Hur Du vallar dina skidor

Nhi
417 inlägg
Nhi 417 inlägg 12 år sedan

isen :

Den traditionella metoden för vallning tar tid!
Nya tider med nya idéer har utvecklat nu produkter.
Nya produkter med nytt tankesätt och ny funktion.
Kolla in och läs om NANOWAX,
inom snar framtid är de säkert de som gäller
och inte mammas gamla strykjärn.
Jag tror jag kör med de i vinter!

Kolla denna sida för info:
http://qualityshopping.se/nanowax/

Det verkar bra för mig som är lat... wink

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Bra jobb Hasse...

Signelinho, i luften behöver man ingen valla... De som är smartast droppar därför högst! Jamie Pierre hatar alltså vallning.

Nu är tråden länkad på framsidan, storhetsvansinne eller vad?!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Sick_Pete
40 inlägg
Sick_Pete 40 inlägg 12 år sedan

Säger bara Liquid Lustre från Tv-shop....

Frealsare
249 inlägg
Frealsare 249 inlägg 12 år sedan

Jösses, sicken massa info!
Good Work Carled!
Sen kan man ju inte låta bli att imponeras över Hasses inlägg...sjukt.
Som den slöis jag är brukar jag se till att lämna in mina skidor innan och någon gång under säsongen för en redig genomgång och sedan bara be någon kunnig polare slänga på lite valla då och då under säsong.

Holmström Citera
Kibbitz
32 inlägg
Kibbitz 32 inlägg 12 år sedan

Fett vilken nice guide! Two thumbs up!

Spank_me2
1 inlägg
Spank_me2 1 inlägg 12 år sedan

bra skrivet. jag har hört att det funkar lika bra med en bit Siden, att putsa med. Men det är nog inte helt fel med riktiga borstar.

SnowFoxTuven
40 inlägg
SnowFoxTuven 40 inlägg 12 år sedan

Valla är lite överskattat. det är bara att köra tills skidan går sönder.

Alexander Citera
Jwalerius
807 inlägg
Jwalerius 807 inlägg 12 år sedan

ja palla valla, wicket ryhme

Carled
3588 inlägg

Du får ersätta mitt scrollhjul Lillkivi!!! Det räcker med att mitt inlägg som visas i början av varje ny sida är långt, inga mer onödiga citat.

robins
265 inlägg
robins 265 inlägg 12 år sedan

kunde de

är de här man skriver forumsignaturen? Citera
Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 12 år sedan

skidor och vallning har inget med varann och göra.

mwikner
44 inlägg
mwikner 44 inlägg 12 år sedan

var köper man valla? längdvalla funkar inte va?

holl Citera
Skiller
113 inlägg
Skiller 113 inlägg 12 år sedan

Mycket bra helt enkelt!smile

Dont Worry Be Happy! Citera
Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 12 år sedan

Tips till snowboardåkare!

Svårt att hitta tillräckligt breda sicklar? Gå till en glasmästare som skärm till en stor och bra sickel som är 100% plan!

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 12 år sedan

har ett exakt lika strykjärn att valla med. men jag tror det är för kallt för det hjälper typ inte när man vallar. men ska porva lite nya tekniker

Ebony_Joloo
17 inlägg
Ebony_Joloo 17 inlägg 12 år sedan

Blanda in lite minusvalla när man använder valla för varma tempraturer så håller de bättre.

Åå sen till ovansidan då. Smeta på vanligt blivax låt torka, putsa upp, om man gör detta så slipper man att snö fastnar på ovansidan av de, de ska helst ha ett någorlunda bra ytskikt. Är de så att de är skadat, repor osv, stryk på lite epoxylim så blir de jämt och fint igen,.

Att hålla på och fixa en massa med skidorna kan väl vara bra de men de är väl inte mot den alpinatvälingsåkningen som den sida är riktat mot, så skidor är ju till för att ha skoj på, en sliten skida har man roligare på för man inte bryrsig så mycket om sten eller annat skräp.

Ebony flying action circus Citera
Teddan
61 inlägg
Teddan 61 inlägg 12 år sedan

Jag ska bara ut o köpa lite ny valla! För nu vet ja ju hur man använder skiten! big_smile Tackar!
Ha D!

hejdå Citera
welle
771 inlägg
welle 771 inlägg 12 år sedan

hur orkar man! jag lärde mig valla när jag praoa på alpingaraget!!

goooosh idiot

holla Citera
u97toot
1 inlägg
u97toot 1 inlägg 12 år sedan

Hej!

Snyggt arbete och bra tips. Det fins en cool sida för mer valla info: www://swixschool.com

Tänk på att valla är inte bara glid, ett "väloljat" belag ökar livslängden på skidorna/brädan avsevärt

Lee-nus
2681 inlägg
Lee-nus 2681 inlägg 12 år sedan

jättebra jobb med detta!

Carled
3588 inlägg

Tack för alla kommentarer!

Jag gillade Ebony Joloo's tips om att lägga på lite bilvax på ovansidan för att slippa att snön fastnar... Jag skall helt klart testa! Völkl Sumo har ju läder på ovansidan för att slippa snön, verkar lite smidigare att vaxa lite bara!

Monkey
23 inlägg
Monkey 23 inlägg 12 år sedan

jeppenator :

grymt bra.. tyvär så ser mina skidor ut som dom i de dåliga exemplet.. vad kan man göra åt saken.. blir de bättre av att man vallar eller är de försent..

bilderna krånglar lite.. min webläsare stängdes ner när jag kollade dom :S

Om dom är allt för torra kan det vara en bra ide att lämna in skidorna på planslipning för att få bort den yttersta "döda" ytan på belaget

joel_galen
1 inlägg
joel_galen 1 inlägg 12 år sedan

tjo!
bra skrevet, blir redit sögen på å valla mina skidor nu!!

Dannemannen
13 inlägg
Dannemannen 13 inlägg 12 år sedan

vallastrykjärn är onödig lyx, gå på second hand och köp ett oldschool järn... funkar prima! jag har svårt att hitta en isakrapa som är så pass bred att det tar min bräda... kanske inte spelar någon roll och skrapan inte skrapar hela bräda på ett drag???

z1mz
16 inlägg
z1mz 16 inlägg 12 år sedan

samma sak till snowboard då antar jag?!

Carverputte
3 inlägg
Carverputte 3 inlägg 12 år sedan

Som gammal tävlingsåkare och därefter Raceförälder till 3 barn senaste 10åren vet jag inte själv ibland hur många par skidor jag vallar i veckan under säsongen...många timmar i garaget blir det iallafall !
Läste igenom allt ovan PUST! så långt.
Du kan nå nästan lika bra resultat med den utrustning som artikelförfattaren använder, men den utrustning som är gjord för skidvallning gör det hela så mycket enklare och framförallt mycket snabbare (om man skall göra 4-5 par samma kväll).

En sak jag direkt reagerar på är att ni bara pratar mjuka vallor (som sportaffärerna gladeligen kränger till er varje vecka) vilka för banbruk bara håller några få åk medans en grön hård valla håller flera dagar och skillnaden i glid bara kan urskönjas på laboratorienivå.
Mitt tips är 1kg kloss grön Vauthi, glid i tävlingsklass och håller kanonbra, måste dock varmsicklas direkt bakom strykjärnet.

Mvh Patrik

boerse
1 inlägg
boerse 1 inlägg 12 år sedan

En bra skriven artikel och jag kan bara hålla med. Som junior var jag aktiv längdskidåkare och tävlade flitigt. Då vallade man o borstade mycket....(skidorna alltså) Sedan många år är jag helt hängiven snowboardåkare och en av dom få som faktiskt vallar brädor som tusan.. Jag är otroligt förvånad hur snowboard åkare tar hand om sina brädor o belag. Att lägga ned många tusenlappar och sen inte valla är helknäppt. För mig är det döviktigt att ha bra glid på brädan. Att ta sig fram på långa transporter och glida förbi dom som sitter, hoppar och .. ja ni vet. Ett lite tips till dom som letar sicklar. Försök inte leta i en skidbutik efter en sickel som är bredare en din bräda, dom tittar bara konstigt på dig. Valla bräda?? Åk in till den lokala glasmästaren. Be honom kapa till en 30 cm bit av Makrylon. Det är ett matrial som liknar plex men som går att bocka skuva och slipa. När du kommer hem drar du av kanten med en elhyvel. Funkar kanonbra. Börjar kanten bli slö är det bara dra ett tag med elhyveln. När man sicklar o vallar snowboard får man också se vilken kvalité brädan har. Det är många som inte är helt plana. Ett tips är att ha med sig en sickel eller en stållinjal när du väljer ut din bräda.

Hellekopter
2 inlägg
Hellekopter 2 inlägg 12 år sedan

är det samma vallningsmetod för snowboard?

Roof
308 inlägg
Roof 308 inlägg 12 år sedan

Hellyeah :

är det samma vallningsmetod för snowboard?

ja

Dannemannen
13 inlägg
Dannemannen 13 inlägg 12 år sedan

rutinerade längdskidåkare kan man lita på... en grön enkilos kloss får det nog bli

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 12 år sedan

http://www.burton.com/btv_trickstips.as … ntent_id=1

Burtons vallavideo...

Smokin Superpark Union Team Force Citera
crilleus
721 inlägg
crilleus 721 inlägg 12 år sedan

Någon som har provat Dakines spraywax? http://www.skistore.se/catalog/product_ … cts_id=340 verkar perfekt för en slöhög som mig tongue

Forumsignatur Citera
skimon
6 inlägg
skimon 6 inlägg 12 år sedan

mattie :

Olof_Molin :

mattie :

Härligt jobb du har lagt ner. Mycket bättre att ha all info samlat på ett ställe så folk slipper plocka ihop från olika trådar när det är dags att läsa på sig på ämnet.

Jag tycker att du har fått med allt viktigt. Men jag tycker att ett riktigt vallajärn känns som en onödig utgift om man bara tar hand om sina egna skidor och inte står i nån skidbutik. Det funkar tillräckligt bra med ett vanligt strykjärn (ångjärn).

det är väl bäst utan ångjärn? strykjärn utan hål under.. även fast jag använder ett vanligt strykjärn med ång grejs fast använder inte ångan direkt..

Ja, det är väl kanske bättre, och självklart använder man sig ju inte av ångfunktionen på järnet. Men det jag menar är att ett gammalt avdankat strykjärn fungerar tillräckligt bra för att kunna motivera för mig varför jag ska köpa ett dyrt vallajärn.

Det beror vell på i hur rädd om grejjerna man är, själv tkr jag det är mycket lättare att valla med ett vallastrykjärn.

Wahlstrumpa
35 inlägg
Wahlstrumpa 35 inlägg 12 år sedan

Klockeliklock!

Gripenbark
10 inlägg
Gripenbark 10 inlägg 12 år sedan

nice guide..

makafone
335 inlägg
makafone 335 inlägg 12 år sedan

raila?

Carled
3588 inlägg

Raila?! Vet hut! Gå och valla skidorna istället för att förstöra dem!

HultEM
96 inlägg
HultEM 96 inlägg 12 år sedan

med risk för att låta bordskämd, men jag som aldrig ägt ett par skidor undrar helt enkelt. går det inte att lämna in skidorna, menar om det här med vallning är så viktigt (jag trodde det var något man sysslade med på 1800-talet och i längdskidåkning) kan man inte lämna in dem hos en skidshop säg 1 gång i månaden, det kan ju inte kosta mycket, eller?

Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

En gång i månaden?? Ska du inte åka på dom eller??

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
HultEM
96 inlägg
HultEM 96 inlägg 12 år sedan

haha, va fan vet jag. jag hyr skidor i en vecka och sen så ser jag dem aldrig mer. menade en grov vallning och sen kan man smörja på nån "skit" själv utan att ha ett kemilabb i källaren.

p.s. vad kan en vallning hos butiker kosta?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook