Scratch fs mot bc!

NyZeLL
66 inlägg
NyZeLL 66 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad nyzell (11 år sedan)

Jag o en polare va på intersport i går o såg ett par scratch fs (dom röd,grön,vita) sprayer, och ett par scratch bc med samma motiv men andra färger! vad jag kan läsa på forumet så är bc bättre än fs men fs:en var dyrare! hur fan kommer det då sej att fs sprayer är budgetvariaten som det står på forumet =S! vill fan köpa fs sprayer men är fan osäker när folk kallar den budgetmodellen osv, huvudsaken är att det är bra i parken o hyffsad allround då är jag nöjd, nån som kan ge mej lite info?

E-tuna Crew Citera

Svar

Sjogras
764 inlägg
Sjogras 764 inlägg 11 år sedan

vad kostade bc? och vad kostade fs? det kan vara så att bc hade varit monterade och att skruvhålen var igenpluggade, då brukar dom sänka priset. Tror inte att skruvhål sänker prestandan. Det ssom skiljer dem åt är att fs är en renodlad parkskida och bs är en backcountry skida helt enkelt. Själv kör jag på bc, och dom är sjukt sköna även i park.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 11 år sedan

Om det var samma motiv men olika färger, då är båda ifrån Sprayerserien. Sprayer är budgetserien, dvs. gamla konstruktionen som de fortfarande använder. Sprayer BC är tex. 90mm i midja medans den nya modellen är 94-98mm, och har en helt annorlunda kärna... Att Sprayer FS var dyrare än Sprayer BC har jag lite svårt att förstå, men om du vill ha en skida som är allround tycker jag att du skall köpa Sprayer BC, just för att den är lite bredare och klarar piståkning och puder bättre än en mer parkinriktad twintip.

Om du inte hittar bra recensioner på Sprayer BC, kolla recensioner för Scratch BC för 04/05 (vita/grå), det är samma skida... Riktigt bra grejer!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
NyZeLL
66 inlägg
NyZeLL 66 inlägg 11 år sedan

Fs:en kostade 4000:- och Bc:n 3500:-! det är fjolårets och dom är fortfarande inslagna i plast så dom är orörda! så Fs:en är ingenting att satsa på alltså? det är antingen dom eller mina gamla salomon 1080 på 171 cm o jag är 187! hade ju tänkt mej Fs:en på 180 cm men inte om dom nu är så dåliga som alla säger!

E-tuna Crew Citera
AndersLanden
390 inlägg
AndersLanden 390 inlägg 11 år sedan

Om du är duktig på att åka skulle jag se upp med Sprayer FS, tycker den är lite för vek, om du mot förmodan skulle köpa den tror jag de säljer den för 2999 kr på Stadium. Bra pris om du ska ralia sönder dem smile

landenkungen Citera
NyZeLL
66 inlägg

men hur kan ett par skidor för 6000:- nypris vara dåliga, och jag började åka förra året så jag tror inte att jag känner så stor skilldnad på skidor än faktiskt!

E-tuna Crew Citera
Carled
3588 inlägg

Det är inte skidorna som är dåliga, det är priserna som är haussade av affärerna och vi som tycker att 6000:- är mycket för ett par skidor...

Rent personligen eftersom du är 187 lång och väger 70+ som jag tror att du gör (plus att du är 18 och ingen förväxt moppepojke...) så skall du nog inte gå på en ren parkkida med 80 i midjan och en mjuk flex. den mjuka flexen funkar fint för tonåringar som kör park och lite överallt, men om du skall köra överallt med den skidan blir den för mjuk. Enbart park hade det funkat, men inte överallt.
BC:n ger dig en extra bredd under foten (90mm) och det gör skidan stabilare i ladningarna och möjligheten till lite seriösare offpist. Om du är ny på skidor kanske 90mm blir lite brett och tekniken blir lidande, men om du känner att du kan köra på kant i svängarna då kommer BC att vara det bättre valet, just för att den skidan passar bättre för större åkare. Den kommer även att fungera bättre då du utvecklas i din åkning...

Vad är det för bindningar som följer med? Du skall ha en Axial 120 bindning som sämst, helst 140. Se bara till att det är en stor kolv som sticker upp, annars är bindningarna inte roliga. Angående längd skall du försöka gå så nära din egen längd som möjligt, och montera på det av Rossignol rekommenderade läget, ingen mittmontering eller frammontering alltså!

NyZeLL
66 inlägg

Okej, alltså 80% är ju park åkning men offpist nån gång och pistat till parken, det är vell så det ser ut typ! tycker skidan är snygg o verkar inte vara för mjuk heller! mina 1080 är ju 80mm i midjan o dom tyckte jag fungerade bra + att dom bara är 171 cm! 4000 tycker jag iaf verkar vara rimligt för scratch fs ändå! eller?

E-tuna Crew Citera
Fillez
74 inlägg
Fillez 74 inlägg 11 år sedan

Carled skrev:

Om det var samma motiv men olika färger, då är båda ifrån Sprayerserien. Sprayer är budgetserien, dvs. gamla konstruktionen som de fortfarande använder. Sprayer BC är tex. 90mm i midja medans den nya modellen är 94-98mm, och har en helt annorlunda kärna... Att Sprayer FS var dyrare än Sprayer BC har jag lite svårt att förstå, men om du vill ha en skida som är allround tycker jag att du skall köpa Sprayer BC, just för att den är lite bredare och klarar piståkning och puder bättre än en mer parkinriktad twintip.

Om du inte hittar bra recensioner på Sprayer BC, kolla recensioner för Scratch BC för 04/05 (vita/grå), det är samma skida... Riktigt bra grejer!

Sprayer BC har en midja på 87 mm. Det är en mjukare lite otåligare skida, mycket allaround men budjetverisonen. BC är bredare, större svängradie och är i stort sett en bättre friåkningsskida, gryymt flyt på puder, skön i parken och en jävel i pisten. Helt klart den bästa. FS sprayer är inget o ha när du ska ut o köra BC eller åka puder, det är en skida du masar med i parken, en ren jibbingskida.

Big Mountin puder åt folket! Citera
Carled
3588 inlägg

Där ser man... Jag är lite dåliga på Sprayer-serien och juniormodeller och sådär, men vanliga BC är jag däremot väl bevandrad i!

Jag håller dock fast i vad jag sa förrut, köp inte Sprayer FS om du kommer spendera tid utanför parken, det blir för mjukt och för mycket av de "negativa sidorna" som du kanske upplever med 1080'n. Dvs. fladder, för mjuk... det viker sig helt enkelt! En bredare skida blir stabilare och mer allround.

Med 4000:- på fickan får du bättre och nya skidor och bindningar om du vill handla på Sport-Conrad, bara så att du vet!

face-plant
597 inlägg
face-plant 597 inlägg 11 år sedan

men åker du freestyle eller backcountry? det kan ju vara viktigt att tänka på.

Carled
3588 inlägg

Du måste ju inte köra på baksidan 24/7 för att få köpa ett par 87mm breda lagg... Nu handlar det ju mer om ett par lagg som är tillräckligt styva/stora så att han kan åka på dem... Skidor som är inriktade mot BC har en tendens att fungera bättre till allt möjligt än ett par parkskidor, just för att de är bredare och stabilare vilket gör att de går bättre i pisten. De snurrare kanske lite trögare, men man kan fortfarande snurra bra och i pudret är de ju bättre... Jag kan nog rekommendera BC-lagg till de som bara kör lite park då och då, just för att det inte ger kall på de grundläggande parkegenskaperna...

NyZeLL
66 inlägg

Aja jag kör 80% park och var nyss o kollade en sista gång på skidorna, dom skall hämtas på tisda! tycker dom verkar vara ett bra köp! 3,5mm på båda sidorna kan inte skilja så mkt om jag nångång skulle komma utanför pisten vilket är möjligt! tack för all hjälp, har ni mer info eller kommentarer om Scratch fs så är jag tacksam smile!

//NyZeLL

E-tuna Crew Citera
face-plant
597 inlägg
face-plant 597 inlägg 11 år sedan

om du åker 80% park kanske ett par fs är bättre.

vLund
47 inlägg
vLund 47 inlägg 11 år sedan

Det var det dummaste jag någonsin hört, budgetmodell?
BC står för Back Country och är lite bredare! Det beror alltså helt på vart du tänkt åka. Tänker du åka mkt Back Country så är BC bättre, annars lämpar sig FS, som är lite mer av en parkskida, bättre!

hoglund
9 inlägg
hoglund 9 inlägg 11 år sedan

måste bara klargöra en sak. Att en skida är bredare gör den inte stabilare i pisten utan snarare tvärt om.

Carled
3588 inlägg

Victor, vi snackar Sprayermodellerna, och Sprayer BC är 2mm bredare än t.ex. Public Enemy och Fujative... Jag skulle säga att Sprayer BC är ruggigt allround.

DaWa
9 inlägg
DaWa 9 inlägg 11 år sedan

Har nys köpt ett par BC för sesången dom är ju fett snygga.. själv åker jag mycket i park men inte jämt åker typ 70% i park är ett par Sprayer BC några för mig då?!

Carled
3588 inlägg

Sprayer BC funkar nog bra... Du har ju redan köpt dem så det är bara till att gilla dem...

DaWa
9 inlägg
DaWa 9 inlägg 11 år sedan

ok, tack tongue

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook