Carving eller Twintips?

Nhi
417 inlägg
Nhi 417 inlägg 12 år sedan

Okej, tack! Men det är Oneorna. men det är ju också vanlig carving. Och det är pist det gäller. wink

Nhi
417 inlägg

Drakbabis :

Någon mer som har någon åsikt om längd så att jag helt kan väga över... En åsikt är bra, men vore snällt om någon mer kunde säga något. Jag är för närvarande 158 cm, ska jag välja 146 eller 153 cm långa skidor?

Lägger in på sista sidan*

JockeSki
912 inlägg
JockeSki 912 inlägg 12 år sedan

Drakbabis: såg du mitt inlägg?

vad säger längdguiden? https://www.freeride.se/content/92/

Nhi
417 inlägg
Nhi 417 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Drakbabis (12 år sedan)

Ja, men eftersom det är datorstyrt litar jag inte riktigt på det, men det rekommenderar mig 152 cm. Men det lutar väl åt den längden (153 då) i alla fall. Men råd från personer som vet är alltid bättre, men uträkningen är bra det kan jag hålla med om!

Och eftersom man ändå betalar samma pris oavsett längd så finns det väl egentligen ingen anledning till att ha 146 dessutom får man ju mer material i 153:orna om man tänker på det sättet. (Vilket kanske inte är så bra att gå efter egentligen)

Schlyter
283 inlägg
Schlyter 283 inlägg 12 år sedan

hmmm

I need to practice more Citera
HotDamnSara
326 inlägg
HotDamnSara 326 inlägg 12 år sedan

Hola igen!

153 ska du ha. Minst. Så har du lite att tampas med (i positiv bemärkelse) och växa i smile
Och angående var du ska köpa dem så testa någon Stadium eller Intersport, nu när du vet vad du ska ha så behöver du ju inte förlita dig på (eventuellt halvokunnig) personal som ska ge dig alltför mkt tips. Vet att Stadium på Fredsgatan hade One Luv förra året... Annars vet jag att det finns åtminstone en kompetent säljare på Stadium Backaplan, och de börjar sälja alpinskidor den här veckan.

Än en gång, good luck!!
& ha en gryyym vinter smile

...har ligger jag och duger... Citera
Nhi
417 inlägg

Okej! Tack, hade jag inte fått några tips här så hade det blivit 146 för det var det han på udéns föreslog när vi var där och kollade... Tur att jag hittade så bra hjälp här! Tack! Det blir väl till att kolla i helgen då, eller på lovet näsa vecka.

smile

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 12 år sedan

Såg One luv på både stadium fredsgatan och intersport i nordstan när jag var ute och klämde lite idag. Bara så du vet.

Nhi
417 inlägg

jet :

Såg One luv på både stadium fredsgatan och intersport i nordstan när jag var ute och klämde lite idag. Bara så du vet.

*Tummenupp* Då vet jag vart jag skall leta. Tack! big_smile

k4rl
2 inlägg
k4rl 2 inlägg 12 år sedan

jag kanske är lite udda, men jag kör med twintips med bindningarna som på en vanlig carvingskida tongue

Nhi
417 inlägg

Nu har mamma snackat med några "erfarna skidåkare" på hennes jobb om skidorna, och de påstår bestämmt att jag skall ha twintips i alla fall. Motiveringarna var "Det är det som gäller", "Det är coolast" eller "Det fungerar lika bra överallt". Nonsens enligt mig som nu är lite påläst. Men även mamma håller nu fast vid att twintips är bättre! Gaah

jet
679 inlägg

Din mamma låter som en 14 åring... Sen när blev coolast bäst? :-)

Nhi
417 inlägg

Nej. Coolast är väl egentligen aldrig bäst. Mest för att hänga med alla andra menar väl mammas arbetskamrater att twintips är bäst. Verkar det som...

jet
679 inlägg

Det är ju du som ska åka på grejorna så du borde ju få bestämma. Jag tycker det är uppfriskande med någon som inte vill ha "balla" twintips.

Nhi
417 inlägg

Just det, wink jag tror att jag bara kommer att ångra mig om jag köper twintips, dessutom är väl dem dyrare? Jag kommer inte att utnyttja skiddornas "Baksida" ändå om man säger så... Nej nu har jag bestämmt mig. Carving - Bäst för mig.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Om inte din mammas polare hänger här på Freeride så tror jag nog ändå att vi står för den bästa kunskapen... Twintips kommer säker funka jättebra, men vanliga carvinglagg kommer nog funka ännu bättre! Så ditt val är korrekt!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Nhi
417 inlägg

Okej, det verkar vara så. Hade jag gått och köpt skidor för någon vecka sen så hade jag antagligen varit helt blåst vid det här laget... Jag har alltid trott att mammas arbretskamrater har varit vettiga fram tills nu. De kan nog inte mer än vad jag kan, och det är inte mycket...

HotDamnSara
326 inlägg
HotDamnSara 326 inlägg 12 år sedan

Tipsa mammas arbetspolare om den här diskussionen så får de också lära sig nåt nytt.

...har ligger jag och duger... Citera
Nhi
417 inlägg

Haha, kanske det...

offpizt
1 inlägg
offpizt 1 inlägg 12 år sedan

Twintips nej tack! Provade ett par "mycket bra" Twintips i Åre på skidtestningen i fjol, de skulle som sagt vara väldigt bra i pisten (för att vara twins). Hmm de var på sin höjd skapliga i pisten... men klart under alla vanliga Carvinglagg...

Skulle personligen inte vilja köra med dom när det är lite tuffa förhållanden, varken i pist eller offpist-repor där det är lite kritiskt...

fasen liter mkt mer på mina sen flera säsonger pensionerade Ross Toon!

Nhi
417 inlägg

Förstår inte nu hur man kan säga att man ska ha twintips för att de är coola... När det inte är bra i pisten...

Nhi
417 inlägg

Har nu också varit och "känt" på skidorna. Alltså inte åkt på dem som ni kanske förstår men kollat på dem IRL. Ser fint ut.

Men en fråga till(!) om bindningarna på K2's hemsida står det att det ska vara "K2/Marker M1 11.0 TC" bindningar, men på Stadium där jag var på står det att det är "Marker M2 10.0 06/07" bindnigar. Spelar det någon roll, tänkte på det eftersom det kanske vart något fel så att de fått uppgradera dem? Det spelar ingen roll hoppas jag...

Marcus_Lundberg
87 inlägg
Marcus_Lundberg 87 inlägg 12 år sedan

Twintips det kommer mer och mer!

Fagerdal
19 inlägg
Fagerdal 19 inlägg 12 år sedan

Med tanke på att du väger 45 så räcker en 10.0 gott ovh väl.

fagerdal Citera
Nhi
417 inlägg

Fagerdal :

Med tanke på att du väger 45 så räcker en 10.0 gott ovh väl.

Aah, så det är det som är skillnaden?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

MarcusLundberg :

Twintips det kommer mer och mer!

Vad kul att folk fortfarande inte läser igen hela tråden wink

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 12 år sedan

anja kör twintip nästa år???;P

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
Hasse
3563 inlägg

Hej Drakbabis.

Skillnaden är din skalan och din skalan ställer man in efter vikt. 10 .0 räcker ungefär till en person som väger ca: 120 kg och åker vanlig åkning. Så som du skall göra. Fast sen så skall man helst inte använda övre och undre delaen av din skalan. Men för dig så räcker den gott och väl i vinter och nästa vinter skulle jag tro.

//Hasse

Nhi
417 inlägg

Hasse :

Hej Drakbabis.

Skillnaden är din skalan och din skalan ställer man in efter vikt. 10 .0 räcker ungefär till en person som väger ca: 120 kg och åker vanlig åkning. Så som du skall göra. Fast sen så skall man helst inte använda övre och undre delaen av din skalan. Men för dig så räcker den gott och väl i vinter och nästa vinter skulle jag tro.

//Hasse

Va? Jag förstår inte riktigt... (Konstigt ;P) 120 kg borde väl räcka längre än två vintrar? Eller måste jag byta sedan? Om vi säger att jag skulle väga 55 kg då?

Nhi
417 inlägg

Låter som om jag snackar om något mat-lager... Haha

Hasse
3563 inlägg

Drakbabis: Beror på hur mycket du går upp wink

Sen så har du kanske blivit så mycket bättre på skidor och kör så kraftigt att du måste byta därför.

//Hasse

Nhi
417 inlägg

Okej, men jag kan då i nuläget inte ha 11 bindningarna, utan måste ha 10?

Hasse
3563 inlägg

nej då men skilnaden var ju att 11 går högre på din skalan så. bägge funkar kanon för dig så...

Nhi
417 inlägg

Okej. smile Men då är ju 11 bättre? (Trögfattad så in i *******)

Nhi
417 inlägg

Eller, tja, sålänge jag inte behöver gå så högt(?) så spelar det väl i och för sig ingen roll. Nu vet inte ens jag själv vad jag snackar om... Bara så ni vet! wink

Nhi
417 inlägg

Beställde skidor på Udéns igår. Min längd fanns inte inne så de fick helt enkelt beställa in. Så nu är det bara att vänta. Tack för alla tips och råd jag fått!

Lins
16 inlägg
Lins 16 inlägg 12 år sedan

LYCKA TILL!
Det var en väldigt givande och lååååång diskussion att läsa, men det verkar ju som den lett fram till något bra. Jag tror att slutet är gott.
smile

Linsan Citera
Appelsved
157 inlägg
Appelsved 157 inlägg 12 år sedan

Hasse:
Håller inte med om att DIN10 skulle räcka till en person på 120kg! Snarare tvärtom, att 12 är lagom för en person på 100kg..?

Jag väger väl runt 78-79 med mundering och kör på ca 11.

Cheerio old chap! Citera
Nhi
417 inlägg

Lins :

LYCKA TILL!
Det var en väldigt givande och lååååång diskussion att läsa, men det verkar ju som den lett fram till något bra. Jag tror att slutet är gott.
smile

Tack! Det ska nog gå bra hoppas jag. big_smile

Hasse
3563 inlägg

Appelsved :

Hasse:
Håller inte med om att DIN10 skulle räcka till en person på 120kg! Snarare tvärtom, att 12 är lagom för en person på 100kg..?

Jag väger väl runt 78-79 med mundering och kör på ca 11.

Om man åker normalt som en som åker 2-4 veckor. En svenssonåkning menar jag nu så kan man räkna med att din 8,5 är ungefär 100 kg. Men allt beror på bindningen, åkare, åkstil med mera.
Jag väger 82 och kör på 16 så. Men jag skrev för en åkare som Drakbabis.

//Hasse

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook