Hur Du vallar dina skidor

Carvit
11 inlägg
Carvit 11 inlägg 9 år sedan

Visst, man kan valla med strykjärn, men då måste man nog alltid valla med en temperatur i underkant av vad vallan klarar för att undvika incidenter.
Eftersom vissa högfourvallor kräver väldigt höga temperaturer bör man nog dessutom undvika dessa om man vallar med strykjärn. Å andra sidan kostar ju sådan valla, även i minimal mängd, raskt mer än ett vallajärn så det kanske inte är ett problem i sammanhanget...

En risk med för höga temperaturer - speciellt för högflourvallor - är annars gasbildningen: inte nyttigt, bra ventilation eller utomhus är det som gäller... ... har själv slarvat med detta vid något tillfälle - inte behagligt.

Bra tråd för övrigt,vallning är ungefär som Backgammon: a minute to learn - a lifetime to master.

Carvit Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Carled (9 år sedan)

Jag håller med dig, absolut! Jag gjorde den här tråden för att få upp ögonen på folk, för det är alldeles för få som vallar sina skidor... Och då gör är den största vinsten att man vallar, och inte att man vallar rätt! ;-)

Kan även instämma i att det är som Backgammon, även kantslipning faller under den beskrivningen!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
larm
148 inlägg
larm 148 inlägg 9 år sedan

Har nu skaffat lite basic-grejer och gjorde ett försök på en gammal bräda. Blev ganska ok efter min egna opartiska bedömning. Upptäckte tyvärr att mitt loppmarknadsfynd till strykjärn var konkavt på strykytan. Trots det så blev resultatet acceptabelt, i mina ögon;)
Funderar dock på att köpa ett vallajärn. Har hittat ett fjolårsmodell för 400 riksdaler, märket är swix så det känns som det är "kvalité". Ska prova på en annan bräda imorgon för att se ifall det funkar trots allt.
Har lite frågor angående att bränna belaget, vilket man naturligtvis inte ska göra. Ponera att man nu gör detta. Är brädan förstörd? Har läst att belaget kan släppa, ser man att belaget är bränt på något annat sätt?

www 151 till salu Citera
NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 9 år sedan

larm:
Swix strykjärn är riktigt bra. Har både ett som är ca 15 år och ett som är 2 år och båda funkar lika bra!

Efter man har lagt på vallan och låtit den stå och svallna kan man faktiskt hetta upp vallan igen. Ett gammalt knep vid invallning av nya tävlingsskidor. Blir som att ha vallat 2 gånger och vallan tar sig granterat ner i alla porer i belaget. Funkar bara 2 gånger, inte fler.

Borgen Citera
larm
148 inlägg
larm 148 inlägg 9 år sedan

Låter ju bra Niklas, får se hur det blir imorgon när jag ska öva lite mer, annars så blir det till att göra ett inköp på lördag;)

www 151 till salu Citera
lp91
201 inlägg
lp91 201 inlägg 8 år sedan

Grym instruktion, gött att du kör på scratch bc wrs också! wink

Fear is the only enemy. Face the enemy! Citera
leffo
25 inlägg
leffo 25 inlägg 8 år sedan

Ni som säger att man kan bränna belaget. Är det lätt hänt, har ni gjort det själva eller känner ni inte ens något som gjort det? smile

Om man nu lyckas värma för mycket hur ser man att det gått fel?

cookiedough
162 inlägg
cookiedough 162 inlägg 8 år sedan

leffo :

Ni som säger att man kan bränna belaget. Är det lätt hänt, har ni gjort det själva eller känner ni inte ens något som gjort det? smile

Det är så att om man har järnet på samma ställe länge typ 7-10 sekunder eller mer, då kan du bränna belaget.
Jag har inte gjort det så jag vet inte hur det ser ut.

Ute- i Tärnafjällen Citera
leffo
25 inlägg

ok
Har vallat min gamla planka med två lager swix LF och ett nytt strykjärn från Ö&B för hundra spänn och det fungerade ganska bra för att vara första gången. Vaxade även nya bräda med Skigo "varmvalla" vilket fungerade ännu bättre men när jag la på ett lager Skigo XC viloett -1 -10 så krackelerade det mest och fäst inte, det gick att pilla bort med nageln...

Vad är det för fel? För varmt eller kallt järn?

Funderar på att köpa ett riktigt vallajärn, det från Ö&B suger rikligt alltså, pendlar väldigt mkt i värme....

leffo
25 inlägg

leffo :

ok
Har vallat min gamla planka med två lager swix LF och ett nytt strykjärn från Ö&B för hundra spänn och det fungerade ganska bra för att vara första gången. Vaxade även nya bräda med Skigo "varmvalla" vilket fungerade ännu bättre men när jag la på ett lager Skigo XC viloett -1 -10 så krackelerade det mest och fäst inte, det gick att pilla bort med nageln...

Vad är det för fel? För varmt eller kallt järn?

Funderar på att köpa ett riktigt vallajärn, det från Ö&B suger rikligt alltså, pendlar väldigt mkt i värme....

Googlade mig till att det förmodligen berodde på för låg temperatur i rummet jag vallar i och det stämde för jag öppnade fönstret före för vädringens skull(det var -10 ute). Nästa gång körde jag med stängt fönster och ett uppvärmt rum vilket fungerade bättre men dock inte bra så jag beställde ett skistart vallajärn från skistart.com för 350 och en klump skigo LF. Med det järnet fungerade det sjukt bra jämfört med tidigare, gick åt hälften så mkt valla och priset är överkomligt! smile

Astockinger
12 inlägg
Astockinger 12 inlägg 8 år sedan

Mycket bra, bugar och bockar!
Men jag hajade inte riktigt det med grundvallan. Fungerar den som ett ''extralager'' på skidan så att undersidan inte blir ful då glidvallan försvinner, alltså täpper den till tidigare fula hack och dylikt? Räcker det med att lägga på en grundvalla ungefär 1-2ggr/säsong?
Tack på förhand!

Ingen kommer ihåg en fegis - FHSBC Citera
IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (8 år sedan)

NsP_snowfiend :

leffo :

Det är så att om man har järnet på samma ställe länge typ 7-10 sekunder eller mer, då kan du bränna belaget.
Jag har inte gjort det så jag vet inte hur det ser ut.

Det inträffade för mig i nybörjartagen var att jag hade ett dåligt vallajärn som blev för hett i kombination med för lite valla mellan strykjärn och belag. Belaget släppte från skidan och det blev tre små bulor i belaget. Enda lösningen är att lämna in skidan/brädan på stansning, då plockas det skadade belaget ut och nytt limmas in. Detta ska endast utföras av en erkänt duktig och erfaren fackman.
Här är en väldigt bra film som visar hur man vallar korrekt och enkelt. target="_blank" rel="nofollow"> … re=channel

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad snorkel (8 år sedan)

Vad säger alla vallaanhängare om Kuzmins tester? http://www.kuzmin.se/docs/presentationw … _sv-en.pdf

Han menar att moderna belag inte behöver vallas och att uttorkning inte är ett problem med moderna belag.
Valla hjälper bara i 3-4 km sedan är stålsicklade ovallade belag bättre. Översatt till utförsåkning så räcker valla alltså ett, två åk, dvs bra för tävlingsåkare men onödigt för andra.
Man skall dock vårda skidorna och genom en speciell stålsickel få en optimal struktur på belaget, gammal smutsig valla och fel struktur genom stenslipning av belaget är inte bra. Dessutom så är det enligt Kuzmin bara högfluorvallor som fungerar bättre än ett välvårdad ovallat belag och då bara några km. Upprepad uppvärmning genom vallning ändrar belagets egenskaper över tid och gör det mjukare och sämre.

Friska_Viljor
49 inlägg
Friska_Viljor 49 inlägg 8 år sedan

snorkel :

Vad säger alla vallaanhängare om Kuzmins tester? http://www.kuzmin.se/docs/presentationw … _sv-en.pdf

Han menar att moderna belag inte behöver vallas och att uttorkning inte är ett problem med moderna belag.
Valla hjälper bara i 3-4 km sedan är stålsicklade ovallade belag bättre. Översatt till utförsåkning så räcker valla alltså ett, två åk, dvs bra för tävlingsåkare men onödigt för andra.
Man skall dock vårda skidorna och genom en speciell stålsickel få en optimal struktur på belaget, gammal smutsig valla och fel struktur genom stenslipning av belaget är inte bra. Dessutom så är det enligt Kuzmin bara högfluorvallor som fungerar bättre än ett välvårdad ovallat belag och då bara några km. Upprepad uppvärmning genom vallning ändrar belagets egenskaper över tid och gör det mjukare och sämre.

Det tvistar de lärde om. Ett kort dyk ner i längforumen visar att stormen rasar forfarande. Handskarna är kastade och ingen vill ge sig.

Och är inte Kuzmin 2008. Det nya heta är väl, de ännu dyrare, Primateria sicklarna? Eller det kanske var förra året?

Sanningen ligger väl i att belagsstruktur är väldigt viktigt och valla fortfarande är bra. Alla vinner wink

No pain - no glory Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan

Tycker mig märka att nya skidor glider bra till man lämnar in de för slipning. Är det då strukturen på belaget förstörs tro?

IngemarH79
699 inlägg

Har läst om Kuzmin förut och det var så tråkigt att jag inte orkar kolla igenom det igen. Stenslipning är inte ens enligt Kuzmin dåligt problemet är de microhår som uppstår vid slipningen. Det går att få bort nästan alla av dessa genom att borsta belaget med en brons, mässing eller kopparborste sådär en 100 ggr.
Sen är det en helsikes diskution om valla suger åt sig skit och ger dåligt glid eller är bra. En sak som skiljer längdåkning från utförsåkning är att utförsåkare inte ligger och nöter i samma spår mil efter mil med rester av gammal fästvalla i spåret.

Edit: Passar på att fråga, vilken av de olika metalborstarna ska man använda när?

IngemarH79
699 inlägg

snorkel :

Tycker mig märka att nya skidor glider bra till man lämnar in de för slipning. Är det då strukturen på belaget förstörs tro?

Skidor bandslipas på fabrikerna och stenslipas på skidverkstan. De flesta (alla?) verkstäder har dock en bandslip också. detta brukar vara billigare men ger oftast jäkligt dåliga stålkanter. Jag tänker i fortsättningen bara be om planslipning (sten/band) och fila/hänga kanterna själv.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad snorkel (8 år sedan)

Primateria var nytt för mig. De har en del intressanta elektronmikroskopbilder: http://www.primateria.se/PDF/Glidtest%2 … 020401.pdf

I princip kan man väl säga att en stenslipad yta är lite rufsig. Man kan släta till den med valla (som slits bort) eller med omsorgsfull sickling och borstning. Högfluorvalla glider bättre än belag men slits bort fort.

Ska man ligga på topp i enskilda åk är det idé att valla, annars är sickling och polering mer långsiktigt. Givetvis kan man göra både och.

Bra tips av Ingemar med bandslip.

Friska_Viljor
49 inlägg
Friska_Viljor 49 inlägg 8 år sedan

IngemarH79 :

Har läst om Kuzmin förut och det var så tråkigt att jag inte orkar kolla igenom det igen. Stenslipning är inte ens enligt Kuzmin dåligt problemet är de microhår som uppstår vid slipningen. Det går att få bort nästan alla av dessa genom att borsta belaget med en brons, mässing eller kopparborste sådär en 100 ggr.
Sen är det en helsikes diskution om valla suger åt sig skit och ger dåligt glid eller är bra. En sak som skiljer längdåkning från utförsåkning är att utförsåkare inte ligger och nöter i samma spår mil efter mil med rester av gammal fästvalla i spåret.

Edit: Passar på att fråga, vilken av de olika metalborstarna ska man använda när?

Vad jag har lärt mig är det just microhåren jag försöker ta bort när jag polerar belaget med fibertex (typ det grova på en disksvamp). Se t ex Swix Wax School detta är något som jag gjort långt innan Kuzmin hade sin stålsickel. Polering med fibertex är det enda moment där man arbetar fram och tillbaks, dvs inte enbart i åkriktningen på skidan. Detta gör jag varje gång efter jag lämnat in skidorna för slipning.

Angående metallborstar så räcker det för privat bruk med en borste. För tävling kan det finnas bruk för fler modeller. Ju styvare/grövre borst desto djupare öppnar du belaget och desto mer struktur för du in. Grövre struktur ju varmare/blötare före. Jag kör nu mer med rotorborstar. Har bara den med mjuk stålborst. Den funkar till allt utom slutpolering för kallföre smile Sparar på armarna och gör att det går snabbare att valla skidorna (= att det blir gjort).

No pain - no glory Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 8 år sedan

Kollade lite på Swix skolan. Intressant, verkar som det är mycket mer fokus på polering snarare än att stryka på valla. Stålborstar, mässingsborstar, nylonborstar, tagelborstar, flera olika hårdhetsgrader samt både hand- och rotormodeller. Dessutom olika polerdukar samt plexisickel.

Stålsicklingsförespråkarna har väl gått ett steg längre i poleringen och struntar i vallan helt. Gör man enligt skolboken så blir nog belaget slätt i båda fallen. Kan inte vara mycket valla kvar när Swixgubben gått loss med all polering. Hursomhelst så är det ju ingen valla kvar efter några km så all kvarvarande effekt beror ju på belagets beskaffenhet.

GustavJoh
35 inlägg
GustavJoh 35 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad GustavJoh (7 år sedan)

kolla hur längdskidåkarna gör wink är ju bra och billigt med riktiga siklar istället för tex en isskrapa

/längdåkare

mahir
60 inlägg
mahir 60 inlägg 7 år sedan

Hittade i en snowboardbutik nära mig en typ av spray valla, hur väl kan det funka att spraya på morgonen innan man drar och åker? Söker inte något superglid, utan mer för dess enkelhet.

http://top12.se/snow-tillbehor/21746-vola-valla.html

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

mahir :

Hittade i en snowboardbutik nära mig en typ av spray valla, hur väl kan det funka att spraya på morgonen innan man drar och åker? Söker inte något superglid, utan mer för dess enkelhet.

http://top12.se/snow-tillbehor/21746-vola-valla.html

Läs längre upp i tråden för svar eller gör en sökning på snabbvalla

HampZz0n
134 inlägg
HampZz0n 134 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad HampZz0n (7 år sedan)

höll på i 2 timmar igår med att sickla och borsta med den där jävla nylon borsten så nu ska de nog glida på bra , läggde på 3 lager med bara rött tongue tror inte jag kommer känna skillnad på glidet beroende på vilken temp det är ute.

JajeBule! Citera
Xos
40 inlägg
Xos 40 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Xos (7 år sedan)

Förlåt om jag har missat det i tråden, men hur ofta ska man valla sina skidor? smile Kör kanske 2 veckor/säsong.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Valla 1 gång per vecka. Märker du att det blir dåligt glid innan veckan är slut, valla en gång till!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Xos
40 inlägg
Xos 40 inlägg 7 år sedan

Carled :

Valla 1 gång per vecka. Märker du att det blir dåligt glid innan veckan är slut, valla en gång till!

Okej smile

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Jag förutsätter att du menar två semestrar á en vecka per säsong, och inte enstaka dagar och helger som totalt sett blir fjorton dagar. Under de förutsättningarna hade jag gjort som följer:

-Valla dina skidor innan första skiddagen av första skidveckan.
-När du kommer hem igen så lägger du på ett lager med valla, naturligtvis reparerar du eventuella skador först om så behövs.
-Innan första skiddagen av andra skidveckan sicklar och borstar du skidorna, som stått med valla sedan första veckan.
-När du kommer hem igen så upprepar du proceduren från förra hemkomsten.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
hemhem
0 inlägg
hemhem 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad hemhem (6 år sedan)

Istället för att göra en ny tråd bumpar jag denna..

Jag ska sommarvalla mina nyköpta salomon twenty twelve snart och har köpt mig en grundvalla som jag ska lägga på.

Min fråga är: när nästa säsong kommer och jag sicklar av skidorna och åker några gånger och sen ska valla igen, räcker det med att valla bara med grundvalla och sen ut och åka igen?

Vattendroppe
3018 inlägg
Vattendroppe 3018 inlägg 6 år sedan

Är din fråga om du kan skippa att sickla, eller om du bara behöver lägga glidvalla?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
hemhem
0 inlägg
hemhem 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad hemhem (6 år sedan)

Förlåt för snurrig fråga.

Det jag menade var:

Går det bra att valla enbart med grundvalla och sen åka ut i backen? Istället för 3-4 par olika vallor...

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 6 år sedan

hemhem :

Förlåt för snurrig fråga.

Det jag menade var:

Går det bra att valla enbart med grundvalla och sen åka ut i backen? Istället för 3-4 par olika vallor...

Det beror vilken temperatur det är när du ska åka, grundvalla (gul) brukar vara från +5 till 0:an. Är det kallare än så så ska du valla med en valla som är avsedd för aktuell temperatur.

Vattendroppe
3018 inlägg
Vattendroppe 3018 inlägg 6 år sedan

hemhem :

Jag kompletterar tompelompes svar med att det inte är så farligt med att köra med en "för kall" valla, medans det kan vara totaldöden för all glid över huvud taget att köra med en för varm valla. När jag velar mellan två temperaturer väljer jag alltid den kallare.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan

Återupplivar en bra tråd.

Vill bara säga att livet känns mycket lättare när man äntligen kommer på att det går att det går att vässa plastsickeln.

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Max_Faktor (5 år sedan)

Dubbelpost

mano_mono
15 inlägg
mano_mono 15 inlägg 5 år sedan

Max_Faktor: Vad använder du för att slipa sickeln?

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Max_Faktor (5 år sedan)

Hej
Jag lägger ett sandpapper på en plan yta. Sen drar jag kortsidan av sickeln mot sandpappret tills "eggen" är vass.
Fast jag har sett någon som vässade sickeln med en bänkslipmaskin.

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan

Max_Faktor :

Hej
Jag lägger ett sandpapper på en plan yta. Sen drar jag kortsidan av sickeln mot sandpappret tills "eggen" är vass.

Förutom att det finns flera specialverktyg, som imho är värda vartenda öre, så är en gammal "budgetklassiker" att lägga pansarfilen på bordet och dra sickeln på mellan varven.

Jag har en sån här och den tycker jag är smidig och ger gott resultat:
http://www.toko.ch/en/products/tools/ba … -sharpener

-snö
/r

Equal rights and Justice. Citera
Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 5 år sedan

rabbit :

Max_Faktor :

Hej

Förutom att det finns flera specialverktyg, som imho är värda vartenda öre, så är en gammal "budgetklassiker" att lägga pansarfilen på bordet och dra sickeln på mellan varven.

Jag har en sån här och den tycker jag är smidig och ger gott resultat:
http://www.toko.ch/en/products/tools/ba … -sharpener

-snö
/r

Dagens bästa lifehack! Visste inte att det fanns att köpa

Bjersing
218 inlägg
Bjersing 218 inlägg 4 år sedan

Stått och vallat lite och börja klura på om jag är slösaktig som fan. Hunnit varmvalla två puderlagg med gul valla och inser att jag använt typ 40g redan. Ska man en köra en gång och sickla av varm valla, ett varv sickla av kallt och sedan en till vända med någon blå/lila valla går det ju åt 150g på mina tre par skidor, är jag en klåpare helt enkelt? Eller ska jag bara köpa aktier i swix och se glad ut?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook