulspruta och mejar ner det onda monogänget som jagar snowboardmannen tar det ämnet skidfilm till en "ny" dimension! Finns att beställa på http://www.editionsguerin.com/product.a … ectionID=8 och rekomenderas starkt till alla skidochbrädälskare!!!

superunknown
2360 inlägg
superunknown 2360 inlägg 13 år sedan

JAg håller verkiligen med fult ut på det du sa!

Men kolla in Forward så ska du se på en bra film!

superunknown
2360 inlägg
superunknown 2360 inlägg 13 år sedan

TBC är den sämsta filmen jag sett genom tiderna!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook