Hur Du vallar dina skidor

Jesper-am-Arlberg
283 inlägg
Jesper-am-Arlberg 283 inlägg 12 år sedan

Drakbabis :

isen :

Den traditionella metoden för vallning tar tid!
Nya tider med nya idéer har utvecklat nu produkter.
Nya produkter med nytt tankesätt och ny funktion.
Kolla in och läs om NANOWAX,
inom snar framtid är de säkert de som gäller
och inte mammas gamla strykjärn.
Jag tror jag kör med de i vinter!

Kolla denna sida för info:
http://qualityshopping.se/nanowax/

Det verkar bra för mig som är lat... wink

Har testat Nanowax under en tävlig o det funkar bra iaf för 1 åk, tog på nytt varje åk (var ju fritt). Dock skulle jag inte ersätta den vanliga vallen. men att ha med sig upp i backen är en bra ide.

-Ich Liebe Gefahr- Citera
tinyterje
13 inlägg
tinyterje 13 inlägg 12 år sedan

Jesper-am-Arlberg :

Drakbabis :

isen :

Den traditionella metoden för vallning tar tid!
Nya tider med nya idéer har utvecklat nu produkter.
Nya produkter med nytt tankesätt och ny funktion.
Kolla in och läs om NANOWAX,
inom snar framtid är de säkert de som gäller
och inte mammas gamla strykjärn.
Jag tror jag kör med de i vinter!

Kolla denna sida för info:
http://qualityshopping.se/nanowax/

Det verkar bra för mig som är lat... wink

Har testat Nanowax under en tävlig o det funkar bra iaf för 1 åk, tog på nytt varje åk (var ju fritt). Dock skulle jag inte ersätta den vanliga vallen. men att ha med sig upp i backen är en bra ide.

Grymt enkelt att applicera iaf!

teddan Citera
Dannemannen
13 inlägg
Dannemannen 13 inlägg 12 år sedan

Vad säger ni om det här? en doktorsavhandling som visar att valla är onödigt!!!

http://www.miun.se/mhtemplates/MHNewsPage____21738.aspx

komentarer?

Hornta
120 inlägg
Hornta 120 inlägg 12 år sedan

Dannemannen :

Vad säger ni om det här? en doktorsavhandling som visar att valla är onödigt!!!

http://www.miun.se/mhtemplates/MHNewsPage____21738.aspx

komentarer?

Om du läser längre upp i tråden så har detta redan varit uppe för diskussion.

dave-mf
9 inlägg
dave-mf 9 inlägg 12 år sedan

vad fan är sickla.....kan ni inte skriva så att en stackars skåning förstår. i mitt land säger man skrapa av...

tinyterje
13 inlägg

dave-mf :

vad fan är sickla.....kan ni inte skriva så att en stackars skåning förstår. i mitt land säger man skrapa av...

same shit, different name..

teddan Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

dave-mf :

No habla danska, sorry! Men det verkade som om budskapet gick fram iaf.! ;-) Du lärde dig iaf. ett nytt ord att knäcka polarna med...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
sanden
1 inlägg
sanden 1 inlägg 12 år sedan

Min vallning som alltid har funkat lika bra är att använda blåbärssopa.

fleetwood
3 inlägg
fleetwood 3 inlägg 12 år sedan

om man ska valla sin snowboard, måste man ta bort gammal valla eller är det okej om man lägger på lite till.
och så undrar jag om det finns transparant eller färgade vallor för min bräda har lite olika färger under?

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

carled ? när kommer din version av hur man vallar ett par skidor bak i bussen på en resa till alperna ?

on the way down its awesome! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 12 år sedan

Förhoppningsvis kan den komma redan denna säsong, men då inte bussresa till Alperna utan istället till Ramundberget med Freeskiers... Om det är så att jag åker skidbuss någonstans så kommer jag självklart göra allt för att få med skidor och vallaprylar på bussen, det måste ju genomföras!!!

Jag lägger upp bilder och sånt så fort jag får det genomfört!

tinyterje
13 inlägg

fleetwood :

om man ska valla sin snowboard, måste man ta bort gammal valla eller är det okej om man lägger på lite till.
och så undrar jag om det finns transparant eller färgade vallor för min bräda har lite olika färger under?

Sickla av gammal valla först (om belaget är mycket skitigt är det bra att torka rent med en "cleaner"-vätska också)och valla sedan på med nytt smet..

Det finns ju både transparenta och färgade vallor, ofta beroende på vilken temperatur den är anpassad till, men vad jag vet så är det ingen av dem som "färgar av sig" på belaget.

Läs igenom vallaguiden överst för mer detaljer..

Good Luck!

teddan Citera
HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 11 år sedan

Varför allt detta jobb? XD

http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_17077482.asp

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 11 år sedan

Vallning ger inre harmoni... Så enkelt är det!

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 11 år sedan

tinyterje :

Det finns ju både transparenta och färgade vallor, ofta beroende på vilken temperatur den är anpassad till, men vad jag vet så är det ingen av dem som "färgar av sig" på belaget.

Jag vill bara tillägga att jag av misstag har färgat ganska många belag genom att valla dem. Detta både på vanliga lagg, snowboards och längdskidor (belagen är ju rätt lika). Så om du är extremt rädd om utseendet på dina belag så får du välja en valla som matchar din overall... Annars rekommenderas att valla efter temperaturen istället smile

(jag är medveten om att tråden är gammal men det är ju bra om det står rätt om någon letar fram den)

baehrendtzemil
56 inlägg
baehrendtzemil 56 inlägg 11 år sedan

caviar du har alldeles för lite att göra!!

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 11 år sedan

Bra att den åker upp, ta hand om era grejor så håller dem längre!
Har en custom från 96 i garaget som ser ut som ny ut fortfarande, sjukt bra glid på den nu eftersom vi har åkt så myket på den. Glider ifrån allt på transporterna smile

Far är gammal längdskidåkare så den är väääl omhändertagen wink

Extreme79
102 inlägg
Extreme79 102 inlägg 11 år sedan

det där har jag som yrke! Jävligt bra tråd måste jag få säga... Ska man stå en helsäsong i Åre i verkstaden smile sköt om er och ta hand om era skidor... man har ju fått in bra skräck exempel hahaha ojoj men roligt är det smile))))))

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 11 år sedan

Carled :

Vallning ger inre harmoni... Så enkelt är det!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
xalime
124 inlägg
xalime 124 inlägg 11 år sedan

Är det någon som har bra tips vad man kan använda som sickel för snowboards?

tinyterje
13 inlägg
tinyterje 13 inlägg 11 år sedan

En vanlig isskrapa till bilen funkar bra, eller körkortet eller nåt annat hårt och platt.. annars kan man ju köpa en "riktig" sickel..

teddan Citera
Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 11 år sedan

Om man verkligen skall ha bra glid så är det nog klokt att använda en riktig sickel eftersom poängen är att få en perfekt yta. Men då ska man ju även borsta och trixa.

riber
192 inlägg
riber 192 inlägg 11 år sedan

kul att du har tagit dej tid att lära upp oss latkorvar, kommer ihåg när jag var liten, då brukade jag gnida ett värmeljus mot belaget hehe

riber Citera
Carlstedt
134 inlägg
Carlstedt 134 inlägg 10 år sedan

Är det någon som vet om stålull fungerar som alternativ till mässingborste? Eller finns det något annat i hemmet som skulle kunna tänka sig att fungera, istället för att köpa dyra mässingborstar.

www.stokedinfernie.blogg.se Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 10 år sedan

Stålull kanske funkar, testa lite grann och rapportera... Men den stålborsten jag använder är långt ifrån dyr, denna på CO funkar klart bättre än stålull, men inte fullt så bra som Swix-överklassborstar. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=22538731 om man känner att man vill borsta så gör den iaf. jobbet.

Carlstedt
134 inlägg
Carlstedt 134 inlägg 10 år sedan

Är du säker på att det är jusst den http://www.clasohlson.se/Product/Produc … id=2538731 borsten du använder, känns som att en stålborste borde vara väldigt "hård". De stålborstar jag träffat på har kännts väldigt hårda i alla fall men finns kanske olika "typer".

www.stokedinfernie.blogg.se Citera
Carled
3588 inlägg

Jag sa inte att det var just den, men en liknande, min är kanske lite finare, men jag betalade nog inte mer än en 50-lapp för min... Om den är hård får man bara se till att borsta försiktigare, det som däremot är viktigt är att borsten är lika långa, dvs. jämna. En riktig borste är ju jäkligt exakt och precis...

Lins
16 inlägg
Lins 16 inlägg 10 år sedan

Jag har precis vallat mina skidor med kallvalla för första gången på säkert 6 år (har lämnat in de senaste åren). Resultat: Det blev SKITDÅLIGT. Helt omöjligt att sickla av och få belaget jämt. Det var i o f s länge sen jag använde kallvalla så jag minns inte riktigt om det alltid är så här.
Ser tre alternativ;

* Vallan är asgammal och har gjort sitt
* Jag gjorde fel någonstans i processen (för varmt, för kallt, för kort tid, lång tid, för lite valla, för mycket valla etc)
* Det är helt enkelt så här svårt, man ska lida när man vallar

Ge mig gärna uppslag vad som är troligt.
Fy fabian, mycket jobb för inget alls känns det just nu som. Hoppas skidorna glider i Hemsedal på fredag...

Linn

Linsan Citera
Alexander_Andersson
52 inlägg
Alexander_Andersson 52 inlägg 10 år sedan

Det skall inte vara så svårt! Har du en vass plastsikkel? Är belaget jämt från början (är det konkavt sikklar du bara längs stålkanterna och då är en planslip att rekommendera) du ser det genom att lägga något plant och smalt ex en stålsikkel på tvärs mot det rena belaget, det ska inte vara mellanrum nånstans.
Alternativt att du lagt på sjuka mängder valla och då är det bara att gneta på!
Lycka till!

sommar är bara en transportsträcka.. Citera
Carled
3588 inlägg

Menar du att det blev flagigt när du sicklade av det, vallan hade alltså inte gått in i skidan?

Om det är fallet kan du bara testa att värma på den vallan som ligger kvar och se om den går in bättre i skidan, passa dig dock för att värma för länge på samma stund så du bränner skidorna... Jag tror alltså på en kombo av för kort tid och för svalt. Bättre injobbning alltså! Kan valla bli för gammal?!

Annars är fetare skidor alt. hårdare bindningar alltid ett vettigt alternativ!

Jarle
3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 10 år sedan

Lins :

Jag har precis vallat mina skidor med kallvalla för första gången på säkert 6 år (har lämnat in de senaste åren).

Såvida du inte har lämnat in skidorna jäkligt ofta så har du nog svarat på din egen fråga. Belaget är sabbat, absorberar ingen valla = skitdåligt... Kanske?

skistore.se/mtbstore.se Citera
Lins
16 inlägg

Tack för svar!!!
(Hm. Jag HAR faktiskt vallat mina skidor förr... både själv och på verkstad... men minns inte när jag vallade med kallvalla senast (ska bli 20 minus i Hemsedal i helgen).)

Det blev liksom flagnigt och sprucket och inte alls så bra. Förmodligen är det en kombination av vad ni trodde - jag jobbade in den för dåligt, för kallt järn och tog för mycket valla... Shit. Ja nu får jag åka på det ändå, för bussen går om 2 timmar... he he...
smile

Linsan Citera
Hnrk
90 inlägg
Hnrk 90 inlägg 10 år sedan

Kallvalla är mycket hårdare och sprödare än en varmvalla, så det är inte alls ovanligt att det blir precis så som du beskriver när man vallar för kallt före. Men det är bara att sickla ordentligt även om det är svårare än normalt...

Lins
16 inlägg

Det blev bra trots allt! Skidorna gled finfint!
smile

Linsan Citera
skidkillen
2 inlägg
skidkillen 2 inlägg 10 år sedan

Mycket bra tips. Ska ta och ge mina skidor en riktig omgång inför säsong!!
//Skidkillen

Skidkillen Citera
oscarius
1352 inlägg
oscarius 1352 inlägg 10 år sedan

Sådärja..
Ni som vill veta mer;
http://www.skituning101.com/2008/11/cha … guide.html

JonSunnerheim
28 inlägg
JonSunnerheim 28 inlägg 10 år sedan

Tackar för en mycket bra tråd! smile

Flowerboy
3 inlägg
Flowerboy 3 inlägg 9 år sedan

Köpte begangnat fungerande juste styrkjärn (utan hål) på myrorna idag för 25,-, ska hem och valla idag... Skidorna måste fixas till inför påsk-resan!

Carvit
11 inlägg
Carvit 11 inlägg 9 år sedan

Carled :

Med tanke på avsaknaden av utförliga vallningstrådar här på Freeride bestämde jag mig efter lite konsultation av andra användare att det var dags att göra en insats… Det mest av min s.k. kunskap är inhämtad här på Freeride och på Teton Gravity Research's forum. Tanken var att skapa någonting liknande detta: http://www.tetongravity.com/forums/show … ase+repair där har ni även väldigt bra kompletterande information och lite mer seriös utrustning. Det jag använder mig av är lite mer på entusiastnivå (det är säkert TGR-killens också, men nån tusenlapp dyrare…)men fungerar ungefär likvärdigt.

http://img233.imageshack.us/img233/6351 … dj3.th.jpg

Detta kommer jag att använda mig av:
1 st resestrykjärn (saknaden av ånghål gör att det inte förstörs av vallning utan går att använda efter lite rengöring!)
1 vass isskrapa som sickel
1 metallspackel som också fungerar som sickel
Lite olika former av borstar, 1 stor mässingsborste och 1 finare
En tygtrasa för avtorkning
Lite reklamtejp som jag lägger skidorna på för att slippa balansera på bindningarna
Vax: gult grundvax för varma temperaturer, rött vax och blått vax. Det kommer mer om det sen.

Självklart har jag även ett par skidor som skall vallas…

Många av er kanske tycker att det är helt värdelöst att valla och att man inte behöver vara så jäkla petnoga, men det håller jag inte med om. Man kanske inte behöver valla i 2 timmar efter varje åkdag, men nog skall man försöka slänga på lite valla efter några dagars intensiv åkning. För det första så kommer belagen att klara sig mycket längre. Om de sköts och aldrig tillåts torka ut kommer glidet bli mycket bättre. För det andra så blir det mycket roligare att åka med ett par välvallade skidor, dels går det fortare på transporter och du slipper staka ihjäl dig, och för alla jibbers där ute, du slipper landa kort på hoppen på grund av att du inte får tillräckligt med fart… Jag har många polare som kan garantera att jag alltid brukar starta några meter längre ned då vi kör park, trots att vi väger lika mycket.

Några bilder på torra och ledsna belag:

http://img7.imagevenue.com/loc354/th_43 … _354lo.jpg http://img13.imagevenue.com/loc493/th_4 … _493lo.jpg

En bild på mina nya skidor, alltså ett friskt och trevligt belag:

http://img106.imagevenue.com/loc303/th_ … _303lo.jpg
Om belaget är matt och enfärgat är det bra, men om det börjar bli gråaktigt och skifta färg är det ett tecken på uttorkning.

Det finns som sagt många fördelar med vallning, men det skall inte handla om det nu, utan hur man vallar.

Först lite praktiska grejer om vallning... Jag kommer använda ett resestrykjärn, men det är givetvis mycket bättre med ett ordentligt vallajärn då de kan hålla temperaturen mycket, mycket bättre. Temperaturen bör ligga runt 100grader och för er som använder strykjärn så brukar två prickar vara bra. Börjar det ryka ifrån vallan gäller det att sänka temperaturen, då är det alldeles för varmt! En bra grej kan vara att torka av järnet mellan vallningarna så att inte varm valla ligger på och osar…

http://img20.imagevenue.com/loc441/th_4 … _441lo.jpg
Alltså, inget rykande!

Som ni ser på rykbilden har jag pallat upp skidan med några tejprullar för att få lite stabilitet i vallningen. Om man har någonting att skruva fast skidan i är det jättebra, men det finns inte alltid. Annars fungerar bockar bra. För att få bort ski-stoppersen så att man kan valla och sickla utan krångel tar man ett eller två kraftigare gummiband och låser fast dem i uppfällt läge.

Voilà!
http://img23.imagevenue.com/loc574/th_4 … _574lo.jpg

Sådär, nu kan vi nog börja värma upp järnet och ta fram vallan…

http://img152.imagevenue.com/loc448/th_ … _448lo.jpg

Det är alltid bra att göra rent belagen om de ser smutsiga ut eller om man har kört lite vårskidåkning (snön har ju en tendens att vara allt annan än vit då…) och det kan man göra på flera sätt. Dels kan man köpa på sig olika sorters base cleaners och torka med fiberlene och för några extra slantar göra rent belagen. Detta rekommenderar givetvis vallaföretagen då deras produkter används… Om man däremot vill spara pengar rekommenderar jag att man varmsicklar belagen innan vallningen. Man använder sig då av lite gul grundvalla som fungerar till temperaturer runt +15 - +-0 och vallar in det i belaget och innan vallan har stelnat snabbt vallar bort det medan det är varmt. På så sätt tar den varma vallan med sig smutsen och belaget blir rent och fint för seriösare vallning.

http://img149.imagevenue.com/loc432/th_ … _432lo.jpg

Alltså: smält vallan mot järnet och låt vallan droppa över skidan.
Valla in vallan i skidan med jämna rörelser, bli inte kvar på samma plats för länge. Så fort som möjligt innan det svalnar, sickla bort den överflödiga vallan som nu förhoppningsvis har tagit med sig en del smuts. När du sicklar av vallan skall den vara så pass varm att den åker av i delar som veckas framför sickeln… Jag hade lite för lite valla och lite för svala skidor, så det avskrapade är inte exemplariskt… Är det fortfarande smutsigt eller det kanske var väldigt mycket smuts i det bortskrapade: varmsickla en gång till!

En sak som tyvärr alldeles för få gör är att sommarförvara skidorna på ett korrekt sätt. För de som inte vet vad det är så är det när man lägger på ett ordentligt täckande lager med grundvalla och låter det sitta på över sommaren. På så sätt bevarar man belagen och undviker uttorkning. Det man då kan göra när man skall börja använda skidorna är att man värmer sommarvallan och sicklar av den när det blivit lite varm. Man räddar belagen från uttorkning och man får de rengjorda då de skall vallas. Lysande!

Mina skidor var helt nya men det kan ändå vara bra att göra rent de lite lätt, smuts finns överallt.

Nu skall vi börja lägga valla!

Det går till som så att man, precis som när man rengjorde, smälter gul valla över skidorna och vallar in det. Men istället för att skrapa av direkt låter man vallan svalna och går istället på nästa skida och vallar den. När den skidan är vallad är förhoppningsvis den första skidan sval och man kan sickla den.

http://img127.imagevenue.com/loc351/th_ … _351lo.jpg

Om man skall lägga på flera lager valla, vilket jag kommer att göra, är efterarbetet såsom sickling och borstning viktig, av den enkla anledningen att det går in mer valla i skidorna. Man kan inte komma ifrån den eviga diskussionen angående porers varande i skidor, men jag tror att det går in i alla fall! När man sicklar skall man inte ta i allt vad man har, tar man i för mycket kan sickeln lätt böja sig och det blir otrevliga spår i belaget. Lätt tryck och flera gånger är metoden…

http://img14.imagevenue.com/loc424/th_4 … _424lo.jpg

Om man vill vara noggrann, och det vill man ju, kan man även borsta upp ytan lite med en mässingsborste eller nylonborste, allt för att öppna upp och se till att så mycket möjligt av nästa lager vax kan komma in, men även för att glidet skall bli bättre vid slutfinishen… Hur valla fungerar med snön och allt sånt får någon annan förklara!

När man borstar gäller det att vara lätt på handen och endast rugga upp ytan lite, 20 små drag över hela skidan räcker. Tänk på att borsten skall vara ganska fin, stråna skall sitta tätt och inte spreta, kanten skall vara jämn så att det inte blir djupa repor i belaget, ja så bra borste som möjligt! Efter borstningen tar man bort uppsicklad och uppborstad valla med trasan.

http://img43.imagevenue.com/loc461/th_4 … _461lo.jpg

Nu är det ju bara grundvalla så det räcker med mässingsborsten, nylonborsten tar vi först på de hårdare vallorna… För att få bort valla från stålkanterna tar man sickeln och använder fingret som distans. Var lugna gott folk, min tumme är normal, det är vinkeln som gör att det ser kapad ut…

http://img101.imagevenue.com/loc322/th_ … _322lo.jpg

Nu går vi in på den del av vallningen där det börjar närma sig hantverk och vetenskap. Beroende på vilken typ och temperatur det är på den snö som man skall åka på skall man sedan välja olika glidvallor. Jag struntar totalt i vilken sorts snö det är, det får Anjas gubbe hålla reda på, så jag kollar bara på temperaturen. Om det blir nyårsåkning i Åre måste man ta en blå, grön eller grå valla som har en temperatur för -15 och kallare… Desto "kallare" färg på vallan, desto kallare skall snön vara. Är det vanlig åkning i februari mars så kanske en röd valla som ligger någonstans mellan -5, -10 fungerar bättre. Blir det sommaråkning i Stryn är gul valla det enda man behöver. Alla företagen har lite olika färger för de olika temperaturerna, men gul/orange brukar vara det varmaste och fungerar som grundvalla (de flesta har speciell grundvalla) och grått är oftast det allra kallaste.

Jag kommer att lägga på två lager för att få en liten mix, dels en röd valla, och en blå valla. Den röda vallan är lite bättre än den blå då den innehåller fluor och ju mer fluor det är i vallan, desto bättre, och givetvis dyrare, blir den! Min röda är från -4 till -10.

http://img105.imagevenue.com/loc534/th_ … _534lo.jpg

Jag lägger på ett lager röd valla, smälter och vallar in på båda skidorna och låter de svalna. Sedan sicklar jag av försiktigt, tar bort ev. valla från kanterna och borstar sedan med mässingsborsten.

http://img20.imagevenue.com/loc311/th_4 … _311lo.jpg

Vill man ju vara riktigt noggrann kan man gå på med en mjukare (än mässingsborsten) nylonborste och ta några drag med den så att man får ytterligare struktur i skidan, men då börjar det bli extremt. Jag gör det mest för att visa…

http://img161.imagevenue.com/loc395/th_ … _395lo.jpg

Beroende på vilka krav man har på sitt glid och hur perfekt man vill att det skall vara kan man hålla på och lägga i glidvalla till tids ände. Jag tar ett ytterligare lager men med blå valla som är lite kallare och får då en mix på temperatur som ligger lite över -10. Rutinerna är som vanligt: smälta, valla, svalna, sickla och borsta.

http://img105.imagevenue.com/loc592/th_ … _592lo.jpg

Petig och noggrann som jag är sicklar jag och borstar först med mässingen och sedan några drag med den fina nylonborsten, allt för att få en bra struktur. Lite bilder för jämförelse:

Efter sickling:
http://img164.imagevenue.com/loc534/th_ … _534lo.jpg

Mässingsborste:
http://img136.imagevenue.com/loc600/th_ … _600lo.jpg

Nylonborste:
http://img16.imagevenue.com/loc324/th_4 … _324lo.jpg

Om det är sista lagret man lägger, och om man endast vallar för att slippa få dåligt glid kan man göra en liten fuling och strunta i sicklingen och slutfinishen. Att fixa till ytan perfekt är ur ett friåkningsperspektiv ganska onödigt, ett åk i pisten och backen tar bort överflödig valla åt dig. De som tävlar och vill ha maximalt glid från första början kan dock borsta med olika mässings- och nylonborstar. Vill man ha riktigt bra glid kan man förutom att valla med korrekt och bra valla även be om en raceslipning av sina belag hos den lokala skidprånglaren. Se dock till så att det är bra maskiner och kunnig personal som fixar det, har du så pass bra skidor att du är beredd att lägga en racestruktur vill du nog inte få dem förstörda av klåpare.

Det som jag har skrivit ner nu är jäkligt personligt och långt ifrån någon regelbok. Jag rekommenderar verkligen inte alla att gå igenom alla steg 2ggr/skidvecka "bara för att"… När man känner att glidet börjar bli dåligt eller belagen börjar se för taskiga ut kan man ta en varmsickling, ett lager grundvalla, sickla och sen på med glidvalla. Är belagen rena kan man ju bara ta ett lager glidvalla för rådande temperatur.

De som inte bryr sig så jättemycket om belagen och vallningen (jibbare som bara vill komma över platån) kan göra följande procedur lite då och då:
- Varmsickla, grundvalla/glidvalla. Vallning bara för att glidet inte skall bli dåligt alltså.

De lite seriösare:
- varmsickling om det behövs, grundvalla, sickla, glidvalla, sickla, glidvalla.

Och sedan den kategorin som kan tänka sig att borsta lite för att det skall gå in riktigt bra:
- Ev. varmsickling, grundvalla, sickla, borsta, glidvalla, sickla, borsta, glidvalla, sickla, borsta.

Swix har lite filmer på sin hemsida, www://swix.no men jag tycker det är lite väl mycket längdåkning över det hela, även fast de pysslar om ett par carvinglagg… Dock visar de hur man skall använda de olika sakerna. Personligen har jag aldrig haft en valla som man bara värmer lite på järnet och sedan bara kan stryka ut på skidan…

Jag hittade även lite bra läsning på Rex's hemsida: http://rex.fi/rex2006/index.php?id=guides&subId=25 Länkarna till höger är bra, titta runt lite bland dem.

Tråden från TGR http://www.tetongravity.com/forums/show … ase+repair är bra ur den synpunkt att där ser man hur riktiga grejer skall se ut, jämfört med mitt hopplock hemifrån. Bra läsning för den som vill och orkar. Även lite matnyttigt om kanter och lagningar.

Lite sista tips bara:
- Köp stora bitar valla om ni nu tänker underhålla era skidor oftare, ungefär som mitt stora stycke grundvalla, det kostade 250:- och är ungefär 4-5 gånger mer valla än den ask jag köpte för 100:-.
- Riktiga grejer, som vallajärn för 1000:- och fina mässingsborstar för 300:- är jättebra, men mitt Stewardess World och min rostbortagningsborste (jag tror det är det…) kostade mindre tillsammans än bara borsten från skidbutiken och resultatet blir nästintill lika bra. Borstarna tycker jag är skitsamma, dock kan ett riktigt vallajärn vara trevligt. Tror jag att även jag kommer att försöka inskaffa ett snart, just för att det är mycket exaktare i sin värmeavgivning. Sen är mitt lilla messtrykjärn lite smalt för mina halvfetingar.

Lycka till med vallningen!

Om det är något som ni tycker är felaktigt kan jag givetvis ändra. Tips på andra bra länkar lägger jag gärna till om ni vill dela med er.

Jag reserverar mig för ev. tokigheter och felskrivningar.

MEN - Använd INTE resestrykjärn. Helt opålitlig värmekontroll.

1. För det första blir det svårt att översätta vallatillverkarens rekommenderade temperatur t ex. 115-125 grader till "tre-prickar-bomull"
2. För det andra har strykjärn för textil i allmänhet för stort spann mellan av/på för termostatregleringen: STOR RISK ATT FÖRSTÖRA BELAGET...

Carvit Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan

Hehe, skönt att citera hela mitt inlägg!

Visst, resestrykjärn är tokigt opålitliga, men med tanke på att de är resestrykjärn sitter det inte någon massiv värmekälla i som maxar temperaturen jättefort. Ställer man järnet på en eller två prickar får man nästan kämpa för att smälta hård valla. Visst, det blir inte samma höga temperatur som behövs, men om man inte lämnar vettet i en glasburk när man skall börja valla är chansen ganska liten att man bränner belaget.

jag ser hellre att kidsen använder ett gammalt strykjärn och faktiskt vallar skidorna, än att de avstår för att de behöver ett riktigt proffsjärn och sedan får ett par skidor som torkar sönder...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook