Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Are_Sno_Vinter (9 år sedan)

Tänkte starta en tråd om vart Skistar/Åre borde bygga ut/om liftsystemet/backarna.
Så har ni några förslag så skriv!

Svar

marer
1678 inlägg
marer 1678 inlägg 12 år sedan

införskaffa rullband i alla uppförsbackar på transportsträckorna!
ev. jetpack uthyrning vid sidan om.

pess Citera
slimmy
28 inlägg
slimmy 28 inlägg 12 år sedan

definitivt alternativ 1!

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 12 år sedan

Röj skog och bygg en ny lift för Bräcke. (tänk Kläppen)
En lift upp på västerskutan kanske?

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 12 år sedan

marer :

införskaffa rullband i alla uppförsbackar på transportsträckorna!
ev. jetpack uthyrning vid sidan om.

ord i stora lass.

on the way down its awesome! Citera
Hjalles
1572 inlägg
Hjalles 1572 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Hjalle_S (12 år sedan)

Defenetivt uthyrning av jetpacks! Det är ett måste.

Smart drag Mr.Christer. Citera
wolwerin
399 inlägg
wolwerin 399 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad wolwerin (12 år sedan)

borta på grund av felaktig information.

bra tips förövrigt

mvh//
wolwerin

wolwerin Citera
Todd
122 inlägg
Todd 122 inlägg 12 år sedan

Själv hade jag önskat en jätteteleport i slutet av varje backe där man direkt kommer upp till start på den backe man väljer.Detta är alla skidåkares dröm...Det blir nämligen en OÄNDLIG BACKE!!! Fram tills Åre skaffar detta bojkottar jag dem till förmån för bättre alternativ...

Hej!!!

www.thetoddtime.com Citera
George_Hagi
101 inlägg
George_Hagi 101 inlägg 12 år sedan

men allvarligt talat när fan är det dags för ihopbyggnad av åre och tegefjäll? Det har ju snackats om detta sen åttitalet, vad är det som hindrar dem? en annan ide är ju att man bygger ihop systemet med huså på baksidan av skutan mot östra ravin eller toppen av tottliften

Vasaloppet 08 Citera
Knegoff
72 inlägg
Knegoff 72 inlägg 12 år sedan

Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

Knegoff Citera
Hasse
3563 inlägg
Hasse 3563 inlägg 12 år sedan

Wolwerin: Ligger back?? Ja denna vinter kanske men alla andra vintrar så har dom gått plus flera miljoner om du har missat det. Så det finns nog pengar där iaf...


//H

Vill vara som JEFFA!!!! Citera
wolwerin
399 inlägg
wolwerin 399 inlägg 12 år sedan

okej hasse jag beklagar för den felaktiga informationen!
men jag hörde på nyheterna att dem hade gort det eller så kanske jag hörde fel.
jag ska ändra på det big_smile

mvh//
wolwerin

wolwerin Citera
eruanion
9 inlägg
eruanion 9 inlägg 12 år sedan

Knegoff :

Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

Jag har också hört något sånt, men jag har för mig att skistar köpte marken för något år sen då området fick ny ägare (den gamla dog?). Någon som kan bekräfta detta?

a_ahlnas
1334 inlägg
a_ahlnas 1334 inlägg 12 år sedan

byta ut tusenmeters liften lätt så man orkar vara på freeride weekend, jävla seg lift det. blir ju bara köande på freeride weekend. orka d

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 12 år sedan

Håller med om att byta ut 1000-metersliften till en expresslift och att bygga en förbindelse mellan Tegefjäll och Åre. Dessutom vore det nice med antingen en speciell parklift som bara kan nås om man åker parken alternativt nån typ av parkpass så att köerna blir kortare.

Bajsmatte
133 inlägg
Bajsmatte 133 inlägg 12 år sedan

En lift från sjukhuset. Skulle ge ett nytt skidområde med bra terräng och länka ihop Åre med Björnen.

TheRealBubba
47 inlägg
TheRealBubba 47 inlägg 12 år sedan

Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tottliften mot en fyrstol. Nya breda pister från Tott ned i Susabäcken.

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

Förläng Bräckeliften (= ny fyrstol) och backarna hela vägen ned till E14.

Bygg ett nytt system med två, tre stolliftar och nya pister på Baksidan.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.

whirlybird
732 inlägg
whirlybird 732 inlägg 12 år sedan

Wolwering. Förra året var skistars vinst 500 miljoner.

Så dom har en rätt skön reserv.

To fly is heavenly. To hover is divine. Citera
diplomat
48 inlägg
diplomat 48 inlägg 12 år sedan

TheRealBubba :

Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tottliften mot en fyrstol. Nya breda pister från Tott ned i Susabäcken.

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

Förläng Bräckeliften (= ny fyrstol) och backarna hela vägen ned till E14.

Bygg ett nytt system med två, tre stolliftar och nya pister på Baksidan.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.

Kan du inte lämna in en offert på vad detta kan kosta, låter inte helt omöjligt inom en 2-årperiod

Todd
122 inlägg
Todd 122 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad Todd (12 år sedan)

diplomat :

TheRealBubba :

Ersätt 1000-metern med en fyrstol från VM-6ans avstigning = ny, snabb väg upp till toppen. Ny pist från Kabin Berg, genom Västra Ravinen och Susabäcken till Fjällgården (Obs - EJ Östra Ravinen som ska lämnas orörd)

Byt ut Tottliften mot en fyrstol. Nya breda pister från Tott ned i Susabäcken.

Byt ut Tväråvalvsliftarna mot en fyrstol och pista bredare. Plus en ny fyrstol upp längs ravinen i Tväråvalvet.

Nytt skidtorg vid reningsverket i Vik med en sexstol upp till Björnen. Nya pister från Björnen och hela vägen ned till reningsverket.

Förläng Bräckeliften (= ny fyrstol) och backarna hela vägen ned till E14.

Bygg ett nytt system med två, tre stolliftar och nya pister på Baksidan.

När allt detta är gjort, plus att alla bygelliftar är utbytta mot stolar, då är det dags att bygga ihop Åre med Tegefjäll.

Kan du inte lämna in en offert på vad detta kan kosta, låter inte helt omöjligt inom en 2-årperiod

Kommer kosta exakt 689 459 954kr och 18 öre. För de föreslagna nya liftarna. Om även alla skall bytas till stolsliftar kan ni lägga på cirkus en miljard...eller två

www.thetoddtime.com Citera
TheRealBubba
47 inlägg
TheRealBubba 47 inlägg 12 år sedan

Jag har en polare som kan göra det för en miljard. Kompispris.

TheRealBubba
47 inlägg
TheRealBubba 47 inlägg 12 år sedan

Knegoff :

Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

Det må så vara, men vad är syftet med en sådan investering egentligen? Inte ger det någon ny skidåkning i alla fall.

wuchi
268 inlägg
wuchi 268 inlägg 12 år sedan

ge fan i susabäcken och baksidan!

mer pister behöver vi inte.


bygg större park så vi slipper dessa jibbers i resten av systemet. bygg fler barnbackar/turistbackar så man slipper denna korvstoppning som blir i de annars så trevliga pisterna.

ni skulle bara våga bygga en lift upp på västerskutan. den är underbart fin som den är nu smile


liften ni borde investera i heter stighudar.

Sx-trail säljes! Citera
Tegetomten
21 inlägg
Tegetomten 21 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad olle_80 (12 år sedan)

Bygg ihop Tege med ullådalen eller rödkullen måste vara nr 1, det är det fär mig ialla fall. Tycker inte heller vi behöver så mycket mer pist i Åre. låt det som är orört för bli så!

Olle Citera
Hallvar
111 inlägg
Hallvar 111 inlägg 12 år sedan

Anledningen till att Skistar inte bygger någon förbindelse mellan Tege och Ullådalen är som TheRealBubba sa att det inte ger någon skidåkning utan enbart en dryyg transport, det var iaf argumentet när jag jobbade på Skistar för några säsonger sedan...

aaaaaaaaa1231
397 inlägg
aaaaaaaaa1231 397 inlägg 12 år sedan

Bygg en gondol med bra kapacitet med mellanstation lite längre ner än där tusenmetersliftens dalstation är. Sedan kan den fortsätta hela vägen upp på Åreskutan.

DjNirre
80 inlägg
DjNirre 80 inlägg 12 år sedan

definitivt alternativ 1!
Men är det inte en bonde som har satt stopp för det tidigare..?

Burton Blunt 155 0607 Custom 0607 Ion 0304 Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 12 år sedan

Wolverin, Hasse och Millonaire: Förra budget året var SkiStars vinst ca 200 miljoner. Efter köpet av Trysil visade deras sista kvartalrapport en förlust för perioden på lite över 200 mille. Då ska också ta med att deras balansomslutning för 2005-2006 redovisades till 2828 milj och det egna kapitalet uppgick efter det budgetåret till 1249 milj.

Så även om du faktiskt hade rätt i deras redovisade förlust Wolverine, så har SkiStar ändå en rätt bra grundplåt för att köpa en lift eller två.

www.arelavincenter.se Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 12 år sedan

Sen till den riktiga frågan.

Mitt förslag blir den tidigare nämna 6-stolsliften istället för dagens Tottlift. Den ligger nog inte så långt bort från verkligheten. Den är redan projketerad men fick stå tillbaka när VM kom till byn.

Den liften ska då ses som ett komplement till en stollift som går från Björnenområdet, upp över sadeln och vidare till toppen. Med möjlighet att kliva av och på i Sadeln. Det skulle bli det största som hänt svensk offpiståkning på många år.

www.arelavincenter.se Citera
holm000
21 inlägg
holm000 21 inlägg 12 år sedan

eruanion :

Knegoff :

Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

Jag har också hört något sånt, men jag har för mig att skistar köpte marken för något år sen då området fick ny ägare (den gamla dog?). Någon som kan bekräfta detta?

Det är så att det är fortfarande dem som har tomterna mellan tegefjäll-åre som strular. Dem tycker det skulle störa natur lvet om man sätter upp en lift. alternativet är att bygga en ny kabinbana över området. detta skulle minska på störningen för djur osv. Detta är även tomtägarna emot men det är ngt som arbetas på hela tiden. Har själv sätt olika ritningar över området. både på tomtägarnas marker och på olika alternativ till liftar.

Men som sagt så är det bara ett "JA" från tomtägarna som behövs eftersom man har redan budjeterat en lift.

Någon som ska till Åre V.12 förresten?

Hans000 Citera
DjNirre
80 inlägg
DjNirre 80 inlägg 12 år sedan

centralbyrakraten :

Sen till den riktiga frågan.
Den liften ska då ses som ett komplement till en stollift som går från Björnenområdet, upp över sadeln och vidare till toppen. Med möjlighet att kliva av och på i Sadeln. Det skulle bli det största som hänt svensk offpiståkning på många år.

Detta vore ju det ulltimata.. big_smile
Slår fast på detta med den stora klubban..

Burton Blunt 155 0607 Custom 0607 Ion 0304 Citera
holm000
21 inlägg
holm000 21 inlägg 12 år sedan

Håller också helt med om en stolslift från björnen och upp till toppen!

Hans000 Citera
Johan_Edenteg
101 inlägg
Johan_Edenteg 101 inlägg 12 år sedan

Bygg TUNNELBANA mellan Järpen och Staa, första etappen mellan Åre och Duved. Turistparkering kring Järpen, säsongare som hjälper till att bära turisterna fram till stugorna.. Flytta E14 (E75 för äldre generationer) och lägg den under mark. Fyll ut dalen med POMA knappliftar på högsta fart! Inför "körkort" för skidåkare som kvalificerar dig att åka olika liftar med hänsyn till omdöme och åkkunnighet.

Johan E Citera
gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 12 år sedan

Alla vill ha fler liftar.
Men det primära är ju att sprida ut folket över berget. Därför skulle väl en bättre fungerande lift från centrala Åre upp till Sadeln eller högre, och en omvänt från Björnen vara det optimala.
Som det är nu samlas ju även många åkare som skulle må bättre av enklare åkning i Olympia och WC eftersom nuvarande Tottliften är så antik och offside. Och det är ju på gång eller hur. Lift mellan Åre o Duved är väl närmast bortkastade pengar.

Men att bygga ut för mycket uppåt förstör ju offpisten.
Åres bästa skidåkning är ju faktiskt den man får ta sej till för egen maskin. Låt det förbli så.

gubbfan Citera
Knegoff
72 inlägg
Knegoff 72 inlägg 12 år sedan

TheRealBubba :

Knegoff :

Tror det är privata stug och markäger som sätter stopp för ihopbyggnaden av Tegefjäll och Åre men jag är inte helt säker. Någon annan som vet?

Det må så vara, men vad är syftet med en sådan investering egentligen? Inte ger det någon ny skidåkning i alla fall.

Är väl inte riktigt skidåkningen vi är ute efter i det fallet, utan möjligheten att ta sig mellan åre och tege utan att använda sig av buss/bil. Är ju redan ganska trafikerat på vägen mellan duved och åre, är möjligt att en lift mellan tege och åre inte skulle göra någon skillnad men det var det syftet jag tänkte på alla fall.

Knegoff Citera
JoInt-1992
886 inlägg
JoInt-1992 886 inlägg 12 år sedan

Tycker 1 och 4 va dom bästa allternativen:D

Im tha niggaH....JoiNt Citera
Snooo
35 inlägg
Snooo 35 inlägg 12 år sedan

Jag tror att det bästa är om man bygger ut Tott och Sadel området med nya expressliftar och att man fixar/bättrar backarna där, då skulle Olympiaområdet bli avlastat och Tott-Sadelområdet skulle bli perfekt för (barn)familjer (som annars blokerar backarna i centrala Åre).

Tusenmetersliften MÅSTE omedlbart bytas ut till en expresslift!

Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 12 år sedan

Om man köper leitners snabbaste expresslift som går 5,6 m/s och sätter den i tusenmetern så skulle det endast ta 2,6 minuter upp.

Edlund
10 inlägg
Edlund 10 inlägg 12 år sedan

Gör inte off-pisten lättåtkomlig och röj inga nya pister. Annars är det fritt fram för förändringar...

Edan Citera
Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 12 år sedan

Den klara strategin är dock utbyggnad av skidåkningen i tre steg enligt:

1. Tegefjäll, Duved.

2. Björnen.

3. Äldre liftar i och mot högzon.

källa: http://ltz.se/artikel_standard.php?id=3 … ning_2=101

NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 12 år sedan

Viktigast tycker jag det är att bygga ihop åre och tegefjäll och förbättra mellan duved och tege..skulle va sjukt skönt att kunna åka runt överallt.

Sen tycker jag man ska bygga ny lift vid tusenmetern och en ny vid bräcke kanske rödkullen också är alltid så lång kö där.

Borgen Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook