Hur Du vallar dina skidor

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Carled (9 år sedan)

Med tanke på avsaknaden av utförliga vallningstrådar här på Freeride bestämde jag mig efter lite konsultation av andra användare att det var dags att göra en insats… Det mest av min s.k. kunskap är inhämtad här på Freeride och på Teton Gravity Research's forum. Tanken var att skapa någonting liknande detta: http://www.tetongravity.com/forums/show … ase+repair där har ni även väldigt bra kompletterande information och lite mer seriös utrustning. Det jag använder mig av är lite mer på entusiastnivå (det är säkert TGR-killens också, men nån tusenlapp dyrare…)men fungerar ungefär likvärdigt.

http://img233.imageshack.us/img233/6351/img0645dj3.th.jpg

Detta kommer jag att använda mig av:
1 st resestrykjärn (saknaden av ånghål gör att det inte förstörs av vallning utan går att använda efter lite rengöring!)
1 vass isskrapa som sickel
1 metallspackel som också fungerar som sickel
Lite olika former av borstar, 1 stor mässingsborste och 1 finare
En tygtrasa för avtorkning
Lite reklamtejp som jag lägger skidorna på för att slippa balansera på bindningarna
Vax: gult grundvax för varma temperaturer, rött vax och blått vax. Det kommer mer om det sen.

Självklart har jag även ett par skidor som skall vallas…

Många av er kanske tycker att det är helt värdelöst att valla och att man inte behöver vara så jäkla petnoga, men det håller jag inte med om. Man kanske inte behöver valla i 2 timmar efter varje åkdag, men nog skall man försöka slänga på lite valla efter några dagars intensiv åkning. För det första så kommer belagen att klara sig mycket längre. Om de sköts och aldrig tillåts torka ut kommer glidet bli mycket bättre. För det andra så blir det mycket roligare att åka med ett par välvallade skidor, dels går det fortare på transporter och du slipper staka ihjäl dig, och för alla jibbers där ute, du slipper landa kort på hoppen på grund av att du inte får tillräckligt med fart… Jag har många polare som kan garantera att jag alltid brukar starta några meter längre ned då vi kör park, trots att vi väger lika mycket.

Några bilder på torra och ledsna belag:

http://img7.imagevenue.com/loc354/th_43863_IMG_0652_122_354lo.jpg http://img13.imagevenue.com/loc493/th_44147_torrt_122_493lo.jpg

En bild på mina nya skidor, alltså ett friskt och trevligt belag:

http://img106.imagevenue.com/loc303/th_44099_IMG_0660_122_303lo.jpg
Om belaget är matt och enfärgat är det bra, men om det börjar bli gråaktigt och skifta färg är det ett tecken på uttorkning.

Det finns som sagt många fördelar med vallning, men det skall inte handla om det nu, utan hur man vallar.


Först lite praktiska grejer om vallning... Jag kommer använda ett resestrykjärn, men det är givetvis mycket bättre med ett ordentligt vallajärn då de kan hålla temperaturen mycket, mycket bättre. Temperaturen bör ligga runt 100grader och för er som använder strykjärn så brukar två prickar vara bra. Börjar det ryka ifrån vallan gäller det att sänka temperaturen, då är det alldeles för varmt! En bra grej kan vara att torka av järnet mellan vallningarna så att inte varm valla ligger på och osar…

http://img20.imagevenue.com/loc441/th_44106_IMG_0661_122_441lo.jpg
Alltså, inget rykande!

Som ni ser på rykbilden har jag pallat upp skidan med några tejprullar för att få lite stabilitet i vallningen. Om man har någonting att skruva fast skidan i är det jättebra, men det finns inte alltid. Annars fungerar bockar bra. För att få bort ski-stoppersen så att man kan valla och sickla utan krångel tar man ett eller två kraftigare gummiband och låser fast dem i uppfällt läge.

Voilà!
http://img23.imagevenue.com/loc574/th_44662_IMG_0671_122_574lo.jpg

Sådär, nu kan vi nog börja värma upp järnet och ta fram vallan…

http://img152.imagevenue.com/loc448/th_44133_IMG_0662_122_448lo.jpg

Det är alltid bra att göra rent belagen om de ser smutsiga ut eller om man har kört lite vårskidåkning (snön har ju en tendens att vara allt annan än vit då…) och det kan man göra på flera sätt. Dels kan man köpa på sig olika sorters base cleaners och torka med fiberlene och för några extra slantar göra rent belagen. Detta rekommenderar givetvis vallaföretagen då deras produkter används… Om man däremot vill spara pengar rekommenderar jag att man varmsicklar belagen innan vallningen. Man använder sig då av lite gul grundvalla som fungerar till temperaturer runt +15 - +-0 och vallar in det i belaget och innan vallan har stelnat snabbt vallar bort det medan det är varmt. På så sätt tar den varma vallan med sig smutsen och belaget blir rent och fint för seriösare vallning.

http://img149.imagevenue.com/loc432/th_44139_IMG_0666_122_432lo.jpg


Alltså: smält vallan mot järnet och låt vallan droppa över skidan.
Valla in vallan i skidan med jämna rörelser, bli inte kvar på samma plats för länge. Så fort som möjligt innan det svalnar, sickla bort den överflödiga vallan som nu förhoppningsvis har tagit med sig en del smuts. När du sicklar av vallan skall den vara så pass varm att den åker av i delar som veckas framför sickeln… Jag hade lite för lite valla och lite för svala skidor, så det avskrapade är inte exemplariskt… Är det fortfarande smutsigt eller det kanske var väldigt mycket smuts i det bortskrapade: varmsickla en gång till!

En sak som tyvärr alldeles för få gör är att sommarförvara skidorna på ett korrekt sätt. För de som inte vet vad det är så är det när man lägger på ett ordentligt täckande lager med grundvalla och låter det sitta på över sommaren. På så sätt bevarar man belagen och undviker uttorkning. Det man då kan göra när man skall börja använda skidorna är att man värmer sommarvallan och sicklar av den när det blivit lite varm. Man räddar belagen från uttorkning och man får de rengjorda då de skall vallas. Lysande!

Mina skidor var helt nya men det kan ändå vara bra att göra rent de lite lätt, smuts finns överallt.

Nu skall vi börja lägga valla!

Det går till som så att man, precis som när man rengjorde, smälter gul valla över skidorna och vallar in det. Men istället för att skrapa av direkt låter man vallan svalna och går istället på nästa skida och vallar den. När den skidan är vallad är förhoppningsvis den första skidan sval och man kan sickla den.

http://img127.imagevenue.com/loc351/th_44828_IMG_0672_122_351lo.jpg

Om man skall lägga på flera lager valla, vilket jag kommer att göra, är efterarbetet såsom sickling och borstning viktig, av den enkla anledningen att det går in mer valla i skidorna. Man kan inte komma ifrån den eviga diskussionen angående porers varande i skidor, men jag tror att det går in i alla fall! När man sicklar skall man inte ta i allt vad man har, tar man i för mycket kan sickeln lätt böja sig och det blir otrevliga spår i belaget. Lätt tryck och flera gånger är metoden…

http://img14.imagevenue.com/loc424/th_45042_IMG_0668_122_424lo.jpg

Om man vill vara noggrann, och det vill man ju, kan man även borsta upp ytan lite med en mässingsborste eller nylonborste, allt för att öppna upp och se till att så mycket möjligt av nästa lager vax kan komma in, men även för att glidet skall bli bättre vid slutfinishen… Hur valla fungerar med snön och allt sånt får någon annan förklara!

När man borstar gäller det att vara lätt på handen och endast rugga upp ytan lite, 20 små drag över hela skidan räcker. Tänk på att borsten skall vara ganska fin, stråna skall sitta tätt och inte spreta, kanten skall vara jämn så att det inte blir djupa repor i belaget, ja så bra borste som möjligt! Efter borstningen tar man bort uppsicklad och uppborstad valla med trasan.

http://img43.imagevenue.com/loc461/th_45077_IMG_0679_122_461lo.jpg

Nu är det ju bara grundvalla så det räcker med mässingsborsten, nylonborsten tar vi först på de hårdare vallorna… För att få bort valla från stålkanterna tar man sickeln och använder fingret som distans. Var lugna gott folk, min tumme är normal, det är vinkeln som gör att det ser kapad ut…

http://img101.imagevenue.com/loc322/th_45303_IMG_0690_122_322lo.jpg

Nu går vi in på den del av vallningen där det börjar närma sig hantverk och vetenskap. Beroende på vilken typ och temperatur det är på den snö som man skall åka på skall man sedan välja olika glidvallor. Jag struntar totalt i vilken sorts snö det är, det får Anjas gubbe hålla reda på, så jag kollar bara på temperaturen. Om det blir nyårsåkning i Åre måste man ta en blå, grön eller grå valla som har en temperatur för -15 och kallare… Desto "kallare" färg på vallan, desto kallare skall snön vara. Är det vanlig åkning i februari mars så kanske en röd valla som ligger någonstans mellan -5, -10 fungerar bättre. Blir det sommaråkning i Stryn är gul valla det enda man behöver. Alla företagen har lite olika färger för de olika temperaturerna, men gul/orange brukar vara det varmaste och fungerar som grundvalla (de flesta har speciell grundvalla) och grått är oftast det allra kallaste.

Jag kommer att lägga på två lager för att få en liten mix, dels en röd valla, och en blå valla. Den röda vallan är lite bättre än den blå då den innehåller fluor och ju mer fluor det är i vallan, desto bättre, och givetvis dyrare, blir den! Min röda är från -4 till -10.

http://img105.imagevenue.com/loc534/th_49113_IMG_0685_122_534lo.jpg

Jag lägger på ett lager röd valla, smälter och vallar in på båda skidorna och låter de svalna. Sedan sicklar jag av försiktigt, tar bort ev. valla från kanterna och borstar sedan med mässingsborsten.

http://img20.imagevenue.com/loc311/th_49119_IMG_0686_122_311lo.jpg

Vill man ju vara riktigt noggrann kan man gå på med en mjukare (än mässingsborsten) nylonborste och ta några drag med den så att man får ytterligare struktur i skidan, men då börjar det bli extremt. Jag gör det mest för att visa…

http://img161.imagevenue.com/loc395/th_49167_IMG_0692_122_395lo.jpg

Beroende på vilka krav man har på sitt glid och hur perfekt man vill att det skall vara kan man hålla på och lägga i glidvalla till tids ände. Jag tar ett ytterligare lager men med blå valla som är lite kallare och får då en mix på temperatur som ligger lite över -10. Rutinerna är som vanligt: smälta, valla, svalna, sickla och borsta.

http://img105.imagevenue.com/loc592/th_49724_IMG_0697_122_592lo.jpg


Petig och noggrann som jag är sicklar jag och borstar först med mässingen och sedan några drag med den fina nylonborsten, allt för att få en bra struktur. Lite bilder för jämförelse:

Efter sickling:
http://img164.imagevenue.com/loc534/th_49746_sicklat_122_534lo.jpg

Mässingsborste:
http://img136.imagevenue.com/loc600/th_49734_massingsborstat_122_600lo.jpg

Nylonborste:
http://img16.imagevenue.com/loc324/th_49740_nylonborstat_122_324lo.jpg

Om det är sista lagret man lägger, och om man endast vallar för att slippa få dåligt glid kan man göra en liten fuling och strunta i sicklingen och slutfinishen. Att fixa till ytan perfekt är ur ett friåkningsperspektiv ganska onödigt, ett åk i pisten och backen tar bort överflödig valla åt dig. De som tävlar och vill ha maximalt glid från första början kan dock borsta med olika mässings- och nylonborstar. Vill man ha riktigt bra glid kan man förutom att valla med korrekt och bra valla även be om en raceslipning av sina belag hos den lokala skidprånglaren. Se dock till så att det är bra maskiner och kunnig personal som fixar det, har du så pass bra skidor att du är beredd att lägga en racestruktur vill du nog inte få dem förstörda av klåpare.

Det som jag har skrivit ner nu är jäkligt personligt och långt ifrån någon regelbok. Jag rekommenderar verkligen inte alla att gå igenom alla steg 2ggr/skidvecka "bara för att"… När man känner att glidet börjar bli dåligt eller belagen börjar se för taskiga ut kan man ta en varmsickling, ett lager grundvalla, sickla och sen på med glidvalla. Är belagen rena kan man ju bara ta ett lager glidvalla för rådande temperatur.

De som inte bryr sig så jättemycket om belagen och vallningen (jibbare som bara vill komma över platån) kan göra följande procedur lite då och då:
- Varmsickla, grundvalla/glidvalla. Vallning bara för att glidet inte skall bli dåligt alltså.

De lite seriösare:
- varmsickling om det behövs, grundvalla, sickla, glidvalla, sickla, glidvalla.

Och sedan den kategorin som kan tänka sig att borsta lite för att det skall gå in riktigt bra:
- Ev. varmsickling, grundvalla, sickla, borsta, glidvalla, sickla, borsta, glidvalla, sickla, borsta.

Swix har lite filmer på sin hemsida, www://swix.no men jag tycker det är lite väl mycket längdåkning över det hela, även fast de pysslar om ett par carvinglagg… Dock visar de hur man skall använda de olika sakerna. Personligen har jag aldrig haft en valla som man bara värmer lite på järnet och sedan bara kan stryka ut på skidan…

Jag hittade även lite bra läsning på Rex's hemsida: http://rex.fi/rex2006/index.php?id=guides&subId=25 Länkarna till höger är bra, titta runt lite bland dem.


Tråden från TGR http://www.tetongravity.com/forums/show … ase+repair är bra ur den synpunkt att där ser man hur riktiga grejer skall se ut, jämfört med mitt hopplock hemifrån. Bra läsning för den som vill och orkar. Även lite matnyttigt om kanter och lagningar.

Lite sista tips bara:
- Köp stora bitar valla om ni nu tänker underhålla era skidor oftare, ungefär som mitt stora stycke grundvalla, det kostade 250:- och är ungefär 4-5 gånger mer valla än den ask jag köpte för 100:-.
- Riktiga grejer, som vallajärn för 1000:- och fina mässingsborstar för 300:- är jättebra, men mitt Stewardess World och min rostbortagningsborste (jag tror det är det…) kostade mindre tillsammans än bara borsten från skidbutiken och resultatet blir nästintill lika bra. Borstarna tycker jag är skitsamma, dock kan ett riktigt vallajärn vara trevligt. Tror jag att även jag kommer att försöka inskaffa ett snart, just för att det är mycket exaktare i sin värmeavgivning. Sen är mitt lilla messtrykjärn lite smalt för mina halvfetingar.

Lycka till med vallningen!

Om det är något som ni tycker är felaktigt kan jag givetvis ändra. Tips på andra bra länkar lägger jag gärna till om ni vill dela med er.

Jag reserverar mig för ev. tokigheter och felskrivningar.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera

Svar

minusgrader
7 inlägg
minusgrader 7 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad minusgrader (12 år sedan)

långt, coolt. Jag ska ut å valla nu typ

Morn! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Verkar som att bilderna strular lite... jag skall försöka fixa!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 12 år sedan

Så du använde inte mina skidor som exempel på hur torra belag ser ut. Jag nästan ledsen.

Grymt bra skrivet! Det här kan många inkl mig behöva läsa!

Go with fear! Citera
jeppenator
7779 inlägg
jeppenator 7779 inlägg 12 år sedan

grymt bra.. tyvär så ser mina skidor ut som dom i de dåliga exemplet.. vad kan man göra åt saken.. blir de bättre av att man vallar eller är de försent..

bilderna krånglar lite.. min webläsare stängdes ner när jag kollade dom :S

Ill be back Citera
ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan

att man bara har orken att skriva allt detta.

men bra att någon orkar det så dom som inte vet hur man gör lär sig.
peace

go big or go home. biiatch Citera
Filmski
222 inlägg
Filmski 222 inlägg 12 år sedan

bra tips

Mattias-J
244 inlägg
Mattias-J 244 inlägg 12 år sedan

Härligt jobb du har lagt ner. Mycket bättre att ha all info samlat på ett ställe så folk slipper plocka ihop från olika trådar när det är dags att läsa på sig på ämnet.

Jag tycker att du har fått med allt viktigt. Men jag tycker att ett riktigt vallajärn känns som en onödig utgift om man bara tar hand om sina egna skidor och inte står i nån skidbutik. Det funkar tillräckligt bra med ett vanligt strykjärn (ångjärn).

Tallismanen
209 inlägg
Tallismanen 209 inlägg 12 år sedan

Grymt bra! vill valla mina nu!!

Skidor är kul Citera
Bjorsberg
479 inlägg
Bjorsberg 479 inlägg 12 år sedan

intressant

Rydell_Himself
430 inlägg
Rydell_Himself 430 inlägg 12 år sedan

jag orkar inte valla tongue

OlofM
928 inlägg
OlofM 928 inlägg 12 år sedan

mattie :

Härligt jobb du har lagt ner. Mycket bättre att ha all info samlat på ett ställe så folk slipper plocka ihop från olika trådar när det är dags att läsa på sig på ämnet.

Jag tycker att du har fått med allt viktigt. Men jag tycker att ett riktigt vallajärn känns som en onödig utgift om man bara tar hand om sina egna skidor och inte står i nån skidbutik. Det funkar tillräckligt bra med ett vanligt strykjärn (ångjärn).

det är väl bäst utan ångjärn? strykjärn utan hål under.. även fast jag använder ett vanligt strykjärn med ång grejs fast använder inte ångan direkt..

eevez
553 inlägg
eevez 553 inlägg 12 år sedan

phat!

MBurestam
449 inlägg
MBurestam 449 inlägg 12 år sedan

ja de e fett bra att nån tagit sig tid att skriva ner allt.
fick svar på många frågor.
själv har jag bara typ ett ton gul grundvalla som jag vallar med.
bör jag köpa sån där bra glidvalla?
jag kör mycke puder och en del park.

Ground Touch Media Citera
simon-johansson
80 inlägg
simon-johansson 80 inlägg 12 år sedan

(y)

Mattias-J
244 inlägg
Mattias-J 244 inlägg 12 år sedan

Olof_Molin :

mattie :

Härligt jobb du har lagt ner. Mycket bättre att ha all info samlat på ett ställe så folk slipper plocka ihop från olika trådar när det är dags att läsa på sig på ämnet.

Jag tycker att du har fått med allt viktigt. Men jag tycker att ett riktigt vallajärn känns som en onödig utgift om man bara tar hand om sina egna skidor och inte står i nån skidbutik. Det funkar tillräckligt bra med ett vanligt strykjärn (ångjärn).

det är väl bäst utan ångjärn? strykjärn utan hål under.. även fast jag använder ett vanligt strykjärn med ång grejs fast använder inte ångan direkt..

Ja, det är väl kanske bättre, och självklart använder man sig ju inte av ångfunktionen på järnet. Men det jag menar är att ett gammalt avdankat strykjärn fungerar tillräckligt bra för att kunna motivera för mig varför jag ska köpa ett dyrt vallajärn.

Emser
71 inlägg
Emser 71 inlägg 12 år sedan

Snacka om massa info. Jag brukar låta karln fixa med vallningen, eftersom det tydligen är "jätteroligt", o nu förstår jag lite mer smile Vi har offrat farmors gamla strykjärn utan ånga, det funkar kalasfint! Har hört att ånga försämrar kvaliten på vallan? Skröna?

finstorp
35 inlägg
finstorp 35 inlägg 12 år sedan

Grym guide och grymt att det finns människor där ute som tar sig tid.

Keep up the good work.

armada ar6 176 Citera
medxnANDREW
28 inlägg
medxnANDREW 28 inlägg 12 år sedan

Skönt att nån är en del av lösningen istället för att vara en del av problemet big_smile

Bästa svängen Hökarängen! Citera
Hornta
120 inlägg
Hornta 120 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hornta (12 år sedan)

Rydell_Himself :

jag orkar inte valla tongue

Givet att du inte är värsta vallakungen typ Ales Sopotnik (Anjas serviceman) finns det mycket som talar för att resultatet inte blir så mkt sämre om du skippar vallan.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php? … ning_2=218

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Hornta: Den där har varit till diskussion förrut och jag säger bara att det gäller längd skidor och inte utför skidor. Jag lovar att om vi skulle jämföra ett par vallade och ett par ovallade skidor så glider dom vallade skidorna bättre även om du inte är Ales Sopotnik så.

//Hasse

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Hornta
120 inlägg
Hornta 120 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Hornta: Den där har varit till diskussion förrut och jag säger bara att det gäller längd skidor och inte utför skidor. Jag lovar att om vi skulle jämföra ett par vallade och ett par ovallade skidor så glider dom vallade skidorna bättre även om du inte är Ales Sopotnik så.

//Hasse

Ja, detta har diskuterats tidigare och du har rätt i att givet att man gör ett bra grundjobb och använder rätt teknik och preparat när man vallar så kommer du att få ett bättre glid med vallade än ovallade skidor. (Det är bl.a. därför tävlingsåkarnas servicemän lägger ned timmar på att fixa ett par skidor).

Det kräver dock att du även fortsättningsvis sicklar-borstar-vallar skidorna annars blir resultatet sämre än om du inte gjort något alls till att börja med. Ett par skidor som väl blivit behandlade (vallade) en gång har betydligt lättare att dra till sig smuts i belaget än ett par obehandlade, vilket leder till sämre glid (oavsett om det är längd- eller alpinskidor). Den goda positiva effekten efter en vallning försvinner också relativt snabbt.

Och min erfarenhet är att många vallar lite hipp som happ vilket ger ett sämre resultat än om du låter bli att valla överhuvudtaget.

Rose_N
310 inlägg
Rose_N 310 inlägg 12 år sedan

farsan vallar och slipar mina skidor.....jävla nöjd asså....i ST: Anton så var det bästa vallningen på länge...

det som inte dödar dig. det härdar dig Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Skiersdown... dina skidor är med, dock är det en av de bilderna som inte funkar. Jag skall försöka klura ut kodningen så fort jag får tid. Någon som direkt ser vad som inte fungerar med de felaktiga länkarna?

Grejen med ångjärn och vanliga oångande är väl att valla lätt tränger in i hålen... Har man bara stängt av ångan fungar ett sånt också. Men det är väl lite onödigt att repa sönder ett sånt...

Tack för all kritik!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Sådär, nu är alla bilder fixade, tack Peter K för hjälpen...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Yatzy
83 inlägg
Yatzy 83 inlägg 12 år sedan

Finns det någon som har något tips om hur man kan valla sina skidor om man ska gå på stighudar. Mina stighudar lämnar belagen torra när jag drar av dom. Kan ju inte vara bra vare sig för belaget eller stighuden (klistret).

Ni som går mycket toppturer, struntar ni i att valla skidorna. Kör ni på lite vallasprej på toppen efter det att hudarna tagits bort eller finns det någon annan lösning?

te95mne
2 inlägg
te95mne 2 inlägg 12 år sedan

Hasse :

Hornta: Den där har varit till diskussion förrut och jag säger bara att det gäller längd skidor och inte utför skidor. Jag lovar att om vi skulle jämföra ett par vallade och ett par ovallade skidor så glider dom vallade skidorna bättre även om du inte är Ales Sopotnik så.

//Hasse

Nja, som du ser på bilderna i följande länk (davides inlägg). http://www.skibuilders.com/phpBB2/viewt … 086d733cbf så är det faktiskt som man kan se att själva paraffinet bara jämnar till skidan, medan den redan tilljämnade sicklade skidan saknar mikrohår och får en jämn yta. SÅ man kan nog säga att för de som inte känner sig ha tid att lägga på paraffin, sickla, borsta samt polera skidorna kan stålsickling vara ett alternativ OM man vill ta risken. Risken är ju naturligtvis att man inte får till ehlt plana belag!

MnO
2208 inlägg
MnO 2208 inlägg 12 år sedan

All heder åt Carled för att han tar sig tid och fixar till ett så omfattande och seriöst inlägg. Det är nog få som verkligen går igenom hela den proceduren vid varje vallningstillfälle, men så här inför säsongen är det många skidor som hade mått bra av en sådan behandling.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 12 år sedan

Japp, bra jobbat. Personligen brukar väl jag dock bara kladda på valla var tionde dag eller så på kvällen och sickla av skiten i liftkön med liftkortet på morgonen wink

Ewasx
1513 inlägg
Ewasx 1513 inlägg 12 år sedan

Innerst inne behöver man inte valla

Det går ändå

http://www.labournet.de/diskussion/grundrechte/asyl/valla.jpg

KOLLA MITT FOTOALBUM Citera
kebacken
128 inlägg
kebacken 128 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad kebacken (12 år sedan)

Vänta lite nu, tror det är en hel del som behövs förklaras...

För det första: (ang nollan som inte vallar och tror man glider bättre)

ALLT HANDLAR OM FRIKTION!
Ett belag kan jämföras med människans ansiktshud. Det består av miljoner små porer. Porerna är stängda när dom är kalla, och öppnar sig mer desto mer varma de blir.

Dvs att vallning går ut på följande: Fylla porerna med valla.
Eftersom porerna är väldigt små, så krävs det inte mycket valla alls. All valla som ligger "på" belaget är överflöd för maximalt glid. Det är nämnligen när du åker, som friktion uppstår > värme > porer öppnar sig > släpper ut valla > glid.

Därför kan man inte släppa ner en vallad och en ovallad skida utför en backe och se vilken som glider bäst.


Inläggs-författaren säger att man inte ska använda cleaners pga det är onödigt. På samma sätt är det onödigt att smälta ner valla över hela skidan (dropp-smälta från strykjärnet). Det räcker gott och väl med att gnugga valla över belaget.

Att sen smälta in det, det är tålamodskrävande. För perfekt invallning: Värm långsamt över hela belagt tills man känner att undersidan av skidan (grafiken...) blir lite ljummen.

Sen låter man skidan SVALNA HELT. Helst ställas ut i kyla! Detta för att få porerna att verkligen stänga sig.
Sickla sickla sickla, borsta borsta borsta. Klart. Givetvis bör man borsta rent skidan noga och grundvalla innan. Men det är egentligen överkurs.

"VARMSICKLING" = kapa av öppna porer > förstöra belaget > dåligt


Ledsen om det blev rörigt, men hoppas ni förstod några skillnader.
Rätta mig om jag har fel?

Mvh Johan

te95mne
2 inlägg
te95mne 2 inlägg 12 år sedan

Nja, det här med att paraffinet skulle klara av att tränga ner i porer är väl sedan något år, både från belagsleverantörer och nyfikna, konstaterats vara en myt. Sedan om du värmer så hårt att ovansidan på skidan blir ljummen är nog risken mycket stor att du bränner belagen.

Orkar inte länka igen, men att man kan "mätta" belagen och "få paraffin att tränga ner i porerna" är två påståenden som endast hjälper vallafabrikanterna resultat.

Och medan jag håller på, varmsickling är inte farligt för skidan. Faktiskt ett enkelt sätt att rengöra skidan är att värma på det mjukaste paraffinet i vallaboxen och sedan sickla av det snabbt.

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hasse (12 år sedan)

Jag gör så i stället Matajajas att jag klipper och klistrar dina inlägg...:

Hej kände att jag ville tillföra lite rent allmänt om vallning i den här diskussionen trots att frågan var om man kunde låta bli att sickla mellan vallningarna. Detta kanske kan vara av intresse att läsa om inte annat.

Egentligen är vallning en hel vetenskap i sig med en mängd olika tillverkare och deras egna sammansättningar på vallor hit och dit. För att göra det här någorlunda enkelt tänkte jag börja med att berätta hur belaget fungerar sedan hur vallorna fungerar och till sist nåt tips på hur man kan valla.

Är det någon som har ställt sig frågan varför belaget ser ut som det gör egentligen? När skidan/belaget glider över snön blidas friktion som i sin tur medför friktionsvärme. Värmen gör att snön smälter och det bildas en vattenhinna mellan belaget och snön. Ju varmare temperatur ute desto mer vatten bildas och tvärtom vid lägre temperaturer. Kommer det för mycket vatten under skidan bildas ett sug som gör att skidan glider trögt, vilket nog många har kännt när det är plusgrader ute och man haft dåligt eller felvallade skidor. Är det för lite vatten under skidan ökar friktionen mot snökristallerna med sämre glid som följd. Det man eftersträvar är alltså egentligen den perfekta otroligt lilla mängd vatten under skidan för att det ska smörja allra effektivast. Hur uppnår man då detta? Ja ett sätt är att reglera mängden vatten som har kontakt med skidan genom att lägga en struktur i belaget. Strukturen gör att det bildas luftfickor mellan belag och vattnet. Ju varmare snö desto grövre struktur ska man ha i belaget och således finare struktur vid kallare före. För att krångla till det riktigt ordentligt finns det flera olika varianter på strukturer för samma före men det är inget man behöver bry sig särskilt mycket om såvida man inte jagar hundradelar och tusendelar.

Vallans uppgift är att minska belagets vidhäftningsförmåga till vattnet och den eventuella is som bildas då marken kyler vattnet, göra ytan/belaget riktigt slätt samt motståndskraftigt mot att snökristallerna griper tag i belaget och försämrar friktionen. Det är ingen lätt uppgift det inte. En valla består till huvuddelen av olika paraffiner. Numera blandar man i flour i olika mängder eftersom en av flourets egenskaper gör att det i princip inte alls binder vatten. Det är även motståndskraftigt mot smuts. Flourvallor fungerar alltså bäst vid fuktiga förhållanden

För att uppnå ett så bra resultat som möjligt måste man alltså få vallan att sitta kvar på belaget men inte täppa igen strukturen och samtidigt göra strukturen så slät som möjligt i åkriktningen. Sist men inte minst ska vallan och strukturen tillsammans generera lagom vidhäftning mot vattnet så att maximal smörjeffekt (minsta möjliga friktion mellan skidan och snön) uppnås. Kombinerar man nu dessa två tekniker, vallning och struktur, på rätt sätt är man på riktigt god väg mot ett bättre glid än sin kompis.

Hur går man då tillväga när man ska valla (jag utgår här från en ovallad skida)

1. Man "aktiverar belaget med tex fibertexduk eller en fin mässingsborste dvs. man tar bort eventuell oxidering och annat skit som microhår osv. Vill man vara riktigt noga efter borstningen kan man värma in ett mjukt paraffin och sickla av medans det är varmt. Då är skidan ren och klar för att grunda.

2. Grunda/Mätta belaget - Med det menas att man ska fylla igen alla ojämnheter/porer med paraffin. Att föredra är ett mjukt paraffin (för varmgrader). Man smälter in vax, sicklar och borstar fram strukturen med en nylonborste. Detta kan man upprepa några gånger för bättre resultat. Borsta gör man för att ta fram strukturen i belaget igen...och göra det...just det så slätt som möjligt.

3. Man kan lägga ett lager med grafit som man värmer in och borstar av på vanligt sätt. Grafiten är slitstarkt och skyddar det grundande lagret mjuk valla att tränga ut ur belaget. Åkparaffinet sitter även bättre i belaget om man använder grafit under det. Det här steget med grafit är inget som man absolut måste göra med sina belag utan det kan man glatt hoppa över.

4. Nu är det dags för dagens åkparaffin. Mjuk valla för varmare före och hårdare valla för kallare före. Man kan med fördel blanda olika vallor från samma tillverkare för en viss egenskap. Här är det bara att experimentera sig fram. Nå man värmer in vallan och låter skidan kallna sedan sicklar man av den och borstar belaget med nylonborsten. Man borstar ofta för lite! Ju längre skidan får stå och kallna desto bättre sitter faktiskt vallan i belaget.

Voila dags att glida ifrån kompisarna!

Ett tips är att gå ihop några kompisar som man åker ofta med och köpa serviceblock på 1kg hos sporthandlaren. Du får MYCKET mer av samma valla för pengarna. De brukar kosta kring 300:- för valla som räcker flera säsonger lätt. Man kan också titta på pulverparaffiner (finns på burk) som fungerar mycket bra som allroundvalla och de räcker också otroligt länge. Kostar kring 400:- per burk.

Hoppas att någon haft lite behållning av detta!

Så nästa:

Orsaken till att du sicklar belaget innan du lägger på mer paraffin är att du vill borsta fram strukturen ordentligt igen innan du lägger på mer valla. Det räcker alltså inte med att bara sickla utan du ska borsta fram strukturen i belaget också.

Det som man missar om man inte sicklar och borstar innan man lägger på ny valla igen är just steget med att få fram strukturen och i flera omgångar kunna jämna till de små ojämnheter som finns i den. Lite förenklat så smetar man alltså ut valla så att den täcker strukturen och jämnar till den. Nästan som att vaxa en bil så att vattnet lättare rinner av och smutsen inte fastnar så lätt osv i och med att lacken blir slätare.

Varför gör man då hela den här proceduren i så många omgångar (cykler). Jo för när du har utfört den första vallacyklen (smälta på valla, låta kallna, sickla och borsta) har du faktiskt fortfarande en del ojämnheter i belaget som du missade under din första sväng som du förhoppningsvis lägger igen under den andra svängen osv osv osv. Ju fler omgångar man vallar desto jämnare blir belaget och man får alltså bättre glid.

Sen kan man ju tvista om hur många gånger man bör upprepa vallacykeln men ju fler gånger desto jämnare blir belaget och det är det du vill åt. Ett så jämnt belag som möjligt med så få ojämnheter som möjligt eftersom ojänmheterna ökar friktionen mot underlaget.

På ett par nya skidor (som för den delen kommer fabriksvallade för att belagen inte ska torka ut eller oxidera) kan man gott se till att grunda dem ordentligt och sedan underhållsvalla dem så ofta man orkar. Ett par välvallade skidor blir lättare att hantera då de först och främst glider lättare (du behöver) inte bruka lite mkt energi på få skidan dit du vill, belaget blir tåligare mot slitage då det blir lite mer elastiskt än om det vore stelt och torrt.

Ska lägga till att vallan på ett par alpinskidor slits ganska hårt eftersom man ofta åker i ganska höga hastigheter på rätt hårt underlag samt aggressiva snökristaller.

Hoppas det blev lite klarare varför man bör sickla och borsta innan man sätter på mer paraffin.

Så nästa:


Visst är det specifika vallor för alpint bruk och inte bara annan etikett smile

Ska man nu vara riktigt petnoga och gå in på lite detaljer om det här vilket vi börjar göra så ska jag tillägga några saker.

Fibertex använder du förhoppningsvis på belaget innan man lägger på någon valla alls oavsett om sliparen gjort ett bra jobb eller inte för att just precis få bort de mesta av microhåren (som finns där i varierande mängd hur bra du än har slipat skidan) och den beläggning med oxid (är en annan form av rost som ju är en oxidering på järn) som faktiskt hinner bildas där.

Jag sicklar aldrig belaget innan jag lagt på valla för att jämna till det utan är det ojämnt jobbar jag hellre nån sväng till på det i slipen. Sicklar du dem för att få dem jämna får du jobba ganska bra för att få ett bra resultat plus att du får ett belag utan struktur, om du nu inte väljer att lägga den för hand efter sicklingen förstås vilket faktiskt är helt genomförbart men ganska jobbigt plus att det blir sämre än om du lägger en struktur med stenen i maskinen.

Men jag håller med dej om att skidor från fabrik inte alltid har de jämnaste belagen, salomon tex kan man få slipa ner rätt bra för att få belagen plana. Här kommer nu våra åsikter att gå isär: Sicklar du inte belaget, som du nu säger att man inte behöver så missar du ju att få fram strukturen ordentligt. Har jag lagt ner tid på att ta fram rätt struktur i ett belag som passar dagens före säg en grov struktur så vill jag ju gärna dra nytta till max av den åxå. Det blir stor skillnad.

Grafit är inte särskilt dyrt men jag menar mest bara att det steget kan man utan att känna nån särskild skuld för glatt hoppa över. Ofta lägger man på det som du säger och det har en funktion till faktiskt. Det förseglar så att säga grundvallningen så att det du har mättat belagat med inte tränger upp ur belaget lika lätt utan stannar på sin plats smile och gör den nytta den ska.

Såg inte i ditt svar någonstans att du egentligen förklarade varför du anser att man inte behöver sickla och borsta belaget förrän det är dags att byta paraffin. Du berättade om ditt tillvägagångssätt. Så jag väntar fortfarande med spänning på det svaret!


Använd inga vallaväck lösningsmedel eller liknande på belaget där du vill ha glid. Det kan du ha på fästzonerna på ett par längdskidor där du till och med sandpapprar belaget. Det är döden för belaget eftersom det torkar ut belaget och du måste grunda grunda grunda för att få det bra igen. Ska du rengöra så smält på lite valla och sickla av den innan den har hunnit stelna helt.

Köp en allround valla (fråga ett butiksbiträde), droppa den på belaget (vill du spara valla så värmer du klossen lite snabbt mot vallajärnet/strykjärnet och gnider av vallan på belaget.

Sedan värmer du ut vallan jämnt över belaget och låter det kallna. Var försiktig så du inte värmer för mycket utan håll järnet i rörelse (lugna rörelser) hela tiden. Du kan värma belaget så att det bränns eller släpper från skidan om du låter järnet stå på samma ställe för länge men det är ingen risk om du bara håller järnet i rörelse.

Ställ ut skidan ett tag så den svalnar och ta sedan och sickla den (skrapa bort överflödig valla från belaget) och borsta belaget med en nylonborste om du har någon. Ut å åk!

Sen en till då då:
Du har både rätt och fel i det du säger. Sicklingen i sig hjälper ju inte till att trycka in mer valla i belagets ojämnheter utan det gör man ju bara för att man vill får bort så mkt överflödig valla som möjligt innan man börjar borsta fram strukturen.

Sen är det ju ett helt kapitel i sej att borsta upp belaget också men det känns väldigt orelevant hur exakt man ska göra och vilka procedurer man ska tillämpa. Kan bara nämna lite kort om det. Efter du har sicklat vill du egentligen borsta med flera olika borstar beroende på temperaturen och till vilken disciplin du ska ha skidan. Ett sätt kan vara att först ta fram strukturen med en koppar, bronsborste och sedan polera upp ytan med en nylonborste ocg till sist fixa din finish med en lite finurlig hästhårsborste. Det du har gjort då är att du har fördelat ut vallan så jämnt som det bara går med maximalt med struktur framme som alltså inte är igenfylld av valla. Mestadels ger borstning med maskin ger bättre resultat än att borsta för hand. Vanligen handborstar man med en nylonborste.

Du tänker ju helt logiskt när du menar att man redan lagt valla i alla ojämnheter och därför inte behöver lägga på mer eftersom den valla som redan finns där är i vägen så att säga. Men hela poängen är helt enkelt att man vill ta fram strukturen mellan varje ny valla omgång och egentligen låta vallan kallna ordentligt på belaget (fästa ordentligt) så att man kan fördela ut vallan till ett jämnt ytskikt. Flera lager med det där jämna ytskitet håller helt enkelt bättre.

Som svar på frågan om det är värt besväret att sickla: Tja visst kan man märka skillnad och frågar du Anja P säger hon en sak och frågar du dej själv så säger du kanske en annan sak. Men det är inget farligt för belaget i sej att göra så. Du sabbar ju inte din skida direkt men du ger den inte möjligheten att fungera optimalt heller. Prova i vinter och se om du märker någon skillnad vetja så vet du om det är värt besväret för det du åker

Sen avslutar vi MM:s slut kläm:

Som tydligt framgår av denna tråd finns det lika många rätt som fel när det gäller skidvallning beroende på vem man frågar och vilket årtal det står i kalendern. För den som inte är ute efter maximalt glid för tävling föreslår jag helt enkelt följande basprocedur.

1. Rengör skidan genom att smälta in ett mjukt paraffin (glidvalla för + grader) rikligt över hela glidytan. Medan det fortfarande är varmt (låt skidorna stå 5 minuter i rumsvärme) sicklar du av så mycket som möjligt med en bra plastsickel. Ta gärna avslutningsvis några drag med borsten.

2. Smält in ett paraffin för den temperatur du kommer att åka i. Tre olika paraffin är bra att ha, ett för + grader, ett för 0 - 10 gr, och ett för -10 och kallare. Upprepa momenten enligt 1, men låt skidorna stå lite längre denna gång så parafinet hamnar på rumstemperatur, vilket tar omkring 20-30 minuter. Sickla därefter bort överflödigt parafin med plastsickeln och borsta noggrannt hela belagsytan.

3. Redo för utförskörning.

Och...vill du komplicera det hela är kartan oändlig...istället för att sickla skidorna kan man ställa in dem över natten i en tryckkammare och därefter borsta dem ... tydlig går det också bra med en inte allt för varm bastu...


Nu blev det jätte långt så. Men så slipper alla hoppa.

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
Mattis-J
62 inlägg
Mattis-J 62 inlägg 12 år sedan

Hasse smile

Tjaaa
215 inlägg
Tjaaa 215 inlägg 12 år sedan

Tack!
Snacka med Johan om ni kan få den klistrad i forumet.
Väldigt fin tråd, har förhoppningsvis lärt mig massor?!

Men jag är inte säker! Citera
jake_23
19 inlägg
jake_23 19 inlägg 12 år sedan

Trevlig tråd!

jake_19 Citera
Signelinho
328 inlägg
Signelinho 328 inlägg 12 år sedan

Herr Hasse och Herr Carled kan ju lugna sig lite. Jag kör ifrån er utan galna vallningskillz. Så länge som man bara kör bottenlöst puder (som jag gör), så behöver man inte hålla på och racepreppa skidorna i all oändlighet medans polarna sitter på afterskin.

Nhi
417 inlägg
Nhi 417 inlägg 12 år sedan

Denna tråd blev en stor framgång. Du har klargjort allt för mig om valla i alla fall. Kanske ska valla lite oftare och börja göra det själv eller möjligvis med förälders hjälp. wink Jag brukar alltid lämna in skidorna på vallning, dels utav okunnighet och dels för att det är bekvämt. Detta precis innan säsongen börjar. Kanske ska lämna in dem varje gång jag kommer hem från fjälltrakterna åtminstone... Tack för all info!

ME2
281 inlägg
ME2 281 inlägg 12 år sedan

Som skidåkare gäller det ju att maximera skidåkning och afterski samtidigt som man håller kostnaderna nere! Då är det ju Dakine Full Throttle Gel Wax som gäller! Man klämmer ut lite på en trasa sen polerar man belagen tar typ 2 minuter totalt.. Sen har man en valla som räcker i en dag och om man dessutom har haft på produkten när man är inne i en varmt stuga elimineras behovet av stighudar.. det är bara att traska uppåt för utför står de stilla... Men har man vallat dem utomhus då jävlar glider de! dessutom har vallan en fin grön färg och det är en motorcykel på flaskan big_smile

pink is punk Citera
isen
11 inlägg
isen 11 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad isen (12 år sedan)

Den traditionella metoden för vallning tar tid!
Nya tider med nya idéer har utvecklat nu produkter.
Nya produkter med nytt tankesätt och ny funktion.
Kolla in och läs om NANOWAX,
inom snar framtid är de säkert de som gäller
och inte mammas gamla strykjärn.
Jag tror jag kör med de i vinter!

Kolla denna sida för info:
http://qualityshopping.se/nanowax/


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook