Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Gman-01
23 inlägg
Gman-01 23 inlägg 5 år sedan

Var nyss i Bad Gastein, Österrike. Där fanns det fyra olika lift system med buss imellan från de områdena som låg längst ifrån varann var det 40-50minuters resa med buss. Varför skulle inte Åre kunna hitta något närliggande. Ex. Renfjället eller Snasahögarna?

Marcus666
44 inlägg
Marcus666 44 inlägg 5 år sedan

Gman-01 :

Var nyss i Bad Gastein, Österrike. Där fanns det fyra olika lift system med buss imellan från de områdena som låg längst ifrån varann var det 40-50minuters resa med buss. Varför skulle inte Åre kunna hitta något närliggande. Ex. Renfjället eller Snasahögarna?

Snasahögarna och Getryggen vore ju asschyst! Men tror nog vädret är detsamma där så, man får nog bara drömma på...

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Duved - Björnen med skidbuss är mer än 50min så bättre att du tar fram riktiga avstånd istället big_smile

Gman-01
23 inlägg

Men skulle duved/tegefjäll byggas ut som internationellt hotell/stugor ort så skulle man kunna ha bussar därifrån?
Man skulle då kunna hitta flera nordsluttningar, och därifrån kunna ha finfina backar ända in på eftermiddagen.

Marcus666
44 inlägg

Verkar inte ha varit nån fart här på länge...

Tänkte fråga lite spontant:

Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.

Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.

linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 5 år sedan

Marcus666 :

Är det bara jag som tycker att Skistar borde riva Kabinbanan. Den är snart 40 år gammal och kapaciteten är ju oerhört låg.

Mitt förslag hade varit en 8-Gondol från Stjärntorget upp till nuvarande "toppen" men med mittenstation på Hummeln. Ha garaget i dalstationen så att man kab vid hård vind endast köra första delen upp till hummeln.

mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !

kanske göra de och sen parkera kabin halvägs upp permanent för landmärkets skull :p

www.mattiaslindqvist.com Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

fördelen med att det är begränsad upp-kapacitet på högzon är ju att det blir färre folk att trängas med på berget, hehe. men jag kan hålla med om att en gondol med mittstation i trakterna av hummeln låter lockande, inte minst för att man då kan åka inne i en bubbla vid vissa sorters busväder big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Marcus666
44 inlägg
Marcus666 44 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Marcus666 (5 år sedan)

linkan_110 :

Marcus666 :

mittstation på hummeln hade väl varit en bra ide, men kvar står dock problemet med värdet av kabin i form av awesomeness och landmärke !

kanske göra de och sen parkera kabin halvägs upp permanent för landmärkets skull :p

Men det är just det. Är fackverkstolpar (vardera 70 meter höga) vackra i naturen? Hade väl kanske varit snyggt med att ha kvar den lägsta stolpen och sedan sätta upp en stor ÅRE skylt riktad ner mot byn (ala Hollywood) men på kalfjället? nja..

Heddious
1781 inlägg

vackra och vackra men de har som blivit en del av silhuetten där uppe.. den första av stöttorna på kalfjället syns ju i bakgrunden på bilder som är tagna nästan var som helst på skutans framsida.. folk ser den och tänker "ah, Åre". subtil marknadsföring.
ärligt talat tycker jag att en hollywoodskylt hade varit ännu fulare. liftstolpar är lite som vindkraftverk i min värld - inte så snygga att se på men de bidrar ju med något iallafall. en ren reklamskylt känns bara meh. skistarskylten i hammarbybacken är mer än nog.

(sen kan man ju alltid diskutera hur mycket kabinbanan egentligen "bidrar" med då den har överlägset sämst kapacitet av alla liftar i åreområdet, barnbackarna undantagna.)

linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 5 år sedan

Håller med hedda här !

tanken på skutan utan kabin är inte vacker i min mening, hur många minnen väcker inte den bilden i huvet när man kör in till Åre !

Och bara för att, tycker man en lift är ful i naturen så finns ju andra berg att åka på wink

www.mattiaslindqvist.com Citera
johantorsleff
1 inlägg
johantorsleff 1 inlägg 5 år sedan

Riv Åre kabinen och ersätt med en EFFEKTIV lift. Varför inte en liknande som sadelliften med kåpa? Alternativt dela upp sträckan vi hummeln.
Eller bygge en stolslift från VM6:ans toppstation och upp till toppen.
Sen måste skistar ersätta 1000-meters liften! Bästa skidområdet matas av en grymt långsam och föråldrad 2 stolslift!

När jag änså är igång är det lika bra att ersätta tväråvalvsliftarna!

smile
//Johan

Norqen
12 inlägg
Norqen 12 inlägg 5 år sedan

Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge big_smile

linder
3475 inlägg

Norqen :

Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra. Det som behövs är ju en lift som tål vindbyarna. Även gondolen står ju när det blåser mer än 10-12m/s.
Det enda hållbara skulle vara en hiss i berget som de gjort på Gaustatoppen i Norge big_smile

Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?

Likaså är det kabinen i sig som är problemet. Tar du VM8'an/Gondolen så är det gondolen som flaskhalsar på 2200 pers/timmen. Kabinen går 3ggr i timmen med 80pers = 240pers/timmen. Du kan inte på något sätt säga att det är "sjukt bra".

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan

Norqen :

Problemet är ju inte kabinen i sig, när det är vindstilla och den är avisad är den ju sjukt bra.

lol

Alla som åker i Åre är överens om en sak. Den är vacker på bild. Men helt värdelös som lift.

Nä, häng upp den som minnesmärke och reklampelare någonstans där man kan ta bra bilder med fjället och blå himmel som bakgrund. Det är det enda den duger till.

Norqen
12 inlägg
Norqen 12 inlägg 5 år sedan

linder :

Norqen :

Känns som du höftade rätt gött där ... Vindgränsen på liftarna går väl ändå vid byar runt ~25m/s?

Likaså är det kabinen i sig som är problemet. Tar du VM8'an/Gondolen så är det gondolen som flaskhalsar på 2200 pers/timmen. Kabinen går 3ggr i timmen med 80pers = 240pers/timmen. Du kan inte på något sätt säga att det är "sjukt bra".

Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.

Och jag håller med om att både gondolen och kabin är extremt oeffektiva när det är högsäsong, dock så kör de väl kabinen x4 när det är mycket folk samt två kabiner, närmar sig ju 640pers/h. Dock ändå väldigt oeffektivt. Jag som åker ofta i Åre stör mig iaf mer på att liftarna inte går än att de tar för lite folk. Singelköerna fungerar riktigt bra och man behöver sällan vänta särskilt länge med dessa även under högsäsong

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

Norqen :

Jovisst höftade med vinden, men oftast är det ju vindbyar i Åre på över 20-25m/s när det blåser runt 10-12m/s, vilket det nästan alltid gör.

Och jag håller med om att både gondolen och kabin är extremt oeffektiva när det är högsäsong, dock så kör de väl kabinen x4 när det är mycket folk samt två kabiner, närmar sig ju 640pers/h. Dock ändå väldigt oeffektivt. Jag som åker ofta i Åre stör mig iaf mer på att liftarna inte går än att de tar för lite folk. Singelköerna fungerar riktigt bra och man behöver sällan vänta särskilt länge med dessa även under högsäsong

Du får följa vinden lite mer nästa säsong på flygare.nu för så ofta tycker jag inte det blåser så mycket, finns ju alltid något extrem fall varje säsong dock,

Kabinen går var 20 minut, 00, 20, 40, men sen är jag inte säker på om dom under sportloven drar i högväxeln och kör som du säger direkt när den blir full, den tar dock 13min upp så kapaciteten blir ju ändå max 320p/h. (Att räkna in dom 320 som åker ner, är ju inte speciellt orelevant för oss)

Jag åker också ofta i Åre, alla 157 dagar Åre hade öppet denna säsong t.ex. Och 159 dagar förra wink Enda gången man åkt kabin mycket va ju i början av förra säsongen när gondolens växellåda behövde bytas och då va det fanemig kö i kabin, man har svängt förbi några ggr denna säsongen också men insett att det går lika fort eller snabbare att åka till wc,8an,gondol. Likaså finns det ingen singelkö till kabin, hade garanterat funnits om det va gondol.

Stör mig mer på köerna som är något man kan fixa med hjälp av bättre liftar, än vädret som man inte kan göra någonting åt. Inte direkt kul i backen när det blåser så mycket så spelar ju ingen roll att liftarna inte kan gå då.

Bättre liftar för mig är...

- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna
- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s
- ny lift i 1000
- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.

Enligt min mening räcker det med att ha kvar bergbanan som landmärke och satsa på ett bra fungerande liftsystem istället för att ha kvar något för sakens skull. Dock kommer det ju inte ens vara realistiskt inom dom närmaste 10 åren p.g.a. kostnaden sad

edit: va långt detta blev ... Märks att man har lite ångest för att säsongen är slut roll big_smile

linder
3475 inlägg

citera istället för redigera ... sad roll

Heddious
1781 inlägg

linder :

- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna
- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s
- ny lift i 1000
- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.

en lift i nedre delen av bräcke hade varit grymt för dem som vill köra laps på railsen, och det hade säkert lättat upp kön i nuvarande för de som vill upp till hoppen/använder bräcke som transport till andra delar.

sittlift i rödkullen hade också varit soft, men då förlorar man möjligheten att hoppa av liften innan det blir brant, vilket jag tror att många som åker i rödkullen uppskattar.. alternativet att som du skriver spara ankarliftarna vet jag inte om jag tror på - känns som att det skulle bli väldigt mycket upp-kapacitet till förhållandevis få/korta backar då.. möjligen spara den ena släpan och korta den så den bara går till nuvarande mellanavstigning? även bra om blåa parken fortsätter ligga där den är nu.

funitel till kabin berg och ny lift i 1000 hade varit super men det kostar ju multum så det lär väl dröja som sagt..

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 5 år sedan

Jag tycker precis som många andra att kabinbanan är en alldeles för välkänd symbol för att rivas, om den rivs så förlorar man mycket utav varumärket Åre , vilket vore synd. För många så betyder Åre, skidåkning, kabinbana och uteliv. Däremot så tycker jag att det skulle vara möjligt att byta ut själva kabinerna till kabiner med större kapacitet. Det lär dock kräva lite ombyggnad av berg- och dal- stationerna men det bör bli billigare än att bygga en helt ny lift. Om jag inte misstar mig så är dessutom kabinbanehuset i sig dimensionerat för större kabiner (väntrum etc.) så det borde inte vara några större problem att få plats med fler väntande skidåkare där.

Gman-01
23 inlägg
Gman-01 23 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Gman-01 (5 år sedan)

Man skulle kunna ersätta kabinevagnarna med 5-8 stora gondoler (vi snackar 40-50 pers) som snurrar som en vanlig lift.

En helt annan sak är att ha en ankarlift upp på toppen från kabinberg. På baksidan skulle man då kunna ha en 4/6stolslift á la lofsdalen med vind skydd och offpist området på baksidan skulle bli bra man skulle också kunna ha en smalare backe bredvid liften. Dessutom skulle man då inte behöva några nya stolpar.

linder
3475 inlägg

Danil :

Jag tycker precis som många andra att kabinbanan är en alldeles för välkänd symbol för att rivas, om den rivs så förlorar man mycket utav varumärket Åre , vilket vore synd. För många så betyder Åre, skidåkning, kabinbana och uteliv. Däremot så tycker jag att det skulle vara möjligt att byta ut själva kabinerna till kabiner med större kapacitet. Det lär dock kräva lite ombyggnad av berg- och dal- stationerna men det bör bli billigare än att bygga en helt ny lift. Om jag inte misstar mig så är dessutom kabinbanehuset i sig dimensionerat för större kabiner (väntrum etc.) så det borde inte vara några större problem att få plats med fler väntande skidåkare där.

Jag skulle vilja säga att det är "skidåkning, högzon och uteliv."

http://www.are360.com/Global/bilder/Tips/Nyhetsbilder_v13/gondolen_vinter_extraoppen.jpg

Tycker denna bilden/vyn är lika mycket Åre som vilken kabinbild som helst smile

Och är man 80 pers i väntrummet så är det rätt så trångt och när kabinen står i stationerna så ser det verkligen inte ut och få plats med något större. Likaså är inte den kapacitetökningen värd investeringen smile

Gman-01 :

Man skulle kunna ersätta kabinevagnarna med 5-8 stora gondoler (vi snackar 40-50 pers) som snurrar som en vanlig lift.

Detta tycker jag låter jäkligt omöjligt MEN, skulle det vara möjligt hade det med 8st stora gondoler på 40pers vara samma som 4st gondoler som går upp under samma tid som en av den nuvarande kabinen vilket skulle enbart öka kapaciteten till ~600-700 big_smile

Gman-01
23 inlägg

Men om man annars skulle ha flera 25 pers gondoler som snurrar runt. Man skulle också kunna sätta upp de gamla kabin vagnarna bredvid störtloppet som landmärke när världscupen kommer. Eventuellt som staty byn.

Marcus666
44 inlägg

Måste fråga det där om att bygga om en kabinbana till en 3S bana:

En 3S bana använder ju samma antal vajrar (2 för balans, 1 för drag). Borde det då inte vara möjligt att bygga om dalstationerna och sedan använda gamla stolparna?

http://www.funitel.de/wp-content/images/val3s/002.jpg

Gman-01
23 inlägg

Marcus666 :

Måste fråga det där om att bygga om en kabinbana till en 3S bana:

En 3S bana använder ju samma antal vajrar (2 för balans, 1 för drag). Borde det då inte vara möjligt att bygga om dalstationerna och sedan använda gamla stolparna?

http://www.funitel.de/wp-content/images/val3s/002.jpg

Ja eller hur det skull höja kapaciteten radikalt.

En annan sak
https://www.freeride.se/img/photo/n/7cb9b021baab34d1899ccc53e2c51d2d.jpg

Här bakom gondolen borde en släplift till toppen så slipper man skoteråkningen till toppen.

Gman-01
23 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/6a51424842ef1bbbf98e19978f50a9b2.jpg

Har är min nya plan. Två stucken 4/6 stolsliftar á la Lofsdalen plus en ankar/knapp lift från kabin berg upp till toppen.
En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.

linder
3475 inlägg

Gman-01 :

En annan sak är att om man skulle byta ut gondolen mot en sex stol med huva skulle man kunna använda gondolen istället för gunnilliften.

Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.

Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli smile

Gman-01
23 inlägg

linder :

Gman-01 :

Varför skulle man någonsin vilja byta från gondol till sittlift? Obekvämare, sämre kapacitet och är det hög köldeffekt så blir det ståendes då evakueringen tar för lång tid vid ev. fel.

Mycket smartare att ersätta gunnilliften med sittlift isf, men då förstörs skogsåkningen då en ny lift med mer kapacitet inte kommer utan fler backar så bättre att låta bli smile

Ja men gunnilliften har en längd på 1800m och det är brant i 300m max. Varför har man då inte en lift som
Går snabbare
Inte är lika jobbig att stå i

Gman-01
23 inlägg

Samma sak med leråliften

Gman-01
23 inlägg

En åter block på mitt gamla förslag men förbättrat

Gman-01
23 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/a7b5920da2c862d8a3e932e6447434a8.jpg

linder
3475 inlägg

Gman-01 :

Samma sak med leråliften

Englandsliften då? Den är ju längre än lerå wink

Och hur hade du tänkt lösa att liftarna och pisterna korsar bilvägen hejvilt? Inte för att låta pessimistiskt men det är större chans att dom skrotar kabinen än att den i den där bilden blir aktuellt tongue

Marcus666
44 inlägg

linder :

Gman-01 :

G-man håller faktiskt med mig? Det var som f-n...
Man kan öka från 2400p/h till 3200-4000 p/h om man byter gondolen till en 6 eller 8-stol med bubbla. Jag ser huvan/bubblan som obligatoriskt eftersom den är placerad på kalfjället. Förstår inte riktigt vad du menar med köldeffekt vid stopp om det skulle vara en bubbla? Så du menar att man har varmare i gondolen pga kroppsvärmen från alla stående? Nej, ge mig en Leitner 6:a med bubbla samt lädersäten!

linder
3475 inlägg

Tänker mig fötter/ben som inte är täckta. Va ju t.ex. under iaf en vecka som vm8'an bara körde att man fick åka gondol p.g.a. köldeffekten. Visserligen har den ingen huva. Likaså är det för mig som snowboardåkare extremt mycket skönare med gondol. Slippa sittliftens obehagliga vinklig av knät är ju bara guld smile

Gman-01
23 inlägg

linder :

Gman-01 :

Samma sak med leråliften

Englandsliften då? Den är ju längre än lerå wink

Och hur hade du tänkt lösa att liftarna och pisterna korsar bilvägen hejvilt? Inte för att låta pessimistiskt men det är större chans att dom skrotar kabinen än att den i den där bilden blir aktuellt tongue

Eenglandsliften är 14m längre och har mindre fallhöjd + att det nog skulle bli såhär

https://www.freeride.se/img/photo/n/4951dfb46935fa3993673b22f1f4d86e.jpg

Så att den är längre och det blir ännu mer fallhöjd.

Och den andra saken skulle inte bli så krånglig ifall man skulle ha broar.

linder
3475 inlägg

Du missade nog en siffra, 114m längre/37m mindre fallhöjd.

Angående Rödkullen så ligger det även ett flertal hus i vägen/i närheten av din lift dragning så inte ens broar hade hjälpt tongue Byvärdens villa är en av dom, samt en riktigt fin gård så dom kommer aldrig tillåta det big_smile

Däremot dom två husen under bräcke kanske skulle kunna köpas loss. Den östra är lantmäteriets och den västra är en skön gubbe som åker upp till åre lite då och då big_smile

Heddious
1781 inlägg

Hej tråden!

Eftersom det nyss blev klart att Åre ska arrangera alpina VM 2019 är liftsystemet i nämnda ort återigen på tapeten. I deras kandidatur nämns nämligen två nya liftbyggen i VM-området (krav från FIS), både på grund av kapacitet men även för att nuvarande liftar är tämligen väderkänsliga. Det som är på tapeten är en fyrstol (ej kopplingsbar om jag förstått det rätt) från målområdet upp till botten av Stövelbranten, och en stollift från VM-platån upp till starten på damernas störtlopp.

Spontan reaktion på det: Yay, kul för Åre med ett VM, men meh för att bygga de där liftarna, kanske främst den nedre. Är det inte nog med folk i Störtloppet och Rappen redan? Den övre av dem borde ju ge möjlighet att ta sig ner mot ravinerna och Hummeln på nåt vis, vilket alltid är något. Men tävlingar åsido hade det väl känts vettigare om nästa investering varit en ny/renoverad Tusenmeterslift, tillexempel.

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad nb11b (5 år sedan)

Heddious :

Spontan reaktion på det: Yay, kul för Åre med ett VM, men meh för att bygga de där liftarna, kanske främst den nedre. Är det inte nog med folk i Störtloppet och Rappen redan? Den övre av dem borde ju ge möjlighet att ta sig ner mot ravinerna och Hummeln på nåt vis, vilket alltid är något. Men tävlingar åsido hade det väl känts vettigare om nästa investering varit en ny/renoverad Tusenmeterslift, tillexempel.

Ja, Skistar lär inte ta initiativ till så många andra liftar. Särskilt med tanke på den investering de gjorde inför senaste vintern.

Å andra sidan kan ett VM trigga investeringar i boenden som kan leda till nya liftar som byggs enligt Tegeliftmodellen, där Skistar står för någonstans runt 20% av kostnaden och resten kommer från investerare och annat löst folk. Inför VM 2007 byggdes det väldigt mycket nytt. VM2019 kanske kan få projekt som det som diskuteras i Rödkullen att komma igång.

Hawk100
633 inlägg
Hawk100 633 inlägg 5 år sedan

Hoppas man passar på att bygga nya campus Åre då!
http://blog.offecct.se/index.php/tag/vi … oderlindh/

Skulle ju bli ett perfekt presscentrum mm under VM för att sedan kunna funka vom centrum för utbildning mot turism, design mm som anknyter till Åres profil och styrkor.......

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jonaslukarlsson (5 år sedan)

+1

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 4 år sedan

Tänkte bara svara på lite frågor som var uppe i tråden, även om de var några månader sedan.

Det går alltså inte att bygga om Kabinbanan till en 3S liknande bana. Även om det tekniskt skulle vara möjligt så skulle det vara ekonomiskt omöjligt då det skulle landa på ungefär lika mycket som en ny lift med alla modifikationer som skulle behöva göras, samt modernisering. Stolparna är inte heller dimensionerade för att ha flera kabiner på linan samtidigt, varav dyra förstärkningar skulle behöva göras.

Som sagt ingenting är omöjligt, dock tror jag inte någon tillverkare skulle åta sig uppgiften då det är bättre att sälja in en ny lift i stället.

Det bästa vore att ersätta Kabinen med en normal gondollift med 10-personers gondoler och som klarar 6m/s. Lägg till en delbar station på mitten och det är perfekt. Visst är ju Kabinbanan lite nostalgisk, men man kan ju inte hålla kvar vid saker endast för nostalgins skull.

Har även sett att funitel och en ny 3s har diskuterats. Det finns absolut inget behov för dessa system i Åre. En funitel bygger man för att det oftast är extrema vindar, och det är en viktig lift som inte får stå still. Till detta hör även att moderna gondolliftar har blivit betydligt bättre på att hantera vindhastigheter.

3s system bygger man endast när det verkligen finns behov för extremt långa avstånd mellan stolparna, om man ska korsa en flod/dal eller upp för rejäla bergväggar.

Bägge dessa system kostar runt 120-140 miljoner per kilometer, så det är ganska logiskt att tro att det aldrig kommer få upplevas i Åre.

Något som heller inte diskuterats så mycket i denna tråd är att Olympiagondolen börjar bli till åren. Kopplingsbara system brukar ligga runt 30 års ålder innan de blir olönsamma/opålitliga. Vet inte i vilket skick liften är i, men att tänka sig att den lär ersättas inom de närmaste 5-10 åren är nog ganska troligt. Det kommer då helt klart påverka investeringsviljan i andra liftar.

Kan se både en ny gondol, eller en telemix som VM8an (fast med huvar på stolarna och tätare med gondoler) ersätta den.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook