Switch 5:a upp på 5-åring, 180 ner.

Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 12 år sedan

Hade det där varit min syrra hade inte den där killen haft mycket kvar att leva för. Visst ska inte barn vara i parken, men man ska vara helt säker på att det inte är någon i landningen innan man hoppar.

Jävla idiot att bara åka därifrån efteråt-

Go with fear! Citera
Raspberryroad
5 inlägg
Raspberryroad 5 inlägg 12 år sedan

Kan ha att gör med att jag själv har kids men…

Utdrag från SLAO.

Utförsåkarens trafikregler

1 Var uppmärksam – visa hänsyn
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.
2 Anpassa farten
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
3 Välj rätt åkriktning!
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig.
4 Kör om med marginal!
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.
5 Starta försiktigt!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du startar åkningen.
6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig.
Kör du omkull – lämna nedfarten fri snarast.
7 Klättra upp vid sidan av nedfarten
– särskilt vid dålig sikt.
8 Respektera skyltar!
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel. Följ dem!
9 Hjälp till!
Du måste hjälpa till vid olycksfall.
10 Uppge namn och adress!
Är du inblandad i en olycka måste du uppge namn och adress.

Den som bryter mot dessa regler kan ställas till ansvar för detta.

Friluftsfrämjandet, Svenska Skidförbundet, Svenska Skidlärarföreningen,
Svenska Liftanläggningars Organisation.

En tanke: ponera att det första gången flickan åker eller kommer i kontakt med en park... hur FAN ska hon kunna veta vilka regler som gäller (är praxis) + att barn inte har förmåga att bedömma fart och avstånd som äldre kan... se bara i trafiken..

Ansvaret ligger alltid hos dig själv, det är ditt liv och du har komandot.

Mattias_h
101 inlägg
Mattias_h 101 inlägg 12 år sedan

Raspberryroad :

Kan ha att gör med att jag själv har kids men…

Utdrag från SLAO.

Utförsåkarens trafikregler

1 Var uppmärksam – visa hänsyn
Uppträd så att du inte riskerar att skada någon annan.
2 Anpassa farten
och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.
3 Välj rätt åkriktning!
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig.
4 Kör om med marginal!
Håll så stort avstånd att omkörd åkare har tillräckligt utrymme.
5 Starta försiktigt!
Kontrollera – uppåt och nedåt, att backen är fri innan du startar åkningen.
6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig.
Kör du omkull – lämna nedfarten fri snarast.
7 Klättra upp vid sidan av nedfarten
– särskilt vid dålig sikt.
8 Respektera skyltar!
Regler och anvisningar i backen är till för din och andras trivsel. Följ dem!
9 Hjälp till!
Du måste hjälpa till vid olycksfall.
10 Uppge namn och adress!
Är du inblandad i en olycka måste du uppge namn och adress.

Den som bryter mot dessa regler kan ställas till ansvar för detta.

Friluftsfrämjandet, Svenska Skidförbundet, Svenska Skidlärarföreningen,
Svenska Liftanläggningars Organisation.

En tanke: ponera att det första gången flickan åker eller kommer i kontakt med en park... hur FAN ska hon kunna veta vilka regler som gäller (är praxis) + att barn inte har förmåga att bedömma fart och avstånd som äldre kan... se bara i trafiken..

Ansvaret ligger alltid hos dig själv, det är ditt liv och du har komandot.

Visst stämmer det där till viss del, men det är inte särskilt lätt som åkare att se om det står ett barn i landningen, specielt inte switch.
och kamera-mannen har ju fullt upp med att filma han som åker och märker nog inte ungen själv.
Då tycker jag att man får ta ansvar som förälder och informera dom om vad som gäller i parker..

fred ut

vad är det där Citera
jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 12 år sedan

Hur fan kan folk skylla på åkaren? helt sjukt!!

hur ska han kunna veta att de står en liten unge i landningen? hade jag vart åkaren hade jag blviti livrädd å sagt åt ungen på skarpen att dom inte ska ställa sig i landningarna.. för där hör dom inte hemma.,

har vart med om detta själv å kört över en liten kille.. asläskigt! somtur gick de bra.. de är dom som står i landningens ansvar att flytta på sig. inte den som ska hoppa..

ett tips till alla föräldrar är att hålla koll på ungarna när dom är i parken!! såhär kan de inte vara..

Ill be back Citera
karl_pedal
68 inlägg
karl_pedal 68 inlägg 12 år sedan

Movement :

SÅ JÄVLA CLEANT SKA TRÄNA PÅ DET DÄR I VINTER! Någån frivillig!?

jaaaaaaaaag! snäll välj mej!! nä men tycker att man får ha lite kontroll på sin unge så den inte far å åker i landningar

hej på dej du!!! Citera
HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 12 år sedan

jeppenator :

Hur fan kan folk skylla på åkaren? helt sjukt!!

hur ska han kunna veta att de står en liten unge i landningen?

Det är ju det här som är problemet. Givetvis är detta att betrakta som en olyckshändelse och givetvis skall inte flickan vara där egentligen. Men lika givetvis är det i slutändan åkaren som har ansvaret för att se till att landningen är ren. Jag menar inte att detta är enkelt och hur mycket än hoppare och andra åkare (+deras föräldrar) håller koll så kommer det ändå ske vissa olyckor.

Det som däremot är SKRÄMMANDE är att många av er i tråden på fullt allvar verkar tycka att ni inte har ett uns ansvar för att hålla uppsikt och göra bedömningar på om landningen är ren eller ej. Ni verkar se det som en skälvklar rättighet att bara bränna iväg och göra ert trick utan minsta koll.

Jag menar att om man har den inställningen och inte tar det på allvar att hålla koll på omgivningen i allmänhet och landningen i synnerhet så är inte längre en situation som den på filmen att betrakta som en olycka utan då är det åkarens fel.

HWC HitMe Citera
Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 12 år sedan

Dustbin_Dan :

Ska försöka nyansera mina åsikter!
Först -Ber om ursäkt för att jag ifrågasatte er kompetens som skidåkare! Tydligen vad det ganska känsligt men jag blev förbannad på attityden i tråden.

Sedan -Personligen så har jag koll på de barn jag åker med! Jag vet vad som gäller i parken. Men majoriteten av skidturisterna har inte den kollen. På större anläggningar kan man spärra av parkerna på ett sätt så att inte "olämpliga" förirrar sig in och kommer ivägen, men på mindre anläggningar så blir det svårare.

Dessutom -Många pratar "rent juridiskt". Skulle det hänt en olycka med personskada som följd så skulle killen som hoppar förmodligen åka dit rejält! Väjningsplikten är uppifrån oavsett var på anläggningen man befinner sig.

Jag vet inte men under all hoppträning jag bedrivit så är regel #1. -Hoppa inte förrän det är klart bakom! Ser man inte så ställer man upp en snubbe som håller koll. Gäller inte det längre?

Många är jävligt kåta på att få sponsorer. Vad vill sponsorerna ha? Personer som indirekt säljer deras produkter. Det är barnen som kommer att köpa produkter så sponsorer vill oftast ha goda förebilder i sina stall. Tänk på det!

Kan inte annat än att hålla med, speciellt det där om att man ställer en snubbe i landningen, det gör alla rävar som varit med sedan dag ett!

Och så vidare så såg jag att någon hade dristat sig att skrivit om femåringens talang, att denne inte hade något i parken att göra pga dennes färdigheter på skidor, då kan jag dra en pararell till ett tillbud i lite friåkning, Några jibbers hade ställt sig i vägen i ett friåk jag körde, under några klippor och mitt i en ränna, de var helt talanglösa i offpist, har de inget där att göra? är det samma sak då? parker har regler liksom friåkning, jag kom uppifrån, jag har ansvaret. men jag lyckades lyckligtvis hoppa över den ena och komma runt den andra. obsarevera att det inte fanns någon chans att stanna.

Jag gillar inte heller när det är folk i landningen, speciellt om de stannar där för att njuta lite i solen, men då kör jag inte helt enkelt, ser jag några som är ute och svänger på sidan så försöker man läsa av situationen lite, i värsta fall får man offra någon som får åka ner och kolla att det är grönt! betalar ni för varje hopp eller vad är det frågan om?

tycker att det är tråkigt att se att inte vissa kan känna ett gemensamt ansvar för allas säkerhet i backen.

Slutligen så tycker jag att det borde finnas ett parkpass till våra parker, så har man löst det på många håll! man tar ut en liten avgift (symbolisk) som räcker över hela ens liftkorts giltighetstid och detta kort måste man ha för att komma in i tex svarta linjen, det kommer att solla bort folk som är i vägen.
Mycket bra lösning tycker jag.

//Reine

Angerr
149 inlägg
Angerr 149 inlägg 12 år sedan

Såklart det inte är åkarens fel, dom som INTE hoppar i parken har inget där o göra! Om massa ungdomar hade kommit o kört knasigt i barnbacken och inte visat någon respekt för dom små så hade ju barnen (föräldrarna) pissat på oss. Nu är de barnen som får visa respekt till vi som åker i parken annars så pissar vi på dom..

Men jag kommer själv ihåg hur roligt det var när man var mini och hade lärt sig åka, de var de ju skitkul o köra på gupp, men då kan man ju hålla sig till gupp och itne tlil kick kanter.

Nisse_glad
22 inlägg
Nisse_glad 22 inlägg 12 år sedan

ekdahl :

henning21 :

Jävla ungjävlar i hopp jämt ju.

Föräldrarna får för fan ta ansvar.

kan inte annat änn att hålla med, hålle era förbannade ungar i koppel yikes

Hmm , föräldrarna verkar ju se vad du skriver , dem hänger ju här så ofta.

Nisse_glad Citera
Ebony_Patrik
63 inlägg
Ebony_Patrik 63 inlägg 12 år sedan

Reine :

Slutligen så tycker jag att det borde finnas ett parkpass till våra parker, så har man löst det på många håll! man tar ut en liten avgift (symbolisk) som räcker över hela ens liftkorts giltighetstid och detta kort måste man ha för att komma in i tex svarta linjen, det kommer att solla bort folk som är i vägen.
Mycket bra lösning tycker jag.

//Reine

Visst vore det en enkel lösning på problemet, men frågan är man kan ta ut en extra avgift för parkåkning, även om det bara rör sig om några kronor!? Det borde vara upp till anläggningen att se till att regler följs och det ska ingå i ditt liftkort. Parkpass är en bra idé, men vem ska kontrollera dessa?
Det kommer säkert kosta pengar att ordna en grym lösning, men det vore ju synd om det skulle krävas värre olyckor för att anläggningarna ska inse detta!

Sen håller jag med Angerr, det var skitskoj att köra i gupp när man var 2 äpplen hög och det ligger väl i barnens natur att utforska terrängen, men se då till att ha koll på dom!
Parkerna kanske ska ha en tydlig barnavdelning oxå med just gupp!?!

/P

pomola
18 inlägg
pomola 18 inlägg 12 år sedan

För det första barnet är på fel ställe.
MEN ansvaret ligger på varje individ att anpassa farten så att man hinner stanna eller väja.
Om man åker skateboard eller dylikt på vägen som är byggd för bilar, så får väl bilisten inte köra över den som är i vägen, bara för att han tycker dem inte har där att göra.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 12 år sedan

pfft..

Kan inte bara alla anläggningar sätta upp stora konvexa speglar efter landningen så alla innan kicken kan se vad som är i landningen ... Om man gör detta blir det genast den som hoppars fel, annars är det den som sitter i landningen.

skönt trick btw, han har ju full koll på sw540 det syns ju garanterat. smile

jontich
30 inlägg
jontich 30 inlägg 12 år sedan

SKÖNASTE!! ^^ den måste jag också försöka göra.. det e ju ofta man får vänta på ungarna som är i vägen!!

linder
3475 inlägg

Dustbin_Dan :

Dessutom -Många pratar "rent juridiskt". Skulle det hänt en olycka med personskada som följd så skulle killen som hoppar förmodligen åka dit rejält! Väjningsplikten är uppifrån oavsett var på anläggningen man befinner sig.

Dessutom skriver SLAO ...

"6 Stanna bara där du syns!
Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig."

Och med den farten han/hon/den/det hade så räknas det nästan som stanna.

Och allt credz till killen som hoppar att han lyckas rädda cituationen med att krypa ihop lite extra för att vinna höjd.. skulle han landat normalt där skulle "5åringen" inte alls må särskilt bra.

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

vem är åkaren och från vilken park är dehär?

sverige?

on the way down its awesome! Citera
Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 12 år sedan

linder :

Dustbin_Dan :

Och allt credz till killen som hoppar att han lyckas rädda cituationen med att krypa ihop lite extra för att vinna höjd.. skulle han landat normalt där skulle "5åringen" inte alls må särskilt bra.

Vadå dessutom?
Håller du med om det jag skriver eller har du motsatt åsikt?

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
KevinH
506 inlägg
KevinH 506 inlägg 12 år sedan

MASSIVE ! xD

mans1
185 inlägg
mans1 185 inlägg 12 år sedan

nån har säkert sagt det men om ingen har det så säger jag det. det är ju självklart ungen och föräldrarnas fel. om man måste kolla så att landningen är fri från småungar så måste man ju åka ner till hoppet och sedan hajka upp igen och medans man hajkar så kanske det kommer en unge och ställer sig i landningen och då måste man ju åka ner och kolla igen om man är osäker. så här kan man ju självklart inte hålla på och därför är det ungens och föräldrarnas ansvar.

jo_jibber
98 inlägg
jo_jibber 98 inlägg 12 år sedan

Fan va smutt, varför sätter alldrig ja noge coolt?

stay_tuned
105 inlägg
stay_tuned 105 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad stay_tuned (12 år sedan)

DAMN! hörde ni morsan i bakgrunden? fan sånt där är otäckt... det där kunde gått fett illa! Men som sagt, han som hoppar MÅSTE, finns inga undantag, vara 100% säker på att landningen är fri. måste man ställa en gubbe i landningen så måste man liksom! livet är hårt... Säg att det är en snubbe som ställt sig och pissat i pistkanten och nyser till, ramlar bakåt och hamnar i pisten (chansen är väl inte så trolig, men ändå!), blir han då påkörd av nån som ligger i 70 knyck som inte har en chans att bromsa åker killen med skidorna dit! så är det bara....

Go hard or go home. Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad linder (12 år sedan)

Dustbin_Dan :

linder :

Dustbin_Dan :

Vadå dessutom?
Håller du med om det jag skriver eller har du motsatt åsikt?

Håller delvis med.

Tycker det är kass att han som håller i kameran inte säger något, Vems fel det huvudsakligen är kan man ju dock inte säga med hjälp av filmen då man inte vet hur länge barnet har varit i landningen, åkte hon bara in från sidan till landningen så borde hopparen sett barnet, då det är skog på andra sidan vilket gör att barnet måste åkt vid sidan.

Fast nu åkte han switch och kollade över vänster axel vilket gör att man inte har full sikt åt vad som händer åt vänster(skogs)sidan.

Det enda jag vet säkert är att det är förälderns ansvar att inte åka på den sidan av hoppet. Av den enkla anledningen till att det är skog på andra sidan, hopper är alltså placerat av säkerhets skäl i kanten av backen för att barn som detta inte ska åka där.

Alltså är det allas fel i följande ordning

1. Förälderns fel
2. Kameramannens fel
3. Åkarens fel
4. Barnets fel.

Anledningen till att barnet hamnar sist är att denna det inte har den uppfattningen om vad som är rätt och fel i backen än. vilket många på forumet inte heller verkar ha =/

/ linder - han med dom knepiga kommentarerna som inte behöver vara relevanta eller uppbyggda på någon fakta alls... big_smile

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

1. föräldrarnas fel
2. snorungens fel

1234194871924728913. åkarens fel
1234194871924728914. kameramannnens fel

on the way down its awesome! Citera
linder
3475 inlägg

alwaysCrash :

1. föräldrarnas fel
2. snorungens fel

1234194871924728913. åkarens fel
1234194871924728914. kameramannnens fel

Nej. "snorungen" är minderårig vilket gör att föräldern kommer överst och barnet underst.
Kamera mannen skulle lätt se "snorungen" bara han kollade till höger först innan han började filma.
Åkarens fel är det bara för han inte har lärt sig åka switch och kolla åt både vänster och höger. Då det är skog på andra sidan så kan inte ungen ha kommit dit bara sådär.

Plus som någon nämde så ser man föräldern på skogssidan av hoppet också vilket gör att man kanske kan vänta 30 sek.

Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 12 år sedan

linder :

Alltså är det allas fel i följande ordning

1. Förälderns fel
2. Kameramannens fel
3. Åkarens fel
4. Barnets fel.

Det där är fel wink

Vi kör en repris från sidan 3 i den här tråden eftersom folket som skriver här verkar ha hoppat över det:

Slao har ett gäng rekommendationer som skiljer sig lite mellan pisten och parken. I båda dessa står det klart och tydligt att du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig. Slaos regler (som gäller över rekommendationerna) är samma för både pist och park. Det enda som står i reglerna om detta är: 'Anpassa alltid farten så varje form av hinder kan undvikas.'

Alltså: Alla ni som tror att ni har företräde bara för att nån befinner sig bakom kicken där ni tänkt köra har fel. Det är ert ansvar att kolla så att landningen är klar. Skulle ni hoppa om polaren som körde före er missade i landningen och ramlade och låg kvar?

'Amen han låg ju bakom kicken och jag såg honom inte, där ska han ju faaaan inte va' lär knappast funka i det läget... Att fem-åringen befinner sig där han gör i filmen är lika mycket en olyckshändelse som när er kompis ramlar i landningen. I båda fallen är det personen som hoppar som har ansvaret vid en eventuell olycka...

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
ThaMats
3 inlägg
ThaMats 3 inlägg 12 år sedan

Kameramannen borde defenitivt ha varnat. Men det är vanligt att föräldrarna står där kameramannen i detta klipp står, och de varnar inte heller. de verkar inte bry sig att sitt barn befinner sig i total livsfara. Skärpning föräldrar!

ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan

skyll inte på kameramannen, han kanske hade fullt upp med att kolla in i kameran. han kanske inte hade en lcd-skärm på sin kamera.

jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!

go big or go home. biiatch Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Och ska vi följa reglerna som finns så är det åkarens fel helt enkelt. Är hans ansvar då han kommer uppifrån. Men som tur var nu så slutade allt lyckligt helt enkelt.

//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
JakobJ
935 inlägg
JakobJ 935 inlägg 12 år sedan

Asså seriöst klaga inte på killen. De verkar inte varit nån som sagt åt han att INTE hoppa i hoppet och jag hatar när folk(även barn) åker omkring bakom kickarna som om de vore nån barnbacke med kullar på, den där ungen har endast sig själv och sina föräldrar att skylla som är så dum och släpper iväg sitt barn i parken

its all about the kush Citera
Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Peter_K (12 år sedan)

ekdahl :

jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!

Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.

Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel.

wink

jeppenator
7780 inlägg

Peter_K :

ekdahl :

Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.

Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel;)

Hur kan de vara åkarens fel!!!! jag fattar inte! han är väl den sista å skylla på då han inte på nått sätt kan se ungen.. de är dom runtomkrings fel isåfall för att dom inte ställer sig i kicken eller skriker åt han.. han som åker kan ju inte på nått sätt veta att de ska stå en snorunge i landningen?!! så de kan ju inte va hans fel att han landa på henne

Ill be back Citera
Hasse
3563 inlägg

jeppenator: Fortfarande åkare som kommer uppeifrån som har ansvaret. Ska kolla om jag hittar länken men det finns ett rättsdom om det hela till och med. Alltid åkaren som kommer uppifrån som ska se till att det är oki att hoppa.

//H

Ebony_Patrik
63 inlägg
Ebony_Patrik 63 inlägg 12 år sedan

Peter_K :

ekdahl :

Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel.
wink

skrattretande!
Om ekdahls tankar och resonemang inte har någon betydelse... vad gör vi då alla här!? Det var fanimej det dummaste jag har hört i ett forum smile

Peter_K tycker uppenbarligen att ungen har all rätt att stå där och att de olyckor som sker är endast jibbarens fel, som trots allt åker i en pist som är byggd för att hoppa i! Men, vad har det för betydelse? troligtvis ingen...

Peter_K
863 inlägg

jeppenator :

Hur kan de vara åkarens fel!!!! jag fattar inte!

Läste du det jag skrev högre upp i tråden? Om det istället för ungen hade varit din kompis som hoppat, kraschat i landningen och legat där när du hoppade, vems fel är det då? Din kompis som kraschade eller du som körde?

Det här är exakt samma situation.

BaconBoy
101 inlägg
BaconBoy 101 inlägg 12 år sedan

shit' ni hörde skriket va klockrent

http://www.youtube.com/watch?v=i-iYe30Y_78 Citera
Peter_K
863 inlägg

Ebony_Patrik :

Om ekdahls tankar och resonemang inte har någon betydelse... vad gör vi då alla här!?

Senast jag kollade var varken jag eller ekdahl domare eller advokat eller SLAO-regelmeckare. Så vad vi tycker har som sagt ingen betydelse...

Ebony_Patrik :

Det var fanimej det dummaste jag har hört i ett forum smile

Du är rätt ny på Freeride-forumet va?

Ebony_Patrik :

Peter_K tycker uppenbarligen att ungen har all rätt att stå där och att de olyckor som sker är endast jibbarens fel, som trots allt åker i en pist som är byggd för att hoppa i! Men, vad har det för betydelse? troligtvis ingen...

Ungen har lika stor rätt att befinna sig där som någon annan som köpt liftkort för den dagen. Om det sen är bra eller smart att hon står där är en helt annan fråga.

jeppenator
7780 inlägg

de är väl kompisens fel för att han inte flyttat på sig? däremot om jag sett han krasha så är de definitivt mitt fel för att jag kör endå.. man lär ju vänta tills man ser att han är ok och borta..

men i dehär fallet så tror jag inte skidåkaren visste om att ungen va där å därför kan man ju inte skylla på han?

Ill be back Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hasse (12 år sedan)

jeppenator: Fan vad långsam du är? I skolan eller;)

Men som sagt. Är den som kommer uppifrån som har ansvaret.

//H

Edit: Parkpass är en sjukt bra idé. Inför det!!!

jeppenator
7780 inlägg

jag är sjuk.. därav dessa seghet.. + att jag va tvungen å byta dator för att jag skulle kunna prova freakout extrem demot..

men jag fattar inte hur den som kommer uppifrån kan ha ansvaret? snälla Hans ge mig en förklaring.. enligt mig så måste de väl va alla andra utom han som har ansvar.. en helt ovetande skidåkare som droppar in mot hoppet för att köra, hoppar å till fötvivlan upptäcker att de sitter en unge i landningen kan man väl inte skylla på?
han har ju ingen möjlighet allt ass veta att de inte är fritt i landnigen om inte nån vinkar eller skriker eller på nått annat sätt markerar att de inte är "OK" att köra. stämmer inte detta?

Ill be back Citera
Hasse
3563 inlägg

Jeppenator: Är så här att som flera andra har länkat till SLAO:s regler så är det alltid åkaren som kommer uppifrån som har ansvaret. Kan tyckas som en idotisk regel i parken tex. (tycker jag med) Men nu finns den regel så då är det så. Dätför tycker jag att ett parkpass skulle vara bra. För om du inte har park passet får du inte köra i parken. Och dessutom kan man göra speciella regler för parken då.

Krya på dig nu. Själv så ska jag ut och åka skidor igen wink

//H

jeppenator
7780 inlägg

är de denna regel du syftar på:

"3 Välj rätt åkriktning!
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig" ?

de är ju inte direkt lätt att veta att åkaren är framför honnom? dom måste väl ändå mena dom åkarna man kan se för att sekan kunna veja förbi.. i dethär fallet så är de helt omöjligt för skidåkaren att se ungen.. dessutom blir det hela mkt svårare när han åker baklänges.. sjuka regler SLAO har..

I wote for PARKPASS!

Ill be back Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook