Världens brantaste backe

Offpiiist
14 inlägg
Offpiiist 14 inlägg 12 år sedan

haha det har du rätt i haha ;D

YeaH^ Citera
welle
771 inlägg
welle 771 inlägg 12 år sedan

Dannedaman :

Peolainen :

Den lutar 78 % inte grader.. Vilket gör att det blir 70,2 grader, alltså som Balder typ... Väggen är 49, så den är ganska så brant, även om den inte klår kittelfjäll där man hört sägas att det ska "luta 92grader på sina ställen"..

Vadå "Den lutar 78 % inte grader.. " Kan ju inte luta i procent. Den lutar väll ändå i grader .....eller?

procenten på grader alltså tongue

holla Citera
Erik
3782 inlägg
Erik 3782 inlägg 12 år sedan

Yo_wel :

Dannedaman :

Peolainen :

Den lutar 78 % inte grader.. Vilket gör att det blir 70,2 grader, alltså som Balder typ... Väggen är 49, så den är ganska så brant, även om den inte klår kittelfjäll där man hört sägas att det ska "luta 92grader på sina ställen"..

Vadå "Den lutar 78 % inte grader.. " Kan ju inte luta i procent. Den lutar väll ändå i grader .....eller?

procenten på grader alltså tongue

nej, 78 procents lutning är inte samma som 78 graders lutning

100 procents lutning är 45 grader altså är 78 procents lutning 78x0,45=35,1

35,1 graders lutning..

A-Ö 0-9 och !._- Citera
Gustav_89
159 inlägg
Gustav_89 159 inlägg 12 år sedan

Varför skulle 100% stå för 45° är det inte ganska självklart att 100% representerar 90°.

www.surfline.se Citera
busmissen
287 inlägg
busmissen 287 inlägg 12 år sedan

Läs tråden från början så kanske du lär dig något smile

lenals
29 inlägg
lenals 29 inlägg 12 år sedan

Rydellen :

hahahahaha flummigaste tråden ever. 78grader rätt ner i helvetet

hahahaha

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Vannish (10 år sedan)

Efter all denna räkning så har jag fått några frågor som jag skulle vilja ha riktiga svar på. Av folk som vet vad dom pratar om.

45 grader är 100%
Väggen lutar ca 45 grader

På skylten till harakiri står det att den lutar 78%, är det så att dom har räknat på att 90 grader är 100%, eller att det egentligen ska stå 78 grader på skylten? Eller är det jag som har missförstått något grovt här, eftersom denna backe ska vara världens brantaste.

Sen angående med att 45 grader är 100%, har detta med tangelns inblandelse att göra? Jag förstår 1:1 konceptet men får inte riktigt ihop det i skallen vad som säger att 45 grader är 100%. Eller är det så enkelt att det faktiskt är 1:1 som gör det till 100%?

Nu hoppas jag att jag kan få ett riktigt svar på detta, för jag är nyfiken. Och bumpen får jag leva med!

Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … te_002.jpg
Film:

afmelking
24 inlägg
afmelking 24 inlägg 10 år sedan

Asså alla ni som tror att dom brantaste pisterna är typ 70 grader, ni måste va riktigt iq-befriade.
För de första logiken, asså komigen. 70 grader är nästan omöjligt, det är nämligen rekord. Valencant tror jag de va som satte de (därav hans märke degre7)
plus att man hör i skidfilmer hela tiden när de klagar på att de va brant, då säger dom typ 50grader. Finns en film som heter steep. där pratar dom att vid 50 grader känner man att man börjar tappa fästet, att gravitationen börjar försvinna.
Jag är 99% säker att de här med procent är angivet från 45grader. den där "harakiri" är 78%, därav. 35,1. helt ologiskt att den skulle vara 70,2 grader (0,78 x 90) då detta skulle vara rekord wink
täbk själva logiken i de hela, jag tror knappast de skulle vara lagligt att ha en pist på 70 grader, då ett litet misstag kan sluta i döden wink om du ramlar i en sån lutning är de i princip omöjligt att resa sig förrän lutningen planat ut sig wink

Linuslindroth
20 inlägg
Linuslindroth 20 inlägg 10 år sedan

Det roligaste med Harakiri är alla som åker den bara för dess rykte. Sjukt ball att åka liften över backen och kolla på alla i pisten. 40% har tagit av sig laggen och försöker kasa/gå ner, 45% plogar hela vägen ner och 15% åker backen som den ska åkas, dvs på max 10 skär.

Jag har verkligen svårt att tänka mig att det skulle vara världens brantaste backe.

Grunken
144 inlägg
Grunken 144 inlägg 10 år sedan

http://www.mayrhofner-bergbahnen.com/en … nberg.html

Det står iallafall på sts hemsida att det är österrikes brantaste preparerade backe..

MaxSki
37 inlägg
MaxSki 37 inlägg 10 år sedan

JAG HAR ÅKT DEN!

Inte för att göra någon besviken men den var inte så brant, t ex. "Svartåshanget" i Klövsjö känns brantare. Det är som sagt 78 procents lutning, (av något), och inte 78 grader.

Skirk33
8 inlägg
Skirk33 8 inlägg 10 år sedan

den ser iaf j'vligt brant ut big_smile

ekdahl
3273 inlägg
ekdahl 3273 inlägg 10 år sedan

jävla turistattraktion den där backen här i mayrhofen, men det är alltid lika kul när man tar liften hem att se på alla feta tyskar och engelsmän som kommer och glider på mage i en jävla fart.

go big or go home. biiatch Citera
Abelin
82 inlägg
Abelin 82 inlägg 10 år sedan

HitMe :

Hmm, ni verkar reda ut det här fint. Enligt vedertagen praxis för angivande av lutningar o procent är 45 grader=100%.

Som överkurs kan ni gå på följande:

1. Hur anger man 90 grader i procent?
2. Låt oss säga att hoppar utför ett rejält överhäng med lutningen 135 grader. Vad blir det i procent?
3. Som bekant blandas en riktigt brantåkar-Gin-å-vodka alltid i proportionerna 70:70 (%). Men hur många grader?

HitMe

70% gin o 70% vodka??? de blir ju 140% drink:O 70:70 proportionen blir väl and 50:50 i %

det måste vara en härlig backe att pista smile

Abelin Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Nojlas (10 år sedan)

Abelin :

HitMe :

Hmm, ni verkar reda ut det här fint. Enligt vedertagen praxis för angivande av lutningar o procent är 45 grader=100%.

Som överkurs kan ni gå på följande:

1. Hur anger man 90 grader i procent?
2. Låt oss säga att hoppar utför ett rejält överhäng med lutningen 135 grader. Vad blir det i procent?
3. Som bekant blandas en riktigt brantåkar-Gin-å-vodka alltid i proportionerna 70:70 (%). Men hur många grader?

HitMe

70% gin o 70% vodka??? de blir ju 140% drink:O 70:70 proportionen blir väl and 50:50 i %

det måste vara en härlig backe att pista smile

Det roliga med att blanda starksprit är att 50% starksprit plus 50% "späe" inte är lika med 100%... (Edit: främst volym- och vätskemässigt)
Prova själv, mät och förundras!

www.dpsskis.com Citera
Abelin
82 inlägg
Abelin 82 inlägg 10 år sedan

men rent volym-vätske-mässigt...

Abelin Citera
Gurrrra
1 inlägg
Gurrrra 1 inlägg 9 år sedan

Jag har åkt den smile ska dit i morgon

J0NTIZ
59 inlägg
J0NTIZ 59 inlägg 9 år sedan

Har också åkt backen i fråga ett antal gånger...

Om du står mitt i en backe med två lika långa pinnar (stavar) och håller en vågrät med spetsen i backen, då ska den andra hänga från handtaget och precis också vara när backen för att du ska stå i 45 graders lutning.

Prova gärna någon gång i en svart backe med denna metoden, så ser man att det oftast fattas ganska många grader innan 45...

solfiluren
293 inlägg
solfiluren 293 inlägg 9 år sedan

ja har också åkt skiten, inte å farligt

ass e nice Citera
Trubbelgum
0 inlägg
Trubbelgum 0 inlägg 9 år sedan

Den här videon visar några som åker en bakce som är över 65 grader på brantaste ställena:
video.mpora.com/watch/BUXnlYObK/

Här är även en bild på backen som finns belägen i Palisades Squaw Valley i Nordamerika:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4dbdcc7b82cf80b2792c060a8df9095e.jpg

Här nedan är även två bilder på en riktigt brant offpist med upp till 80 graders lutning på sina ställen, snön ligger knappt kvar där så de som åker får hoppa mellan de ställena där det finns snö.

Här är en video på en åkare som åker ner för berget:

http://www.biglines.com/photosv2/2006/03/120x120/biglines_55264.jpg

http://a23.ac-images.myspacecdn.com/01329/22/02/1329162022_l.jpg

Så nu vet ni att 78 graders lutning är rätt så brant, väldigt mycket brantare än Hairakiri.

DanielNilssson
84 inlägg
DanielNilssson 84 inlägg 9 år sedan

hur räknar han som skrev att kitefjäll har en 92 gradersbacke när 90 grader är rakt ned ? :S

DanielNilssson Citera
Vinter-Paul
155 inlägg
Vinter-Paul 155 inlägg 9 år sedan

Buster :

78 grader kan det vara i bastun men knappast i backen, om snön ska ligga kvar.
För övrigt verkar Gustaf vara den enda som kan trigonometri.
Och höjd/bas förhållandet kan vara mer än 100%. Ex: 200 m ner, 100 m ut = 200% (=63.4 grader)

Nja, jag försökte skotta in snö i bastun och eldade sen upp den till 78 grader och den låg inte kvar där heller. Såvida du inte pratar om Kelvin kanske?

AkeBrander
4 inlägg
AkeBrander 4 inlägg 1 månad sedan

Bor i Mayrhofen har kört den,hyfsat brant kan man säga.Alla turister ska ju kör den inte alltid lyckat.

Marcus666
44 inlägg
Marcus666 44 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Marcus666 (1 månad sedan)

Denna jävla tråd igen.

Harakiri i Mayrhofen, har 37,95 grader (78 %) lutning.

Väggen, Eksperten och Chocken osv, har alla runt 45 grader (100 %).

Går ju knappast att pista brantare än 45 grader.

Tycker vi kan låsa denna tråd.

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad KaitsuH (1 månad sedan)

Marcus666 :

Denna jävla tråd igen.

Harakiri i Mayrhofen, har 37,95 grader (78 %) lutning.

Väggen, Eksperten och Chocken osv, har alla runt 45 grader (100 %).

Går ju knappast att pista brantare än 45 grader.

Tycker vi kan låsa denna tråd.

45 grader! Härregud! Nu tror jag att någon skojar mig...

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook