Switch 5:a upp på 5-åring, 180 ner.

BaconBoy
101 inlägg
BaconBoy 101 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad JibbM (12 år sedan)

alwaysCrash :

1. föräldrarnas fel
2. snorungens fel

1234194871924728913. åkarens fel
1234194871924728914. kameramannnens fel

Helt fel.
1. kamera mannens fel. motivation: han sa att skidåkaren kunde åka.
2. förälrens fel motivation: som inte tex. skrek: åk inte!! eller höll kors med stavarna.

http://www.youtube.com/watch?v=i-iYe30Y_78 Citera
jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 12 år sedan

säker på att kameramannen sa att han kunde åka då? ^^

Ill be back Citera
Peter_K
863 inlägg
Peter_K 863 inlägg 12 år sedan

jeppenator :

är de denna regel du syftar på:

"3 Välj rätt åkriktning!
Du som kommer uppifrån måste hålla undan för åkare som är framför dig" ?

Japp, det är den regeln jag menar.

jeppenator :

i det här fallet så är de helt omöjligt för skidåkaren att se ungen.. dessutom blir det hela mkt svårare när han åker baklänges.. sjuka regler SLAO har..

Helt rätt. Om regeln är smart eller inte kan helt klart diskuteras, men det är såhär det ser ut idag.

Med andra ord: Hjälp varandra att hålla koll så att landningarna verkligen är fria när ni kör...

Jag är en sån där veckosluts-krigare. Citera
EriikPersson
316 inlägg
EriikPersson 316 inlägg 12 år sedan

JÄVLAR!!!!!!!!!! fy fan sick! fy fan asså jävla ungar, synd att dom inte börjar med nått slags parkpass elr nåthmm

ja gillar kringlor! Citera
Ofkast
76 inlägg
Ofkast 76 inlägg 12 år sedan

Såg otäckt ut det där. Men det är väldigt vanligt att sådant händer och i min åsikt är stt det i stort sett aldrig händer pga att den som hoppar i sin linje gör fel. Utan i 99% är det folk som inte KAN åka park. Allt från små barn till föräldrar mm.

Tro att om parken är inhängnad och det står en infotavla om hur man ska bete sig så borde dessa regler gå före slao:s regler för piståkning.
Har för mig att det i dreamparkena står att man ska kolla om det är fritt i den linje man vill åka, och man ska inte skära in i en linje nedanför parkens start utan man väljer när man droppa in i parken. Kom inte ihåg vem som sa att åkaren inte skulle klara sig i en rättsprocess men det är jag ganska säker på att han gör utan problem.

Se till å respektera folk i backen. Alla ska/kan inte åka i samma backar.

Ebony_Patrik
63 inlägg
Ebony_Patrik 63 inlägg 12 år sedan

Peter_K :

Ebony_Patrik :

Det var fanimej det dummaste jag har hört i ett forum smile

Du är rätt ny på Freeride-forumet va?

ska försöka att inte dra ner ännu mera på kvaliteten här, men en snabb jämförelse mellan våra "medlem sedan..." visar att jag var här minst 3 år innan dig...

Peter_K :

Med andra ord: Hjälp varandra att hålla koll så att landningarna verkligen är fria när ni kör...

Well... sanning, men nog fan krävs det en genomgång av gällande parkregler så att ALLA vet vad som gäller! Parkpass är absolut ingen dum idé!
Hörde för nåt år sedan att nån park i norra sverige (troligtvis med god ekonomi) funderade på att sätta upp kameror i landningen och visa en live-ström på en skärm innan inrunnet...

Oavsett vad som har hänt eller vad som kommer att hända i parkerna beträffande olyckor så är det bra att sånt här diskuteras, så länge allas åsikter tas med i summeringen!
Personligen vill jag ha en revidering av slao's regler!!

/P

ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 12 år sedan

Peter_K :

ekdahl :

jag tycker att det är helt klart föräldrarnas fel som inte håller koll på ungen!!!

Tja, vad du tycker har egentligen ingen betydelse. Det är fortfarande åkarens fel.

Efter att ha läst en del av vad du skrivit här tycker jag du verkar rätt korkad men det har inte heller nån betydelse. Det är däremot inte ditt fel.

wink

Även om det är fel så verkar ju dom flesta hålla med mig, sedan så är ju reglerna väldigt konstiga eftersom det även står i SLAOs regler att man inte ska stanna bakom krön och där man inte syns.

Jag tycker fortfarande att det är föräldrarnas fel ÄVEN om inte slao tycker detta.

tur att du som är äldre finns med så att du kan läxa upp oss ynglingar.. NOT

go big or go home. biiatch Citera
Peter_K
863 inlägg

Ebony_Patrik :

ska försöka att inte dra ner ännu mera på kvaliteten här, men en snabb jämförelse mellan våra "medlem sedan..." visar att jag var här minst 3 år innan dig...

Jag antar att jag glömde en smiley där eftersom skämtet inte gick hem...

Ebony_Patrik :

Oavsett vad som har hänt eller vad som kommer att hända i parkerna beträffande olyckor så är det bra att sånt här diskuteras, så länge allas åsikter tas med i summeringen! Personligen vill jag ha en revidering av slao's regler!!

Utmärkt förslag. Tills det är klart, glöm inte vad som gäller nu.

Peter_K
863 inlägg

ekdahl :

Även om det är fel så verkar ju dom flesta hålla med mig, sedan så är ju reglerna väldigt konstiga eftersom det även står i SLAOs regler att man inte ska stanna bakom krön och där man inte syns.

I Slao's rekommendationer står det att man inte ska stanna bakom krön. I Slao's regler står det att det är den som kommer ovanifrån som har ansvaret för att undvika de som är nedanför. Regler äger rekommendationer.

ekdahl :

Jag tycker fortfarande att det är föräldrarnas fel ÄVEN om inte slao tycker detta.

Som sagt, du får tycka precis vad du vill eftersom du bor i ett land med åsiktsfrihet. Min åsikt är som sagt att du har fel.

ekdahl :

tur att du som är äldre finns med så att du kan läxa upp oss ynglingar.. NOT

Visst är det helt underbart bra wink

HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 12 år sedan

Herregud vilken sörja. De flesta av ni som försvarar åkarens rätt verkar ha extremt svårt att lyfta perspektivet ut från era egna navlar (eller är det något brunare ställe ni skådar).

Det handlar ju inte i slutändan om regler och vem som har rätt eller fel. Det viktigast är ju att undvika att någon skadas. Reglarna skall givetvis först och främst stödja denna grundtes. Ända tills parkerna rent fysiskt kan spärras av så att folk med 100% säkerhet inte kan komma in där av _misstag_ så måste det vara åkarens (hopparens) ansvar att hålla koll. Hur svårt detta är för åkaren är helt irrelevant.

Att det inte redan skett en dödsolycka på liknande sätt som incidenten i flmen beror uppenbarligen inte på att ni hoppare har koll eftersom ni på fullaste allvar menar att ni inte skall behöva ha det. Det är mao övriga åkare som sköter sig och inte är på fel ställe och i de fall när någon förirrat sig in i parken måste det enbart varit turen som räddat oss.

Jag håller med om att det är bra att detta diskuteras eftersom jag tycker park och hopp är än välbehövlig utveckling av skidåkningen. Om en dödsolycka skulle ske, så är det inte svårt att tänka sig att det skulle bli grymma restriktioner runt parkåkning och hopp och det skulle knappast vara till någons fördel.

HitMe

HWC HitMe Citera
Realmode
24 inlägg
Realmode 24 inlägg 12 år sedan

Det som slår en när man läser denna tråd är att ganska många behöver upplysas om att verkliga livet utanför tv och datorer inte fungerar som en tecknad film. Det krävs en viss grad av mognad för att förstå det. En del kommentarer gör en ju riktigt "brydd".

Ebony_Patrik
63 inlägg
Ebony_Patrik 63 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Ebony_Patrik (12 år sedan)

hoppas kidsen från början av tråden hänger med såhär långt... Det börjar faktiskt arta sig smile

easyD
150 inlägg
easyD 150 inlägg 12 år sedan

ekdahl :

henning21 :

Jävla ungjävlar i hopp jämt ju.

Föräldrarna får för fan ta ansvar.

kan inte annat änn att hålla med, hålle era förbannade ungar i koppel yikes

Det finns onekligen ett visst inslag av humor i ovanstående. Applicerbart på många håll. Forum exempelvis;-)

Hilti. Passion. Prestanda. Perfektion. Citera
dallan
564 inlägg
dallan 564 inlägg 12 år sedan

Själv tycker jag att det är allas ansvar i backen att se till att man inte åker på någon eller själv blir nerkörd.
I både parken och övriga delar av berget.
När det gäller mindre barn som kanske inte riktigt vet vad som är bäst för dom själva så får ju föräldrarna faktiskt försöka att ha dom under uppsikt.
Och samtidigt får man själv vara försiktigare om man vet att det är en hel del barn kring trakterna där man rör sig på berget.

Kanske vore det bra i samband med skidskola för knoddarna att dom fick lära sig lite vad som är och vart det är farligt på berget, vad vet jag....

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 12 år sedan

Är det bara jag som får flashbacks? Har bestämt för mig att ämnet diskuterats tidigare...
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27456

Vilka slutsatser drogs den gången och vilka dras denna gång?

Your localhost. Citera
Daniel_Nilsson
88 inlägg
Daniel_Nilsson 88 inlägg 12 år sedan

Nu ska jag bena lite i det här.

1. Det är vanskligt att diskutera vems fel det var. Personligen tycker jag nog att det var barnets fel, men eftersom ett barn är just ett barn, så är det fel att tro att barnet är ansvarigt för sina handlingar på det sättet vuxna är (därför har barnets föräldrar ansvar). Barn, återigen pga av att dom är barn, kan ju inte ta hand om sig själva som vuxna kan, därför tycker man ju att dom är särskilt skyddsvärda. Med detta i åtanke är det, som andra också påpekat, beklämmande att läsa om vilken människosyn flera här verkar ha. Vad det egentligen handlar om är inte vems fel det är, utan vem som är ansvarig om en olycka inträffar.

2. SLAO har som bekant regler för utförsåkning och dessa har ju citerats tidigare. Dessa klargör ju å ena sidan att den som kommer ovanifrån är ansvarig för att anpassa sin hastighet på ett sätt som gör att denne kan väja för hinder. Att säga, som vissa har gjort, att åkaren är utan ansvar pga av att han inte sett barnet går alltså inte. Tvärtom så kan man ju tycka att detta ökar åkarens ansvar, det är liksom inte är så smart att chansa..

Å andra sidan säger reglerna att man inte ska ställa sig på ett sätt som gör att man inte syns ovanifrån. Gör då detta att åkaren är fri från ansvar? Nej, för det finns en dom från Hovrätten(målnr. B 671-05) som klargör detta: Trots regeln om att man inte ska stanna på det sätt som beskrivs ovan så måste den som kommer ovanifrån ändå räkna med att det kan vara andra åkare där, ansvaret ligger alltså fortfarande hos den som kommer ovanifrån. Fallet beskriver dock en åkare som åker över ett krön, man kan ju tänka sig att bedömningen skulle kunna bli annorlunda när det rör sig om parkåkning.

3. Jag vet inte hur gammal den som hoppar är, det kan ju tänkas att han också är ett barn, då skulle ju hans föräldrar vara ansvariga..

Orka va?

JockeLundhag
838 inlägg
JockeLundhag 838 inlägg 12 år sedan

haha yeaa

Ofkast
76 inlägg
Ofkast 76 inlägg 12 år sedan

Men hur är det om parken är inhängnad och det står hur man ska bete sig i parken(regler) innan man åker in i den?

Är det regler eller bara rekommendationer. De borde väl gälla före de andra sloareglerna(prioritetsordning). Och om man bryter dom så utgör man väl en fara?
Bara undra. För det är inte som att åka i pisten.

Har vi inga pistörer eller slaofolk som är medlemar har och kanske kan ordna upp detta med ansvarsfrågan.

Men givetvis måste vi hjälpas åt för att undvika olyckor i backen.

Daniel_Nilsson
88 inlägg

SLAO har ju regler för "snowpark". Det står ju tex att man ska kolla att landningarna är klara. Regler alltså, inte rekommendationer, och med tanke på att tex Hovrätten använder dom som grund för beslut blir man alltså ansvarig om man bryter mot dom.

Ebony_Patrik
63 inlägg

Daniel_Nilsson :

... Dessa klargör ju å ena sidan att den som kommer ovanifrån är ansvarig för att anpassa sin hastighet på ett sätt som gör att denne kan väja för hinder....

...Fallet beskriver dock en åkare som åker över ett krön, man kan ju tänka sig att bedömningen skulle kunna bli annorlunda när det rör sig om parkåkning...

Det är väl lite därför det diskuteras!? Reglerna är väldigt tydliga och välkända när det gäller piståkning (i viss mån även offpist), men när åkningen inkluderar hinder såsom i en park så måste det väl till en ändring i texten. Åkaren i det här fallet har ju trots allt anpassat sin fart för det första "hindret", men missar totalt det andra... Klantigt, men det händer ju!

btw så har jag en gammal skidpolare från pinnåkningstiden som fälldes ungefär enl. ovan... Hans värsta straff blev att han bröt lårbenshalsen!! Så tänk till för helvete, oavsett vart ni åker...

Daniel_Nilsson
88 inlägg

Ebony Patrik: Det var väl inte bara det som diskuterades? Men sedan konstaterade jag ju också att SLAO har regler även för parkåkning och att dom var i princip likadana. Vad undrar du?

Ebony_Patrik
63 inlägg

Undrar ingenting! Allt är kristallklart för min del, men diskutionen borde väl handla om säkerhet och hur den går att förbättra!
Det räcker nog tyvär inte att dela ut "den lilla gula" lite sporadiskt!?
Ska man dra rena juridiska resonemang så lämnar slao väldigt mycket att önska då deras regler i just denna fråga är ytterst tvetydiga. Å ena sidan säger Reglerna att det alltid är åkaren som kommer uppifrån som bär ansvar, å andra sidan säger samma regler i nån punkt efter att man bara ska stanna där man syns... Visst, nu snackar vi om barn, men det händer att 50+ står på samma ställe!

De "regler" för park som nämns tidigare måste väl ändå ses som snowpark tips, dvs den rubrik som slao själva använder i det stycket!? (Åk och liftregler hittar du på andra sidan)
Menmen, jag tror att ansvarsfrågan är ur världen för denna gång!

Sen vore ju trevligt om alla åtminstonde visste om att det finns regler och rekomendationer som man genom liftkortsköpet godkänner!

Som det har sagts många gånger tidigare, det är allas vårat ansvar att se till att inga olyckor inträffar! Och om vi genom en tråd som denna kan uppnå en högre ansvarskänsla hos 10 småjibbers så kan iaf jag känna mig lite säkrare i parken och resten av världen!

/P

Daniel_Nilsson
88 inlägg
Daniel_Nilsson 88 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Daniel_Nilsson (12 år sedan)

Ebony_Patrik: Poängen är ju att reglerna inte är tvetydiga. En domstol har ju, utifrån SLAO:s regler i ett snarlikt fall, dömt en person för vållande till kroppsskada. Eftersom att reglerna är likadana för parkåkning så skulle ju domstolen döma likadant då omständigheterna i övrigt är de samma.

edit: Jag såg nu att du trodde att parkbestämmelserna var rekommendationer, så tolkar inte jag det. Dom finns ju med i "den lilla gula" som i sig innehåller regler och bestämmelser. F.ö står ju infon under åkregler för snowpark.

Ebony_Patrik
63 inlägg

Som i sin tur står under rubriken snowparktips wink

Alltid kul med tolkningsbara regler... jag anser att den lilla gula är dels regler och dels rekomendationer!

Mycket av det som står på första sidan är ju väldigt svårt att bryta mot. T.ex. Klä dig varmt! Jag har svårt att tro att det är en regel! Enl. min tolkning är reglerna listade på andra sidan och säger inget specifikt för parkåkning!

När dömdes denna person du talar om? Har för mig att den nya "lilla gula" gavs ut förra säsongen, och den gamla nämner absolut ingenting om parkåkning!

/P

Daniel_Nilsson
88 inlägg

Ebony_Patrik: Naturligtvis är reglerna tolkningsbara och naturligtvis går det inte att vara 100% säker innan man prövat saken. Teoretiskt sett kan bedömningen också bli något annorlunda vid parkåkning. Däremot är inte parkåkning en helt annan sak än piståkning i övrigt och jag tror, baserat på reglerna i den "lilla gula" och domstolens diskussion i rättsfallet, att man skulle komma fram till samma sak.

Du säger själv att det är skillnad på olika info som finns i den "lilla gula" och jag tror att du har rätt. Men tror du inte att det är en viss skillnad på att bryta mot de "regler" som är till för ditt eget välbefinnande och de regler som innebär att andra riskerar att skadas?

Om reglerna var de samma när personen dömdes(2005) eller inte, vet jag inte. Däremot tror jag inte att det är så viktigt. Poängen är, så att säga, den tyngd som rätten ansåg att den "lilla gula" hade och detta har ju knappast förändrats.

Som sagt, så kan man inte vara säker innan man prövat något, men om man tror att åkaren i det här fallet är utan ansvar, så är min bedömning att man kommer att få en obehaglig överraskning den dagen det väl händer något. Då menar jag alltså utöver hur det kommer att kännas att kanske ha skadat någon svårt.

svveet
141 inlägg
svveet 141 inlägg 12 år sedan

Sjukt. Men ungen lär nog inte bli en sån som gör det i fortsättningen

Är inge vidare på grammatik eller att stava! Citera
JakobJ
935 inlägg
JakobJ 935 inlägg 12 år sedan

Peter_K kan du sluta försöka låta smart? Du är inte smart som tycker att småungar ska få förstöra för folk.

its all about the kush Citera
Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 12 år sedan

Jally :

Peter_K kan du sluta försöka låta smart? Du är inte smart som tycker att småungar ska få förstöra för folk.

Ja välskrivna inlägg är nog för avancerat för vissa...

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad linder (12 år sedan)

Ebony_Patrik :

Hörde för nåt år sedan att nån park i norra sverige (troligtvis med god ekonomi) funderade på att sätta upp kameror i landningen och visa en live-ström på en skärm innan inrunnet...

Oavsett vad som har hänt eller vad som kommer att hända i parkerna beträffande olyckor så är det bra att sånt här diskuteras, så länge allas åsikter tas med i summeringen!
Personligen vill jag ha en revidering av slao's regler!!

/P

Låter väldigt dyrt med både kameror och skärmar...

Så varför använder man inte bara uppvärmda (så dom inte fryser/frostar) konvexa speglar (som bl.a. används i trafiken vid utfarter med väldigt skymda hörn) i storlek runt 1m diameter efter landningen i höjd så man kan från in-runet se in i spegeln som sedan speglar hela landningen?

Är ju även nice att ha så man ser hur kompisarna landar om någon uppifrån filmar tex.

Tror detta är den billigaste och vettigaste lösningen .

/ linder

edit: btw, nån som vet vart man kan köpa konvex'a speglar?
edit2: http://www.gerdmans.se/KKPS_ProductSear … Search.y=0
1000-2500kr per spegel låter som en rimlig peng för att man garanterat ska få veta vad som finns i landningen ...
edit3: verkar dock som om dessa speglar är lite klena .. sad 18m i max avstånd som mest.. fast om skistar tex nu får för sig att skaffa nått liknande så är det väl garanterat special.. big_smile

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 12 år sedan

Satan så cleant big_smile Jobbigt me småkids som åker i landningarna på hopp :S

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 12 år sedan

HitMe :

ekdahl :

fan vad störda ni "äldre" är nu, ni kan ju fan inte skylla på han som åker. det är helt och hållet ungjävlens egna jävla fel.

haha, ofta att någon av er nitat han som körde om det var eran egen unge.

för det första hade du blivit portad från skidanläggningen
för det andra hade du blivit anmäld för misshandel.

Givetvis skulle jag skälla på min femåring om han drog in i en park och stannade i landningen. INte bara för det är farligt utan också för att det handlar om att ha respekt för de som hoppar. Men om nån snubbe skulle bonka honom så skulle den så vanligtvis lugne HitMe GARANTERAT blir tämligen aggressiv. Det går liksom inte att säga att det är femåringens fel och många av bigjumpen finns ju på "allmänt område" i backarna så det är helt omöjligt att garantera att femåringarna inte svänger dit.

Eftersom du själv fortfarande rent intellektuellt är ett barn har du antagligen lite svårt att relatera till hur föräldrar skulle reagera. Inget konstigt i det, men många av kommentarerna här är varken häftiga eller roliga utan bara Dustbin skriver skrämmande och kan knappast gå under epitetet barnsligt oförstånd. Iofs är det väl naivt av mig att skriva om det här eftersom en kille som du Ekdahl knappast förstår budskapet ändå.

HitMe

De är ju helt 5-åringens fel, eller föräldrarnas. Dom måste ju hålla koll på sina kids!

HitMe
558 inlägg
HitMe 558 inlägg 12 år sedan

ScratchPro :

De är ju helt 5-åringens fel, eller föräldrarnas. Dom måste ju hålla koll på sina kids!

Lugn, Scratch. Jag har koll på min femåring. Hoppas bara dina föräldrar har lika bra koll på dig i backen.

HitMe

HWC HitMe Citera
Deg
41 inlägg
Deg 41 inlägg 12 år sedan

jag älskar barn! de har en fin talang att ploga sig över kicken vilket gör att man inte flyger lika högt. tack barn!

eshiiy
19 inlägg
eshiiy 19 inlägg 12 år sedan

haha,nice:) föräldrarna borde hålla lite mer koll efter sina barn.

LILLjedal
258 inlägg
LILLjedal 258 inlägg 12 år sedan

å jävlar det där kunde ha gått illa!!

Shibby Citera
Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 12 år sedan

Det påminner mig om när jag var liten kotte och sladdade runt i Hallstaberget. Det var tävlingar i backen å ingen hade satt upp avspärrningar för banan. Jag kommer ihåg att jag tyckte det såg jävlit skoj ut att åka runt bland blå och röda pinnar så jag åkte gladeligen in i banan å klippte några portar. Sen hade man ju sett Stenis så jag slängde mig över mållinjen å bröt ljusstrålen för tidtagningen likväl.

Vi kan väl säga att åkaren som kom ner efter mig inte va nöjd. Vette fan om han hade en bra tid på G, jag var för liten för att fatta att man tog tid utan trodde bara att man åkte sådär för skojs skull, men hans åk var ju bara att slänga i sopkorgen.

Vems fel var det då? Mitt, farsans, arrangörens? De vette fan, hade ju varit smart av mig att inte åka i banan, smart av farsan att hålla bättre koll på mig, smart av arrangören att spärra av banan.

Likaså vore det smart av småungar att inte åka i landningen på en massa hopp, smart av föräldrar att kolla koll på glinen, smart av anläggningen att spärra landningarna så att man bara kommer dit genom att hoppa.

Ebony_Patrik
63 inlägg

haha smile Känner igen det där!
Vi har satt upp nät runt i princip hela vårat hopp, men små barn har nån naturlig lust att utforska allt ändå! Så igår när vi körde som bäst kom det en liten tjej på max 4 år och skulle åka pulka i landningen!
Tur att vi hade koll på det iaf smile

Jwalerius
238 inlägg
Jwalerius 238 inlägg 12 år sedan

måste öva in sw 10 till bonk sw 3

Perrrra
1081 inlägg
Perrrra 1081 inlägg 12 år sedan

fetast på länge :p

Pain is temporary glory is forever Citera
dif_89
374 inlägg