Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

H-enke
1 inlägg
H-enke 1 inlägg 12 år sedan

Jag pratade med en Skistaranställd när jag var i Åre vecka 8.

Han sade att följande saker fanns på listan, men visste inte när de skulle genomföras:
* Ny fyrstolslift från Fjällgården till Sadeln
* Västra Paradisliften i Duved ska sättas upp igen.
* Tegefjällsliften ska ersättas med en stolslift
* Worldcupliften ska ersättas mot mordernare variant.

Några av sakerna ovan var tydligen väldigt mkt på G för ett par år sen, men då kom VM och det blev omprioriteringar.

Det var vad han sade...

Wisdom
289 inlägg
Wisdom 289 inlägg 12 år sedan

så här tycker jag dom ska göra :

1 - sammanbyggnad åre-duved, gondol
2 - ny tusenmeter, 6 stolslift
3 - ny tegefjällslift, 6 stolslift
4 - ny tottlift, 6 stolslift
5 - ombyggnad av tväråvalvet, släpliftarna ersätts med en 6-stolslift med huv

förstärknig i bräcke är även ett måste och kanske sätta nuvarande tusenmetern till toppen ?

detta tycker jag de bör göra så fort som möjligt.

johan02
18 inlägg
johan02 18 inlägg 12 år sedan

Det viktigaste e ju att fixa mellan duved och tege och fixa till åre så man slipper åka till rödkullen varje gång man vill åka i centrala ÅRE smile

David_Kantermo
84 inlägg
David_Kantermo 84 inlägg 12 år sedan

Enda anledningen till att bygga ihop Åre och Tegefjäll är att skistar ska få skriva att dom har överlägset största skidsystemet i norra europa, en kukförlängare helt enkelt.
Du kommer inte att få någon extra åkning, skidbussarna kommer fortsätta att gå så ur miljösynpunkt är det ingen förbättring heller. Vilket annars skulle kunna vara ett bra argument.
Varför är ni så kåta på en lift där när buss eller bil går snabbare om man vill in till de olika centrala delarna av liftsystemen?
Ullådalen som den är idag är grym orörd natur som är lättillgänglig för alla, låt det vara så, skistar kan väl lämna kvar lite av åres själ iallafall.

Pesik
5 inlägg
Pesik 5 inlägg 12 år sedan

Bygga ut parken kanske skulle vara nått att satsa på.

Dustbin_Dan
831 inlägg
Dustbin_Dan 831 inlägg 12 år sedan

Ta och riv bort Bergbanan! Den är väl mest kvar av sentimentala skäl? Passar ju inte in i torgbilden alls. Jävla gammal skit. Hotta upp den med lite Haltireklam och lacka den som en Audi Quattro och smäck upp den mellan Fjällvallsliften och Ullåstugan så är den skiten löst. Ganska billigt också.

You just keep on trying until you run out of cake. Citera
Svirre
67 inlägg
Svirre 67 inlägg 12 år sedan

Mer liftar innebär mindre köer, men mer folk samtidigt i backarna. Jag föredrar att vänta i liften framför att störa mig på trängseln i backen.

TheRealBubba
47 inlägg
TheRealBubba 47 inlägg 12 år sedan

Word Davve. Jag förstår fortfarande inte varför det ska byggas ihop. Om man ska ta sig från riktig skidåkning i Åre, dvs gamla Olympia (VM8:an) eller Bräcke om man nu föredrar det, till riktig skidåkning i Duved/Tegefjäll, dvs sexstolen i Duved, kommer det ju att ta ett decennium om man ska ta liftvägen. Och det kommer inte att vara någon rolig åkning på vägen.

Om du nu nödvändigtvis måste åka i Åre på förmiddagen och i Duved på eftermiddagen kommer det vara buss som gäller. De må vara sunkiga, men det kommer att gå tio gånger så fort.

Nej, satsa på att öka kvaliteten på åkningen, inte storleken på pistkartan.

Skiller
113 inlägg
Skiller 113 inlägg 12 år sedan

Det skulle vara gött att ha en stols/gondol lift som gick från baksidan men INGA pister så man kan ta sej därifrån väldigt lätt.

Dont Worry Be Happy! Citera
Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 12 år sedan

TheRealBubba :

Word Davve. Jag förstår fortfarande inte varför det ska byggas ihop. Om man ska ta sig från riktig skidåkning i Åre, dvs gamla Olympia (VM8:an) eller Bräcke om man nu föredrar det, till riktig skidåkning i Duved/Tegefjäll, dvs sexstolen i Duved, kommer det ju att ta ett decennium om man ska ta liftvägen. Och det kommer inte att vara någon rolig åkning på vägen.

Om du nu nödvändigtvis måste åka i Åre på förmiddagen och i Duved på eftermiddagen kommer det vara buss som gäller. De må vara sunkiga, men det kommer att gå tio gånger så fort.

Nej, satsa på att öka kvaliteten på åkningen, inte storleken på pistkartan.

Det kommer inte att ta ett decennium, det kommer att ta 10 minuter (från tex. Rödkullen till Fjällvallen. Mycket smidigare än bussen

TheRealBubba
47 inlägg

Storlien :

Det kommer inte att ta ett decennium, det kommer att ta 10 minuter (från tex. Rödkullen till Fjällvallen. Mycket smidigare än bussen

Jo, men nu pratade jag om att ta sig från ett relevant skidområde — Olympia — till ett annat relevant skidområde — sexstolen i Duved — och då tror jag att bussen går snabbare (förhoppningsvis en elbuss för övrigt). Jag hoppas verkligen inte att vi bygger en svindyr lift tvärs över vackra Ullådalen för de fåtal skidåkare som inte kan bestämma sig för om dom ska plogsvänga i Ullådalsbackarna eller i Fjällvallen. Såna som jag och mina barn till exempel.

David_Kantermo
84 inlägg
David_Kantermo 84 inlägg 12 år sedan

TheRealBubba :

Storlien :

Jo, men nu pratade jag om att ta sig från ett relevant skidområde — Olympia — till ett annat relevant skidområde — sexstolen i Duved — och då tror jag att bussen går snabbare (förhoppningsvis en elbuss för övrigt). Jag hoppas verkligen inte att vi bygger en svindyr lift tvärs över vackra Ullådalen för de fåtal skidåkare som inte kan bestämma sig för om dom ska plogsvänga i Ullådalsbackarna eller i Fjällvallen. Såna som jag och mina barn till exempel.

Just det. Det kommer inte gynna någon annan än barnfamiljer i tegefjäll. För du har inga stugor i varken ullådalen eller rödkullen, så räkna ut den egentliga tiden, för du måste ändå sätta dig i liften eller bilen upp till ullådalen.
Var bor du när du är i åre tex?
Även fast jag börjar misstänka att du sover sked med nån i skistars styrelse..

Snooo
35 inlägg
Snooo 35 inlägg 12 år sedan

Är det någon som vet om det blir några investeringar till nästa säsong?

sove
20 inlägg
sove 20 inlägg 12 år sedan

Vårt val är ihopbyggnad av Tege-Ullådalen (rödkullen).
Bussresan från Duved till kabin under v10 tog i snitt 30 min och som längst 45 min. Oherrans trångt vissa resor-riktig sardinburk. Vi åker hellre sk transportskidåkning och i sega backar än buss / bil ( parkering nu är helt hopplöst ).
2 Tott. Området har potential men liften känns helkass.
3 Rödkulleområdet, bättre kapacitet och förnyade / utökade backar borde avlasta olympiaområdet.

1000m duger - skönt nostalgiskt avslappnat i solsken.

Förslagen om ny lift från björnen mot toppen likväl västra ravin mot toppen känns spännande och skulle definitivt öka tillgängligheten.

Och en annan fundering - nu med så många nya bäddar området - varför inget utökat lunchutbud ?!! Vi börjar med medhavt igen - klarar inte av trängseln / kötiden längre.

Are_Sno_Vinter
433 inlägg

Skistars lista:

De liftar som vi anser vara av störst vikt utifrån de inspel vi får från våra
gäster är följande. De är inte nämnd i prioritetsordning och inte heller när de
kommer att bli av. Vissa av dem kan vi heller inte styra själva utan är beroende
av bla markägare.

* Sammanbyggand Tegefjäll - Åre
* Ny lift Tegefjäll, stollift
* Sadelprojektet - stollift från Fjällgården till Tott berg
* Bättre ihopbyggnad av Björnen och Åre, stollift
* Ersätta diverse gamla liftar på Högzon
* Ny nedfart som kopplas ihop med det befintliga damstörtloppet utan att gå in i
Gästrappet
* Vi behöver även förbättra produkten mot barn och de som gillar parkåkning/hopp

Dupa
248 inlägg
Dupa 248 inlägg 12 år sedan

hmmm gammal tråd men:
En liten sittlift i bräcke samt massaker av vissa skogspartier (de närmast liften, resten får gärna vara kvar för lite skydd mot vind och avskilnjing.
Skulle ge grymt mycket yta för park sen skulle riden upp vara bra mycket roligare om man kunde se lite hopp osv. Det skulle lätt kunna utvecklas till Norra europas grymmaste park.

EricNorrlander
529 inlägg
EricNorrlander 529 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad EricNorrlander (12 år sedan)

Ulath_Ass :

hmmm gammal tråd men:
En liten sittlift i bräcke samt massaker av vissa skogspartier (de närmast liften, resten får gärna
vara kvar för lite skydd mot vind och avskilnjing.
Skulle ge grymt mycket yta för park sen skulle riden upp vara bra mycket roligare om man kunde
se lite hopp osv. Det skulle lätt kunna utvecklas till Norra europas grymmaste park.

Liten sittlift ??? 4 stols lätt.
värmestuga me toa så man slipper åka till rödkullen
när man e skitnödig
/E

Dupa
248 inlägg
Dupa 248 inlägg 12 år sedan

Ja en 4stolars är väl liten om man jämnför med de andra i åre? två 6 stolars och en 8 stolars
Finns det ingen toa i den där grejen i toppen av bräcke? har aldrig varit in där dock

Are_Sno_Vinter
433 inlägg

En 4 stolslift skulle dubblera kapaciteten jämfört med idag (idag 1200 pers./tim. en fyrstol 2400 pers/tim).
Den skulle också kunna börja längre ner för att få längre backar.

edgeman
103 inlägg
edgeman 103 inlägg 12 år sedan | Senast ändrad edgeman (12 år sedan)

Snooo :

Är det någon som vet om det blir några investeringar till nästa säsong?

Det blir det inte.

Intressant att se att människor som knappt gått ur gymnasiet verkar ha insyn i Skistar budgetarbete...

För mig personligen hade jag helst sett att man förbättrade de befintliga nedfarterna/liftarna innan man får storhetsvansinne.

TheRealBubba
47 inlägg

edgeman :

Intressant att se att människor som knappt gått ur gymnasiet verkar ha insyn i Skistar budgetarbete....

Du har ju knappt gått ut gymnasiet själv ;-)

sji
128 inlägg
sji 128 inlägg 12 år sedan

Jag tycker dom borde bygga ut tusenmetern det blir så lång kö på freeride weekend !
Sen borde dom bygga en till lift brevid tusen som går upp till skutan !
Sen nånting som har transpotera en tillbaka till byn när man har åkt baksidan !
Sen ska dom bygga ihop åre med Duved/Tegelfjäll !

haha Citera
sji
128 inlägg
sji 128 inlägg 12 år sedan

Jag tycker dom borde bygga ut tusenmetern det blir så lång kö på freeride weekend !
Sen borde dom bygga en till lift brevid tusen som går upp till skutan !
Sen nånting som har transpotera en tillbaka till byn när man har åkt baksidan !
Sen ska dom bygga ihop åre med Duved/Tegelfjäll !

haha Citera
havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 12 år sedan

tycker att man ska bygga den röda parken så den är större och mer lik den svarta, sen bygger man en blå linje som är som den röda är nu och sist låter den gröna vara kvar.

dessutom tycker jag att man tar bort onödiga backar och bygger mindre liftar istället.

EricNorrlander
529 inlägg
EricNorrlander 529 inlägg 12 år sedan

havreboll :

tycker att man ska bygga den röda parken så den är större och mer lik den svarta, sen bygger man en blå linje som är som den röda är nu och sist låter den gröna vara kvar.

dessutom tycker jag att man tar bort onödiga backar och bygger mindre liftar istället.

OKEEEJ. ?????

edgeman
103 inlägg
edgeman 103 inlägg 12 år sedan

TheRealBubba :

edgeman :

Intressant att se att människor som knappt gått ur gymnasiet verkar ha insyn i Skistar budgetarbete....

Du har ju knappt gått ut gymnasiet själv ;-)

Haha, förvisso men jag hävdar inte att jag har insyn i Skistar Åres budgetarbete heller wink

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad are_for_ever (11 år sedan)

klicka på bilden nedan för att se hur jag tänkte mig, tänkte även byta ut world cup liften den är ju ganska seg... och tusenmetern resten kan ni se på bilden

de röda strecken är nya liftar:

http://img504.imageshack.us/img504/2885/piststor2007aj4.th.gif

make snow not war! Citera
aaaaaaaaa1231
397 inlägg
aaaaaaaaa1231 397 inlägg 11 år sedan

Det skulle nog vara rätt nice, men rätt onödigt att ha en lift från Bräcke berg till Rödkullen berg. Bättre att ersätta Rödkulleliftarna med en 4-stol.

Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 11 år sedan

mm det e nog sant

Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Erik_Are_Sno_Vinter (11 år sedan)

Nu har jag kontaktat några personer på skistar som arbetar med detta.

Jag har gjort en sammanställning av vad dom sa här:

http://geting.se/image.php/58710-Piststor2007ny.GIF

Det som hela tiden har högsta prioritet är förbindelseliften mellan Åre och Tegefjäll, så den kommer att byggas så fort markägarna ger skistar tillåtelse att bygga

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 11 år sedan

Ganska sjukt enligt min mening att lägga ner en massa pengar på liftar som inte ger någon skidåkning. Men det ser ju bra ut på liftkartan i alla fall. Fram med röjsågen istället och glesa ut skogen lite varstans och öppna upp skogen. Men det handlar ju om farlig offpiståkning och såna hemskheter vill inte Skistar veta av. Bättre att folk slår ihjäl sig i överfyllda, isiga pister istället för att faktiskt ha kul och få ut den fulla potentialen på fjället.

Annars kan man ju se över möjligheterna att bygga på Skutan med några hundra höjdmeter och göra det lite brantare på samma gång, plus öka det årliga snöfallet till 15 meter. Då börjar vi snacka utveckling smile

I like big dumps and I cannot lie Citera
Harlaut
12 inlägg
Harlaut 12 inlägg 11 år sedan

Flytta parken till vm6:an och bygg en riktig superpipe ovanför timmerstugan med kvällsbelysning!

Kenny_with_a_penny
212 inlägg
Kenny_with_a_penny 212 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Nanjtvard (11 år sedan)

ja som philipiii sa, vid sjärntorget å uppåt...

Ninthward Citera
Allemaaan
1088 inlägg
Allemaaan 1088 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad are_for_ever (11 år sedan)

tramsportlift mellan dalstationerna olypia och vm6 typ knapplift som transportlift precis som mellan hundfjället och tandådalen, fjällgårdsliften varför togs den bort?

rödkulle liftarna ersätt med en stolslift 4 sits och ställ rödkulle liftarna som transportliftar eller som lift vidare upp mot toppen från bräckeliftens toppstation

lift från bräcke liften toppstation till olypia gondolens dalstation

lift som ersätter transportstärckan långsvängen

Siimson
59 inlägg
Siimson 59 inlägg 11 år sedan

Jag tycker att tusenmetersliften bör bytas ut mot en mordernare variant!

Allemaaan
1088 inlägg

instämmer, men shit jag fattar inte varför ingen säger world cup liften är den helt bortglömd?

Are_Sno_Vinter
433 inlägg
Are_Sno_Vinter 433 inlägg 11 år sedan

are_for_ever :

instämmer, men shit jag fattar inte varför ingen säger world cup liften är den helt bortglömd?

Den har inte så hög prioritet, efterssom den (nästan) enbart fungerar som en transportlift.

Egentligen har man kvar den bara för att man ska kunna ta sig från området runt VM6:an till Olympia-/VM området dom dagar då Hummelliften är stängd.

aaaaaaaaa1231
397 inlägg

Är ju nästan ingen som åker WC-liften heller. Tror aldrig jag har stått i kö till den.

Allemaaan
1088 inlägg

okej tack men slalombacken som man bara når om man åker world cup liften är ju najs men aldrig öppen knappt

aaaaaaaaa1231
397 inlägg

Det går att komma till Slalombacken från Worldcupleden också.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook