Puderjakt i östeuropa

OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 12 år sedan

Ska i vinter åka ner till östeuropa (Bulgarien, Grekland, Slovenien, Slovakien, Tjeckien) för att åka lössnö och slippa den ibland sanslöa puderfrossan som finns i Alperna.

Det enda som gäller är mycket snö och orörd snö.
Finns det någon som har några tips på orter som erbjuder fina möjligheter till offpist, få turister och mycket snö? Vad gäller nivån på boende osv. har jag låga krav och kan tänka mig det mesta.

Seriösa svar önskas så svar som "Åk till Alperna istället" undanbedes.

Tack på förhand!

mvh,
Ola

Svar

bois
346 inlägg
bois 346 inlägg 12 år sedan

såg något på aftobladet med resor till slovakien för typ ungefär 4000kr med flyg, boende och halv pension (kansske inte stämmer) men sjukt billigt var det iaf - inte över 5000..

skulle tro att det är riktigt få turister där och att slovakierna inte är så lössnö galna.

bois Citera
OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad OlaMelin (12 år sedan)

Jo, har också sett det. Det jag är ute efter är ju endast offpist och jag kan tänka mig att resebolagen plockar fram de orter som bjuder på allt från lätta backar till fartfylld afterski.

Orten jag söker skulle i en resekatalog ungefär låta:
Trist by med mestadels byfolk. Underbart berg med stora ytor och där de efter snöfall förblir orörda.

Jag tror inte min önskan är utopi så; hjälp mig!

pix!

combatspenat
629 inlägg
combatspenat 629 inlägg 12 år sedan

satsa på Indien, det är jag jävligt sugen på... om ändå pengarna tilllät mig.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
OlaMelin
875 inlägg

Har faktiskt varit inne på både Indien och Iran men det är saftiga pengar. Jag ska iväg fler gånger och östeuropagrejen handlar om att få ihop en artikel och sjuhelsikes åkning.

Patrik_L
426 inlägg
Patrik_L 426 inlägg 12 år sedan

Bansko i Bulgarien har gott om terräng om du gillar att hika runt. Ett litet problem om du ska åka bil dit är att alla vägskyltar står med ryska/bulgariska bokstäver.

Orkar inte alltid läsa allt.. Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Patrik_L :

Bansko i Bulgarien har gott om terräng om du gillar att hika runt. Ett litet problem om du ska åka bil dit är att alla vägskyltar står med ryska/bulgariska bokstäver.

Och att man måste beställa potatis och sås extra till allt.

Men ölen var billigt, och rummen kan bli upp och ner ibland wink

Eller hur Patrik??

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
OlaMelin
875 inlägg

Patrik_L :

När var ni där och hur var snöförhållandet?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hasse (12 år sedan)

Vi var där -04. Var oki med snö.. Eller var riktigt oki.

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 12 år sedan

Jag har hört runt lite bland kompisar som försökt sig på östeuropa och tyvärr har de flesta varit ganska negativa vad gäller åkningen. Länderna är ju inte kända för sin skidåkning och det har nog sina skäl. Brist på både bra berg och bra snö. Om du är beredd att chansa så skulle jag i så fall hellre satsa på Marocko. Det går att flyga billigt till Marakech (eller Casablanca och sedan ta tåget) men även här gäller antagligen att det blir en rolig upplevelse men kanske inte världens bästa åkning.

Om det är budgeten det kommer an på så skulle jag i all fall rekommendera Alperna smile
Allvarligt talat så finns det så många små skidorter med endast ett par liftar, inga turister och helt utan puderhets att det nog är det klokaste valet om skidåkningen är viktigast. Ex: Bivio i Schweiz (bo tex i Savognin). De små orterna som ligger nära turistcenter utan att ha liftkontakt är ofta helt underbara och underbart tomma.

Spanien borde annars vara ett alternativ. Dit kan man i a f åka billigt med lågprisflyg.

OlaMelin
875 inlägg

Hasse :

Vi var där -04. Var oki med snö.. Eller var riktigt oki.

Är det värt mödan?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Nja inget ställe jag skulle vara på längre än 2-3 veckor max på tror jag. Men gillar ju inte att hajika heller. Sen så är inte liftkorten så billiga heller. Typ 250 kr dan..

cave_man
96 inlägg
cave_man 96 inlägg 12 år sedan

ta eurolines ner till prag eller boka med tjeckiska super bussarna (lätt bland de bästa jag åkt med) på www://studentagency.cz sen väl nere på plats så tar du tåg (lite dyrare)/buss(billigare o lite långsammare!) till tatra bergen! sjukt bra åkning vad rykterna säger och det finns bra orörda områden uppe där! Hänger med två slovakiska brudar nu som e från trakterna så jag kan kolla med dem om vilka små byar som e värda ett besök! boende mat och liftkort billigt i dessa orter!

Jag var i zakopane och där bjöds det på bra åkning och sjukt billigt var det! vet dock lite om det men det borde finns svenska guider ute på nätet om de bergen!

ryssland verkar ju vara fett oxo o åka i! kolla det!

People said his brain was infected by devils... Citera
George_Hagi
101 inlägg
George_Hagi 101 inlägg 12 år sedan

Rumänien är ett annat tips, testa sinaia nära bukarest (tåg finns) det är en pärla, det finns en gammal seg kabin som tar dig över bergskammen till en nybörjarlift med en backe på varje sida, här håller alla rumäner till med sina pulkor och en och annan skida. Det är bara ett fåtal av dem har fattat att det finns hur grym terräng som helst runt kabinen på andra sidan berget, de höll på att ersätta den gamla kabinen med en ny sexstolare när vi var där i januari 06, så den är väl uppe nu antar jag, risken är väl i och med det att de kommer att bygga pister också precis där de inte borde göra det i framtiden, men än så länge är det en hit.

Poiana Brasov har också väldigt lättillgänglig skogsåkning som är grymt bra precis som det står under recensionerna här på freeride.

Det gäller dock att ha tur med snöfall precis som folk säger här. När vi kom ner fanns det inte en snöflinga på nåt av ställena. Men andra natten kom ett rejält dump som gjorde att det blev några av de bättre skiddagarna man haft.

Öst är inte heller så billigt som man föreställer sig, på skidorterna är det praxis att glida runt i feta Nissan Infiniti-jeepar eller Porsche Cayenne, en pälsmössa och 5 liter vodka i plastdunk för några rubel tillhör också en svunnen tid, dock är det fortfarande billigare än här eller alperna. Liftkorten får man dock inget grepp om vad fan man betalar för dem eftersom man köper punkter och varje lifttur kostar olika antal punkter beroende på hur modern liften är....

Vasaloppet 08 Citera
Aethelwulf
35 inlägg
Aethelwulf 35 inlägg 12 år sedan

OlaMelin :

Jag tror inte min önskan är utopi så; hjälp mig!

pix!

Det är med tungt samvete jag upplyser er om att denna framförda önskan antagligen ändå är din utopi.

Kika in på http://travel.guardian.co.uk/activities … 69,00.html Kan kanske falla herrn i smaken?

Peace in the valley

rikard_o
288 inlägg
rikard_o 288 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad rikard_o (12 år sedan)

Ola>> Nu ska jag inte få dig att ändra från östeuropa om du vill dit smile Men du skriver att du funderat på Indien och Iran men att det är saftiga pengar. Har varit i Indien ett par gånger. Tyvärr ej skidat där ännu men vandrat en del i båda indiska och nepalesiska himalaya. Billigare kan det knappast bli! (förrutom flyget dit).
Var också i Iran två veckor i jan-05. Hotellet "dyrt", resten skitbilligt, även flyget ner var extremt billigt. Totalt ca 7000 kr för ALLT (även flyg) för två veckors åkning är ju inte dyrt direkt. Och Dizin stämmer mycket väl med hur du skriver att din favoritort skulle beskrivas i en resekatalog smile
Drar till Iran igen 1-2 veckor nu i jan-feb. Om inte israelerna verkställer sitt planerade flyganfall... Inte för att de kommer attackera Dizin eller Schemshak men det kan ju bli lite turbulent vid ett större flyganfall mot Busher, Isfahan och de andra ställena med kärnutvecklingsanläggningar..

Signelinho
328 inlägg
Signelinho 328 inlägg 12 år sedan

rikard_o :

Ola>> Nu ska jag inte få dig att ändra från östeuropa om du vill dit smile Men du skriver att du funderat på Indien och Iran men att det är saftiga pengar. Har varit i Indien ett par gånger. Tyvärr ej skidat där ännu men vandrat en del i båda indiska och nepalesiska himalaya. Billigare kan det knappast bli! (förrutom flyget dit).
Var också i Iran två veckor i jan-05. Hotellet "dyrt", resten skitbilligt, även flyget ner var extremt billigt. Totalt ca 7000 kr för ALLT (även flyg) för två veckors åkning är ju inte dyrt direkt. Och Dizin stämmer mycket väl med hur du skriver att din favoritort skulle beskrivas i en resekatalog smile
Drar till Iran igen 1-2 veckor nu i jan-feb. Om inte israelerna verkställer sitt planerade flyganfall... Inte för att de kommer attackera Dizin eller Schemshak men det kan ju bli lite turbulent vid ett större flyganfall mot Busher, Isfahan och de andra ställena med kärnutvecklingsanläggningar..

Jotack, jag spår major roplems i Iran framöver. Utmärkt BBC dokumentär om just detta för en vecka sedan.

rikard_o
288 inlägg
rikard_o 288 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad rikard_o (12 år sedan)

Signelinho :

Jotack, jag spår major roplems i Iran framöver. Utmärkt BBC dokumentär om just detta för en vecka sedan.

Var det den där dokumentären om Israels eventuella flygattack? Tror inte man behöver dra så stora växlar på det så att man inte åker dit. Så länge inget har hänt innan man åker är det ju extremt liten risk att det ska hända något just de veckor man är där. Tror taxifärden upp till Dizin innebär en större risk för liv och hälsa faktiskt smile

Signelinho
328 inlägg
Signelinho 328 inlägg 12 år sedan

rikard_o :

Signelinho :

Var det den där dokumentären om Israels eventuella flygattack? Tror inte man behöver dra så stora växlar på det så att man inte åker dit. Så länge inget har hänt innan man åker är det ju extremt liten risk att det ska hända något just de veckor man är där. Tror taxifärden upp till Dizin innebär en större risk för liv och hälsa faktiskt smile

Nej självklart är det så men å andra sidan så föredrar jag nog svedala när the shit hits the fan.

johnwilliam
3 inlägg
johnwilliam 3 inlägg 9 mån sedan

Jag var i Jasná, Slovakien förra månaden. Kan rekommenderas.

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 9 mån sedan

Såg väldans bra ut, hur var snön?
Någon som har varit i Zakopane på senare tid och kan rekommendera eller välja något annat?

Martin-J
18 inlägg
Martin-J 18 inlägg 8 mån sedan

Vi var ett gäng i Popova shapka, Makedonien i slutet på januari och det var grymt bra. Vi åkte catski med Eskimo freeride. Det ska finnas ytterligare något catski företag där nere. Makedonien kan också rekommenderas.

brattattack
14 inlägg
brattattack 14 inlägg 2 mån sedan

Jag och några polare hamnade också i Popova Shapka i Makedonien i vintras. Sjukt billigt, massa snö och inte en jävel som åkte puder förutom vi! Sjukt prisvärt och definitivt en mer spännande upplevelse än Alperna!! Vi hade med oss hudar och turade en del vilket var tur då toppliften var stängd rätt ofta pga vind dock..

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook