Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4964a6f7f92a0de8c325f12ea72b70d9.jpg

Pistvakt Citera
Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/5ce00d6e2eaf90e4e89554b6909964ec.jpg

Pistvakt Citera
nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan

Tack!
Det blev några träd big_smile

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

ohrey :

Verkligen synd att markerna ägs vertikalt istället för horisontellt.. Tyvärr ser det ju ut så i hela skidområdet.. Men förr eller senare kan man ju hoppas att det löser sig. Men som du säger, skistar kommer bygga förbindelsen direkt tillstånden är klara, sen om det blir imorgon eller om 30 år får framtiden utvisa.

Markerna är i princip alltid delade på det sättet. Vid arvsskifte så vill man dela så lika som möjligt och på lägre höjd växer det bättre. Alltså delar man så att alla delar innehåller liknande förutsättningar.

Heddious
1777 inlägg
Heddious 1777 inlägg 5 år sedan

snorkel :

Markerna är i princip alltid delade på det sättet. Vid arvsskifte så vill man dela så lika som möjligt och på lägre höjd växer det bättre. Alltså delar man så att alla delar innehåller liknande förutsättningar.

Åhå. Ja, jo, det är ju begripligt. Segt dock eftersom liftbolaget knappast är intresserat av den delen av marken som är bördigast.
Men sen är det väl det där med renarna också.. och blåsten. Går det ens att bygga stol/gondol där, det borde bli supervindkänsligt.
Ibland undrar jag om Tege/Rödkullenförbindelsen någonsin kommer kunna bli av, och om den isåfall med tanke på hur flackt där är kommer vara värd besväret.
Känns som att den kommer bli något liknande släpliftarna mellan Lindvallen och Högfjället, dvs jäääääättesniglig och ja..

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 5 år sedan

Tänkte beskriva mina tankar över nästa "sannolika" utbyggnad: 6 stol i Rödkullen.

Här har vi lite olika alternativ:

Alternativ 1:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/2fe7b0ba4dc71da752cccdcacddc4a1e.jpg

Helt enkelt ersätta de två släpliftarna med en ny stol på exakt samma sträckning.
+ Bättre kapacitet
+ Färdig liftgata
+ Billigaste alternativet
- Bidrar inte till något "längre" åk.
- Oavsett vilket alternativ så är det väldigt vindkänsligt bara man kommer upp över trädgränsen

Alternativ 2:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4689c525e6657e585e741df6c1486130.jpg

Ny stol från Bräckeliftens dal (Bräckeliften tas bort) och upp till Rödkulleliftarnas topp. Blå pist från toppen av Rödkullen och ner till Bräcke.
+ Ger bättre kapacitet för alla jibbare
- "Svårare" att hitta (Tänker främst på Stockholmare som inte ens kan hitta till Lilla Essingen från Fridhemsplan)
- Dyrare eftersom liften blir längre.

Alternativ 3:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/fe32f0702e78072f464c0c7c130ac9a0.jpg

6-stol med mellanstation a'la Idre Fjäll.
+ Lättare att hitta för den som sitter på Rautjoxa och ska upp till toppen jämfört med alternativ 2.
- Klart dyraste alternativet.

Alternativ 4:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/8f78286200f3b54634d235917a2eb174.jpg

Det alternativ jag skulle föredra.
Liksom Alternativ 1 och 3 så ersätter den de två gamla släpliftarna, dock ligger dalstationen cirka 100-200 m längre ner.

+ Skapar som en "säckstation" och ger plats åt nya byggnader (restauranger, skiduthyrning, skipass etc.) samt rullband för barn vid sidan om Liften/Kö-serpentinerna.
-Dyrare än alternativ 1

Bonus, Alternativ 5:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/0d7b7248dabddada2508fd413300a381.jpg

Utökning med en 2/4-stol med automatisk bygel, ersätter Lill-vita/Lill-röda. Ger kids en skön färd upp.
+ Modernt som fan.
- Dyrt med tanke på hur lite kapaciteten kommer att utnyttjas.

Det var det, godnatt.

/Marcus

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Danil (5 år sedan)

Det var riktigt bra idéer kring Rödkullen du hade där Marcus! Jag skulle nog föredra alternativ 4 personligen, förutsatt att det byggs en släplift för att ta sig upp till värdshuset och värmestugan från den nya liftens dalstation. Detta alternativ skulle nog också öka fallhöjden något om än väldigt markant, dock så undrar jag om den backen som blir ner till liften får en bra lutning eller bara blir platt och jobbig även för nybörjare?
Bonusalternativet skulle jag dock inte tycka om då liftar som korsar varandra på det viset får skidområdet att se lite "stökigt" och ostrukturerat ut. Men det skulle helt klart ge den moderna komfort som finns för nybörjarna i Vemdalsskalet, vilket inte är helt fel!

Sedan gillar jag också alternativ 3, då detta skulle lösa problemet med långa liftköer i Bräcke och därmed även avlasta Vm8:an som idag används av många som åker i Bräcke just för att det är så pass långa köer i parken. Jag förstår att detta är ett dyrt förslag men annars väl genomtänkt.
Jag funderar dock lite över hur det fungerar med mellanstation på stolsliftar, kan man kliva på där? Har aldrig åkt i Idre eller annat område som har denna typ av lift så jag vet inte.

Alternativ 1 är nog mest realistiskt och är tillsammans med alternativ 3 och 4 de som möjliggör för bredare, kanske till och med nya backar under liften.

Edit: Tack för bilderna Black Diamond

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Med Rödkullen missar ni detaljen att Skistar och Björn Däeli planerar att bygga boende kring Rödkullen och Ullådalen.
Nästa lift där byggs för att skapa ski in/ ski out.

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad nb11b (5 år sedan)

Skare :

Med Rödkullen missar ni detaljen att Skistar och Björn Däeli planerar att bygga boende kring Rödkullen och Ullådalen.
Nästa lift där byggs för att skapa ski in/ ski out.

Ja, den här ritningen presenterades på bydagen 2011
(klicka på länken ovan för högre upplösning)
Statusen på det projektet har jag dock ingen aning om.
http://www.billig.se/rodkullen.jpg

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 5 år sedan

Whoa. Trodde det inte va så stora planerar i det projektet. Känns dock att det kommer bli överkapacitet runt mellanstationen. Det är därför man bör prioritera enklare men mer oftare utbyggnader. Det är just det jag inte gillar med Skistar:

1998 - Duveds Linbana

2002 - VM6:an/Hummeln

2006 - VM8:an

2013 - Fjällgården

Jämfört med t.ex. Flumserberg - en ort i ungefär samma storlek som Åre:

2003 - En 4:a/inga nya backar

2005 - Gondol, två steg/från tågstationen nere i dalen och upp till mittcentrat - 975 fallhöjds meter

2006 - En 8:a med bubblor/inga nya backar

2009 - en ny 6:a/inga nya backar

2013 - Två nya 6yikesr/nya backar.

Visst finns det "mer folk" i centrala europa men just Flumserberg verkar ju inte direkt vara någon känd ort direkt.
Åre är ju ändå Nordens största skidort.

fredric84
0 inlägg
fredric84 0 inlägg 5 år sedan

Sälen är omsättningsmässigt en mycket mycket större skidort än Åre.
Skistar måste oxå ta hänsyn till Trysil, Hemsedal, Sälen, Vemdalen, Klövsjö, och Björnrike när de budgeterar nya investeringar.

anjak
7 inlägg
anjak 7 inlägg 5 år sedan

Dessutom ska ju Skistar bygga en flygplats i Sälen för ca 500 miljoner så frågan är ju hur mycket pengar det finns till liftar i Åre?

ohrey
74 inlägg
ohrey 74 inlägg 5 år sedan

Kartan som finns ovan är lagd på is då man ville göra ett liknande projekt vid sadeln, dvs en gondol ner till E14. Det satte markägare samt trafikverket stopp för vilket gör att man redan nu kan förutse en liknande process vid ett liknande projekt i Rödkullen. Dessutom kommer åkningen nedanför mellanstationen vara ganska dålig. Dock är det fullt realistiskt att bygga från Mellanstationen upp till Rödkullen berg. Allt stod i en artikel i LTZ i vintras.

Men drömmen vore att få till Alternativ 4 som Marcus beskriver ovan. Rödhakeliften har 20 meters fallhöjd och Rödkulleliftarna har 282. Dessa 2 tillsammans ger alltså en fallhöjd på 302 (Exakt samma som Sadelexpressen som byggs i sommar). Skulle man dra den ytterligare ca 100 meter ned mor vägen så kanske man kan få till 20-30 fallhöjdsmeter extra. Det skulle skapa en ca 1500 meter lång lift med ungefär 320-230 fallhöjdsmeter. Denna lift kan mycket väl bli nästa lift som byggs (sen är det alltid olika faktorer som spelar in). Här vore det faktiskt värt med en lift med huv då det ofta blåser mycket eller varför inte en gondol? Allt för få gondoler i Sverige, gör det även säkrare för barn att åka där.

ohrey
74 inlägg
ohrey 74 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad ohrey (5 år sedan)

Ritade en karta hur jag tänkte (vilket även är ganska identiskt med Marcus alternativ ovan).
Man borde ersätta släpliftarna med en expresslift (Antingen 6-stol med huv eller gondol som jag nämnde ovan), när jag tänker efter så vore en gondol bättre då det gör det enklare för barn och Rödkullen är just ett barnområde..
Från dalstationen av "Rödkullen Express" så bygger man även ett rullband med tak över. Knappliftarna som idag finns i Rödkullen skulle jag flytta väst, gärna så mycket som möjligt, men ska ju även byggas hus så kanske inte blir extrema ytor att bygga på. Allt detta skapar alltså en expresslift med 320-330 meters fallhöjd och en längd på 1500 meter, samt nya/flyttade barnområden.

Backarna tänkte jag att de kan bli som idag, dock rätas ut och breddas. Samt att man med en expresslift kan låta backarna korsa liftgatan utan att problem uppstår. Ungefär som på kartan nb11b la upp ovan.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/180b2d0b765c7fc206bec076c25cc6e2.jpg

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 5 år sedan

Det var en bra utveckling på marcus förslag! Kanske skulle man då kunna flytta en av de släpliftar som monteras ner till Bräcke och slå två flugor i en smäll? Jag vet inte riktigt hur det ligger till med möjligheterna att flytta gamla liftar till en annan plats i skidområdet, tänker då att man borde kunna göra det med sadelliften som ju ska plockas ner nu? Har dock för mig att jag läst någonstans att det är svårt att få tillstånd att montera ner och sätta upp på nya platser på grund av vissa bestämmelser..

ohrey
74 inlägg

Danil - Det är ganska vanligt att det görs. Gamla Olympialiften såldes till finska Ylläs. I Sälen flyttade man bland annat föredetta Gustav Express till Tandådalen. Både Tänndalen, Branäs, samt Bjursås har även satt upp begagnade liftar.

Problemet med Bräcke är att man enbart flyttar kön till toppen av parken. Jag tycker som jag skrivit i ett tidigare inlägg att bräckeparken ligger felplacerad, borde gå att hitta en bättre plats med längre åk samt kanske ytterligare en linje. Annars en mycket bra idé!

ohrey
74 inlägg

Marcus666 :

Whoa. Trodde det inte va så stora planerar i det projektet. Känns dock att det kommer bli överkapacitet runt mellanstationen. Det är därför man bör prioritera enklare men mer oftare utbyggnader. Det är just det jag inte gillar med Skistar:

1998 - Duveds Linbana

2002 - VM6:an/Hummeln

2006 - VM8:an

2013 - Fjällgården

Jämfört med t.ex. Flumserberg - en ort i ungefär samma storlek som Åre:

2003 - En 4:a/inga nya backar

2005 - Gondol, två steg/från tågstationen nere i dalen och upp till mittcentrat - 975 fallhöjds meter

2006 - En 8:a med bubblor/inga nya backar

2009 - en ny 6:a/inga nya backar

2013 - Två nya 6yikesr/nya backar.

Visst finns det "mer folk" i centrala europa men just Flumserberg verkar ju inte direkt vara någon känd ort direkt.
Åre är ju ändå Nordens största skidort.

Tycker faktiskt denna info är ganska intressant. Skulle vara intressant att veta vad just Åre omsätter och inte bara Skistar och därmed kunna jämföra investeringar med liknande orter (omsättningsmässigt) i Alperna. Planerna som SkistarÅre har är faktiskt inget att klaga på, det är ju bara skistar AB samt diverse markägare som sätter lite käppar i hjulen. Problemet är att det tar alldeles för lång tid mellan investeringarna.. Det vore fullt realistiskt med ca 2 nya expressliftar om ca 3 år.. Det tog hela 7 år mellan VM8an och sommarens investeringar, skulle det ta lika lång tid tills nästa betyder det alltså att det sker 2020..

Danil
179 inlägg

Man kan ju också jämföra med Vemdalen.

2005 ny 6-stol och nya backar.

2008 ny 6-stol inga nya backar.

2010 ny 6-stol och helt nya backar.

2011 ny 6-stol och breddning av backar.

2013 eventuellt ny 6-stol? Har läst i lokalpressen samt på vemdalen.se, kan någon bekräfta?

Utöver dessa expressliftar så har man även byggt en del mindre knappliftar och rullband i sina skidområden.

Dessa investeringar är som bekant för det mesta finansierade av lokala företag men oj vilket högt investeringstempo man har, i Vemdalen verkar man ha förstått värdet i nyinvesteringar och då speciellt i skidområdet!

ohrey
74 inlägg

Bra poäng Danil! Även Idre fjäll samt Romme alpin har sedan 2003 (?) byggt 3 expressliftar var och Idre planerar en till (Osäker tills när, läste det i en lokaltidning). Med tanke på hur mycket mindre dem lär omsätta jämfört med skistar så är det en betydligt högre investeringprocent än Skistar AB. Och kolla bara Romme Alpins utveckling, de har insett värdet av att investera i skidområdet..

Angående företag som investerar så är det fortfarande samma kostnad på en lift för Skistar då det bara handlar om ett lån, förutom att man får bidrag från tillväxtverket. Så Skistar AB har faktiskt satsat bra i Vemdalen.
Fördelen med detta är dock att det kan påskynda byggandet av liftar.

Hade varit kul att göra en investering precis som den i Tegefjäll fast i högzon. Dvs en lift i Valvet, skulle alltså ge en fallhöjd mellan 340-400 meter. Hade mer än gärna ställt upp och hjälpt till med det, dvs på samma sätt som folk gjorde med Tegeprojektet. Högzon är ju något som ligger långt fram i tiden och där skulle det vara kul att påskynda något projekt. Tror det skulle finnas ett helt okej stöd till det runt Åre då det inte bara är riktat till en by utan tvärtom, hela Åre skulle gynnas. Då driftdagarna lär bli få skulle det kanske rent utav kunna motivera en begagnad expresslift från 90-talet. Den i Tänndalen kostade knappt 25 MSEK och det var ändå en bra Doppelmayr 4-stol express!

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Marcus666 (5 år sedan)

ohrey :

Hade varit kul att göra en investering precis som den i Tegefjäll fast i högzon. Dvs en lift i Valvet, skulle alltså ge en fallhöjd mellan 340-400 meter. Hade mer än gärna ställt upp och hjälpt till med det, dvs på samma sätt som folk gjorde med Tegeprojektet. Högzon är ju något som ligger långt fram i tiden och där skulle det vara kul att påskynda något projekt. Tror det skulle finnas ett helt okej stöd till det runt Åre då det inte bara är riktat till en by utan tvärtom, hela Åre skulle gynnas. Då driftdagarna lär bli få skulle det kanske rent utav kunna motivera en begagnad expresslift från 90-talet. Den i Tänndalen kostade knappt 25 MSEK och det var ändå en bra Doppelmayr 4-stol express!

Jag måste säga att jag tyckte Tegeliften AB gjorde fel att välja fasta klämmor (sagt det förr, säger det igen). Liften är ändå cirka 1500 lång, alltså nästan tre gånger så lång som Hummelliften. Det kommer iförsig ta runt samma tid att åka upp till toppen som nu, men med en lift med kopplingsbara klämmor, tror jag man hade kunnat marknadsföra sig bättre. Sen måste väl Tegefjäll som by börja investera i Restaurang/Pub fronten.

nb11b
68 inlägg

Då säger jag det igen (wink), det hade kostat 15-20 miljoner mer med en kopplingsbar lift. Inte riktigt dubbla kostnaden, men nästan. Pengarna fanns inte.
Men med nya liften kanske det blir drag i Tege och då kanske pengarna kommer fram att bygga ytterligare liftar. Området går att utveckla ganska mycket då Skistar äger mycket mark som inte är exploaterad idag.

När det gäller restaurang så tycker iaf jag att Tegetornet varit riktigt bra senaste åren. Men med det kundunderlaget som varit har det inte funnits så mycket utrymme för investeringar. Även det kanske kan ändras nu.

Och så är det klart med en butik i Tornet igen. Kommer att finnas i det som är bagagerum idag bredvid hållplatsen för skidbussen.

ohrey
74 inlägg

Precis som nb11b säger ovan saknades pengarna, vilket var synd.. En expresslift hade varit det optimala, men fortfarande en stor eloge till de inblandade, kommer att bli ett stort lyft i Tegefjäll nästa säsong!

Men förstår jag rätt så var det i början tänkt att ha en expresslift som började nedanför E14?
Jag tycker man istället borde köpt in en begagnad expresslift från liftbyggarna.se istället då det hade varit samma kostnad som en ny med fasta klämmor. Både Bjursås, Tandådalen samt Tänndalen har fått ihop liftar för under 25 MSEK och samtliga har varit 4-stolsexpresser. Den i Bjursås hade även huv (Att Bjursås sedan gick i konkurs är en helt annan sak). Diskuterades det alternativet? Du kanske vet nb11b?

nb11b
68 inlägg

Ingen aning om det diskuterats att köpa begagnat. Det måste ju finnas någon att köpa.

I de gamla planerna från det glada åttiotalet skulle liften starta där minitege är idag. Och nedanför det skulle ett hotell byggas.
Gammal skiss (med ny GoogleEarth-bild under). Den uppmärksamme ser att det skulle krävas nya av- och påfarter mot E14. Och det vet vi att vi kan glömma...
https://www.freeride.se/img/photo/normal/8391e8f1ed8713c1455f882b31f84423.jpg

ohrey
74 inlägg

Hade varit kul om det blev som på kartan ovan. Även om det inte tillfört så mycket skidåkning.. Men du nämnde att Skistar äger mycket marki Tegefjäll, vet du vart? Trodde det till större delen var externa markägare..

nb11b
68 inlägg

Nej, ingen aning. Bara hört att det finns oanvänd mark.
Och egentligen vet jag inte om de äger den eller arrenderar den.

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Är lite imponerad av vad duktig ni är med kartor och skisser! Kul att det finns i alla fall en tråd här på Freeride där vuxna människor står för merparten av inläggen.

bokategefjall
100 inlägg
bokategefjall 100 inlägg 5 år sedan

Inte bekräftade uppgifter men dessa områden tror jag de äger:

1. Skogsdungen precis vid avfarten till Tegefjäll från E14 bredvid Canyon.
2. Skogområdet som ligger mellan E14 och gamla vägen från MiniTege och bort mot Ängarna. I ett tidigt möte angående Tegeliften pratade man om att lägga ett längdspår här men nu i påsk lät det som om det mer lutade åt Tegeplatån ungefär där kåtan ligger.
3. Sen äger man skogområdet ovan E14 från Bäcken/Tegesvängen och bort mot Kläppen. Där finns det stora möjligheter att bygga både nya backar och boende. I det området har man pratat om att göra en enklare nerfart/led för turåkarna.

Som sagt inte bekräftade uppgifter utan snarare en liten sammanställning av all information som flödat på att Tegeliftens möten.

Danil
179 inlägg

ohrey :

Precis som nb11b säger ovan saknades pengarna, vilket var synd.. En expresslift hade varit det optimala, men fortfarande en stor eloge till de inblandade, kommer att bli ett stort lyft i Tegefjäll nästa säsong!

Men förstår jag rätt så var det i början tänkt att ha en expresslift som började nedanför E14?
Jag tycker man istället borde köpt in en begagnad expresslift från liftbyggarna.se istället då det hade varit samma kostnad som en ny med fasta klämmor. Både Bjursås, Tandådalen samt Tänndalen har fått ihop liftar för under 25 MSEK och samtliga har varit 4-stolsexpresser. Den i Bjursås hade även huv (Att Bjursås sedan gick i konkurs är en helt annan sak). Diskuterades det alternativet? Du kanske vet nb11b?

Har för mig att jag läst i någon artikel om investeringar i Åre, en då investeringen inte blev av, att man inte såg speciellt positivt på att köpa begagnade liftar. Var säkert över ett halvår sedan så kommer inte ihåg i detalj vad som stod men tror motivering till att inte köpa begagnade liftar var att man ville ha nytt när man endå var i farten och byggde.

ohrey
74 inlägg

Danil :

Har för mig att jag läst i någon artikel om investeringar i Åre, en då investeringen inte blev av, att man inte såg speciellt positivt på att köpa begagnade liftar. Var säkert över ett halvår sedan så kommer inte ihåg i detalj vad som stod men tror motivering till att inte köpa begagnade liftar var att man ville ha nytt när man endå var i farten och byggde.

Antagligen är det så dem motiverar det.. Och delvis har dem helt rätt. Vet att gamla Olympialiften ett tag var tänkt att sättas upp i Tegefjäll i samband med att VM8 byggdes.. Men det skulle ha kostat ca 80 procent av en ny lift då mycket behövdes bytas ut etc. Men det finns ett flertal mycket nyare liftar som byts ut i Alperna som skulle bli billigare. Som sagt har flera investeringar gjorts i Sverige för under 25 MSEK. Jämför nya Tegeliften som kostar ungefär samma eller en ny expresslift för 40 MSEK. Istället för att vänta 20 år så borde man enligt mig kolla på billigare alternativ och därmed kunna bygga ut snabbare. Men förmodligen finns det säkert anledninar varför man inte använder sig av detta, och mycker ligger nog i det du säger Danil.

ohrey
74 inlägg
ohrey 74 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad ohrey (5 år sedan)

http://www.skistar.com/sv/Are/Skidaknin … 013-05-24/

En liten uppdatering!

Danil
179 inlägg

För er som vill följa bygget av de nya liftarna kan man nu observera Fjällgårdsexpressens uppkomst här: http://www.webbkameror.se/skidkameror/f … 1_1280.php

ohrey
74 inlägg

Någon som sitter inne med nya bilder? Inte sett någon bild av hur det går vid sadeln.. Syns ju på webbkameran att det grävs ordentligt i Tege!

bokategefjall
100 inlägg

ohrey :

Någon som sitter inne med nya bilder? Inte sett någon bild av hur det går vid sadeln.. Syns ju på webbkameran att det grävs ordentligt i Tege!

https://www.freeride.se/img/photo/normal/6c80d89e85f87e44074f4bd2551a6ff6.jpg

Här finns några fler: http://tegebloggen.bokategefjall.se/#post249

ohrey
74 inlägg

http://www.skistar.com/sv/Are/Skidaknin … 013-07-04/

Ytterligare en uppdatering! Någon som vet om betongarbetet som görs vid fjällgården är muren eller är det fundamentet (vilket jag gissar på)?

Även bra uppdateringar av tegebloggen!

bokategefjall
100 inlägg

Bilder från Sadelexpressen: http://tegebloggen.bokategefjall.se/#post255

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 5 år sedan

http://op.se/lanet/are/1.6145423-sa-myc … nya-liftar

Op.se 2013-08-05

www.alpinbutik.com Citera
nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad nb11b (5 år sedan)

Finns lite nya bilder på www://tegeliften.se
I det här hålet ska dalstationen byggas...
http://77.53.224.239/tegeliften/admin/uploads/tegeliften_130715_1.jpg

ohrey
74 inlägg

På wikipedia så fann jag detta citat under framtida planer för Åres skidområde:
" Trots att den så kallade Tegeliften nu blir en fast stollift får dess liftgata en konstruktion så liften kan göras kopplingsbar (expresslift) i framtiden, utan behov av fullständig ombyggnad." Någon som kanske kan bekräfta detta? Antar att man i så fall kan bygga den till en kopplad fyrstolslift?

Danil
179 inlägg

ohrey :

" Trots att den så kallade Tegeliften nu blir en fast stollift får dess liftgata en konstruktion så liften kan göras kopplingsbar (expresslift) i framtiden, utan behov av fullständig ombyggnad." Någon som kanske kan bekräfta detta? Antar att man i så fall kan bygga den till en kopplad fyrstolslift?

Nu är jag visserligen ingen expert men det borde gå om man tänker logiskt. Om Man byter ut vändstationerna till sådana mer avancerade som finns på expressliftar och förser stolarna med tillhörande klämmor. Mer borde det väl inte vara att göra egentligen? Liftgatan vet jag inte varför den ens skulle behöva ändras från början, möjligtvis om man tänker bygga om till 6-stol men då lär väl även stolparna behöva ändras..

nb11b
68 inlägg

ohrey :

Wikisidan ändrad. Riktigt så enkelt är det nog inte.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook