Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 4 år sedan

JSellberg :

Tänkte bara svara på lite frågor som var uppe i tråden, även om de var några månader sedan.

Något som heller inte diskuterats så mycket i denna tråd är att Olympiagondolen börjar bli till åren. Kopplingsbara system brukar ligga runt 30 års ålder innan de blir olönsamma/opålitliga. Vet inte i vilket skick liften är i, men att tänka sig att den lär ersättas inom de närmaste 5-10 åren är nog ganska troligt. Det kommer då helt klart påverka investeringsviljan i andra liftar.

Kan se både en ny gondol, eller en telemix som VM8an (fast med huvar på stolarna och tätare med gondoler) ersätta den.

Tack för bra svar från någon som verkar vara insatt i ämnet!

Att byta ut gondolen mot en "Vm8:a" Skulle dessutom öka på kapaciteten med ca 30% om man ska tro wikipedia som anger 2400 pers/h för gondolen och 3400 för VM8:an.

Heddious
1777 inlägg
Heddious 1777 inlägg 4 år sedan

Är det bara jag som tycker att det är sjukt obehagligt att åka i stolarna på åttan när det blåser hårt från sidan? Visserligen brukar gondolen vara stängd när det blåser såpass mycket att jag blir nojig, och jag begriper ju att de inte kör liften i hårdare vind än vad den är byggd för att klara, men en åttastolslift uppe på kalfjället där det ofta blåser hård sidvind sett från hur liften går låter i mitt huvud som en mindre bra idé, trots att jag är en aktiv motståndare mot alla transportformer som kräver att man kliver ur skidorna. Just sidvinden är väl vad som skulle kunna tala för en funitel som ersättare, men jag tror JSellberg har rätt, det är knappast troligt.

Nej, med risk för att vara bakåtsträvig – ersätt gondolen med en ny ägglift (finns 10-ägg med sittplatser (tjoho!) som är rätt najs till exempel) och speeda upp Tusenmetern. smile Om Skistar är lite listiga så drar de den kommande liften upp till damernas störtlopp så högt att det går att snedda därifrån till Tusenmetern, så skapas en till möjlig väg att ta upp till toppen.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Gman-01 :

Här bakom gondolen borde en släplift till toppen så slipper man skoteråkningen till toppen.

Absolut inte! Det bästa med skoter är att de inte går alla dagar. Då får vi som går till toppen mer pudder för oss själva.

Heddious
1777 inlägg

snorkel :

Gman-01 :

Här bakom gondolen borde en släplift till toppen så slipper man skoteråkningen till toppen.

Absolut inte! Det bästa med skoter är att de inte går alla dagar. Då får vi som går till toppen mer pudder för oss själva.

+1. (men puder? åre? wink )

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 4 år sedan

Heddious :

snorkel :

Gman-01 :

+1. (men puder? åre? wink )

Nu skrev snorkel iof pudder med två d. Kanske det lokala namnet för vad som mest liknar riktigt puder. wink

Heddious
1777 inlägg

nb11b :

Nu skrev snorkel iof pudder med två d. Kanske det lokala namnet för vad som mest liknar riktigt puder. wink

jag trodde det var blomkålssnö, hehe big_smile

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 4 år sedan

JSellberg :

Det bästa vore att ersätta Kabinen med en normal gondollift med 10-personers gondoler och som klarar 6m/s. Lägg till en delbar station på mitten och det är perfekt. Visst är ju Kabinbanan lite nostalgisk, men man kan ju inte hålla kvar vid saker endast för nostalgins skull.

Har även sett att funitel och en ny 3s har diskuterats. Det finns absolut inget behov för dessa system i Åre. En funitel bygger man för att det oftast är extrema vindar, och det är en viktig lift som inte får stå still. Till detta hör även att moderna gondolliftar har blivit betydligt bättre på att hantera vindhastigheter.

Bägge dessa system kostar runt 120-140 miljoner per kilometer, så det är ganska logiskt att tro att det aldrig kommer få upplevas i Åre.

Härligt med lite fart i tråden igen!

Väldigt kul att ha en expert/liftbyggare med oss. Men måste fråga: Starka vindar är väl ändå Åre ganska känt för och om du jämför Åreskutan med t.ex. Jasna (med Funitel), borde det inte vara samma vindhastigheter som påverkar båda fjällena?

Vet inte om det blir nån åkning i Åre för den här säsongen för mig, men så snart Antikrundan (kabinen) är borta så tror jag Åre blir mycket bättre exponerat!

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad JSellberg (4 år sedan)

nb11b :

Tack för bra svar från någon som verkar vara insatt i ämnet!

Att byta ut gondolen mot en "Vm8:a" Skulle dessutom öka på kapaciteten med ca 30% om man ska tro wikipedia som anger 2400 pers/h för gondolen och 3400 för VM8:an.

Precis, det skulle bli en rejäl skillnad i kapacitet med en modern lift, oavsett om det är gondol eller telemix.

Heddious :

Är det bara jag som tycker att det är sjukt obehagligt att åka i stolarna på åttan när det blåser hårt från sidan? Visserligen brukar gondolen vara stängd när det blåser såpass mycket att jag blir nojig, och jag begriper ju att de inte kör liften i hårdare vind än vad den är byggd för att klara, men en åttastolslift uppe på kalfjället där det ofta blåser hård sidvind sett från hur liften går låter i mitt huvud som en mindre bra idé, trots att jag är en aktiv motståndare mot alla transportformer som kräver att man kliver ur skidorna. Just sidvinden är väl vad som skulle kunna tala för en funitel som ersättare, men jag tror JSellberg har rätt, det är knappast troligt.

Nej, med risk för att vara bakåtsträvig – ersätt gondolen med en ny ägglift (finns 10-ägg med sittplatser (tjoho!) som är rätt najs till exempel) och speeda upp Tusenmetern. smile Om Skistar är lite listiga så drar de den kommande liften upp till damernas störtlopp så högt att det går att snedda därifrån till Tusenmetern, så skapas en till möjlig väg att ta upp till toppen.

Man känner sig mycket mer utsatt i en 8-stols lift, då de "fångar" upp mer vind är en smalare stol. Det är dock ingen fara, och de börjar inte "gunga" lättare än en smalare stol, på grund av att de väger mer. De klarar lika mycket vind som en normal gondol gör.

Telemix är egentligen den perfekta liften enligt mig om det handlar om medellånga liftar, då lika många som gillar gondol ogillar det. Problemet med de flesta av dagens mixliftar i min mening är att det har alldeles för många stolar. Varannan stol och varannan gondol hade varit optimalt, men det är ju helt upp till vad operatören uppskattar att gästerna efterfrågar.

Hade man haft varannan gondol kunde man köra 10-gondoler och därmed gå ner till 6-stolar, med bibehållen kapacitet, det tor jag hade varit en bra lösning då 8-stolar (som du skriver) kan upplevas som lite obehagliga i hög vind.

Marcus666 :

Väldigt kul att ha en expert/liftbyggare med oss. Men måste fråga: Starka vindar är väl ändå Åre ganska känt för och om du jämför Åreskutan med t.ex. Jasna (med Funitel), borde det inte vara samma vindhastigheter som påverkar båda fjällena?

Vet inte om det blir nån åkning i Åre för den här säsongen för mig, men så snart Antikrundan (kabinen) är borta så tror jag Åre blir mycket bättre exponerat!

Expert vet jag inte om jag vill kalla mig, har dock jobbat en del med stora liftar. Visst stämmer det att Åre är känt för starka vindar, jag tänkte mer i ett helhetsperspektiv när jag skrev inlägget.

När jag menar att nya gondol/stolliftar tål mer vind än äldre så tål de fortfarande inte lika mycket som en funitel, men det tål "tillräckligt" med vind. Med detta menar jag att när det blåser så mycket att en endast en funitel kan köra så kommer de flesta besökarna (jag brukar kallar de för "general public") inte att söka sig upp till högzon. Vi på Freeride tycker ju inte att vind är något problem (de flesta gillar det kanske till och med, man får känna att man lever) men att installera en riktigt grisdyr lift för en relativt liten del av kundunderlaget är nog inget som skistar ser någon poäng i.

Det är därför jag tycker att idén med en delbar vanlig gondol, där man kan köra endast nedre delen på vindigare dagar, vore helt utmärkt istället för kabinen.

En annan anledning mot funitel är att skutan fungerar även när högzon är stängd p.g.a vind (även här något som vi på Freeride inte gillar), och den praxis har varit så länge så folk är vana med det, så jag vet inte om Skistar ser något behov av att ändra det.

Jag hade gärna sett lite släpliftar i högzon, de tål vind och investeringskostnaden borde ju vara överkomlig för Skistar. Isbildningen kan dock kanske vara ett problem.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 4 år sedan

Heddious :

nb11b :

jag trodde det var blomkålssnö, hehe big_smile

Oavsett vad det är för snö så lär den inte bli bättre av en massa liftåkare.

Har man riktigt tur så kan man få mjuk blomkålssnö. Oftast är den ju hård och ovänlig men förra vintern med plusgrader i februari så blev blomkålen mjuk..

Självklart är det så att pudder är ett speciellt åreföre, puder får man leta på annat håll..

alpiner
1 inlägg
alpiner 1 inlägg 4 år sedan

Även om "kabin" är nostalgisk så borde man kunna bytta ut den mot gondoler med mellanstation, som ex. Stubnerkogelbahn i Bad Gastein, Österrike. Varför? För att man:
*Får upp kapaciteten.
*Under tidiga och sena delar utav säsongen så kan man använda bara toppen gunom en mellanstation.
Exempelvis så kan man ha en mellanstation på mörvikshummeln

Svara gärna så att vi kan få igång den här tråden tongue

Jonas1968
7 inlägg
Jonas1968 7 inlägg 3 år sedan

alpiner :

Även om "kabin" är nostalgisk så borde man kunna bytta ut den mot gondoler med mellanstation, som ex. Stubnerkogelbahn i Bad Gastein, Österrike. Varför? För att man:
*Får upp kapaciteten.
*Under tidiga och sena delar utav säsongen så kan man använda bara toppen gunom en mellanstation.
Exempelvis så kan man ha en mellanstation på mörvikshummeln

Svara gärna så att vi kan få igång den här tråden tongue

Problemet är väl att en gondol brukar vara känsligare för hård vind än en kabinbana. VM-Gondolen är ju i allafall ofta stängd pga. hård vind medan både kabinbanan och övre tvärovalvsliften kör så det ryker. Vet inte om moderna gondolliftar möjligtvis går att bygga med bättre vindtålighet än den gamla VM-gondolen men att ersätta kabinbanan med en lift som tål vind sämre än vad den gör känns inte som ett steg i rätt riktning om man vill öka driftsäkerheten. Möjligtvis en Funitel med dubbla vajrar som skall tåla vind bättre men man kan misstänka att en sådan är bra mycket dyrare att bygga än en traditionell gondol.

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 3 år sedan

Något i stil med Galzigbahn (funitel) vore ju inte helt fel.
Var i just St. Anton för några veckor sedan och Skistar har förövrigt mycket annat att lära av skidområdet i St. Anton, inte bara vad gäller kapacitet och storlek på liftar utan hur det är anordnat runt i kring liftar och anant, digitala infotavlor som visar öppna liftar, rulltrappor upp från bygatan till liften och nya fräscha lifthus som gondolerna kommer in i på toppen med såväl restaurang som sportbutik och toaletter!

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 3 år sedan

Då var det dags igen. Kommer det hända nånting till nästa säsong?
Magkänslan säger mig att det kommer att vara oförändrat.

linkan_110
387 inlägg
linkan_110 387 inlägg 3 år sedan

har ju liftarna inför vm som säkert kommer byggas inom något år ? eller vet någon hur det ligger till i planeringen för dom ?

www.mattiaslindqvist.com Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad linder (3 år sedan)

Marcus666 :

Då var det dags igen. Kommer det hända nånting till nästa säsong?
Magkänslan säger mig att det kommer att vara oförändrat.

Skistar är ju rätt snabba med att gå ut och skryta med info om nya liftar så har du inte hört något nu är det garanterat inget till nästa säsong och förmodligen inget till året efter heller. Tror allt kommer till 17/18, säsongen innan vm och då det måste vara klart... tongue

https://www.freeride.se/are-alpina-vm-2019-nya-liftar/

Och eftersom dom ska bygga nya liftar lär dom garanterat inte bygga några andra innan hmm

nb11b
68 inlägg
nb11b 68 inlägg 3 år sedan

Det pratas fasta snösystem i t.ex Tege, men några nya liftar har jag inte hört något om.

För några år sedan hölls det en "bydag" som var som en liten mässa i Holiday Club där det presenterades en del förslag på boenden och liftar. Är det ett återkommande evenemang? Vad hände med alla projekt, i t.ex Rödkullen?

När jag googlar på "Åre bydag" kommer det upp
Menade du: åre by dog roll

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 3 år sedan

Några byggen lär vi ju kunna räkna med, det är ju relativt mycket som ska göras tills VM 2019. Särskilt med tanke på att de redan förra säsongen tog och förlängde tunneln under störtloppet samt gjorde om backarna lite i Duved. Nu kan man dessutom se planerna för nationalarenan: http://are.se/byggabo/detaljplanering/narionalarenan .

Heddious
1777 inlägg
Heddious 1777 inlägg 3 år sedan

Återinför Västra Paradisliften!! big_smile

xviggenx
306 inlägg
xviggenx 306 inlägg 3 år sedan

Men då kommer ju alla barnfamiljer åka upp den fina åkningen, om än något flack, som finns där när det "dumpat"... Näää

Hellre då att några gamla ankarliftar/flaskhalsar får stryka på foten, typ en lite kvickare 4-stol i tusen hade ju inte suttit fel.

Heddious
1777 inlägg

xviggenx :

Hellre då att några gamla ankarliftar/flaskhalsar får stryka på foten, typ en lite kvickare 4-stol i tusen hade ju inte suttit fel.

Känns som att en ny Tusenmeterslift inte hade varit superlångt borta om det inte hade blivit VM och krav på att bygga den där komplementsliften i Olympiaområdet..
Eller är det bara jag som är konspiratorisk?

xviggenx
306 inlägg

Jag tror inte du är ett dugg konspiratorisk @Heddious, jag tror du har helt rätt. Sen så skulle väl Duved må lite bra av en uppdatering av Linbanan/Hamresläpen, det är väl mer realistiskt nu när den har blivit träningsbacke för VM/EM/tävlingar i allmänhet och Paradis/Hamre har blivit breddad.

För övrigt är det nog Åres bästa pist just nu (Stendalen ligger varmt i hjärtat också, kort som den är) och dom finaste piståken jag hade den här säsongen var där. Den tidiga kvällsåkningen i Duved var helt jävla magiskt folktom ibland.

Heddious
1777 inlägg

@xviggenx Menar du att det borde till ytterligare en stollift i Duved?
Jag är lite tveksam.. är inte själva charmen där att det bara är 1,5 liftar (Hamre är 0,5 eftersom den inte går ända upp) som servar ett förhållandevis stort gäng väl sammanvävda och kombinerbara nedfarter, vilket inte ger så stor risk för trängsel?
Att Hamre skulle tas bort till förmån för ytterligare en stollift ser jag som hyfsat osannolikt eftersom den liftens användbarhet beror mycket på att den har femtioelva olika avstig.. vilket ju även gör den till en bra försäsongslift/nybörjarlift osv.
(Ja, jag är partisk, jag ägnade sportlovet ´98 åt att skräckslaget ploga nerför den lilla kullen vid andra avstigningen.. ^^,)

Då skulle en utvidgning i Duved kanske istället komma i form av en till lift.. någonstans.. frågan är var. Och för att bli ett komfortmässigt attraktivt alternativ till sexstolsliften skulle den nog behöva vara kopplingsbar.. och då snackar vi megainvestering som troligen inte skulle ge så mycket mer åkyta, bara mer uppåtkapacitet, och det låter synnerligen kontraproduktivt i mina öron.

Men visst, någon gång i framtiden kanske Hamre blir en stollift, jag tänker att den antingen skulle kunna byggas som en kort en med avstig strax ovanför restaurangen, och med en släplift på den återstående biten upp till nuvarande sista avstig (mindre vindkänsligt) eller hela vägen upp till trädgränsen (lite mer vindkänsligt).

Eller varför inte byta ut Leråliften mot en stollift, bredda den befintliga Leråbacken lite i kanten som vetter åt väster (det är väl rätt mycket skog mellan den och Ravinen ändå..?) och låta Leråkroken fortsätta ner i det som idag är liftgatan hela vägen ner. Det vore dels najs för förbindelsen till Tege, då elimineras den ena av två lååånga släpliftar, och dels blir det en till backe, som dessutom sprider ut folk lite mer än att allt är koncenterat till Hamre/Mullfjäll/Paradis.. hmm, ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha en stollift i Lerå faktiskt.

Det och en snabbare lift i Tusen.

Hoppsan, det här blev en vägg av text. big_smile

TL;DR – ordbajseri om liftar i Duved.

xviggenx
306 inlägg

Men ja! det borde verkligen roddas lite med Lerå, Gunnil och England.
Helvete till långa släpliftar som verkligen sätter stopp får man leta efter, synd för åkningen i Tege är faktiskt väldigt trevlig och allt turande man kan göra upp på Mullfjället därifrån är *tumme upp*

Heddious
1777 inlägg

Eller hur.. och av de tre är det väl Lerå som har störst potential att fixas upp lite, i och med att den ligger närmast centrala Duved (även om det absolut softaste kanske hade varit att slippa 1,6 kilometer släplift Gunnilliften).

Nu är det lite svårt att se lutning och sånt på googlekartor, men ponera att en stollift i Lerå skulle få avstigningen ännu lite högre upp på fjället, då borde det kunna öppna upp för en bit med skogsåkning (eller en nedfart) ovanför Englands? Eller har jag helt glömt hur terrängen ser ut där..?

Marcus666
39 inlägg
Marcus666 39 inlägg 3 år sedan

Då var det dags att utrycka sig igen.

Langar fram en liten idé över infrastrukturen i byn:

https://www.freeride.se/img/photo/n/2599f597a58f89cd64f7af8e982f122b.jpg

Tunnel med rulltrappor från Stationen (typ vänthallen) och upp till kabinbyggnadens nedre plan.
Ingång också från torget (mellan MAX och Hansons).

Dessa system finns i flera orter, t.ex. Zermatt, Ischgl, St. Ulrich.

https://www.freeride.se/img/photo/n/9c46b68d80272fe632881536b212e9dc.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/07adc61bef83359abcd43b959f62b2e5.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/6e28b3798e48ffd3f7c9a9e64bc18113.jpg

/M

Jonas1968
7 inlägg
Jonas1968 7 inlägg 3 år sedan

Heddious :

Eller hur.. och av de tre är det väl Lerå som har störst potential att fixas upp lite, i och med att den ligger närmast centrala Duved (även om det absolut softaste kanske hade varit att slippa 1,6 kilometer släplift Gunnilliften).

Nu är det lite svårt att se lutning och sånt på googlekartor, men ponera att en stollift i Lerå skulle få avstigningen ännu lite högre upp på fjället, då borde det kunna öppna upp för en bit med skogsåkning (eller en nedfart) ovanför Englands? Eller har jag helt glömt hur terrängen ser ut där..?

Problemet är ju ofta att desto längre upp man drar avstigningen, desto mer "Står på grund av hård vind" blir det. Speciellt om man går ovanför trädgränsen. Kan ju dock funka om den gamla släpliften får stå kvar parallellt så att den kan köras då stolliften står.

nytttack
4 inlägg
nytttack 4 inlägg 3 år sedan

Tycker att Åre ska bygga ut på 2 ställen.

1. Först och främst en ny topp för att öka storhetskänslan i Åre. Att bygga en lift från tväråvalvsliften upp på västerskutan skulle ge solmöjligheter även under de mörkare månaderna. Och därtill en cirka 2 km lång backe/lift ner mot Huså. Där har jag sett att det är fin lutning och fin miljö. Det tror jag skulle vara en game changer för Åre.

2. En lift/backe från totthummelns topp ner mot Åresjön. Ser riktigt brant ut där men skulle vara häftigt med en backe även avancerade åkare blir lite försiktiga i. Annars får man lägga backen så att den blir lite flackare. Anledningen till att jag vill ha en lift till totthummeln är på grund av den fantastiska utsikten mot Åreskutan och ravinen. Det tror jag skulle generera mycket fina bilder och därmed gratisreklam i olika sociala medier.

Behöver inte vara några superflashiga nya liftar utan man kan ta gamla tottliften och högåsliften som knappt används längre. Billigt och jättebra!

Sen tycker jag att man ska kunna komma upp på toppen även de blåsigare dagarna så en funitel hade suttit fint. Men för att vara realistisk, som jag varit tidigare i inlägget tongue, så kan man kanske uppgradera gondolen med dubbelvajer eller nått liknande.

Sen har jag tusen andra idéer hur man kan utveckla Åre så skistar får gärna höra av sig till mig big_smile

Heddious
1777 inlägg

Jonas1968 :

Heddious :

Problemet är ju ofta att desto längre upp man drar avstigningen, desto mer "Står på grund av hård vind" blir det. Speciellt om man går ovanför trädgränsen. Kan ju dock funka om den gamla släpliften får stå kvar parallellt så att den kan köras då stolliften står.

Eller så bygger man en superavancerad tingest till stollift med mellanstation, där man även kan välja att bara köra nedre delen om det blåser mycket. Finns bland annat i Tignes Val Claret. (Inser förvisso att det är en rätt orealistisk investering i utkanten av Duved, men det skulle teoretiskt sett gå att fixa.) big_smile

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 3 år sedan

Jag tycker åre kan satsa på att producera snö istället ... som det är nu är det ju för mycket nedfarter och liftar för dom att köra för att slippa betala ut något på snögarantin att det typ inte finns tillräckligt med snö för någon backe... hmm

JSellberg
98 inlägg
JSellberg 98 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad JSellberg (2 år sedan)

Klart är att Skistar har planer för en ny stor lift även i Åre. Kabinbanan från 1976 har alldeles för låg kapacitet och är dessutom väderkänslig eftersom den saknar mellanstation. Men enligt Mats Årjes krävs ny detaljplan som också rymmer turistlogi samt ett shoppingcenter innan Skistar drar igång ett stort liftprojekt även där.

– I Åre vill vi öka kapaciteten i området kring kabinbanan, men vi är inte på något sätt klara med vilken liftlösning det kan bli, konstaterar Mats Årjes.

Dock en bit fram i tiden.

http://www.svd.se/skistar-satsar-i-tyro … orter-2017

AndersMorsari
4 inlägg
AndersMorsari 4 inlägg 2 år sedan

Duved-------------------------------------------------Åre
Snabb sitt Lift
Åre----------------------------------------------------Duved

Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Black-Daimond (1 år sedan)

JSellberg :

Klart är att Skistar har planer för en ny stor lift även i Åre. Kabinbanan från 1976 har alldeles för låg kapacitet och är dessutom väderkänslig eftersom den saknar mellanstation. Men enligt Mats Årjes krävs ny detaljplan som också rymmer turistlogi samt ett shoppingcenter innan Skistar drar igång ett stort liftprojekt även där.

– I Åre vill vi öka kapaciteten i området kring kabinbanan, men vi är inte på något sätt klara med vilken liftlösning det kan bli, konstaterar Mats Årjes.

Jag tycker att Kabinbana ska vara kvar, K-Märk den. Skön Östtysk funkis och allting blir inte bättre med gallerior och liknande även fast området kan fräschas till.

http://www.areidag.se/2017/01/11/har-ar … tgondolen/

Pistvakt Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan

JSellberg :

Jag trodde liftlösningen va klar, gondol med mellanavstigningar på vm6 berg och tusen dal cool

Hawk100
603 inlägg
Hawk100 603 inlägg 1 år sedan

Skistar måste nog styra om liftinvesteringarna från Åre till Sälen och Trysil inför nästa säsong för att svara på Kläppens gondolinvestering. Går väl inte att en liten familjeägd anläggning i Sälen får ta täten med en så offensiv investering!!!! :-)
(Det blev för övrigt oväntat bra med den nya gondolen i Kläppen måste jag säga....)

Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 1 år sedan

Hawk100 :

Skistar måste nog styra om liftinvesteringarna från Åre till Sälen och Trysil inför nästa säsong för att svara på Kläppens gondolinvestering. Går väl inte att en liten familjeägd anläggning i Sälen får ta täten med en så offensiv investering!!!! :-)
(Det blev för övrigt oväntat bra med den nya gondolen i Kläppen måste jag säga....)

Räcker det inte med badhuset och en ny flygplats? Inför VM 2019 ligger Åre i fokus, nya liftar i Sälen känns off topic.

Pistvakt Citera
Hawk100
603 inlägg
Hawk100 603 inlägg 1 år sedan

Ha ha ha!!! Du kan onekligen ha en poäng där! :-)
Mitt inlägg var skrivet med en hel del ironi eftersom jag tycker att det är roligt när en liten uppstickare (Kläppen) hittar på något som får jätten (Skistar) att lite grann framstå som tvåa på bollen......

Tror i ärlighetens namn inte att Skistar känner sig det minsta hotade av Kläppen, mer att de är lite som "en irriterande fluga när man ska sova......"

Manolito
11 inlägg
Manolito 11 inlägg 1 år sedan

Halloj! Någon som hört något mer konkret snack kring hur de tänker med Skutgondolen? Om det ska vara realistiskt att ha den klar till VM bör de väl börja göra en del saker i sommar? Nu när Tusenmetarn verkar ha trillat ihop för alltid har de ju ytterligare ett argument för att komma igång också. Och vad gör de av VM6an när de sätter in gondeln på sträckningen (väl?)? En flytt bortåt Rödkullen skulle kanske inte göra så ont (visst, vind osv).

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 1 år sedan

@Manolito senast jag hörde något så va det markägarstrul men det va ju lite över en månad sen sad

Manolito
11 inlägg
Manolito 11 inlägg 1 år sedan

linder :

@Manolito senast jag hörde något så va det markägarstrul men det va ju lite över en månad sen sad

Jaså? Är det inte på redan befintlig exploaterad mark de ska dra den på? Eller ställer de sig emot att dra nytt där?

linkan_110
387 inlägg
linkan_110 387 inlägg 1 år sedan

Hela skutan är typ privatägd, för Åre freeride så krävdes de runt 100 markägaravtal elr nåt sånt, ei när de gått uppe vid 1000m

P.s kan hända ja inte har en aning om siffror längesen ja hörde de...

www.mattiaslindqvist.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook