Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Black-Daimond
163 inlägg
Black-Daimond 163 inlägg 1 år sedan

Manolito skrev:

Halloj! Någon som hört något mer konkret snack kring hur de tänker med Skutgondolen? Om det ska vara realistiskt att ha den klar till VM bör de väl börja göra en del saker i sommar? Nu när Tusenmetarn verkar ha trillat ihop för alltid har de ju ytterligare ett argument för att komma igång också. Och vad gör de av VM6an när de sätter in gondeln på sträckningen (väl?)? En flytt bortåt Rödkullen skulle kanske inte göra så ont (visst, vind osv).

Det kommer inte att startas något bygge i år så det känns orealistiskt att något blir klart till VM. Det ska byggas vägar o försörjningsleder etc så det tar ett bra tag innan det är klart. Kopplingen VM och den nya Gondolen är utvecklingen av Kabindal området i övrigt hänger det inte ihop. Min bild är att tävlingarna i VM blir varken bättre eller sämre med den nya Gondolen, inga tävlingar kan genomföras i storm.
VM6:an borde flyttas väster om VM8 och starta nedan för E14 vid bilvägen upp mot Rödkullen och upp till väster om Gondolen och på så sätt leda till nya nedfarter runt Bräcke utan att förstöra parken.

Pistvakt Citera
Manolito
7 inlägg
Manolito 7 inlägg 1 år sedan

Black-Daimond skrev:

Manolito skrev:

Halloj! Någon som hört något mer konkret snack kring hur de tänker med Skutgondolen? Om det ska vara realistiskt att ha den klar till VM bör de väl börja göra en del saker i sommar? Nu när Tusenmetarn verkar ha trillat ihop för alltid har de ju ytterligare ett argument för att komma igång också. Och vad gör de av VM6an när de sätter in gondeln på sträckningen (väl?)? En flytt bortåt Rödkullen skulle kanske inte göra så ont (visst, vind osv).

Det kommer inte att startas något bygge i år så det känns orealistiskt att något blir klart till VM. Det ska byggas vägar o försörjningsleder etc så det tar ett bra tag innan det är klart. Kopplingen VM och den nya Gondolen är utvecklingen av Kabindal området i övrigt hänger det inte ihop. Min bild är att tävlingarna i VM blir varken bättre eller sämre med den nya Gondolen, inga tävlingar kan genomföras i storm.
VM6:an borde flyttas väster om VM8 och starta nedan för E14 vid bilvägen upp mot Rödkullen och upp till väster om Gondolen och på så sätt leda till nya nedfarter runt Bräcke utan att förstöra parken.

Ah. Synd, men tack för svar. Alltid spännande att höra vad som händer och inte händer.

Atrende
30 inlägg
Atrende 30 inlägg 1 år sedan

Är det någon som hört något mer om de nya liftarna som skulle byggas inför VM,. Dels från Nationalarenan till underkant på stövelbranten, dels från Olympiaplatån till starten på damernas störtlopp? Det skrevs en del om dessa strax efter det blev klart att det skulle bli VM i Åre, men sedan har det varit tyst. Blir det inget av med dessa? Trodde annars att det var FIS-krav.

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 1 år sedan

Ny gondol blir det iaf! Men frågan är bara när dom börjar gräva lol

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl … gnadsminne

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 1 år sedan

En till bra artikel!

http://www.areidag.se/2017/01/11/har-ar … tgondolen/

Black-Daimond
163 inlägg
Black-Daimond 163 inlägg 1 år sedan

Gondoler i all är men klart Kabinbanan ska vara kvar det är en sådan stark symbol för Åre. Det finns en oroligt massa skit som är K-Märkt runt om i landet men här går det tydligen inte. Påminner om när man rev fina stadskärnor runt om i landet till förmån för Domus & Tempo lådor.

Pistvakt Citera
Manolito
7 inlägg
Manolito 7 inlägg 1 år sedan

Ser att ÖP idag skriver om nystart för Rödkulleprojektet. Visst inkluderar i någon mening nya liftar i området också?

Manolito
7 inlägg
Manolito 7 inlägg 6 mån sedan

I dagens ÖP på nätet finns en del snack med Kindberg och Näslund om Rödkullen Panorama, som förutom en massa bäddar och kommersiella ytor också nämner en ny Gondollift till Tegefjäll samt fler nya nerfarter och liftar runt Rödkullen. Däremot publiceras inga bilder eller skisser av upphovsrättsliga skäl. Är det någon som vet hur man hittar dem? Vore ju spännande att se vad de skissat på.

JoelBjarnebrand
4 inlägg
JoelBjarnebrand 4 inlägg 5 mån sedan

Manolito skrev:

I dagens ÖP på nätet finns en del snack med Kindberg och Näslund om Rödkullen Panorama, som förutom en massa bäddar och kommersiella ytor också nämner en ny Gondollift till Tegefjäll samt fler nya nerfarter och liftar runt Rödkullen. Däremot publiceras inga bilder eller skisser av upphovsrättsliga skäl. Är det någon som vet hur man hittar dem? Vore ju spännande att se vad de skissat på.

Någon länk till den artikeln Manolito?

Manolito
7 inlägg
Manolito 7 inlägg 5 mån sedan

Av någon anledning hittar jag det inte nu. Har jag drömt allt? Har Kindlund bråkat ned artikeln av någon anledning? Allt är möjligt.

JoelBjarnebrand
4 inlägg
JoelBjarnebrand 4 inlägg 5 mån sedan

Manolito skrev:

Av någon anledning hittar jag det inte nu. Har jag drömt allt? Har Kindlund bråkat ned artikeln av någon anledning? Allt är möjligt.

Hehe! Gondollift till Tege låter ju intressant/skrämmande för oss Tegebor.
Men visst en Whistler Blackcomb lösning mellan Åre och Tege hade ju varit cool, måste dock vara hysteriskt dyrt. Kindberg har ju tendens att "snacka" lite.. smile

Länka om du hittar.

Marsun94
1 inlägg
Marsun94 1 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad Marsun94 (4 mån sedan)

Återkommer till denna tråd efter ett antal månader.

Skutgondolen/VM 2019
Det är Alpina vm nästa år och på pappret har det inte sett ut att ha skett något. Vad tror ni om en renovering av gondolen. I Whistler verkar det som att det har blivit en succé då man bytt dessa ägg där man halvsitter/står.

http://skiingbc.info/data/4/photos/whistlervillagegondola/full/Whistler%20Village%20Gondola03.jpg

Till bekväma Sigma-ägg (samma som VM8:an) med vaderade sittplatser och skidkorgar på utsidan.

http://www.freshfinishmedia.com/wp-content/uploads/2017/04/IMG_2990.jpg

Borde ju vara den billigaste lösning för att ge lite uppfräschning av skidområdet.

Annars så är jag ganska mycket pessimistisk över det mesta när det gäller Åre.
Jag har alltid känt att det finns så mycket möjligheter, men ingenting händer. Det bombarderas med nyheter som egentligen är enkla idéer som om man ska vara lite negativ, borde ha införskaffats sedan länge sedan (Skistar Fun slopes, ex.).
Känns enbart som en kassako för Skistar som man kan mjölka ur hur som helst.
Allting ska ske genom externa finansiärer som Björn Dählie eller hotellkedjor.

Hoppas dom får känna av fenomenet som heter konkurrans där nere i St. Johann.

Humlegarden
39 inlägg
Humlegarden 39 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad MGE (4 mån sedan)

Håller med @Marsun94 . Det känns som att Åre lever mycket på sitt berg (som sig bör) men framförallt dess namn (alla vet att Åre är premium i Sverige) och därför inte gör så jättemycket investeringar.

Frågan är dock hur mycket ett äggbyte gör för känslan/tillströmning av kunder/kundnöjdhet.. troligtvis inte jättemycket. Hade varit roligare att se lite större investeringar, a la lift från tege till rödkullen, alternativt lösa så att befintliga liftar får högre kapacitet och därav minska liftköerna som stundtals kan vara ruggigt långa, framförallt om skutan är stängd..

Man får dock inre glömma att Skistar är ett företag som har som mål att maximera vinst, och där av kanske dessa investeringar krävs på någon annan anläggning. Åre är ruskigt populärt och verkar sälja av sig själv.

Manolito
7 inlägg
Manolito 7 inlägg 3 mån sedan

En hel del vaga tankar om ombyggnationer i ÖP idag, men det som verkar mest konkret är väl just något kring uppgradering av gondolen redan till nästa säsong: http://www.op.se/jamtland/are/kabinbana … -framtiden

Marsun94 skrev:

Återkommer till denna tråd efter ett antal månader.

Skutgondolen/VM 2019
Det är Alpina vm nästa år och på pappret har det inte sett ut att ha skett något. Vad tror ni om en renovering av gondolen. I Whistler verkar det som att det har blivit en succé då man bytt dessa ägg där man halvsitter/står.

http://skiingbc.info/data/4/photos/whis … dola03.jpg

Till bekväma Sigma-ägg (samma som VM8:an) med vaderade sittplatser och skidkorgar på utsidan.

http://www.freshfinishmedia.com/wp-cont … G_2990.jpg

Borde ju vara den billigaste lösning för att ge lite uppfräschning av skidområdet.

Annars så är jag ganska mycket pessimistisk över det mesta när det gäller Åre.
Jag har alltid känt att det finns så mycket möjligheter, men ingenting händer. Det bombarderas med nyheter som egentligen är enkla idéer som om man ska vara lite negativ, borde ha införskaffats sedan länge sedan (Skistar Fun slopes, ex.).
Känns enbart som en kassako för Skistar som man kan mjölka ur hur som helst.
Allting ska ske genom externa finansiärer som Björn Dählie eller hotellkedjor.

Hoppas dom får känna av fenomenet som heter konkurrans där nere i St. Johann.

Black-Daimond
163 inlägg
Black-Daimond 163 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad Black-Daimond (3 mån sedan)

Håller med övriga!

Med tanke på det guldägg som Skistar har i Åre borde det gå att göra mer konternuerligt. Åre förblir alltid ett eller två steg efter hela tiden. För mig som älskar Åre är det tråkigt o se det underutvecklat samt att hela potentialen inte tas till vara. Jag har inget problem med att Skistar gör vinster det är en förutsättning för utveckling. Det krävs inte ett VM för att utveckla Åre som destination/produkt.

Vad har exempelvis gjorts på högzon de senaste 20-30 åren? Olympia Gondloen var ett bra drag men sedan tog det stopp. Ommålning av det två Kabinekorgarna samt nedmontering av Tusenmerseliften duger inte. Det är för dåligt speciellt med tänkte på att skutan förmodligen är ett av nordens vassaste liftburna högzonområde.

Nedan är exempel på saker som går att ta tag i

1. Bygge en ny korglift typ väster om VM8 som går från byn upp till toppen av Rödkullen eller stax väster om gondol berg. Lätta backar som minskar trycket på de övriga liftarna i det centrala systemet.

2. Bygg en modern park, lång med vettig kvällsbelysning och korglift, natuligtvis med en riktigt pipe. Varför ta sikte på att bli norra Europa o nordens bästa park?

Spänn muskelsena!

3. Bygg en lång inomhus backe från Rödkullen parkeringen och nedåt, låten den byggas i symbios med överig terräng så att den blir gömd. Det ger 365 dagars åkning, sikta på världens snyggaste, bästa, brantaste inomhusbacke. Självklart med miljöprofil, solceller på taktet o tillvaratagande av natur snö. Vad vet jag FIS lutning för slalom o parallellslalom, puckel eller rail sektion för slopestyle. Sveriges alpina klubbar skulle stå i kö, det skulle förmodligen gälla även för eliten o landslagen. Men även glada amatörer som får abstinensen.

4. Återställ tusenmetersliften men gör en plastbacken som komplement det ger ju 365 dagars åkning på toppen. Väldens högst belägna plastbacken med miljöprofil gjord på återvunnen plast, med ett smart sytem för att undvika att plastpariklar kommer ut i naturen vid regn.

Är det möjligen idéer som saknas eller varför denna konservatism? Med några få snabba rader i ovan blir Åre världsunikt, värt att resa till året om. Dessutom några riktiga selling points till marknadsavdelningen.

Kom igen nu!

Pistvakt Citera
Glisseur
942 inlägg
Glisseur 942 inlägg 3 mån sedan

Black-Daimond skrev:

Med några få snabba rader i ovan blir Åre världsunikt, värt att resa till året om.

Åre är redan värt att resa till året om.

I like big dumps and I cannot lie Citera
linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 3 mån sedan

Black-Daimond skrev:

1. Bygge en ny korglift typ väster om VM8 som går från byn upp till toppen av Rödkullen eller stax väster om gondol berg. Lätta backar som minskar trycket på de övriga liftarna i det centrala systemet.

Öh, "från byn" men väster om VM8?... VM8'an är ju i byns västra kant...

2. Bygg en modern park, lång med vettig kvällsbelysning och korglift, natuligtvis med en riktigt pipe. Varför ta sikte på att bli norra Europa o nordens bästa park?

Nej ingen jävla korglift i park, man vill ha snabba åk med så lite krångel som möjligt, sittlift vore däremot bra. Men Lite vettig skyltning i bräcke nu hade varit perfekt så alla piståkare åker ner mot vm8an istället.

3. Bygg en lång inomhus backe från Rödkullen parkeringen och nedåt, låten den byggas i symbios med överig terräng så att den blir gömd. Det ger 365 dagars åkning, sikta på världens snyggaste, bästa, brantaste inomhusbacke.

Hur tänkte du nu? ska den gå under eller över vägen? Hela denna idén är ju bara för drömmig utan något verklighetstänk. Men skulle man göra pist där så är det troligast att det är där din gondollift i förslag 1 skulle gå.

4. Återställ tusenmetersliften

Planen är en kopplingsbar knapp/ankarlift, blir mindre att avisa när alla medbringare är vid dalstationen och bara en tom vajer uppåt.

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad termons (3 mån sedan)

´

termons
229 inlägg
termons 229 inlägg 3 mån sedan

linder skrev:

Planen är en kopplingsbar knapp/ankarlift, blir mindre att avisa när alla medbringare är vid dalstationen och bara en tom vajer uppåt.

Hmm Nytänkande....En sån lift lär ju bli ganska billig också. Har förstått att andra skidorter försöker byta ut alla knapp/ankar liftar.
Men man förstår ju det bättre när man tar i beaktande åres extrema väder.

JonBogero
55 inlägg
JonBogero 55 inlägg 3 mån sedan

Jag gillar hur du tänker. Framförallt när du pratar om förbättringar av parken. Var upp där tidigare i veckan och reagerade på att parken troligtvis var bättre för 10 år sedan!

En träningsanläggning likt Maximize vore något för Åre för att förbättra möjligheterna för parkåkare och plocka fram ännu fler toppklass åkare.

Det finns en hel del yta kring toppen som det går att göra mer av, framförallt nu när tusenmetersliften inte finns mer.

Black-Daimond skrev:

Håller med övriga!

Med tanke på det guldägg som Skistar har i Åre borde det gå att göra mer konternuerligt. Åre förblir alltid ett eller två steg efter hela tiden. För mig som älskar Åre är det tråkigt o se det underutvecklat samt att hela potentialen inte tas till vara. Jag har inget problem med att Skistar gör vinster det är en förutsättning för utveckling. Det krävs inte ett VM för att utveckla Åre som destination/produkt.

Vad har exempelvis gjorts på högzon de senaste 20-30 åren? Olympia Gondloen var ett bra drag men sedan tog det stopp. Ommålning av det två Kabinekorgarna samt nedmontering av Tusenmerseliften duger inte. Det är för dåligt speciellt med tänkte på att skutan förmodligen är ett av nordens vassaste liftburna högzonområde.

Nedan är exempel på saker som går att ta tag i

Spänn muskelsena!

3. Bygg en lång inomhus backe från Rödkullen parkeringen och nedåt, låten den byggas i symbios med överig terräng så att den blir gömd. Det ger 365 dagars åkning, sikta på världens snyggaste, bästa, brantaste inomhusbacke. Självklart med miljöprofil, solceller på taktet o tillvaratagande av natur snö. Vad vet jag FIS lutning för slalom o parallellslalom, puckel eller rail sektion för slopestyle. Sveriges alpina klubbar skulle stå i kö, det skulle förmodligen gälla även för eliten o landslagen. Men även glada amatörer som får abstinensen.

4. Återställ tusenmetersliften men gör en plastbacken som komplement det ger ju 365 dagars åkning på toppen. Väldens högst belägna plastbacken med miljöprofil gjord på återvunnen plast, med ett smart sytem för att undvika att plastpariklar kommer ut i naturen vid regn.

Är det möjligen idéer som saknas eller varför denna konservatism? Med några få snabba rader i ovan blir Åre världsunikt, värt att resa till året om. Dessutom några riktiga selling points till marknadsavdelningen.

Kom igen nu!

JoelBjarnebrand
4 inlägg
JoelBjarnebrand 4 inlägg 2 mån sedan

Glisseur skrev:

Black-Daimond skrev:

Med några få snabba rader i ovan blir Åre världsunikt, värt att resa till året om.

Åre är redan värt att resa till året om.

Håller helt klart med! Tror dock att vi redan är frälsta.
Och får nog hålla med alla skribenter överlag, kanske inte är helt med på BLACK-DAIMONDs vision men gillar nytänk.. wink

Enligt mig är det största "problemet" med Åre och då menar jag berget, byn utvecklas fantastiskt, att det är otillgängligt. Att jämför Åre med någon destination i alperna är kanske inte rättvist och heller inte helt relevant. Men det finns ju helt klart idéer att ta med sig i form av tillgänglighet.

Det jag menar med otillgängligt är att infrastrukturen på berget(en) är gammal, underdimensionerad och framförallt ambitionslös. Att exempelvis ta kabinen (när den väl går) fån byn för att sedan behöva tolka bakom en skoter (för en extra slant skall tilläggas) för att komma till skutan är som att vara med i en scen från Snowroller. Att sedan ta sig ner via Tväråvalvet och behöva köa olidligt lång tid till ankarlift (inte en utan två) för att komma upp till Kabinberget igen är nog för de som inte redan är frälsta inte någon vidare upplevelse. (Lågzon lämnar jag okommenterat i detta inlägg, skulle bli väldigt långt annars)

Det som gör att jag ändå kan hålla med om att Åre kan anses vara "premium" är upplevelsen som helhet dvs. byn, stämningen, restauranger, service, faciliteter och berget. Varför är då kapacitet på berget viktigt? Jag tror att de som idag konsumerar skidresor och åker till Åre på ett och samma dygn vill, ta en Insta på soluppgången från skutan (inte Kabinberget), äta lunch på Hummelstugan, chilla i solen i Tväråvalvet, spaa på Copperhill, äta middag på Supper, klubba på Verandan, ta en selfie 8i8an och mellan allt detta få in några svängar i pister i världsklass (och helst lite offpist också). Således behöver berget kapacitet för detta, för att möta dagens här/nu/allt är tillgängligt livsstil som de flesta av oss lever. Att då vara "good enough" med infrastruktur på berget och fortfarande kalla sig premium håller i mina ögon inte.

Jag skriver såklart utifrån min subjektiva världsbild som en man 35-40 år boendes i Stockholm och gör således inget anspråk på att representera någon bredare syn. Dock har vi i vår umgängeskrets både yngre och äldre vänner med och utan barn på besök under säsongen och det som förenar dem är upplevelsen av att det är "otillgängligt" och "krångligt" att åka skidor i Åre (byn).

Att VM 2019 kommer att stärka Åres rykte som en fantastik by att besöka är jag övertygad om. Det som SkiStar inte verkar tänka på är alla tusentals Instagram-, Facebook-, blogg-, Twitter-inlägg som kommer postas vid sidan av TV-sändningarna. Kommer då ankarliftar, slitna trånga gondolägg, långa köer till med alpmått mätt korta backar, det faktum att man faktiskt inte kan ta sig till skutan med lift förmedla en bild av att även upplevelsen på berget är fantastisk, jag är inte så säker..

Jag älskar Åre och blir därför ibland förvånad över varför man utnyttjar den fulla potentialen i denna fantastiska plats. Tycker att SkiStar i mångt och mycket gör ett riktigt bra jobb. Dock undrar jag om SkiStar helt missat att skidvärlden går från att jaga höjdmeter mot att fokusera på upplevelser? Att bygga "fun slopes" och roliga features i backen är ju helt klart kul men stärker knappast helhetsupplevelsen när infrastrukturen inte håller måttet. Eller har jag fel?

Black-Daimond
163 inlägg
Black-Daimond 163 inlägg 2 mån sedan

Några har säkert redan sett detta ang Kabinområdet. Taget från veckans Åreidag sid 4.

http://www.e-magin.se/latestpaper/b530cshd/paper

Pistvakt Citera
Black-Daimond
163 inlägg
Black-Daimond 163 inlägg 2 mån sedan

linder skrev:

Black-Daimond skrev:

Öh, "från byn" men väster om VM8?... VM8'an är ju i byns västra kant...

Den nya liften blir byns nya västra kant. Åre växer därmed väster ut.

Nej ingen jävla korglift i park, man vill ha snabba åk med så lite krångel som möjligt, sittlift vore däremot bra. Men Lite vettig skyltning i bräcke nu hade varit perfekt så alla piståkare åker ner mot vm8an istället.

Jag menar självklart en sittlift utryckte mig lite slarvigt.

3. Bygg en lång inomhus backe från Rödkullen parkeringen och nedåt, låten den byggas i symbios med överig terräng så att den blir gömd. Det ger 365 dagars åkning, sikta på världens snyggaste, bästa, brantaste inomhusbacke.

Hur tänkte du nu? ska den gå under eller över vägen? Hela denna idén är ju bara för drömmig utan något verklighetstänk. Men skulle man göra pist där så är det troligast att det är där din gondollift i förslag 1 skulle gå.

Drömmigt absolut, prio knappast och placeringen krockar med förslag 1. En inomhusbacke kan vara placerad var som helst feel free och kom med förslag.

Det är väl fler lift typer som bara har en tom vajer uppåt ex VM8. Med ovan logik skulle en tvåstols Litner fungera.

Skriver allt med kärlek till byn och för övrigt anser jag att Kabinbanan ska stå kvar.

Pistvakt Citera
linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad linder (2 mån sedan)

Black-Daimond skrev:

Det är väl fler lift typer som bara har en tom vajer uppåt ex VM8. Med ovan logik skulle en tvåstols Litner fungera.

Det skulle säkert fungera men jag tror dom tänker mest på priset och att det fungerar att köra även när det blir kallare köldeffekt smile

JoelBjarnebrand
4 inlägg
JoelBjarnebrand 4 inlägg 2 mån sedan

https://www.freeride.se/romme-bygger-ny … nedfarter/

Blir det VM i Romme? smile
Skämt åsido. Bara ett inlägg i denna tråd för oss som just nu är lite frustrerade över bristen på ambition i Åres liftsystem och nedfarter..

Anzom
Online 554 inlägg
Anzom 554 inlägg 2 mån sedan

JoelBjarnebrand skrev:

https://www.freeride.se/romme-bygger-ny-expresslift-och-nya-nedfarter/

Blir det VM i Romme? smile
Skämt åsido. Bara ett inlägg i denna tråd för oss som just nu är lite frustrerade över bristen på ambition i Åres liftsystem och nedfarter..

Klasskillnad i ambitioner! Imponerande och visar tydligt att en vilja är viktigare än ett stort ego.

Den som väntar på något gott.... Citera
Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 2 mån sedan

Osäker på om någon redan länkat detta men hittade följande pdf från firman som hjälper till med planeringen av skidområdet: Här. Rätt intressant att se, tycks som att planen är att VM6:an skall flyttas och worldcupliften skall ersättas. I denna tycks dock ingen ersättande lift upp mot skutan synas.

pd
Online 69 inlägg
pd 69 inlägg 2 mån sedan

Danil skrev:

I denna tycks dock ingen ersättande lift upp mot skutan synas.

Det har väl varit på tapeten att det skulle kunna bli en gondol hela vägen upp med mellanstation som då skall ersätta både VM6:an och Kabinbanan.

HakanBarman
2 inlägg
HakanBarman 2 inlägg 2 mån sedan

Senaste jag sett var att vm6:an skulle dras upp på hummeln (sista biten med något slags vindskydd) och att transporten från hummeln skulle göras om så att man når gondolen, samt att gondolen byggs om så att kapaciteten ökas. Ingenting om någon ny lift för 1000-meter-platån. Skutgondolen verkar i så fall inte bli av.

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad linder (1 månad sedan)

HakanBarman skrev:

Senaste jag sett var att vm6:an skulle dras upp på hummeln (sista biten med något slags vindskydd) och att transporten från hummeln skulle göras om så att man når gondolen, samt att gondolen byggs om så att kapaciteten ökas. Ingenting om någon ny lift för 1000-meter-platån. Skutgondolen verkar i så fall inte bli av.

Hört att nya gondoler är beställt, blir större med bättre sittplatser, mer likt dom i vm8'an

Istället för 1000m liften så har jag hört att det kommer bli en kopplingsbar släplift för att underlätta avisning och körning där köldeffekten ställer till det för sittliftarnas evakueringstid.

pd skrev:

Det har väl varit på tapeten att det skulle kunna bli en gondol hela vägen upp med mellanstation som då skall ersätta både VM6:an och Kabinbanan.

Dom planerna skrotades, vet dock om det va prislappen på 600 miljoner eller att dom inte fick några bidrag från FIS eller att det allmänt va en dålig idé som avgjorde det.

yolof
13 inlägg
yolof 13 inlägg 1 månad sedan

Tittar man noga på pdf:en Danil postade ser man i lågupplöst grå text:

- "WORLD CUP ALIGNMENT" på den västra liften som ersätter WC-liften. Lär följaktligen dras till dagens WC-bergstation.

- "HUMMELSTUGAN ALIGNMENT" på den östra liften, vars dalstation ser ut att flyttas till där Timmerstugan står nu. Bergstation kan man anta hamnar vid Hummelstugan.

Då kommer den intressanta frågan vad som händer med Hummelliften, den blir ju faktiskt redundant. Ska man vara så naiv och tro att Skistar satsar på högzon och låter den ersätta 1000-metersliften på sikt? Eller att man gör en ny, längre dragning från Hummelstugan till f.d. 1000-meterns bergstation?

Ledighetskommiten
10 inlägg
Ledighetskommiten 10 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad Ledighetskommiten (1 månad sedan)

linder skrev:

Hört att nya gondoler är beställt, blir större med bättre sittplatser, mer likt dom i vm8'an
.

Ger det verkligen högre kapacitet? Dagens gondoler är visserligen små (för att ta mindre vind) och "obekväma", men man kan packa mycket folk om de står...

linder skrev:

Dom planerna skrotades, vet dock om det va prislappen på 600 miljoner eller att dom inte fick några bidrag från FIS eller att det allmänt va en dålig idé som avgjorde det.

I tänkt dragning hade man väl svårt med lavinsäkring?

Tycker f.ö. att det är synd om VM-6an försvinner. Är rejält vindskyddad och mer än en gång har man varit i byn och bara kunnat åka just 6an i de centrala delarna.

linder
3460 inlägg
linder 3460 inlägg 1 månad sedan

@Ledighetskommiten Hörde att det skulle bli sån med dubbla dörrar/ två sittrader... Men man blir ju skeptisk när du nämner vindsäkert...

Mhm, idiotiskt att lägga om vm6an, bättre att ha kvar det om man inte ska bygga helt nytt hmm Enda fördelen är ju att man sparar in 2 liftar i liftpersonal

Ledighetskommiten
10 inlägg
Ledighetskommiten 10 inlägg 1 månad sedan

linder skrev:

@Ledighetskommiten Hörde att det skulle bli sån med dubbla dörrar/ två sittrader... Men man blir ju skeptisk när du nämner vindsäkert...

Det har ju hänt att toppen varit stängd pga av vind ...wink Allt för stora gondoler borde väl rimligen öka riskerna att man stänger pga vind. Det i sin tur är ju inte direkt en ökning av tillgängligheten om man ser det som antal lyft på ett år?

linder skrev:

Mhm, idiotiskt att lägga om vm6an, bättre att ha kvar det om man inte ska bygga helt nytt hmm Enda fördelen är ju att man sparar in 2 liftar i liftpersonal

Ja, byter man ut WC så ökas ju kapaciteten rätt brutalt utan att man tar bort VM6an. Även på Hummeln händer det ju att det blåser en del. Om ersättaren till VM6an tvingas hålla stängt de flesta dagar Högzon är stängd riskerar man få en viss begränsning även om man gör stora investeringar.

Blir intressant att se vad det blir till slut.

Marcus666
37 inlägg
Marcus666 37 inlägg 1 månad sedan

Nu vet jag inte hur det ser ut med prickad mark/naturreservat uppe vid ullådalen, men vore det inte kul om man kunde få till ett högfjällscenter med typ ett hotell vid parkeringen söder om Ullådalsstugan (typ som radisson i trysil). Sen förstås en 6:a med bubbla från parkeringen upp till skutskjutets startbodar. Längdspår upp till stendalen med olika längder.

Marcus666
37 inlägg
Marcus666 37 inlägg 1 månad sedan

Sedan, om det ska bli en sluttour i längdvärldscupen i Skandinavien. Kan man inte ha en "alpe cermis" etapp och köra Torget-Årevägen-Bräckevägen-WC leden-hummelvägen och mål vid hummelstugan? Får det till 6 km i Google earth och runt 400 höjdmeter.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook