Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

Marcus666 :

Annars tycker jag man kan byta ut gondolen. Mycket bra pister men otroligt obekvämt att åka upp igen.

Så obekväm är den ju verkligen inte.

Man skulle ju kunna fixa inredningen i gondolerna. Ta bort det nuvarande sätet och fixa ett utfällbart alternativ som sitter i bättre höjd och som är djupare så man faktiskt får plats. Då kan man under dom 3-4 veckorna där det är fullt ha dom uppe så alla får stå medans resten av tiden när det inte är någon direkt liftkö så får alla det skönare när dom sitter.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Borde det inte gå att byta ut befintliga ägg på Gondolen mot nyare typ 8-sits som finns överallt i alperna, men ha kvar samma stolpar, lina och stationer?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Marcus666 :

Eftersom det alltid finns lite planer i mitt huvud så blir det väl ett till inlägg...

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 9fe3ad.jpg

Ha en 6:a med bubblor från 1000-M dal till Toppen. Längd 1400 meter.
Ha några röda glidar backar till höger och sedan en blå pist där det redan finns en pistad väg på vintern.

Annars tycker jag man kan byta ut gondolen. Mycket bra pister men otroligt obekvämt att åka upp igen.
6:a med bubblor där med.

Skulle kunna tänka mig att ersätta Leråliften med den slitna gondolen:

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 0970b8.jpg

1785 Meter (behövs väl 200m längre vajer eftersom nuvarande gondolen är 1610m.). Röda backar som ansluter till de vanliga backarna. Från toppen får man även tillgång till trevlig skogsåkning (vid blåa pilen) ner mot Gunnilliften. Behövs sådana lavinsprängare (Rör ut från berget, finns flera sådana i Tre dalarna och resten av Savoien) vid stupen på sidorna.

/M

Behövs ingen lift upp till toppen, baksidan är tillräckligt uppåkt som den är. Tar bara en kvart att gå upp från kabin berg.

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JSellberg (4 år sedan)

Heddious :

Borde det inte gå att byta ut befintliga ägg på Gondolen mot nyare typ 8-sits som finns överallt i alperna, men ha kvar samma stolpar, lina och stationer?

Jo visst kan man det. Större investering dock, med tanke på att det inte är något fel på dom befintliga.
Här kan du se mer SIGMA Cabins

snes
25 inlägg
snes 25 inlägg 5 år sedan

JSellberg :

Danil :

Så det blev Leitner igen alltså, dem har ju levererat i princip alla liftar till skistars anläggningar de senaste åren, bra på att vinna upphandlingar eller har dem avtal?

Den generella åsikten i Skandinavien är att Leitner är den bättre leverantören, av dom två stora.
I Norge så har Doppelmayr fått det lite halvfula öknamnet Doppeldrit.

Har inte jobbat på någon modern stor lift från Doppelmayr, så jag kan inte uttala en egen åsikt.

Skulle misstänka att Doppelmayr's anbud måste vara markant lägre än Leitner's för att dom ska få ordern, något jag inte kan tänka mig att den är.

Att påstå att Leitner gör bättre liftar än Doppelmayr är som att påsta att Fiat bygger bättre bilar än BMW. De byggs nya Doppelmayr i Sälen, varför? Jo för att de är där kapitalet sitter. På skistars bakgård får de klara sig med Leitner. Egentligen så borde de bygga tvärtom då en lift i Åre får jobba under betydligt värre förhållanden. Duveds lintrassel, medelm8an, Vm-spexarn där har du drit

linder :

AndreasM :

Just sadeln projektet tillför inte mycket annat än bättre kommunikationer mellan Björnen och Åre. Bor man i åre by är det sällan värt att åka över till Björnen.

Fast nu behöver man ju inte åka på den tradiga bron ner till tott utan man tar sittliften upp från fjällgården vilket kommer göra det området fett värt!

Och tycker man inte det är asbra som jag så kan man se det som såhär, det kommer dra folk främst turister som föredrar sittliftar från vm6/vm8 vilket gör att det blir bättre åkning där för dom som faktiskt behärskar lutningen.

Den heliga gralen i Åre är att förbinda Rödkullen och Tegefjäll men det kommer att dröja ytterligare om det nu nånsin blir av...

Äh, står man vid kabinhuset så går det fortare att ta bussen till tege än att åka wc, bräcke, gå lite, lång lift över till förmodligen fjällvallsliften sen upp för den för att sedan komma till vettig åkning.

En sån lift kostar enbart mer än den smakar.

Det är prestige och möjligheten att sälja tomter som driver, det är en lift som alla tror de vill ha men inte en jävel kommer att åka när den väl står där och för evigt förstört utsikten från ullåstugans altan.

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JSellberg (5 år sedan)

nb11b :

Ok, så vad kostar en helt ny lift enligt dig?

Uppgiften om att den inte går att bygga om kommer direkt från Anders Aspholm.

Ber om ursäkt att jag inte svarat, har missat detta.
Hela investeringen i år är ju på 125 miljoner, skulle gissa på att tegeliften står för ca 30 av dessa, Sadeln tar i vart fall 50 miljoner (kanske till och med 60) med sina bubblor, garage och sätesvärme. Fjällgårdsexpressen i sig är ju inte en så dyr lift, däremot så har man gjort stora jobb med markberedning samt stödmur vid dalstationen, vilket drar upp priset rejält.

Vad gäller konvertering till express lift så är det fullt möjligt, och inte så ovanligt.
Man byter ut stationerna, samt klämmorna på toppen av stolarna. Om liften är planerad med konvertering redan när den byggs så är det teoretiskt möjligt att behålla samma vajer, dock något som jag har svårt att se i praktiken.

Runt halva investeringsbeloppet i en ny lift brukar vara i själva liften, resten går till transport, mark beredning, gjutning av fundament samt monteringen. Numera så måste man även anlägga en väg längs liften till fordonen som bygger den, då det blivit så dyrt med helikopterlyft.

När liften sedan är på plats så är det inte särskilt dyrt med en konvertering, skulle gissa på runt 10-13 miljoner.

Dock så kan man också konstatera att priset inte hade ökat så mycket redan från början att göra det till en express lift, vilket tyder på att man gjort bedömningen att det finns något behov av det. Liften är ju bara 1100 meter lång, så det blir inte alltför stor förlust med en vanlig fast stollift.

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 5 år sedan

snes :

Att påstå att Leitner gör bättre liftar än Doppelmayr är som att påsta att Fiat bygger bättre bilar än BMW. De byggs nya Doppelmayr i Sälen, varför? Jo för att de är där kapitalet sitter. På skistars bakgård får de klara sig med Leitner. Egentligen så borde de bygga tvärtom då en lift i Åre får jobba under betydligt värre förhållanden. Duveds lintrassel, medelm8an, Vm-spexarn där har du drit

Intressant uttalande från dig. Redogör gärna skillnaderna mellan dom bägge, samt berätta om dina egna erfarenheter med att jobba med respektive producent.

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan

JSellberg :

nb11b :

Ok, så vad kostar en helt ny lift enligt dig?

Uppgiften om att den inte går att bygga om kommer direkt från Anders Aspholm.

Ber om ursäkt att jag inte svarat, har missat detta.
Hela investeringen i år är ju på 125 miljoner, skulle gissa på att tegeliften står för ca 30 av dessa, Sadeln tar i vart fall 50 miljoner (kanske till och med 60) med sina bubblor, garage och sätesvärme. Fjällgårdsexpressen i sig är ju inte en så dyr lift, däremot så har man gjort stora jobb med markberedning samt stödmur vid dalstationen, vilket drar upp priset rejält.

Vad gäller konvertering till express lift så är det fullt möjligt, och inte så ovanligt.
Man byter ut stationerna, samt klämmorna på toppen av stolarna. Om liften är planerad med konvertering redan när den byggs så är det teoretiskt möjligt att behålla samma vajer, dock något som jag har svårt att se i praktiken.

Runt halva investeringsbeloppet i en ny lift brukar vara i själva liften, resten går till transport, mark beredning, gjutning av fundament samt monteringen. Numera så måste man även anlägga en väg längs liften till fordonen som bygger den, då det blivit så dyrt med helikopterlyft.

När liften sedan är på plats så är det inte särskilt dyrt med en konvertering, skulle gissa på runt 10-13 miljoner.

Dock så kan man också konstatera att priset inte hade ökat så mycket redan från början att göra det till en express lift, vilket tyder på att man gjort bedömningen att det finns något behov av det. Liften är ju bara 1100 meter lång, så det blir inte alltför stor förlust med en vanlig fast stollift.

Bra gissat på Tegeliften. Den kostar ca 25 miljoner. Det skrev vi i aktieprospektet iaf smile
Jag har inte sett slutkalkylen, kommer väl på årsstämman i december.

Enligt LTZ är hela investeringen på 150 miljoner. Men det kanske beror på hur man räknar. http://ltz.se/nyheter/are/1.6258216-tre … fram-i-are

Att bygga en kopplingsbar lift i Tege skulle hamnat på ca 40-45 miljoner om jag minns rätt. Det låter ju lite mycket om man ska gå på dina siffror. Grizzly Express i Vemdalen kostade 55 miljoner. Men den är ju strax över 2 km lång.

Jag hoppas verkligen att du har rätt i att det går att bygga om Tegeliften för så lite som 10-13miljoner. Om nya liften blir ett sådant lyft som vi hoppas i Tegefjäll kanske de pengarna kan skramlas fram på några års sikt.

Det känns om att det behöver redas ut...

ricco
10 inlägg
ricco 10 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad riklan (5 år sedan)

.

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 5 år sedan

nb11b :

Bra gissat på Tegeliften. Den kostar ca 25 miljoner. Det skrev vi i aktieprospektet iaf smile
Jag har inte sett slutkalkylen, kommer väl på årsstämman i december.

Enligt LTZ är hela investeringen på 150 miljoner. Men det kanske beror på hur man räknar. http://ltz.se/nyheter/are/1.6258216-tre … fram-i-are

Att bygga en kopplingsbar lift i Tege skulle hamnat på ca 40-45 miljoner om jag minns rätt. Det låter ju lite mycket om man ska gå på dina siffror. Grizzly Express i Vemdalen kostade 55 miljoner. Men den är ju strax över 2 km lång.

Jag hoppas verkligen att du har rätt i att det går att bygga om Tegeliften för så lite som 10-13miljoner. Om nya liften blir ett sådant lyft som vi hoppas i Tegefjäll kanske de pengarna kan skramlas fram på några års sikt.

Det känns om att det behöver redas ut...

40-45 miljoner låter väldigt dyrt. Den senaste nya 4-stolen som var kopplingsbar från Leitner var på Stranda 2010, där jag jobbade förra vintern. Den kostade runtr 37-38 miljoner NOK, och hade samma längd som den nya Tegeliften. Där lär man också komma ihåg att den är byggd i Norge, och generellt så kostar liftarna flera miljoner mer per installation där.

Grizzly express är en helt rå lift i min mening, och det finns inte mycket som kan matcha den i Skandinavien, är nog bara dom båda telemixarna som är lika häftigt. Dock så har den så hög prislapp på grund av förmågan att köra 6m/s vilket kräver längre stationer, för att kunna hantera stolarna i rätt tempo. Den har även garage och lite lyxigare stolar, sådant som drar upp priset. Men framför allt längden, som du skriver också skriver, gör att priset for skjuter i höjden.

Glömde dock att påpeka att jag inte räknade med kostnaden för installation och nytt markarbete för stationerna.
Här har du en tråd du kan kolla in, om du vill följa en konvertering. Detta gjordes på Winteberg, Tyskland där man 2010 byggde om en 4-stol till express, samt byggde en ny 6-stol.
Alpinforum

ohrey
74 inlägg
ohrey 74 inlägg 5 år sedan

På tal om liftpriser så kostar ju Lofsdalens nya lift 41 miljoner. Den är ju dessutom utrustad med huv och garage, även specialbyggd för att klara starkare vindar. Längden på den är dock bara 800 meter. Så känns som att priset för en fyrstolsexpress hade legat under 40 miljoner.

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 5 år sedan

I den här artikeln (1 månad gammal) så har tydligen FIS krav på två nya liftar i VM-området. Lite märkligt tycker jag att FIS kan ha krav på sådant och dessutom att dem verkar ha förslag på vart dessa liftar ska byggas. Det låter visserligen intressant det som står men jag tror att fler liftar i VM-området skulle ge överkapacitet och alldeles för mycket folk i backarna där!

bokategefjall
100 inlägg
bokategefjall 100 inlägg 5 år sedan

Nu är det inte mycket kvar att göra på Tegeliftens bygge. Färska bilder från idag måndag 9 dec.
http://tegebloggen.bokategefjall.se/#post336

Gomorran
8 inlägg
Gomorran 8 inlägg 5 år sedan

Någon som vet om det finns några preliminära öppningsdatum för de tre nya liftarna?
Är det planerat i sammband till att backarna i anslutning öppnar eller kommer det att dröja ytterligare lite?

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Gomorran - invigningsdatumen är satta och står på Åre/Skistars hemsida (tror det var 21 i Åre och 27 i Tege), men sen vet inte jag om de möjligen kommer öppna någon/några liftar tidigare om snöläget tillåter.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
gurring
634 inlägg
gurring 634 inlägg 5 år sedan

Invigningen av liftarna är som hedda skriver. Dock öppnar dom senast 20:e dec bara vädret tillåter.

Every turn is a sign of fear Citera
Marcus666
44 inlägg
Marcus666 44 inlägg 5 år sedan

Lite bilder från öppnandet:

Your text to link here...

Man blir ju lite sugen på att åka upp smile .

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Ska man ha bra åkning i Åre nu så är det i vm8'an , så dåligt med snö på alla andra ställen så det är sjukt.

Bräckeliften är igång utan några nedfarter mer än årevägen/långsvängen

När man kommer upp med fjällgårdsexpressen vet man inte vart man ska ta vägen för det enda man ser är "stängd" skyltar till pisterna och sten överallt.

Ge det en månad så kanske snön är tillräckligt och det nya området kan börja leverera

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

linder :

Ska man ha bra åkning i Åre nu så är det i vm8'an , så dåligt med snö på alla andra ställen så det är sjukt.

Bräckeliften är igång utan några nedfarter mer än årevägen/långsvängen

När man kommer upp med fjällgårdsexpressen vet man inte vart man ska ta vägen för det enda man ser är "stängd" skyltar till pisterna och sten överallt.

Ge det en månad så kanske snön är tillräckligt och det nya området kan börja leverera

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1479487_10153633862745533_1597996529_n.jpg

Jag ser bilder från mina vänner i Åre att de åker puder på skutan. Och mycket tack vare nya liften wink

linder
3475 inlägg

Finns ingen snö i pisterna iaf tongue

Men visst finns det en hel del puder om man har skidor man är villig att repa sönder, funderar på att ta skräpbrädan imorgon för att få mig några svängar puder själv smile

snes
25 inlägg
snes 25 inlägg 5 år sedan

linder :

Finns ingen snö i pisterna iaf tongue

Men visst finns det en hel del puder om man har skidor man är villig att repa sönder, funderar på att ta skräpbrädan imorgon för att få mig några svängar puder själv smile

Mossa och ris blir det inte så djupa repor av

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

snes :

Mossa och ris blir det inte så djupa repor av

Nope! Dock är det en hel del sten också. Min 3 veckor gamla snowboard är redan repigare än den jag åkte på 100+ dagar förra säsongen och det säger en hel del om snöförhållandena i åre just nu wink

För att hålla oss lite till tråden,

Ni som har koll på hur mycket saker och ting kostar.

Ungefär hur mycket skulle belysning i bräcke, röda linjen kosta och varför är det inget som det investeras i då det ändå körs "jättarnas spår" på kvällsåkningen så behövs ju ingen extra lift?

Gman-01
23 inlägg
Gman-01 23 inlägg 5 år sedan

Skistar borde kunna byta ut tottliften mot en 4/6stolslift samt en knapplift upp till där mellan av stigningen för ankarliften och bron över till fjällgården är i dag! Detta skulle komplettera Tott/högås området. Backarna bibbosbrant och susar backen är ju bra skidåkning. Detta skulle även komplettera Totthotel. Nackdelen är frågan om fjällgårdsexpressen bara skulle bli en "transportlift" i så fall. Hmm:/ . Det skulle va kul om ni kom med förslag. big_smile

Gman-01
23 inlägg

En annan idé som är galen är att bygga upp en lift på totthummeln. Det skull gå lite fortare att transportera sig från Tott till björnen en annan sak är att från toppen skull du kunna förlänga viksvängen 1-500 m och höja höjd skillnaden med 50-75 fallhöjdsmeter. En annan sak är om man skulleKunna bygg ner i dalen bakom Getvalsbacken med en släplift upp igen. Kanske något år senare skull man kunna bygga upp en lift på lillskutan och förlanga bibbosbrant. Det negativa är att Totthummeln är rätt så ensam och det skull bli vindkänsligt en annan grej är att det kanske är för brant för att liften ska kunna gå upp där. Men hovdebanan i Vemdalen går också upp för att riktig brant ställe.

Gman-01
23 inlägg

JSellberg :

Heddious :

Jo visst kan man det. Större investering dock, med tanke på att det inte är något fel på dom befintliga.
Här kan du se mer Your text to link here...

Håller med! Jag avskyr de där sätena bra tänkt wink

Gman-01
23 inlägg

En vidare utvecklad idé av liften upp till lillskutan skulle vare en gondol/en stolslift med huvar går från fjällgården upp till lillskutan/från VM 6an upp dit. Det skulle bli litevind känsligt men man får ju drömma smile

Gman-01
23 inlägg
Gman-01 23 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Gman-01 (5 år sedan)

Så här är min plan:
Blå =nya nedfarter
Svart =nya liftar

https://www.freeride.se/img/photo/n/adc2cdddad23f73266160be24ec82870.jpg
Liftarna+backarna som man inte ser hela vägen ner (alltså de bakom lillskutan och Getvalsbacken) är nog rätt så bra fallhöjd och längd. Inte superbranta backar men blå/röd lutning. Skit i stjärnan. Det är bara platåkåtan. OBS gammalpistkarta!

Gman-01
23 inlägg

cool
https://www.freeride.se/img/photo/n/e480460ed0d9fd4a42333284dda3a985.jpg
Ny idé

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 5 år sedan

Tveksam till både lillskutan och vidare utbyggnad av tott. Lillskutan blir väldigt väderkänslig och dessutom lär det då behöva lavinsäkras en hel del sluttningar. Dock gillar jag idéen med att förlänga rödkullens backar enda ner till E14, detta har funnit som förslag tidigare i tråden och finns faktiskt med som ett verklig förslag till framtida utbyggnader.

Gman-01
23 inlägg
Gman-01 23 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Gman-01 (5 år sedan)

Danil :

Tveksam till både lillskutan och vidare utbyggnad av tott. Lillskutan blir väldigt väderkänslig och dessutom lär det då behöva lavinsäkras en hel del sluttningar. Dock gillar jag idéen med att förlänga rödkullens backar enda ner till E14, detta har funnit som förslag tidigare i tråden och finns faktiskt med som ett verklig förslag till framtida utbyggnader.

äntligen svarar nån! Jag tänker också så men man skulle i alla fall skulle man kunna bygga ner bakom Getvalsbacken. Där ifrån skulle två stycken ankar liftar upp där ifrån. En som går upp till Tott avstigningen och en annan lift upp på totthummeln.
Det andra om rödkullen har jag tänkt lite mer på. Det skulle (enligt mig) vara en 4/6 stol med automatiskt bygel som i Vemdalen. Det skulle kosta men om skistar skulle sälja rödkullenliftarna skull de få lite pengar. Planen (den på bilden nedan) skulle vara en bra utveckling av rödkullenområdet. Det skulle få bort folk som plogar sönder gästrappet skulle kunna åk där. Det är inte en super brant lutning där. Men en blå/grön nedfart för barn skulle kunna gå ner där plus att barnen nog skulle gilla att åka över broar (som skulle behövas över vägen). I rödkullen skulle skistar även fixa 2-3 tusen nya bäddar och nere vid E14 vid nya liften skulle de kunna bygga en parkering och nya bäddar. Och så slutligen en knapplift upp ifrån buustamoon.

Gman-01
23 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/3166a368707f9c21ee78e3f68997944f.jpg

Marcus666
44 inlägg

Ny idé:

https://www.freeride.se/img/photo/n/64a4fd24a6829c32d9eee52aa34d18e3.jpg

Fröåexpressen - 4-stol med bubbla, 1240M.
Parkområde med Svart, Röd och Grön linje samt Grön transport.
Svart/Röd-pist på vänstra sidan om liften.

/M.S

linder
3475 inlägg

Min enda önskan nu är belysning i bräcke och köra kvällsåkning där ihop med vm8!

Bräckeliften kan stå still bara man har belysning så man kan köra i parken och sen ta jättarnas spår tillbaka till 8an för några varv på kvällen.

Sen tycker jag man borde satsa mer på just kvällsåkningen så gärna någon timme längre 17-21 eller 18-22 vore bättre!

Ska man ta steget längre så vore ju belysning i Sadelexpressen och hermelinen klockrent för att komplimentera till björnens kvällsåkning big_smile

Gman-01
23 inlägg

Marcus666 :

Ny idé:

https://www.freeride.se/img/photo/n/64a … 4d18e3.jpg

Fröåexpressen - 4-stol med bubbla, 1240M.
Parkområde med Svart, Röd och Grön linje samt Grön transport.
Svart/Röd-pist på vänstra sidan om liften.

/M.S

Det skulle bli för vindkänsligt

Gman-01
23 inlägg

Bra idé Linder

Marcus666
44 inlägg

Är inte det inte så att Åre påverkas mycket av västliga vindar pga det nära avståndet till Atlanten. Då borde väl östsidor vara hyffsat skyddade (Sadel-området)?

Gman-01
23 inlägg

Jo i för sig

linder
3475 inlägg

Marcus666 :

Är inte det inte så att Åre påverkas mycket av västliga vindar pga det nära avståndet till Atlanten. Då borde väl östsidor vara hyffsat skyddade (Sadel-området)?

Fast å andra sidan har vi haft öst - sydöst vindar nu i en vecka som gjort att högzon / vm8 / rödkullen stått wink

Gman-01
23 inlägg

Din idé Marcus går upp på lillskutan det skulle bli lite som hummelliften fast längre. Du skulle komma upp till en "kant" där det skulle börja blåsa riktigt mycket sen tror jag att det är ganska brant.

Marcus666
44 inlägg

Någon som vet hur länge Skistar har "investeringsstopp" för Åre? Borde väl vara minst 3 år innan det byggs något nytt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook